Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

التحدي الثالث ||| STREET RACE ||| - شريف ( Shisha )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

يلا يا شباب

قولولى فى تطور ولا ايه الأخبار؟؟؟
    بالنسبه لأوراق الشجر الخضرا والبنيه اللى عالأرض وفى الهوا شكلها هيتظبط لما اشغل الـmotion blur

المشاركة الأصلية بواسطة MiND ViSiON مشاهدة المشاركة
      ده اسمه مشكلة نفسيه ...
      بالظبط... ومين قال انى رافض او معترض على كونه مشكله نفسيه
      تخيل نفسك لاقدر الله اضطريت لمده اكتر من سنه ونصف انك تقعد فى البيت دون حركه إلا فى اقل حدود ممكنه
      ولا ترى الشارع إلا فى زيارتك للطبيب او المستشفى... حتى الطبيب بييجى البيت

لو محصلكش مشكله نفسيه تبقى انسان آلى مش بشر
      المهم انك تقاوم المشكله وتعترف بوجودها وتواجهها مش تستسلم لها

بص العواميد خلي خامتهم ستيل

الزجاج اعمل لون الدفيوس ازرق سماوي غامق شويه والشفافيه خليها رمادي بدرجة 70 70 70

والانعكاس خليه بدرجة 30 30 30

انت مستخدم الفيري صن والفيري سكاي ؟

الكتابة اللي باللون الاصفر خليهم بلون احمر كأنهم اضاءة نيون

انت عارف لو المشهد دا اخرجته ليلي راح يطلع تحفه

حط طفاية حريق في الرصيف .

بس لغاية كدا ومستني التطورات يا حلو
        في داخلك منجم للإبداع فتش عنه ولكن قبل ذلك تعلم التنقيب حتى لا تكسر الألماس.
        الحياه أشبه بصندوق مغلق ، ومفتاحه هو العمل ، وإن أداء الأعمال بإتقان عال يفتح الباب أمام الحصول على أعمال أرقى وأكبر .
        لنركز على الحقيقة والمحتوى في النقد ، لا على لغة الخطاب ونبرة الكلام ، فقد يكون الناقد محباً وصادقاً لكنه لم يوفق لإلباس نصحه غلافاً هادئاً ومناسباً
        اللهم اعطهم ضعف ما يتمنون لي

المشاركة الأصلية بواسطة shisha مشاهدة المشاركة
          بالظبط... ومين قال انى رافض او معترض على كونه مشكله نفسيه
          تخيل نفسك لاقدر الله اضطريت لمده اكتر من سنه ونصف انك تقعد فى البيت دون حركه إلا فى اقل حدود ممكنه
          ولا ترى الشارع إلا فى زيارتك للطبيب او المستشفى... حتى الطبيب بييجى البيت

لو محصلكش مشكله نفسيه تبقى انسان آلى مش بشر
          المهم انك تقاوم المشكله وتعترف بوجودها وتواجهها مش تستسلم لها
          كل دا ممكن تحوله لصالحك

انت مش ناقصك غير شوية قه بالنفس وتحكم بذاتك

انسى القديم وابدء بالجديد ومرن عقلك الباطن انك تقدر ترجع احسن من اول

قول معايه

شيربخ شيربخ زررررررر
          الحياه أشبه بصندوق مغلق ، ومفتاحه هو العمل ، وإن أداء الأعمال بإتقان عال يفتح الباب أمام الحصول على أعمال أرقى وأكبر .
          لنركز على الحقيقة والمحتوى في النقد ، لا على لغة الخطاب ونبرة الكلام ، فقد يكون الناقد محباً وصادقاً لكنه لم يوفق لإلباس نصحه غلافاً هادئاً ومناسباً

شييييييييربخ... شييييييييربخ... زررررررررررر
            تصدق فرقت معايا
            ماتقلقش عليا هى مسألة وقت... وان شاء الله بعد ما اتعافى واعود للشغل اكيد كل حاجه هتتظبط لوحدها.. المهم انى لا أصل لمرحلة عدم الرجوع

بالنسبه للشغل
            العواميد كانو ستيل فعلاً بس لما عملت merge لبعض التفاصيل نسيت اعملها تانى

بالنسبه للزجاج صعب اعمل فيه شفافيه لأن المطعم فاضى
            بصراحه انا جربت استخدم الفى راى صن وفى راى سكاى.. بس كانت النتيجه سيئه... طبعاً قلة خبره فى الفى راى مش عيب فيهم
            الإضاءه دى عباره عن فيراى لايت عاديه بس خليتها type: dome
            بالنسبه للكتابه صعب اخليها نيون والمشهد نهارى... هتبقى مجرد مساحة لون وصعب قراءتها

انا فعلاً فكرت اعمل المشهد ليلى بس مش هيبقى فيه اكشن وحراره زى النهار... بس هجرب

المشاركة الأصلية بواسطة shisha مشاهدة المشاركة
              شييييييييربخ... شييييييييربخ... زررررررررررر
              تصدق فرقت معايا
              ماتقلقش عليا هى مسألة وقت... وان شاء الله بعد ما اتعافى واعود للشغل اكيد كل حاجه هتتظبط لوحدها.. المهم انى لا أصل لمرحلة عدم الرجوع

بالنسبه للشغل
              العواميد كانو ستيل فعلاً بس لما عملت merge لبعض التفاصيل نسيت اعملها تانى

بالنسبه للزجاج صعب اعمل فيه شفافيه لأن المطعم فاضى
              بصراحه انا جربت استخدم الفى راى صن وفى راى سكاى.. بس كانت النتيجه سيئه... طبعاً قلة خبره فى الفى راى مش عيب فيهم
              الإضاءه دى عباره عن فيراى لايت عاديه بس خليتها type: Dome
              بالنسبه للكتابه صعب اخليها نيون والمشهد نهارى... هتبقى مجرد مساحة لون وصعب قراءتها

انا فعلاً فكرت اعمل المشهد ليلى بس مش هيبقى فيه اكشن وحراره زى النهار... بس هجرب
              بالنسبة للزجاج انا مش عاوزك تعمله شفاف انا بقلك على الاعدادات الصحيحه

الفيري صن والفيري سكاي ولا اسهل منهم
              انشء فيري صن حيديلك رساله عاوز تنشئ فيري سكاي قله ايوا
              ادخل على الانفيرومنت حتلاقي مكتوب فيري سكاي اسحبها على محرر الخامات على وحده من الخامات

اول خيار فعله حتلاقي خيار بعده في مربع طويل فاضي اضغط عليه وفوراً اضغط على اضاءة الفيري صن

انت كدا عملت لنك بين الاتنين لمن تطلع الشمس الانفيرمنت حيبقى ضهر لمن تنزل الشمس الانفيرومنت حيميل للغروب
              قلل قوة الايتنستي بتاع الانفيرومنت خليه مثلا 0.05
              والشمس كمان قلل قوتها

في اعدادات الرندر اسحب الفيري سكاي اللي في محرر الخامات على الانفيرومنت في اعدادات الرندر وعلى اللي تحتيها بتاعت الرفلكشن انفيرومنت

انا عامل التحدي عشان نجرب الحاجات اللي ضعيفين فيها مش عشان نتستخدم التقنيات القديمه

بعدين انا ماقلتلكش اعمل نيون انا قلتلك اعملها لون احمر زي كانه نيون عشان نعرف نقرا الكلام اللي مكتوب

ابو سلطان... ضياء...
                  اتفرجو كده

ماكدبتش خبر وعملتها بالليل زى ماابو سلطان قال
                  بس طبعاً مصابيح السيارات مطفيه لأنها vray proxy وعشان اشغلها لازم اظبط الفايل من الأول

لو المشهد الليلى احسن قولو عشان اكمل على أساسه واظبط الإضاءات اكتر

وعشان خاطرك يا ابو سلطان حطيت كراسى وحاجات بسيطه جوه المطعم عشان شفافية الزجاج

المشهد الليلي روعة ..
                    وشغل ممتاز ..
                    سأل الممكن المستحيل :أين تعيش ؟
                    أجاب المستحيل : في أحلام العاجز .

......

FUNTOON GALLERY

شكراً اخى funtoon

ابو سلطان... وضياء
                      مستنى التعليق عشان احدد اكمل الليلى ولا النهارى... بصراحه مش قادر احدد

ايه يا واد يا شيشا الحلاوة دي
                        جميل قوي بالذات مع الاضاءة الليلية
                        اوعي تقول لابو سلطان اني جيت علشان هيقولي خش المسابقة وانا مطحون علي الاخر في الشغل ومعنديش وقت <<< نفسه يخش بس متردد
                        علي العموم سجلني من المتابعين
                        Edge Loop
                        ...........................
                        ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
                        ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
                        وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
                        ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
                        يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
                        يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
                        ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
                        عجبى!!

......................................................
                        تأبط شرا

المشهد الليلي افظل واكثر واقعيه
                          CINEMA 4D
                          FOR THE REAL 3D WORLD
                          Arab4d Page on Facebook

انا كملت بناء على كلام الأخوه فى المشهد الليلى
                            بس ياريت تظهر يا ابو سلطان انت وضياء لأنى قلقان عليكو مش متعود تغيبو عنى كده

دى الصوره بدون الـmotion blur:

ودى بعد إضافته بس اكتشفت انى نسيت احرك إضاءة المصابيح الأماميه مع جسم السيارتين فحصل شوية مشاكل فى الإضاءه
                            بالذات فى الممر بين المبنيين
                            بس هتتظبط زى اول صوره بمجرد ربط الإضاءات بحركة السيارتين
                            بالنسبه لإعدادات الرندر انا مقللها عشان اشوف النتيجه بسرعه وفى الرندر النهائى هارفعها كلها لأعلى درجه ممكنه

زمن الرندر فى الأولى اقل من 10 دقائق والثانيه حوالى 3 ساعات (والفرق motion blur) فقط

أهلا عزيزي شيكو.. معليش انشغلت شوي..
                              أنا شفت الرندر الليلي الأول بس قلت خليه يعمل تجربة ثانية عشان نقارن..

هو العمل جامد جدا بس عاوز شوي تعديل.. يعني أنوار السيارات الأمامية عندك فكرة انها طافية.. وأنوار الشارع مالهاش تأثير.. وياريت لما تشغلها تحاول تعمل لها Volume Light عشان يبين المشهد وسخ شوية.. إظن أيضا لما تخلي الإضاءة المحيطة شوي زرقة (محاكاة للون القمر) حيطلع التأثير أحسن بس دة رأي شخصي..

أنا مستغرب في الرندر الأخير ان الموشن بلر حتى السيارات متأثرة بيه
                              يعني على حد علمي إذا الكاميرا ماشية بنفس سرعة السيارة والشتر كان قليل شوية حتكون الخلفية بس عاملة موشن بلر.. انت لايكون مش مخليها بنفس السرعة؟
                              حركة الجريدة الطايرة ممتازة جدا وعاطية أكشن للمشهد..
                              بالتوفيق وحكون متابعك من الآن
                              Culture is your operating system

ضياء حبيبى وحشتنى والله

كلامك كله صح وهجربه بالذات الvoliume light
                                والمفروض ان الأنوار شغاله بس الكشافات بتاعة العربيتين دول مش عاموديه زى السكاى لاين...
                                فيها درجة ميل لأعلى... وده اللى مخلى الضوء مش باين خاااالص... والفوليوم لايت هو اللى هيظهرها شوية بس ماجاش فى بالى

بالنسبه لحركة الكاميرا هى مش نفس حركة السيارات بالظبط
                                هى كاميرا ثابته وبتتحرك مع السيارات (كأن واحد واقف فى الشارع ومتابع للسيارات واخد اللقطه فى وضع الدوران)
                                بس غالباً هخليها كأنها من عربيه تانيه بتجرى معاهم احسن...

وبالنسبه للجريده المفروض فى كمان شوية ورق شجر طايرين بس مش ظاهرين عشان حجم الصوره...

كمان فى حاجه غريبه شوية...
                                عامود النور اللى جنب المطعم طلع فى الصوره التانيه معووج... محدش عارف من إيه؟؟؟؟
                                لولا ان وقت الرندر طويل كنت جربت وعرفت السبب

يعمل...
                                X