Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال بخصوص تصميم الشعارات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال بخصوص تصميم الشعارات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

كيف حالكم مع الله يا إخوانى فى شهر رمضان ؟

لى استفسار عن سعر تصميم شعار لوجو بحيث كم يكلف لو أنى صممت واحد كبيراً على الصفحة الرئيسية لموقع شركة مع تكراره مصغراً فى البنر مع التغييرات اللازمة الناتجة عن تصغيره ووضعه فى مساحة ضيقة ... مع العلم بأن الاسكتشات الأولية ليست من صنعى , أى أنى لم أبدأ من الصفر
    لا إله إلا الله وحده لا شريك له سبحانه

بالمناسبة هذا ثانى موضوع لى فى المنابر بعد موضوع البرتقالة

وعليكم السلام ورحمة الله مبارك الموضوع الثاني وياريت تكمل البرتقاله هذيك انا لسه مفتكره مع اني مارديت في الموضوع
      ممكن فينكس يفيدك في الموضوع ده
      درس راوتر{نمذجة+خامات+إضاءة} هنـــــــا

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

تولة طيب{ نمذجة+خامات+إضاءة} هنــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
      هنــــا
      غائب للابد

جزاك الله خيراً أخى ريبتايل

لكن بغض النظر عن الخلفية التى أهملتها فالبرتقالة منتهية .. أو هكذا ظننت

جارى طلب رأى أستاذ فونيكس .. وإن كان أمر البلد يهم لاختلاف السعر فأنا من مصر

يااااااااا مرحب اخي عبد الله

بخصوص سؤالك ومخاوفك .. فنعم سعر اللوجو يخضع للبلد والعمله المتداوله فيه ... بمعنى كعرف فالسوق .

لكن .. انا أقول انك انت صاحب السعر الأول والأخير في هكذا مسأله .. فأنت من سيقّدر تعبه , لا العميل النهائي .

اما بخصوص تفاصيل ما ذكرت .. فمكان الشعار لا يدعم سعره .. لكن يحسب لك سعر ما ستقوم بعمله بخلاف الشعار طبعا .

فعلا أعتذر .. فلا يوجد 1 + 1 = 2 في هكذا امور .. فهي ليست مواد وخواف , بل أفكار .. فكل الامور الإبتكاريه يتم تحديد سعرها من قبل صانعها .

نصيحه .. قم بمعرفه متوسط أسعار مكاتب الدعايه والإعلان في مصر بنفس الخصوص ومن ثم قم بتقدير سعرك حسب ما وجدت .. حتى تكون في نفس المركب ^^ .. لست ذو سعر مبالغ فيه , ولست ايضا ممن بخس حقه بغير قصد .

بالنجاح ان شاء الله أخي .

جزاك الله خيراً أستاذى <phoenix> ..

أدعو الله أن يرى الموضوع من لديه خبرة عن أسعار السوق فى مصر , فأنا لست مقيم بالقاهرة .

للرفع ..

لا أستطيع إفادتك
                بلاد الحر طبتي يا بلادي *** ملاذا طاب عيشك في فؤادي

blender for ever

المشاركة الأصلية بواسطة jagalinho مشاهدة المشاركة
                  لا أستطيع إفادتك
                  جزاك الله خيراً كثيراً .. يكفينى اهتمامك والله يا أخى

للرفععع ..

المشاركة الأصلية بواسطة <phoenix> مشاهدة المشاركة

بخصوص سؤالك ومخاوفك .. فنعم سعر اللوجو يخضع للبلد والعمله المتداوله فيه ... بمعنى كعرف فالسوق .

لكن .. انا أقول انك انت صاحب السعر الأول والأخير في هكذا مسأله .. فأنت من سيقّدر تعبه , لا العميل النهائي .

فعلا أعتذر .. فلا يوجد 1 + 1 = 2 في هكذا امور .. فهي ليست مواد وخواف , بل أفكار .. فكل الامور الإبتكاريه يتم تحديد سعرها من قبل صانعها .

نصيحه .. قم بمعرفه متوسط أسعار مكاتب الدعايه والإعلان في مصر بنفس الخصوص ومن ثم قم بتقدير سعرك حسب ما وجدت .. حتى تكون في نفس المركب ^^ .. لست ذو سعر مبالغ فيه , ولست ايضا ممن بخس حقه بغير قصد .

بالنجاح ان شاء الله أخي .

إضافه على كلام الأخ phoenix :

المشكله ان الموضوع ده مفتوح جداً...
                      يعنى ممكن تبيع لوجو لشركه بـ100 جنيه...
                      وتانى يوم تبيع لوجو بنفس المستوى لشركه تانيه بـ 5000 جنيه...

الموضوع نسبى وصعب تحديده...
                      حتى انا لما بعمل اى شغل free lancing باخد وقت فى تحديد سعر الشغل اكتر من وقت الشغل نفسه
                      والسبب فى كده ان فى العمل الفردى صعب تعمل قايمة أسعار تمشى عليها
                      بعكس الشركات بتبقى كل حاجه ليها سعر... اللوجو بكذا والبانر بكذا والإعلان بكذا...
                      انما فى الشغل الفردى بتعتمد على مستوى العميل نفسه ومستوى الشغل...
                      لأنه ببساطه لو العميل هيدفع لك زى مابيدفع لشركه كبيره يبقى احسن له يروح يتعامل مع شركه كبيره
                      وفى نفس الوقت ممكن يحصل ان عميل ميزانيته كبيره بس سمع ان شغلك قوى وجالك على الأساس ده

هديك مثال صغير..
                      - من فتره كنت بعمل تصميمات اعلانات لشركة (ومدة العمل فى التصميم عمرها ما وصلت 12 ساعه) ... كنت باخد فى التصميم بين 500 و1000 (الكلام ده من سنتين والمبلغ كان وقتها معقول) ولو طلبت اكتر كان ممكن يوافقو لدرجة انهم عرضو عليا العمل معهم full time بمرتب اعلى من مرتبى وانا رفضت لارتباطى بالمكان اللى انا فيه... (وده لأنهم من العملا اللى عرفونى من مستوى شغلى)
                      - وفى نفس الفتره عملت اعلان لشركه تانيه ونزل فى الجرايد... واخدت فيه 100 جنيه فقط... لأن ببساطه لو طلبت اكتر من كده هيدورو على حد ارخص يتعاملو معاه... (وده لأنهم من العملا اللى عايزين اى شغل بأقل سعر)

عشان كده بقول لك الموضوع مفتوح جداً ونسبى جداً...
                      الحاله الوحيده اللى تقدر تعمل بيها قايمة اسعار هى لما تتعامل مع عميل جالك عن طريق سمعتك ومستعد يستفيد منك بأى تمن... اما فى حالة العميل بتاع ابو بلاش كتر منه فأنت حر فى تعاملك معه او عدمه

حاول تقدّر العميل يقدر يدفع كام بحيث لا تظلمه ولا تظلم نفسك...

معلش انا طولت اوى بس حبيت اقول كل اللى اقدر اقوله

.
                        .
                        .
                        .

جزااااااااااااااااااااااك الله خييييييييرااااااااًًًًًًًً أخى شييييييييييييييييييييييييييييييييييييشااااااااااااااااااا

جزاكم الله خيراً كثيراً على تعاونكم معى إخوانى فى الله

موضوع الأسعار موضوع نسبي فعلا و لا يخضع لتقنين حاليا...

حاول معرفة زبونك أولا لتتمكن من تحديد سعر لعملك.. طبعا انت لا تريد ان يدهب عملك هباءا بعدما وفرت وقتك لانهاءه على احسن وجه.

بالتوفيق
                            _____________________________________________________
                            فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الأرض

جزاك الله خيراً أخى big-ah على النصيحة

يعمل...
                              X