صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 33

موضوع: اختبر نفسك بالانميشن

ردود: 33 | زيارات: 2641
  1. #1
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117

    اختبر نفسك بالانميشن

    دعوه عامه ليس للماكس فقط ...... دعونا على الاقل نفهم ما هو الانميشن
    لن نضع امثله عمليه الا اذا افضى كلا منا ما وجهة نظره فى الانميشن وهل هو تقنيه
    ام انه موهبه وان كان هذا اوذاك هل يجوز ان ندمج بينهما ويخرج لنا نتاج تعليمى يكون على اساس قوى
    فالمنهجيه فى تعليم اى شيئ تكون اسرع واوضح ........اولا اريد من كل من يقرء الموضوع لو يهمه الامر يضع رايه ما وجهة نظره فى الانميشن على اساس ما فهمه او ما تعلمه
    ثانيا سيكون بامر الله الموضوع لامثله عمليه كيف نبدء فى تعلم الانميشن بعيدا عن البرامج
    بانتظاركم ..............


  2. #2
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    FORGOTTEN CITY
    ردود
    4,893
    خطوة مباركة حبيبنا ابو معاذ

    ج1: ليس لي إهتمام بالأنيميشن في الفترة الحالية وإن كان موجود على خارطتي الخاصة بالتعلم لكن لم أصل تلك النقطة بعد.

    في الإنتظار حبيبنا ^ ^
    درس راوتر{نمذجة+خامات+إضاءة} هنـــــــا

    درس سيف{نمذجة} هنـــــا

    تولة طيب{ نمذجة+خامات+إضاءة} هنــــا

    اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
    هنــــا
    غائب للابد

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية THE RAY
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المنطقة
    In My Dream
    ردود
    1,985
    الأنميشين موهبة ....و علم يتعلم

    عندما تجمعهم مع بعض...تخرج بشيء جميل...

    إذا كنت تعرف تحرك شخصية....يجب عليك إذن ان تعرف كيف تتصرف هذي الشخصية وكيف تطبق تصرفاتها اللتي تفعلها هذي الشخصية ....على أرض الماكس ...هنا تكون الموهبة...

    أما التعلم و الأدوات في فقط أداة .....اما الحقيقة فهي الموهبة التي تجعل عملك متقن


  4. #4
    عضو نشيط
    صور رمزية bablu17
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المنطقة
    Egypt-Mansoura
    العمر
    29
    ردود
    445
    انا تعاملت مع الانيميشن إلى فى الماكس بس هوه فعلا متعب فى الاول ....بس لو جينا شوفنا الملل فى ايه او خلطتنا.
    الانيميشن اولا عايز تعود بس النتيجه النهائيه روعه ...تانى حاجه الانيميشن ليه قواعد لازم تعرفها عن ظهر قلب عشان متئعش فى غلطات كتير..... وممكن متلئلهاش سبب يعنى مثلا الجسم ده لازم يصطدم بالجسم التانى ممكن فجأه ميصطموش
    فده هيكون لأن انتا اكيد نسيت تعمل حاجه ....ده كان عيب صغير وكمثال يعنى ....وعشان تتخلص من العيوب دى لازم التعود
    بس بجد ممتع نتيجته النهائيه .

    فى حاجه تانيه وهيه ان سبب عدم انتشار الانيميشن .... فى كذا سبب من وجهة نظرى اول حاجه ان عشان امكانيات الاجزه متتئدرش تعمل عمل كامل ...تانى سبب ان دروسه قليله ....تالت سبب ان بعض الناس على ما اعتقد بتستسهل على اساس التصميم ممكن تبقى يكون سهل وممكن الاستعانه بحجات جاهزه وزى ما الناس كلها شافيت فى مسابقه رمضان ان الناس
    عايزه تستعين بأى حاجه جاهزه .

    وده يا جماعه كان رأى .

    وشكرا

  5. #5
    الانيميشن هو قوة ملاحظة للمصمم لطريقة حركت الاجسام فى الحقيقة ومحاولة التعبير عنها فى عالم الجرافيك امر ليس بالسهل لان الوصول الى الواقعية شئ متعب جدااا الحقيقة و المتعب اكتر انك تصنع حركات جديدة غير موجودة فى عالمنا الحالى حيث الخيال الواسع واعتقد ان دا اصعب بكتير جدااااا ... مشكور اخى الكريم على الطرح الرائع
    حاليا ادرس المايا
    الان اعمل فى قناة الحياة
    وفى قناة روتانا

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية Salamax
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    ليبيا
    ردود
    918

    السلام عليكم

    موضوع مهم شكرا لك

    نحن نعرف جميع الحركات العادية التى يقوم الكاركتير او اى شى نحركه
    لكن الصعوية التى تواجهنا فلى الانيميشن هى( التايمنق ) التوقيت .

    مثلا لو اردنا ان نحرك يد الشخصية الى اعلى اذا سوف نستخدم التدوير والتحريك ولكن ربما تكون الحركة سريعة جدا او بطيئة وهنا ياتى دور التوقيت .
    فى كثير من ال making of الخاص بالتحريك اشاهد المحرك يصور شخص طبيعى يقوم بالحركة ويطابقها فى برامج الثرى دى ليحصل على الواقعية ويتغلب على مشكلة التوقيت .


    استخدام الجسم الانسانى ونظامه كمرجع فى تحريك الشخوص يشبه من حيث المبدأ السيارة كمرجع لجميع حركات الآلات . كلاهما اله من الطراز الاول وكل نوع من الحركة . الانضباط .السببية . والتأثير الذى يمكن تخيله . من الممكن ملاحظته ضمن سياق عمل هاتين الآلتين .
    بالطبع ليس من السهل وليس مستحسنا الان ان تقوم بتفكيك سيارتك لمشاهدة كيفية عملها من الداخل . الكتب توفر لك بعض ماتحتاجه فى هذا المجال ودروس التشريح توفر الكثير ايضا .
    لكن المرجع الافضل للحركة المتوفر لديك هو حقيبة العظام التى تجلس عليها . جسمك . اساتذة التحريك هم ممثلون ممتازون يستخدمون المرايا لمراقبة تعبيرات وجوههم وحركة اجسادهم من اجل انشاء وابداع الحركة.















    .
    الخداع البصرى ( عندما تنخدع العين تتخطى المعرفة المنطقية للعقل )

    http://maxforums.net/showthread.php?...C7%DF%ED%E4%CC

  7. #7
    اولا انا بشكر المشرفين علي الموضوع ده لاني وسبق من يومين وفتحت موضوع ده فشكرا للاهتمام
    ثانيا انا شايف يا جماعه ان فيه ناس فوق كتبه اشعار. الكلام ابسط من كده بكتير عشان الوحد يتعلم صح انيميشن لازم يكون فاهم علي الاقل مبادء التودي فالتحريك وبعد كده ينقل علي الثريديوهوه فالاول موهبهوبعد الممارسه بتبقي نقله نوعيه فالموضوع
    ثالثا التحريك مش محتاج امكانيات جهاز عليا لانك ممكن تحرك بيبد بس دا لو انت عايز تتعلم فالبدايه اما لو انت متعلم وعايز تحرك كرتكرز فلازم فالاول تحط فحسابك ان يوم الكركتر علي اقل عدد من السيجمانت واهم حاجه الي بيعمل skin لازم ميذدش الكركتر عن 4 او 5 ميجا عشان يكون سريع .
    الموضوع مش محتاج تعقيد
    الواحد يبتدي وبعد كده نشوف
    الرابط ده حطو صديقي the end ده بجد يقدر يساعد اي حد انو يفهم اساسيات التحريك لانو هيكون شيء اساسي جدا جدا
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=128073
    أخر تعديل بواسطة hapymoon في 09 / 09 / 2008 الساعة 03:59 PM السبب: خطا لغوي

  8. #8
    قمة الروعة و الإثارة في الأنميشين..

    تخيل نفسك محترف موديلينج و تصميم مشاهد جميلة

    إذا لم تكن تستطيع عمل الأنميشن لعالمك فأنت أضعت لذة

    العمل و قوته الحقيقية ..

    خذ هذه المعادلة :

    إحتراف موديلينج + إحتراف إكساء + إحتراف إضاءة + إحتراف أنميشين = الوصول للعالمية .

  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية MAROUF3D
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المنطقة
    دوما - مدينة المساجد
    ردود
    1,738
    اهم شيء في الانيميشن هو فكرة الانيميشن او الموفي

    اذا كانت الفكرة مشوقة وجميلة فهي ستغطي على الكثير من العيوب التي تظهر اثناء العرض

    انا أحب أن اراقب حركات الممثلين لأنهم يعطون الموقف جرعة زائدة من التعابير لكي يلاحظها المشاهد بشكل جيد

    التركيز على تللك الجرعة الزائدة من قبلك من التعابير سيعلمك ملامح المواقف بكل انواعها
    "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"



    موقعي الشخصي
    www.3dmax.tv




    اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
    Maarouf

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اولا احب اقدم شكرى لبو معاذ..وكل سنه وانت طيب يا راجل يا طيب..
    التحريك بالنسبه لى كان هوايه و تحول الى عمل ودلوقتى بعتبره الحاجه رقم واحد فى حياتى..دايما بحرك ..يمكن فى ناس بتمل او بتزهق لاكن بجد فى حاجت اساسيه لازم تعملها عشان تكون أنيمتور ممتاز وتقدر تطلع كواليتى تحريك..

    1-يمكن المتابعه الدايمه لكل حركه غير مألوفه زى مثلا الأطفال الصغار دايما بيكونو بالنسبه لى مصدر ممتاز للتصوير و المتابعه و المراقبه..تشوف فيهم دايما سبحان الله..أفيهات جامده جدا و حركات ممتازه جدا جدا دا غير أنهم كركترات رهيبه جدا فى عالم الكرتون..
    2-يمكن من المشاكل اللى ممكن تقابل انيمتور ( و أنا هنا بكلم عن الأنيمتور الحقيقى مش الأنيمتور النحيت) هوا ان الفضول..

    يمكن يكون مش بطبعه فضولى لاكنه كل حركه بيحب يبص عليها و يسجل وضعياتها فى ذاكرته او فى الأسكتش بتاعه..
    كنت دايما أحب أعمل كدا لغايه لما لاقيت انه فى فى مجتمعنا حجات كتيره لازم الواحد يراعيها زى مثلا..لو انتا باصص على واحد بيتخانق مع مراته و بتحاول تشوف وتحسب الفعل ورد الفعل و فجأه شافك وانتا مراقبهم..يا صباح الشتايم..

    ( انا مش حقول مواقف حصلت لى شخصيا , لأن كلها مواقف تكسف وتودى فى داهيه..هههههههه).
    3-الأنيمتور بطبعه ممثل..تلاقيه دايما بياخدك فى الكام ..بمعنى انه بيحب يمثل كتير على اللى حواليه ..ويديهم حالات حزن وسعاده و خبث و لؤم و بيدى تعبيرات كتيره بوشه و بجسمه..دايما تلاقيه بيحب يتفرج على أفلام كتير ومش شرط تكون افلام كرتون..اى نوع من الأفلام..وفى رأى ما أروع الكوميدى و السنما الصامته..قمه التعبير

    4-موضوع التقنيه دا هوا أخر حاجه لازم تكون فى الأعتبار لأن الأنيمتور ممكن حتى يحرك من غير برامج..بالورق و القلم..
    ولو مفيش ورقه وقلم..ممكن يحرك برده من غيرهم.. (Stop motion)..كمثال شهير..الصلصال

    5-لازم عشان تكون أنيمتور ناجح انك متبطلشى تحريك..فى راى انه يكون عالأقل فى بدايه حياتك 75 فى الميه من وقت متفرغ للتحريك..عنفسى بحب دايما اقضى وقتى فى القرايه أكتر من أنى اقضيه عالكمبيوتر و لو قعدت عالكمبيوتر ونفسى مسدود فحب أتفرج على أى فلم انيمشن..وغالبا بيكون Finding nemo نظرا لقوته..

    * فى كلام كتير ممكن يتقال واللى قلته دا مجرد عنواين بس لو الكلام يكون محدد شويه اقدر أكلم براحتى..لأن الموضوع واسع جدا..

    جزاك الله كل خير يا اب معاذ..ولعل الموضوع دا يكون سبب فى رفع مستوايا معاكم..
    و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  11. #11
    يمكن ان نخطصر الأنيميشن في كلمتين فقط .
    هو بوز pose جيدة بتايمينج taming صحيح. ماذا يعني هذا
    يعني انك تكون قد عملت انيميشن جيد عندما تكتمل لديك مجموعة بوز او وضعيات لكركترك وتتتابع من خلال تايمينج او تسارع صحيح
    البوز يلزمها ان
    -تكون فيزيائيا صحيحة اي الحركة مقبولة للعقل العادي ويكون ذالك عندما تكون مراعيا فيها لقوانين الفيزياء كالجاذبية والثقل والأحتكاك و الأرتداد عند الأصتدام .مثلا معلومة من شاون كيلي يقول ان منطقة الهيب او الخصر غليها ان تكون دائما فوق الرجل الموضوعة على الأرض اذا كانت احدا الرحلين مرفوعة على الأرض مع استثناء بسيط عند الجري السريع.هذه المعومة مثلا ان لم تدرسها في مدرسة انيميشن او تقرائها في كتاب فلن تدركها في اعمالك وربما يتسبب هذا بنتقاد الناس الغير المتخصيصين لعملك وعندما تسالهم ما السبب في ان العمل لم يعجبهم سيقولون لا نعلم ولكنه غير جيد ذالك لأنهم خبراء انيميشن بالفطرة كما يقول ويليام ريشارد من ديزني لا تستهن بالناس العادين فهم خبراء انيميشن بالفطرة سيقارنون عملك بما تعودو على رؤيته في حياتهم اليومية.وسيلحضون ذالك الشيئ الغير عادي.ونفس الشيء يحدث في ما يخص تاثير الثقل على حركات الكركترات .فيعمل الأنيميتور مثلا كركتر يحمل حقيبتي سفر على اعتبار انهما مليئتين وثقيلتين وفجات يلتف الى الخلف مثلا او اليمين وتجد ان الحقائب تلتف معه بسرعة وسلاسة ان انسان يشاهد مثل هذا الشوت سيقول ان هناك خطا ما يجب على الكركتر ان يتاثر بالثقل ويحدث الأوفرلابينج او التتابع فتكون الحقائب بما انها الشيئ الأثقل يجب ان تكون اخر ما يلتف وينجر عن ذالك ان لا تتوقف فجأة بل يجب تطبيق القانون الخر وهو الفلو ثرو او التاثير الللاحق اي عليها ان تعمل دورة اكبر من دورة الكركتر بسبب ثقلها ثم عليك تطبيق القانون الأخر وهو الستايجينج ويعني ان على الحقيبة ان تتردد جيئتا وذهابا ما دامت تملك بعض الطاقة حتى تفقدها لتتوقف
    امثلة اخرى عن overlapping مثلا شخص كان نائم ويريد ان يصبح في وضعية الجلوس من غير الجيد ان يقف وكانه خشبة بل عليه ان يتتابع في تحريك مفاصله اولا الخصر ثم فقرات العمود الفقري واحدة تلو الأخرى الى ان يصل الى الرأس
    وهناك قواعد اخرى عديدة مثل القاعدة العريضة جدا التي تقول ان الحركات البشرية تكون في شكل منحنيات اي ان حركة الأنسان وتحريكه لعضو من مكان الى مكان يجب على ذالك العضو كاليد مثلا ان تتحرك في مسار منحنى في شكل قوس وليس لينير اي مستقيم وذالك هو المشكل الذي يسببه التحريك بنضام ال ik فيبدو العمل باهت وغير مقنع وجميع اعمال المبتدئين وحتى الأعمال التجارية العربية الكبيرة يستعملون هذا الأسلوب رغم نتائجه الردئية لانه الأسها والأسرع في الأنجاز مقارنتا بنضام الأ fk ولكن طبعا له حلول لأصلاح ذالك ولنها متعبة وتجعل الأنيميتور يفضل التحريك بالأف كاي مباشرتا احسن
    هذه هي المبادء العريضة جدا وكلما تخصص الأنسان سيجد اسرار واسرا كثيرة جدا ليتعلمها ويضيف السحر الى عمله ومن افضل وسائل التعلم ملاحضة تصرفات الأخرين لأن الأنميشن هو حركات عادية زائد اجزاجيرايشن او مبالغة فيها نفس مبدا علم المسرح طبعا مع مرعات التذبذب في المبالغة حتى تحصل على الأنترستينج بوز او الوضعيات الرئيسية لأنك لو بالفة في كل البوز لن يكون هناك مبالغة كما يقول كيث لانجو الجبل طويل لأن الجبال التي بقربه قصيرة
    مبدئ اخر من اهم مبادئ الكرتون هو الانتيسبايشن او التوقع وهو حركة في الأتجاه المعاكس للحركة المراد عملها اي انك يجب ان تجعل الشخصية توحي بما تريد ان تفعله قبل ان تفعله مثلا شخص يريد ان يقفز الى اعلى يجب ان يعمل اولا انتيسيبايشن حيث ينخفض الى اسفل ثم يقفز الى اعلى والمبالغة في ذالك تعطي للأفلام الكرتونية طعمها الساحر.
    - حسننا الأن الأنسان فهم كيف يعمل بوز صحيحة جاء دور الشيئ الأهم والأصعب كما يقول ريشارد ويليامز في كتابه Animator's Survival Kit هو اسهل شيئ في التدريس واصعب شيئ في التطبيق.واعمال جميع المبتدئين بل وحتى كثير جدا من الهوات حمل اخطاء في التايمينج والسبايسينج لذالك يلجئ اغلب الأنيميتوز الى تصوير انغسم يعملون الحركات المراد عملها لياخذو التايمينج من الفيديو مباشرتا
    بختصار التايمينج هو المباعدة او الوقد الذي يحتاجه العنصر لينجز مهمته مثلا حركة يد تلكم شخص في وجهه الوقت الذي يحتاجه صاحي اليد ليرفعها ويضرب الوجه ستختلف متاثرتا بمجموعة عوامل مثل الغضب والقوة و... والسبايسينج هو التسارع اي كيف سيكون تسارع اليد خلال ذالك التايمنج هل ستسير بسرعة ثابتة طبعا لا ستكون بطيئة في البداية ثم ترع الى ان تتوقف فجاة عند الأصطدام
    طبعا هذه المبدائ هي من اختراع والت ديزني.

  12. #12
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    ما شاء الله بارك الله فيكم جميعا وسعدت بارائكم المحفذه لكل خير
    ويسعدنى وجود اناس كثيرون قربا الى قلبى
    ما افاض به men3m محمد عبد المنعم
    واخونا مجنون riggingعلى فكره انا عرفت اسمك لكن احترم رغبتك
    يستحق الوقوف كثيرا وقد افاضوا ما شاء الله عليهم لكن محمد اخاف عليه من تداعيت الترقب الكثير خللى بالك يابنى هههههههههه والله اثلجتم صدورنا ....هناك امور اود ان تطرحوها بشكل تفصيللى للغايه وممل
    الا وهو التباطئ والتسارع .... والكتله وكيفيه التعامل مع عناصرها .... التايمينج والسبايسينج.............. وهل بالفعل الانميشن لغه كالكلام بالفعل فمن الناس من يعجبك فى قول جمله معيه فطريقته جميله جدا مثل
    بائع كليم الصوف عندنا بالمنطقه يعجبنى ندائه وهو يقوم بجمع كليم (على فكره كليم بالمصرى سجاده من وبر الجمال ) ...ثم يقولـــــــــــ لكككككك لمهههه الصووووووووف ....احس ان حركته فمه تصنع دراما غريبه والسبايسينج الخاص بمخارج حروفه جعلنى اشعر بالديفرند فى اى جمله اخرى بانتظاركم مره اخرى
    فالكلام معكم ياله من لــــــــ ذذذذذذذ ه اسبايسينج غريب شويه فى الكلمه دى بس بحبكم

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية اليوبي
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المنطقة
    جدة
    العمر
    30
    ردود
    1,701
    في البدايه السلام عليكم

    مع اني لم اطرق باب الانميشن الى الان
    ومع انه من اهم الابواب واصعبها , فهو في آخر حساباتي
    هذا لايعني انه ليس مهم " بل هو الاهم في البرنامج " ولكن كل واحد منا وله اهتماماته .
    اما انا اهتمامي كهاوي للبرنامج هي التصاميم الثابته .

    ((( وجهة نظر )))

    وشكرا على الموضوع
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    موقع سوف تستفيد منه كثيرا
    دروس لجميع البرامج

  14. #14
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة اليوبي معاينة الرد
    في البدايه السلام عليكم

    مع اني لم اطرق باب الانميشن الى الان
    ومع انه من اهم الابواب واصعبها , فهو في آخر حساباتي
    هذا لايعني انه ليس مهم " بل هو الاهم في البرنامج " ولكن كل واحد منا وله اهتماماته .
    اما انا اهتمامي كهاوي للبرنامج هي التصاميم الثابته .

    ((( وجهة نظر )))

    وشكرا على الموضوع
    جزاكم الله خيرا اخى اليوبى كيف حالك طبعا نحترمك ونحترم وجهة نظرك لكن تعلم انه لو اصبح اهتمامنا بغير الاهم اخاف اننا نقصر فى فرض عين لما ذا لا يسقط بعضنا هذا الفرض حتى يكون فرض كفايه
    كل عام وانت بخير اخى الحبيب

  15. #15
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    جاااااري القراءة
    اسف جدا على التأخير يا ابو معاذ

  16. #16
    للاسف اعتقد انى تعلمت انيماشن
    و لكنى لست موهوب ..او بمعنى اخر مش عاوز اكون انيماتور
    لان الانسان لو حط امامه هدف او غايه هيسعى لتحقيقها مهما كانت صعوبتها
    وجدت نفسى فى اشياء كتير و الحمد لله و لم اجد نفسى فى التحريك...
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    موضوع جميل يل ابو معاذ
    واضافات الاخوه كلها رائعه
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

    مدونتي

  18. #18
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة shady sobhy معاينة الرد
    جاااااري القراءة
    اسف جدا على التأخير يا ابو معاذ
    ازيك ياشادى ياعسل ....كل عام وانت طيب بانتظار اضافتك :d
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة m.ramdan معاينة الرد
    للاسف اعتقد انى تعلمت انيماشن
    و لكنى لست موهوب ..او بمعنى اخر مش عاوز اكون انيماتور
    لان الانسان لو حط امامه هدف او غايه هيسعى لتحقيقها مهما كانت صعوبتها
    وجدت نفسى فى اشياء كتير و الحمد لله و لم اجد نفسى فى التحريك...
    رمضان حبيبنا حمدا على السلامه يابطلنا ..ورمضان كريم :d القضيه يارمضان ان العمليه مش انى مش الاقى نفسى فى اللى يعتبر اغلبية مصممى الوطن العربى مقصرين فيه بالفعل حتى اللى بيحركوا بيحركوا بالبركه العلميه عايزه شويه تعب العمليه اصبحت عجز عربى اننا مفيش عندنا مستوى مشرف للاسف فى الانميشن طبعا ده وان ءاسف لناس كتير بتعافر مع التيار لكن انت عارف نظام السوق العربى لا يهتم الا بما
    يدر عليه المال فقط .....بالتوفيق اخى الحبيب
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة y@sser معاينة الرد
    موضوع جميل يل ابو معاذ
    واضافات الاخوه كلها رائعه
    دائما استمتع بوجودك معنا حبيبنا كل عام وانت بخير ريص لك وحشه لكن دعواتك دائما تصلنا
    بارك الله فيك حبيبنا

  19. #19
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اخى معاذ موضوع جامد جدا
    والناس ردت ردود جميله جدا جزاهم الله خيرا
    انا هتكلم من وجهه نظرى ومن واقع تجربتى
    فى البدايه الواحد بيتعلم ازاى يحرك دى مش مهم حلوه ولا وحشه المهم ازاى ودى مرحله tools
    بعد كدا بتعلم ازاى يحركها حلو بناء على الشخصيه وردود فعلها ومكانتها وغيرها من التفاصيل
    وبره د=ايما بيعملو حاجه حلوه اوى يضيفو تفاصيل بمعنى مثلا تلاقى الكركتر وهو ماشى يشوط حاجه على الارض او يتخبط فى حاجه او مثلا وهو بياكل فى فتافيت دى بقا تفاصيل التفاصيل والناس دى بتهرج تفاصيل جداااا
    انا شايف ان الواحد يبدا يعمل حاجه كويسه ويبدا يدخل فى تفاصيل اكتر
    يعنى يحرك حاجه
    بعد كدا يحركها حلو وصح
    بعد كدا يحركها حلو وصح وبتفاصيل اكتر تديها جمال اكتر
    كل دا كلام كان فى دماغى ونا مبسوط انى لاقيت الموضوع دا وبالتوفيق وكل واحد عنده كلمه يضيفها
    وبالتوفيق للكل وتقبل الله صيامك وقيامكم فى رمضان
    السلام عليكم

  20. #20
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة احمد teeka معاينة الرد
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اخى معاذ موضوع جامد جدا
    والناس ردت ردود جميله جدا جزاهم الله خيرا
    انا هتكلم من وجهه نظرى ومن واقع تجربتى
    فى البدايه الواحد بيتعلم ازاى يحرك دى مش مهم حلوه ولا وحشه المهم ازاى ودى مرحله tools
    بعد كدا بتعلم ازاى يحركها حلو بناء على الشخصيه وردود فعلها ومكانتها وغيرها من التفاصيل
    وبره د=ايما بيعملو حاجه حلوه اوى يضيفو تفاصيل بمعنى مثلا تلاقى الكركتر وهو ماشى يشوط حاجه على الارض او يتخبط فى حاجه او مثلا وهو بياكل فى فتافيت دى بقا تفاصيل التفاصيل والناس دى بتهرج تفاصيل جداااا
    انا شايف ان الواحد يبدا يعمل حاجه كويسه ويبدا يدخل فى تفاصيل اكتر
    يعنى يحرك حاجه
    بعد كدا يحركها حلو وصح
    بعد كدا يحركها حلو وصح وبتفاصيل اكتر تديها جمال اكتر
    كل دا كلام كان فى دماغى ونا مبسوط انى لاقيت الموضوع دا وبالتوفيق وكل واحد عنده كلمه يضيفها
    وبالتوفيق للكل وتقبل الله صيامك وقيامكم فى رمضان
    السلام عليكم
    جزاكم الله خيرا يابوحميد بارك الله فيك يابطل كلام جميل
    بانتظار باقى الاخوه والله المستعان

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل