موضوع: حد فيكم عمل ريندر فارم للمايا

ردود: 15 | زيارات: 1406
  1. #1

    حد فيكم عمل ريندر فارم للمايا

    عاوزة اعمل فارم لتسريع الريندر

    حد عمل ده اقبل كده

    عاوزة اعرف ازاي اعمل الفارم ، وازاي بسرع الريندر لفريم واحد

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  2. #2
    سلام

    انا عندي رندر فارم ..

    علشان نشغل الرندر فارم .. لازم يكون عندك برنامج يشغل الرندر فارم ..

    مثل .. RenderPal ..

    انا شخصيا .. عملت برنامج على الفيجول دوت نت يشغل لي الرندر ..

    عاوزة تعمل كم جهاز ؟

  3. #3
    متشكرة يا بايسمان

    ارجوا ان تقوم بوضع شرح لكيفية عمل رندر فارم ب مايا 2008


    عشان انا ما عنديش فكرة لغاية دلوقت

    او اذا عندك كتاب يشرح الموضوع اكون شاكرة

  4. #4
    جاري تحضير فيديو بسيط ..

    يشرح عملية الرندر من الدوس .. Dos

  5. #5
    هذا فيديو يشرح عملية الرندر من الدوز ..

    لعدد من الفريمات ..

    رابط الفيديو

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية mazm
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    ردود
    1,096
    thanx paciman,

    is this the render farme
    it is just render through the CMD

    and i think it will be fast if you close MAYA before render
    لا حول ولا قوة إلا بالله
    I Do Not Have Arabic Keyboard
    To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
    Learn from Doing, not by Dreaming

  7. #7
    اشكرك يا باسيمان

    شرح ولا احسن من كده

    بس ما قلتليش انت عملت رندر فارم وشغلت ال renderPal ولا لا ؟

    لان مستقبلا حنحتاج ريندر فارم ، بمعرفة حضرتك

    يعني افهم من حضرتك ان الريندر فارم ما يجزأش الفريم الواحد على عدة اجهزة
    طبعا ده منطقيا ممكن ولا لا ؟؟

    وشكرا جزيلا مشرفنا العزيز

  8. #8
    عضو فعال
    صور رمزية GPA_Man
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    197
    if you have more then one computer you can use Mental Ray Satellite

  9. #9
    سلام ..

    الرندر فارم لو امتيازين ..

    1 - يوزع الشغل على الكمبيوترات المتاحه .. و بالتالي الفريمات تنجز اسرع ..

    2 - مثل ما تفضل الاخ gpa_man من نستخدم خاصيةذ المنتل راي ساتالايت الموجوده مع المايا ..
    لتسريع رندر الفريم بالرندر فيو ..

    يعني مثلا انا عندي فريم يأخذ 10 دقائق للرندر ..

    و لكن مع 8 اجهزه موصله و بها المايا ستالايت .. ممكن الفريم يترندر بـ 3 دقائق او اقل او اكثر بقليل ..

    رندر مايا ساتالايت لا يتجاوز 8 اجهزه ...

    هل في احد يعرف طريقة تركيب فاعلية النتل راي ساتالايت ؟

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    العمر
    33
    ردود
    3,802
    ما أعرفه أن الرندر على الشبكة في كل البرامج يقوم بتوزيع الفيرامز على الأجهزة .. لكن في النهاية لا يشترك اكثر من جهاز في ريندير فيرام واحد .. ولا أظن أن المايا يختلف .. هل هناك من عنده تأكيد لهذه المعلومة .. ؟

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    العمر
    33
    ردود
    3,802
    هذا الكتيب الصغير سيفيدكم جدا .. 7 صفحات فقط

    http://www.svacomputerart.com/Render...ual%20Arts.pdf

  12. #12
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المنطقة
    أبو دابي
    ردود
    2,301
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فلاشــــــــــاوي معاينة الرد
    ما أعرفه أن الرندر على الشبكة في كل البرامج يقوم بتوزيع الفيرامز على الأجهزة .. لكن في النهاية لا يشترك اكثر من جهاز في ريندير فيرام واحد .. ولا أظن أن المايا يختلف .. هل هناك من عنده تأكيد لهذه المعلومة .. ؟
    المنتال راي و الفيراي يدعمان تقنية ال Distributed Rendering يقوم توزيع كل Bucket على جهاز, و لكنها عمليا غير صالحة للانيماشن, بسبب الطريقة التي يتم فيها ال Interpolation لحواف كل Bucket.
    ~sion
    هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

  13. #13
    اخي mazm ..

    الرندر فارم عادة يوجد له برنامج لتوزيع الفريمات على عدد الكمبيوترات ..

    لو فرضنا .. عندك انميشن من 1000 فريم ..

    و لديك 10 اجهزه ..

    يعني كل جهاز يأخذ 100 فريم .. و هكذا ..

    يوجد برنامج ممتاز اسمه : RenderPal .. و الحلو فيه انه يرندر ماكس و مايا و افتر افكت و اخرى

    و سعره تقريبا 1000 دولار لعدد غير محدود للاجهزه ..

    و لكن انا شخصيا عملت لي برنامج على الفيجول بيسك دوت نت .. للفارم اللي عندي ..

  14. #14
    هذا فيديو يشرح فيه بشكل سريع اهمية الرندر فارم ..

    رابط الفيديو

  15. #15
    اخي فلاشـــــــاوي ...

    انا استعمل الرندر فارم لتسريع رندر الفريم النهائي للمشهد ..

    انا دائما استعمل الـ Pass ..

    و لكن لرؤية الصورة النهائية التي تأخذ بالرندر مابين 7 - 12 دقيقه ..

    استعمل المنتل راي ساتالايت .. لتسريع رندر فريم واحد الى الربع تقريبا اذا موصل 8 اجهزة ..

    و يقول المثل : اسئل مجرب و لا تسأل طبيب ..



    اخي دايمنشن ..

    معك حق .. المنتل راي و الفيراي يوجد لهم داخل السيتينج .. انميشن سبورت ..

    و ايضا الفاينل رندر و التورتيل و الماكسويل ..

    و لكن الرندر فارم يدعم كل انواع الرندر ..

    و ليس له علاقه بالانتربوليشن ..

    لانه يعتمد على التجهيزات داخل ملف المايا ..

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل