Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كلمة فى نفسى من زمان

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كلمة فى نفسى من زمان

كلمة فى نفسى من زمان

الكلمة عبارة عن سؤال لازم كل واحد( هيبتدى يصمم لعبة) يساله لنفسه علشان يعرف هو رايح فى اى اتجاه

والسؤال هو :

* انا ازاى هصمم لعبة مغامرات وفى لعبة مثل (gta) يعنى ليه الناس هيتركوها ويلعبوا لعبتك -------لازم تعمل

شيء مميز

* انا ازاى هصمم لعبة قتال وفى لعبة مثل (كونتر سترايك) يعنى ليه الناس هيتركوها ويلعبوا لعبتك -------لازم تعمل

شيء مميز

* انا ازاى هصمم لعبة سباق سيارات وفى لعبة مثل (need for speed) يعنى ليه الناس هيتركوها ويلعبوا

لعبتك -------لازم تعمل شيء مميز

* انا ازاى هصمم لعبة كرة قدم وفى لعبة مثل (fifa) يعنى ليه الناس هيتركوها ويلعبوا لعبتك -------لازم تعمل شيء

مميز

ده غير موضوع امكانيات الجرافيكس والصوت والتمويل وكل الكلام ده

لازم تبقى مميز يعنى على سبيل المثال (انا من يومين شوفت لعبة بسيطة جدا مساحتها حوالى 10 ميجا فقط وهى عبارة

ان معاك حوض سمك وانت بتهتم بيه وبتربى السمك وتكبره وتاكله ورغم ان اللعبة بسيطة جدا لكن انا جلست العابها 5

ساعات متواصلة وبالرغم ان فى العاب كتيرة نفس الفكرة زى لعبة fish tycoon ودى تابعة لسلسلة tycoon

العالمية ورغم ذلك اللعبة الصغيرة دى جذبتنى اكتر بالرغم ان الجرافيكس وكل ده بسيط جدا تكاد تكون مصممة بالجيم

ميكر..................... وانا بطلب من اى حد حلمه تصميم لعبه انه ميتسرعش ولازم يفكر كويس ويدرس علشان كتير

بنشوف فى المنتديات اسئلة ساذجة بتقول ازاى اصمم لعبة وبيبقى متحمس لتصميم اللعبة وتكوين فريق وهو اساسا

مبيعرفش يفتح برنامج المايا او يشتغل على اى محرك ولا يفهم فى اى لغة برمجة واكبر دليل على كلامى هو مستوى

الالعاب العربية دلوقتى(تبارك الله مستوى مشرف )........... ارجو ان تكون الرسالة وصلت ...........

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    تصميميك لاذع بعض الشئ
    ليس كل العرب جهلة ، يوجد عرب ابدعوا فى مجال البرمجة ، والان يوجد عربى ابتكر نظام جديد للبرمجة والصراحة مذهل
    وهو شاب لا يتجاوز الـ 30 من عمره وكتبه فيها من العلم الكثير
    -----------------------------
    بخصوص اسئلتك ، بالفعل عندما نصمم لعبة لن تكون بالمستوى العالمي
    ولكن هذه محاولات لكى نصل ، الغرب متقدمين جدا فى المجال ونحن نحاول ان نلحق بالركب
    ما يحزننى فى الالعاب العربية انه لايوجد اهتمام ابدا بها ، لما واحد يصمم لعبة تلاقى الكل ينتقد والكل يطلع عيوب
    وهذا شئ محطم للامال ، عندما نرى اى لعبة عربية نطلع فيها عيوب الدنيا والاخره للاسف الشديد لا يوجد اى تشجيع
    هذا من ناحية المنتديات والالعاب البسيطة ، اما بالنسبة للخارج فلا يوجد اى دعم مادى وهذا ايضا شئ محزن
    نحن اصبحنا متخلفين ايضا فى التعليم الدراسي ، كل ما نفعله قراءه من كتاب فيه شويه معلومات تاريخية للاسف انا اعتبرها لا تفيدنى بشئ لانى اقراء عن شئ حدث ممكن اخذ العربة ولكن ليست الافادة المطلوبة ، بالغرب اعتقد ان عندهم التجارب والحياة العلمية اكثر من عندنا ..............................
    --------------------
    الموضوع هذا فعلا كبير ولدى الكثير والكثير والكثير من الكلام الذى اريد ان اقوله سأحاول ان اعمل بحث قريبا واضعه فى المنتدى وحالنا نحن العرب مع الغرب
    ---------------------
    احب فقط اقولك شئ
    الغرب = الدول المتقدمة
    انما نحن العرب
    العرب = الدول النامية ، وهم يقصدوا بنا ( الدول النائمة)

فعلا كلامك صحيح
      كمان فى حاجة لازم الكل يركز فيها وهى ان الاسئلة دى تطبق فى حالة ان التصميم والجرافيك والاصوات وكل الكلام ده بينافس الالعاب الغربية عندها يكون التحدى هو تحى الافكار المميزة والجذابة

و الله انا شايف ان احنا متأخرين عشان الكسل فقط

فيه كسل في التعليم فيه ناس بتيجي تطلب اكواد عشان تحطها في المحرك او الالعاب امال انت موجود ليه اساسا ؟؟

فين ابداع المبرمج و الله كسل مالهاش دعوة انهم متقدمين و علي فكرة احنا نقدر ندرس كل الي هما بيعملوه والكتب موجودة

هيا صحيح باللغة الانجليزية و لكنها موجودة بس الكسل

و ده الي اقدر اقولوا
        Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
        اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

ان الله لايضيع اجر من احسن عملا
          بسم الله الرحمن الرحيم

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ

صدق الله العظيم

اخوي الساحر وبس

لك مواضيع كثيرة تحرض على التعلم و على تصميم الالعاب و ترك الكسل

طيب عندي سؤال
            كم لعبة انت صممتها ؟؟؟
            و سؤال اخر
            كم مقالة انت كتبتها؟؟؟؟؟

اتمنى ان تكون فهمت مقصدي

يعمل...
            X