Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تقسيم الرندر للمشاريع الكبيرة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تقسيم الرندر للمشاريع الكبيرة

السلام عليكم
    كيف يتم تقسيم الرندر فى المشاريع الكبيرة بحيث اقسم رندر للقطة الواحدة واعيد تجميعها بطريقة ما او بالفوتوشوب بدون التاثير على الجودة (مع استخدام الفيراى)
    ارجو المشاركة من الجميع
    وانا كمان هقول اللى عندى بس اشوف اراء الاخرين

الحل الاول
    سكربت Download SuperRende

طريقة عمله
    يقوم بتقسيم الصورة الى اجزاء 2×2 او 4×4 أو 6×6 ويعمل رندر لكل جزء لوحده ويعيد تجميعهم دون الحاجة لاستخدام الفوتوشوب ويعطيك الصورة النهائية

التعديل الأخير تم بواسطة lonelymido; 03 / 09 / 2008, 03:30 PM.

ايه يا جماعة فين الناس اللى بيشتغلو مشاريع كبيرة يصعب عمل رندر لها على جهاز واحد

كل سنة وانت طيب
      سؤالك مش واضح لكن هقولك

اولا ترندر الفديو نظام frame sequence زي trga او png او jpg

ثم تجمعها باي برنامج ايديتنج فديو او بالايميج ريدي

وممكن ترندر على كل جهاز range معين من الفريمات للسرعة

لكن هناك ميزة بالماكس اسمها network render وهو مدعوم في الفيراي ياريت تبحث في المنتدى ستجد دروس عنه افضل لك بالقطع

واتمنى اكون افدتك

في سكربت مخصص لهذا ,يجزء الصورة الى قطع و بعدين تجمعها في الفوتوشوب,
        دور في scriptspot.com
        ***Visit My Blog***

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
          كل سنة وانت طيب
          سؤالك مش واضح لكن هقولك

اولا ترندر الفديو نظام frame sequence زي trga او png او jpg

ثم تجمعها باي برنامج ايديتنج فديو او بالايميج ريدي

وممكن ترندر على كل جهاز range معين من الفريمات للسرعة

لكن هناك ميزة بالماكس اسمها network render وهو مدعوم في الفيراي ياريت تبحث في المنتدى ستجد دروس عنه افضل لك بالقطع

واتمنى اكون افدتك
          شكرا جدا لمساعدتك بس فى الحقيقة انا كنت اقصد الصور الثابته لمشاريع كبيرة يعنى الصورة الواحدة فيها اكثر من 11 مبنى ازاى اجزء الصورة واعيد تجميعها بدون التاثير على جودة العمل
          وشكرا لمشاركتك مرة تانية

المشاركة الأصلية بواسطة mano2005 مشاهدة المشاركة
            في سكربت مخصص لهذا ,يجزء الصورة الى قطع و بعدين تجمعها في الفوتوشوب,
            دور في scriptspot.com
            شكرا على الموقع وجارى البحث بس مكن اسال سؤال ممكن يكون ليه علاقة بالموضوع
            ايه هو ال vray scene exporter

ممكن يا استاذ Mano 2005 تساعدنى فى اسم السكربت لانى بحثت ومش عارف اوصله

وجدت الاسكربت اسمه SuperRender هضع الرابط فى المشاركة الرئيسية حتى يستفيد الجميع

اعتقد انك تقصد الـ render element

يوجد درس فيديو هنا لتقسيم الصورة الي diffuse , reflection , refraction ,....... ثم تجميعهم بواسطة Combustion
                  http://www.louismarcoux.com/MaxTips.htm

===============================
                  يوجد اسطوانة the bullet لاندرو كرايمر تتحدث عن الـ Render Element و لكنه استخدم الافترافيكت في التجميع

==================
                  يوجد ايضا اسطوانة للمايا اسمها high resolution 3d vechile illustration و تستخدم الفوتوشوب في التجميع
                  كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

انا لا اقصد Render element انا كنت اقصد تقسيم الصورة الواحدة اثناء الرندر واعادة تجميعها حتى يمكن للاجهزة عمل رندر للمشاريع الكبيرة
                    لكن Render element تستهلك نفس كمية الرام والبروسيسور اثناء الرندر
                    وشكرا جدا لمشاركتك ولو عندك فكرة بخصوص ذلك يا ريت تعرضها علينا

المشاركة الأصلية بواسطة lonelymido مشاهدة المشاركة
                      انا لا اقصد Render element انا كنت اقصد تقسيم الصورة الواحدة اثناء الرندر واعادة تجميعها حتى يمكن للاجهزة عمل رندر للمشاريع الكبيرة
                      لكن Render element تستهلك نفس كمية الرام والبروسيسور اثناء الرندر
                      وشكرا جدا لمشاركتك ولو عندك فكرة بخصوص ذلك يا ريت تعرضها علينا
                      انا افهم فكرتك من البداية لكن ظننتك تتكلم عن الانيميشن

لكن حتى الفريم الواحد الثابت ...انت تسأل عن شئ متوافر فعلا بالفيراي

الفيراي يقسم شاشة الرندر لبوكتس (اجزاء صغيرة) كما تعلم وفي رندر الشبكة بالفيراي كل جهاز يرندر بوكت منهم ولما يخلصه ينتقل للبوكت الاخر
                      وحجم البوكت يمكن تغييره كما تشاء طبعا ولكن يجب ان تفهم رندر الفيراي الشبكة جيدا لكي لا تقع باي خطأ

وحتى فكرة الاخوة اللي هي رندر element دي ممكن تخلي جهاز يرندر difuse والتاني specular وهكذا
                      لكن طبعا انا احبذ الفيراي

انا قصدت تقسيم العمل للتخلص من رسالة low memory وللتخلص من عدم اكتمال الرندر يعنى تخفيف عمليه الرندر للقطة الواحدة على الجهاز وشكرا لمشاركتك وارجو المتابعة

يعمل...
                        X