Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

قبل ما تنشيء منتدى ! كلام يهمك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• قبل ما تنشيء منتدى ! كلام يهمك

ألاف المنتديات العربية الموجودة على الانترنت ويزداد عددها يوميا ولكن قليل منها المشهور والناجح، أي حد ممكن بسهولة يحجز دومين واستضافة وانشاء منتدى لكن مش أي حد ينجح منتداه، عارف ليه!؟
    أمراض المنتديات العربية المنتشرة:

1 – سمك لبن تمر هندي وأقسام بالهبل ملهاش أي علاقة ببعض ، كمبيوتر برامج موبيلات طبيخ فساتين فرح نكت حب طب هندسة ... وطبعا 90 في المية من الأقسام صاحب المنتدى لا يفقة أي شيء فيها، الزائر بيدخل يلاقي كل الأقسام فاضية وبيفهم على طول ان المنتدى جديد وزية زي غيرة وحتى لو اتهبل وفكر يسجل ويكتب موضوع جديد أكيد مش حيلاقي رد، يعني لو أنا مثلا بفهم في الجرافيك وفتحت منتدى عنده المرض اياه ودخل حد وسئل سؤال في قسم الطبيخ، حرد أنا ازاي وأنا لا أفقه شيء في الطبيخ !

2 – (عليك التسجيل لكي يظهر لك الرابط) .. ليه الملل ده ! أساسا الموضوع الموجود فيه الروابط لا يستحق والي كاتبة نقله من منتدى تاني ! والمصيبة بعد التسجيل وانتظار رابط التفعيل على الايميل ألاقي الرابط مش بيشتغل !... المواضيع المميزة والي تستحق فعلا التسجيل هي الي اجعل الرابط فيها للمسجلين فقط .. مع العلم ان كثير من الزوار يأتون من محركات البحث وعادة ما يجد نفس الموضوع متكرر ويضطر يسجل في كل المنتديات حتى يظهر له الرابط ويوفوجيء ان كل الروابط متشابهه وكلها لا تعمل فيكره نفسه ويكره الي بيبحث عنه أصلا !

3 – تصميم المنتدى نفسة يدل على ان المنتدى لا يستحق الزيارة ! اللوجو (ان وجد) سيء للغاية والبانر أسوء وتصميم المنتدى كله سيء وبطيء وألوانة غير متناسقة يجعلك تكرة المنتدى قبل تصفحة .

4 – سيبك من التقليد، محركات البحث دلوقتي أصبحت تتجاهل الصفحات المنقولة و المكررة ، خليك مبدع ففي فكرة منتداك ومواضيعة .

ببساطة فكر 5 دقائق انت بتفهم في ايه وايه الي ممكن تفيد الناس فيه ..
    انتظروا مني موضوع عن طرق اشهار موقعك ..

---

بالمناسبة أحب أشارككم منتدى بشتغل عليه لسه لكن فيه العناصر الي شرحتها..
    www.nlove.org
    منتدى مجتمع الحب
    lovers' community board

يعني انت يا أحمد بتفهم في الحب ...بهزر معاك

بارك الله فيك على النصائح

المشاركة الأصلية بواسطة مرسل مشاهدة المشاركة
      يعني انت يا أحمد بتفهم في الحب ...بهزر معاك

بارك الله فيك على النصائح

والله الاجابة دي متوقعها... فكرة منتدى للحب مش لازم حد يفهم فيها لأن كل واحد له رأية في المواضيع الاجتماعية الي زي دي ... وبعدين الفكرة في الأصل معموله علشان تجذب زوار كتيير لأن انت عارف الناس خاصة العرب بيحبوا يتكلموا عن الحب ..

ممممم حب ايه ..
        هو احنا ناقصين .. يعني كل المسلات ولافلام ولقصص ولمجلات الي بتكلم عن الحب ..
        كتبت كلام طويل لاكن مسحتو عشان محدش يزعل ..
        على كل حال الله يشفي عقولنا ونكبر ..
        ليه بتخلو الشباب افكر يعمل دي العلاقات منهج حياة..
        ... ...
        الحرية هي التوحيد ..
        عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
        تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
        وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
        ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

والله شكلو الموضوع بدأ يأخذ منحنى ثاني ,,,,,, الله يعينك هههههههههه

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad-max مشاهدة المشاركة
            ممممم حب ايه ..
            هو احنا ناقصين .. يعني كل المسلات ولافلام ولقصص ولمجلات الي بتكلم عن الحب ..
            كتبت كلام طويل لاكن مسحتو عشان محدش يزعل ..
            على كل حال الله يشفي عقولنا ونكبر ..
            ليه بتخلو الشباب افكر يعمل دي العلاقات منهج حياة..

أخي أنا لم أطلب منك نقد موقعي ، ثانيا أنا قبل ما أقوم بتنفيذ الفكرة عرضتها على ناس فاهمين في تطوير المواقع وقالوا ان الفكرة تعتبر فريدة وستلقى ترحيب من فئة معينة منتشرة (حضرتك أكيد مش منهم) بجانب ان أنا بصمم مواقع ليس للترفيه ولكن لكسب المال يعني أنا بفكر من زاوية وانت بتفكر من زاوية تانية خالص.. عالعموم زي ما انت قولت "ربنا يشفي عقولنا ونكبر" ...

احدي المنتديات الي عرضت فيها الموقع للنفد :
              http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=950633
              (موقع ديجيتال بوينت من المعروف انه من أضخم المنتديات لتطوير المواقع)

يعمل...
              X