Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كرسي الاعتراف ............ (( ايمن كامل ))

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة ayman69 مشاهدة المشاركة
    مافيش لبس يا دروب لا قدر الله ,احمد عمل النجمة الكبيرة الى بتمر فى بعض اللقتات , و هو موضح دة فى تفاصيل المشركات بتاعتة فى العمل , و هناك من شارك ببعض المودلينج ايضا ,انما تصميم المشاهد و معظم المودلينج والتحريك و الاخراج النهائى للقطات من تنفيذ العبد لله , و رغم قيامى بتنفيذ مالا يقل عن 75% من العمل , لم يتم ذكر اسمى فى لائحة منفيذن البرنامج , و هو ما قامت بة اروما عن قصد لاهدار مجهودى فى تنفيذ العمل ,و ذلك بعد خروجى منها .
    وهذا مالاحظته أيضا في أسماء المنفذين .. عموما ..وضح اللبس ، وانا مستاء لعملهم هذا ، وأعتذر منك إن كان سؤالي سبب إزعاج.. شكرا لك على التوضيح

I'm a dude so..please ..OK ! thanks

ياإخوان العضوية ليست أنثى أرجو عدم الخلط وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة samurai206 مشاهدة المشاركة
      كيف حالك استاذ ايمن ؟

انا مصطفى من الجيزة 13 سنه
      اهلا يا مصطفى , هو انت فعلا 13 سنة ...ماشاء الله , و مهتم بهذا المجال فى هذة السن , والله حاجة تفرح بصحيح ,عموما يا اخى , انت فرصتك افضل منى بكتير , لان على ايامى فى هذة السن كنا لا نملك الا الورق و الالوان التقليدية , بس كنت بعمل مودلينج برضو " بالورق " ...طبعا مكانش فية حاجة اسمها انترنت او موبيل او حتى قنوات فضائية .
      عشان كدة انت متاح ليك الان كم من المعلومات و من الاطلاع , و العالم كلة مفتوح الان , يعنى عندك بقى وقت تجرب كل انواع الفنون و تكتشف فين موهبتك فى وقت مبكر , و تقدر بقى تركز على المجال اللى يناسبك و يناسب ميولك , و طبعا اذا حبيت تستمر فى هذا المجال و تصبر على متاعبة و عندك الموهبة , يبقى لازم تجهز نفسك انك تلتحق بكلية فنية عشان دة حيفيدك جدا بعد كدة فى الكومبيوتر جرافيكس , و ربنا ييسر لك و يوفقق و يوفق كل من يسلك هذا المجال ان شاء الله.

انا اساسا اكتر برنامج بستخدمة هو الماكس , بالاضافة بقى للبرامج التقليدية الاخرى , زى الفوتوشوب و خلافة , البيلندر برنامج جيد , بس انت خليك فى البرامج الكبيرة افضل .

المشاركة الأصلية بواسطة ayman69 مشاهدة المشاركة
        بخصوص اعمال ال vfx يمكن ان اقوم بتنفيذ العمبل بالكامل اذا كان الوقت متاح و العمل محدود , ولكن اذا كانت مجموعة الاعمال كثيرة و الوقت محدود , بيكون فى استعانة ببعض الزملاء للمساعدة مافيش مشكلة .
        لقد قومت بفكرة تحريك و تنفيذ شعار قناة الفجر الثرى دى بكامل و تم اضافة بعض مؤثرات البوست بعد ذلك بواسط احد الزملاء فى الشركة , العمل استغرق بالكامل حوالى 6 اسابيع , و قد تبدو المدة طويلة نسبيا بالنسبة لمدة 15 ثانية تخرج على الشاشة , و لكن الحقيقة هذة هى المدة المطلوبة لخروج اعمال على نفس المستوى , طبعا هناك مدة الرندرينج اللتى قد تكون اقصر الان بالسرعات الموجودة , و لكن هناك وقت كثير بيستهلك فى التجارب و فى اختيار انسب حركات للكاميرا و هكذا .

فى قناة روتانا الوضع كان مختلف لان البرومهات القناة الرئيسية تم تنفيذها من خلال ستورى بورد تم تصميمها داخل الشركة , و كان هناك مشاركة من عدة افراد لان المودلينج مثلا احتاج كثير من الوقت لبناء العدسات الكثيرة الموجودة على شكل ابنية ضخمة , و شاركت بالمودلينج و التحريك فى الاجزاء و البروموهات القصيرة التى قمت بتنفيذها.

كل قناة يتم تفيذها بتقوم اساسا على ابتكار فكرة رئيسسية لشكل القناة و ابتكار مفصل بعد ذلك للبروموهات و الفواصل المطلوبة , و ذلك يتطلب مصمم رئيسى لوضع الخطوط العريضة لشكل القناة و متابعة التنفيذ بعد ذلك , و اثناء التفيذ بقى ممكن يكون فى مساحة من الحرية متاحة للقائمين على التنفيذ حسب ما يسمح الموضوع و تحت اشراف المصمم الرئيسى , يعنى لازم يكون فى عناية بجميع مراحل العمل , لان سقوط اى مرحلة بيؤدى لسقوط كل الخطواط التالية لها , و يصعب بعد ذلك تدارك اى اخطاء , عشان كدة كل جزء لازم ياخد الوقت و المجهود الازم , و دى مهمة المدير الفنى للعمل و هوة الذى يتحمل مسؤلية العمل بالكامل فى النهاية .
        بارك الله فيك أستاذ أيمن على التوضيح .. والفوائد .

وفقك الله للمزيد.
        ... التعثر والسقوط في الطريق الصحيح، خير من السير بسلام في الطريق الخطأ.

المشاركة الأصلية بواسطة doom ghost مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم استاذ ايمن
          شكرا يا دوم لسؤالك عن صحتى , انا بخير الحمد لله , فى نعمة و عافية .

المشاركة الأصلية بواسطة wakeel3d مشاهدة المشاركة
            بعد السلام عليكم علي كل الموجودين

المشاركة الأصلية بواسطة diaaking مشاهدة المشاركة
            معنديش اسائله دلوقتي ..
            المشاركة الأصلية بواسطة الراقـــي مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم

.
            المشاركة الأصلية بواسطة الرســـام مشاهدة المشاركة
            عزيزي ايمن احب ان ارحب بك
            المشاركة الأصلية بواسطة المتخصص ال مشاهدة المشاركة
            تصميماتك حلوة يا استاذ ايمن
            المشاركة الأصلية بواسطة tantawy مشاهدة المشاركة
            اعمال رااائعة جدااا
            المشاركة الأصلية بواسطة maxspider مشاهدة المشاركة
            يااااااااااااااااااااااااه ..... أ. أيمن بحاله ...
            المشاركة الأصلية بواسطة paciman مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم ..
            المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
            ربنا يبارك فيك و يعزك أستاذنا أيمن ^_^
            المشاركة الأصلية بواسطة omaralibey مشاهدة المشاركة
            بكلّ صراحة يا أستاذ أنا لست محترف

شكرا يا شباب على تعليقاتكم , الحقيقة انا منبهر بمشاركتم دى , و امتنى التوفيق و النجاح للجميح , و ربنا يعنكم على هذا المجال الصعب و يسدد خطاكم باذن الله .

المشاركة الأصلية بواسطة الرهيب sfn مشاهدة المشاركة
              بصراح هوا فنان بس انا ما احب هدا النوع من التصميم احس انو راسي راح ينفجر وهمن عدم استعابي للفكرة
              هههه...اهلا يا رهيب , انا كنت فاكر انك اسم على مسمى يعنى , بس دماغك مش حتنفجر ولا حاجة , انا برضو بسئل نفسى اوقات كل الحاجات دى بطلع منين , انا اميل فعلا الى التعقيد شوية فى شغلى و بحب التفاصيل الكتير و العلاقات الغير مفهومة و واى حاجة فيها تفاصيل بتشدنى جدا , طبعا كل واحد حر يتزوق الفنى الذى يميل الية , و ممكن يكون مش سهل فعلا تقبل هذة الاعمال فى اول مرة .

بارك الله فيك استاذ ايمن على مشاركتك معنا هنا ... ومش عارفين نشكرك ازاي ..

ونتمنى ان نراك تشاركنا هنا للالتقاء بك دائما والاستفاده من وجودك بيننا ... تاكد اننا نكن لك كل احترام وتقدير ومحبه ...

... وان شاء الله نراك في مشاركات قادمه ...

تحياتي لك ..

الله يوفقك يارب استاذ ايمن
                  والى الامام دائما يا بطل
                  ^_^
                  سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمة
                  اتمنالكم التوفيق باذن الله
                  لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
                  http://vimeo.com/12822850
                  لمشاهدة دروس السينما هنا
                  ...http://vimeo.com/14299485
                  بالتوفيق للجميع

ما شاء الله انا تصفحت موقعك
                    اعمالك رائعه بجد
                    وكلها ما شاء الله معروفه

الله يعينك على الحاقدين ههههههههههههههههههههههههه

بالتوفيق يا غالى
                    سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمة
                    اتمنالكم التوفيق باذن الله
                    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
                    http://vimeo.com/12822850
                    لمشاهدة دروس السينما هنا
                    ...http://vimeo.com/14299485
                    بالتوفيق للجميع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                      العفو على الازعاج بس ما حد فهمني بسؤالي المحذوف وقد عرفت الاجابه من الحذف ..
                      على العموم انا اريد فقط اهنئ اخي ايمن على المستوى الي وصل ليه .. وبحييه انه تقبل هذه المقابله بصدره الرحب فعلى الرحب والسعه ..

<<<< <> >>>>

ما شاء الله عليك إستاذ إيمن كم أنت مبدع
                        بعد إزنك أنا لى إستفسار بسيط كاد ان يقتلنى هل انت مشترك مع الاستاذ أحمد بهاء فى بعض الاعمال الخاصه بشركه روتانا
                        برجاء إفادتى لانى على وشك الجنون بسبب هذا الموضوع
                        لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

ما شاء الله عليك تمنياتي لك بالتوفيق وقد استمتعت كثيرا بمشاهدتك صفحتك الشخصيه ورؤية اعمالك
                          واتمنى اكون مثلك في يوم من الايام

المشاركة الأصلية بواسطة only_love1 مشاهدة المشاركة
                            ما شاء الله انا تصفحت موقعك
                            اعمالك رائعه بجد
                            وكلها ما شاء الله معروفه

الله يعينك على الحاقدين ههههههههههههههههههههههههه

بالتوفيق يا غالى
                            شكرا يا اونلى لوف , على دعوتك , بس ربنا ما يجيب حاقدين ان شاء الله .

المشاركة الأصلية بواسطة adham3d مشاهدة المشاركة
                              ما شاء الله عليك إستاذ إيمن كم أنت مبدع
                              بعد إزنك أنا لى إستفسار بسيط كاد ان يقتلنى هل انت مشترك مع الاستاذ أحمد بهاء فى بعض الاعمال الخاصه بشركه روتانا
                              برجاء إفادتى لانى على وشك الجنون بسبب هذا الموضوع

, جنون لية بس , ربنا ما يجيب جنون لا قدر الله , اهدى بس انت كدة , احمد ساعد فى برنامج "هالة شو" ببعض الاضافات عشان كدة حتلاقى هذا العمل موجود فى الدمو الخاص بى و الخاص باحمد ,و هو موضح بالضبط حجم المشاركة فين و لكن معظم العمل قمت بتنفيذة كما وضحت فى المشاركة السابقة , و لكن انا لم اشارك فى اى اعمال اخرى تخص قناة روتانا بعد ذلك لانى ببساطة كنت تركت اروما بالفعل ,و للاسف تم اضافة اسم جديد لبرنامج "هالة شو" و كان اعتقد "السينما و الصيف" بعد ذلك و تم اقحامة على المقدمة التى قمت بتفيذها , و اكيد كتير لحظو ان مافيش علاقة بينهم مما شوة شكل المقدمة خالص , و لا اعرف من قام بالتحديد بتنفيذ و اقحام هذا الجزء .

يترى كدة وضحت الصورة ولا ليسة حتتجنن .

ماشالله .. ردودك عجبتني جدا

ماشوفتش كل اعمالك ..لكن واضح جدا من لمساتك فى بعض الاعمال التى رأيتها لك
                                حبيت بس ارد عليك ..لانى فعلا عجبني ردودك لكل سؤال
                                مش لمجرد الرد بس .. زى ماتقول بتديله اللى هو كان عايزه ههههه

جيه فى بالى كذا سؤال ... من خلال اجوبتك

- مين اكثر شخصيه فنية بتشدك اعمالها وبتحرص على مشاهدته ..لو كانو تلاتة او اربعة قلهم ؟
                                - ايه اكتر عمل عجبك فى التلفزيون جرافيك مؤخرا ؟؟
                                - بتشتغل فين دلوقتي ؟

ياسر عزمي
                                http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
                                ////
                                /////////////////////////////////////
                                Thinking / Building
                                mind set
                                this is thinking business , if thinking makes you tired
                                , then you at wrong place

يعمل...
                                X