Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المنتدي ده المفروض يتسمي بمنتدي المودلنج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المنتدي ده المفروض يتسمي بمنتدي المودلنج

اسف لاني حطيت عنزان بهذا الشكل ولكن الصراحه استفزيت من ان كل الناس مهتميه بالتودي وبالمودلنج والليتنج والتكتشر والريندر ولا حد اهتم باالتحريك مع انو كم اهم المراحل لكن السف كل الناس شغلاه مودلنج وخلافه الا الانيميشن. وناقتش الموضوع ده كتير ولكن لا جدوي . مفيش حد مهتم ولا حد هيهتم بالتحريك . وتيجو فالاخر تقولو عايزين نبقي زي الغرب وتعملو افلام ومسلسلات . تيجو تعملو كل حاجه حلوه وتيجو عند اتلحريك ومتلاقوش حد بيحرك فتبوظو كووووووووووول الي انتو عملتوه عشان مفيش حد بيحرك كويس. اهتمو بالتحريك لانو هوه الي هيظهر كل الي انتو عملتو . اتمني المرادي مع دخول رمضان اعاده عليانا بالخير واليمن والبركات . بس الموضوع ده بيدايقني جدا لما نشوف حاجه كلشهر ولا شهرين تكون متحركه وياريتو تحريك حلو كلو بدايات.
    دا راي واتمني من الجميع الناقاش مع اني متاكد ان مفيش حد هيرد كتير يادوبك حبه قليله جدا الي هيهتم
    علي العموم ان اقلت الي عندي ومستني منكم الرد والمناقشه

كلامك مظبوط جدا يا اخي للاس الناس كلها بتبص علي الانيميشن انة ممل لكن هوة الي بيبين العمل يعني لو شفت فيلم كونج فو بادنا الانيميشن فية رهيب مالوش حل بجانب الريندر والاضاءة لكن الانيميشن هوة الي اداة الروح واظهرة بالمظهر الجميل دة انا عن نفسي بشتغل كراكتر مودلينج لكن بعد ما شفت الفيلم دة والي زية هكمل في الانيميشن لاني نفسي احرك حاجة زي كدة علي العموم احنا مش هنتقدم الا لو عملنا حاجة تنافس الافلام دي واتمني اني اكون من المشاركين فية وربنا يوفق الجميع

مشكور علي ردك ويارب كل الناس تدخل وتشارك بس للاسف الناس الي عملت كونجفو باندا علشان تعمول ادلهم كورسات فالكونجفو عشان يحسو الحركه . دا غير الاستوري بورد التودي المتحركه الجهازه ادامهم دا غير 2 مخرجيم معاهم بيقولولهم يعملو ايه دا غير كبير المحركين الي بيبقي اعد مع المحرك
      كل ده يساعد انو يطلع حاجه كويسه. بس انا هتكلم عن واقعنا احنا ناس مش درسه بس بتحاول تطلع الي جواها بس للاسف الناس كلها مهتميه بالمودلنج . بذمتك شفت كام حاجه اتحطت علي الرئيسيه تكون متحركه ؟ هتلاقيها قليله جدا جدا . علي عكس المودلنج هتلاقي كل شويه حاجه محطوطه ودي حاجه تدايق حتي لو الواحد محرك بيبد بس برضو الناس لازم تبص باهتمام ليهويشجعو
      لازم يعملو مسابقات للتحريك . يتعمل بيها اي حاجه ضرب رقص اي حاجه المهم اننا لازم نكمل كل الي عملناه بحاجه تظهره مش مجرد انو يتحط صوره عالمنابر . لو انضاف عليه تحريك هيفرق كتير

زي منا توقعت 16 زائر ومفيش غير واحد رد . حاجه متوقعه. مش عارف دي سلبيه ولا ايه

انا امس اكثر من 5 ساعات بالمنتدى بس اشوف قصة فيلم عودة الديناصورات الي ايصمموه الاعضاء يعني في شوية تشجيع من بعض الاعضاء على الحركة في الماكس وكان نفسي اني اساعد وادخل معهم بس مشاكلي كثيرة بالماكس وخاصة انه 6 ومن جديد حتى عاد النت عندي ورجعت دخلت المنتدى يعني احتاج فترة من الوقت حتى اتذكر الماكس وينقصني دروس كثيرة فيه
          والمشكلة بالفيلم كانت عند الاخ DOOM GHOST لما راحت الملفات من كمبيوتره والحين يحاول ايعيد تشغيل الكمبيوتر مع انه اكثر النشطين بالموضوع هو والاخ gogeto 200 ان شاء الله يرجع الملفات ويكمل هو والاعضاء الفيلم
          والاهم مين رح يستلم تحريك الشخصيات بالفيلم

يعنى قاعد تتوقع بس .............طيب ما تحاول تبحث فى المنتدى وراح تلاقى كثير قوى وضعوا وصلات لتعليم الانميشن
            وكمان فيه شيئ ان تعليم الجرافيك فى اغلبية الوطن العربى ليس اكاديمى يعنى ليس هناك معاهد معتمده او كليات تبع وزارت التعليم وبالتالى لن تجد منهجيه يمشى عليه الراغب فى دخول هذا العالم فيجتهد فى ما يتعلمه وبما يهتم به وليس المفترض ان تكون هوايات الاعضا كلها انميشن ان كنا بالفعل نفتقد الكثير فى هذا المجال.....بالتوفيق للجميع

أنا أختلف معك في بعض الأمور...

في الغرب هناك مدارس معتمدة لتعليم الأنيميشن, انظر إلى المحركين وستجد أن معظمهم تعلم في مدارس للتحريك.
              والذين تعلموا التحريك لوحدهم واحترفوه هم قلة.

أنا لا أقول أن الأنيميشن ليس مهما, لكن لا تستطيع أن تجبر الشخص على تعلمه إذا كان لا يريد ذلك! أنا مثلا أحب الإلوستريشن, لهذا السبب كل أعمالي صور ثابته.
              هل يعني ذلك أن عملي ليس جميلا لأنه لا يتحرك؟

لكن نعود للنقطة المهمة, وهي مدارس الأنيميشن.. كم أتمنى من رؤية معاهد معتمدة في الوطن العربي لهذا المجال
              في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
              وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

شكرا للمرور ولكن لو بصيت للكلام الي انا قلتو فالاول انا قلوت ان الناس الي بره متعمله لكن احنا هوه بس احنا نقدر نطبع حاجه وانا مقلتش ان الاليستريتور والفتوشوب مش اعمالهم جميله ولا لمودلنج وحش بس الي يدايق ان كل فييييييين وفيييييييييين لما تلاقي حد محرك حاجه يكون شكلها حلو حتي في نظرنا مش من وجهه نظر الغرب يعني احنا هنشفها بشكل غير اكاديمي لاننا مش متعلمين في اكاديمات بس الواحد بيبقي نفسو يشوف تحريك حتي لو بسيط بس يكون متعوب عليه مش لازم يكون جوه كركتر انشله بيبد بس لازم الناس تتشجع انها تعرف تحريك يمكن الواحد يكون عندو سنس فيها وهوه ميعرفش انا مش بجبر الناس علي انهم يدخلو فحاجه بس الاهم انهم يعرفو انه ليه قيمه كبيره

هههههه ذكرتني بالموضوع السابق الي التقينا فيه بنفس السياق
                  انا اتفق معك اخي تماما في ان المنتدى واعضائه لن يتطور مستواهم في التحريك الا اذا كان هناك مكان مخصص لذالك يجمعهم ويتشاركون فيه اهتماماتهم بعيدا عن المودلينج والريندر والأشياء التي لا تهمهم.
                  المبتدئ في منتدنا هنا لا يعرف ان هناك شيئ اسمه تخصص انيميشن الا بعد سنواته من المودلينج والريندر وبعد ان يتطور مستواه ويصبح يتردد على المنتديات الغربية ويكتشف ان هناك عالم ساحر يسمى الأنيميشن
                  بينما كان من المفروض ان يتخصص فيه الأنسان منذ الأول ولا يضيع سنين من عمره وراء الريندر والأكساء ثم يكتشف في الأخير ان ميوله للأنيميشن.
                  صدقوني - وهذا الكلام للقائمين على المنتدى - لن نشاهد اعمالا متحركة مشرفه في العالم العربي ما دام اكبر منتدى متخصص في ها المجالا لا يوفر لمرتاديه فرصة التعرف على ها المجال
                  يمكنك ان تجري اختبارا هنذ وتسال ما هو الأنيميشن صدقني ستجد 90 في المئة لا يدركون المعنى الحقيقي وهذا تدركه من ردود الناس .واحد مثلا يقول لك هاي ان اتقنت المودلينج والأكساء واعمل بالزيبرش انا محترف فقط احتاج لأسبوع اخر اتعلم الأنيميشن واصنع فيلمي ثم يصطدم بالواقع ويفشل ويتراجع بينما ماكان هذا ليحصل لو حضرنا الأنسان منذ البداية من خلال خلق جو تفاعلي يدخل اليه الجدد فيتعرفون على هذا التخصص ويدركون مقتضياته ومناهجه.
                  اشخاص اخرين يعتقدةن ان الأنيميشن هو عمل ابونز والكونسترينز واخر يعتقد انه الموشن كابتر. انا رايت عدت مرات هنا اشخاص يقولون انه يملك ادوت الموشن كابتر ولا يحتاج لتعلم مبادئ الأنيميشن .لاحض ها القصور في الفهم هو نتيجة لما قلناه سابقا.
                  وانا لا طالما احببت ان افتح موضوع كهذا لطب فتح قسم عام للأنيميشن والريجنج يختص بالتحرك في جميع البرامج ويكون مكان لنقد وتبادل الأفكار والمعلوما لكن خشيت ان يتجاهل مثل ما حصل مع موضوعك السابق ولكن اعتقد الأن ان هناك بذور اعمال متحركة ضهرت في المنتدى ستشجع القاشمين عليه على هذه الخطوة خاصة بوجود اناس في ادارة المنتدى لديهم ادراك كامل باهمية الموضوع مثل الأخ عصام والأخ الحسني.
                  دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
                  دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

تمنيت لو كان الموضوع في اطراف الحديث
                    دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
                    دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

انزين شباب من بدال ماتقولون ليش ماتسوون (( في كم درس للأنميشن فقط !!! ))
                      يعني تعملون دروس لتعليم الأنميشن ......... و الأنميشن طبعا لازم في كل شي
                      كلمتان ثقيلتان في الميزان
                      حبيبتان إلى الرحمن
                      سبحان الله و بحمده
                      سبحان الله العظيم

صحيح انا معك فيما تقوله يا مجنون ريج لكن ما تعلم نحب في بلدان عربية لا تؤمن بشئ اسمه تخصص خاصة في هذا المجال اي لابد ان يتعلم الواحد كل شئ مودلينج تكشتر انيمشن وهذا ما يعوق اغلبنا في التطور مثلا انا معلموماتي ضئيلة في الانيمشن كوني اسير علي منهجي الخاص وهو لن اقفز الي خطوة تالية قبل ان احترف الخطوة الحالية .
                        مصيبة الألف ميل تبدأ بخطوة
                        صفحتي على فايسبوك

ولا حد هيسال لكلامنا ولا حد هيهتم
                          سيب المنتدي يغرق براحتو فالمشكله دي لحد ما يتصدمو بالواقع

فين دروس الانيميشن ؟

المشكلة هي timing وتريكس الانيميشن
                            ودي طبعا محتاجة خبرة وللاسف للاسف ....... لللاسف الناس اللي تعرف بخلانه بيها علينا

هي دي الحقيقة مش اكثر

لاتقول جذي في ناس وايد مثل الأستاذ مصطفى و السدير .............(( لم أذكر أسمائهم ))
                              يضعون دروس للأنميشن و غيرها لكن المشكلة أنهم أكثر شي يركزون على المودليج
                              كلمتان ثقيلتان في الميزان
                              حبيبتان إلى الرحمن
                              سبحان الله و بحمده
                              سبحان الله العظيم

يعمل...
                              X