Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Ramadan: Animation competition (مسابقة رمضان للانيميشن) للنقاش

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Ramadan: Animation competition (مسابقة رمضان للانيميشن) للنقاش

اهلا بجميع اعضاء المنابر .. كل عام وانت بخير

بصراحة انا كنت معتزل المنابر بقالي فترة... يمكن سبب ده يرجع لمنبر اطراف الحديث .. وكثرة المشاحنات فيه علي الفاضي والمليان..... يمكن الناس القديمة شوية فاكرين

بس الحمد لله الوضع الان احسن بكثير جداااا ... وما شاء الله مستوي الاعضاء اتقدموا كثير وعددهم زاد...

وزي ماحنا شايفين في المسابقات.. رمضان السنة دي المستوي عامل إزاي... مع ان عضاء كتثير لسه مابدأو ..
    بس اكيد النتيجة مبشرة بالخير

بس اللي حزني ان هو مستوي الانيميشن المتدني هنا... (طبعا بإستثنا الاعمال الاستثنائية زي عمل الصندوق السحري... والعمل الاخر المغربي [اسف علي عدم تذكري اسمه]

لكن المهم ان دي اعمال استثنائية... دي غير عدد المحركين في الموقع هنا قليليين جداا جداا لو قارنتهم مثلا بالمولدرز هنا...

اعتقد يمكن يرجع السبب ده لان اغلب الاعضاء منتظرين ان يحترفوا المودلنج والخامات والاضاءة والريندر والدينامك
    .. والي ما ربنا يسهمل وينتهي من كل دول ... يبداء يفكر في الانيميشن...

انا نفسي اعرف ايه هيا العلاقة.... انا ولله مبقاش مبالغ إذا قولت الانيميشن هو اهم مجال فيهم...
    لو الانيميشن جيد جدا.. والرندر ضعيف.. هيظل العمل جيد... ولو في اخطاء في المودلنج... ممكن الناس تقول عليه ده concept or my style

بس انيميشن واقع .. معناها ان العمل كله واقع... الانيميشن تقريبا يجي رقم 2 في الاهمية بعد القصة

والانيميشن مش مهم ابداء انك تكون ملم بكل شئ داخل برامج الثري دي المعروفة..
    يكفي انك تتعرف علي ادوات البرنامج عن طريق اي سيدي (introduction to Maya or Max .....etc)

المهم عشان ماطولش عليكم... انا فاتح الموضوع ده خصيصا.. عشان اشوف رائيكم واشوف استعداد الناس هنا ايه ... لعمل مسابقة للانيميشن في خلال الفترة البسيطة المتبقية من الشهر...(بس ما زال الوقت كافي جدا)

وكان فيه اقتراح اخر.. انا شايف ان اهمية عمل منبر خاص للانيميشن يمكن المنبر ده يبقي ليه مردود جيد في مستوي الانيميشن هنا... واتمنا ان يتم داخله قسم خاص للعرض ونقد الاعمال المتحركة... لان مهم جدا يكون الناس اللي بيقيموا العمل ليهم في الانيميشن.. او علي الاقل .. لا يقيموا العمل علي اساس الريندر او المودلنج

..

اخيرا مش عايزكوا تشغلوا بالكم بفكرة قسم خاص للانيميشن.... لانها ممكن تتنفذ في الزمن القريب او البعيد... انا ذكرتها فقط ...لمجرد جعل المشرفين والقائمين علي الموقع اعادة النظر في الموضوع..

بس الاهم هو المسابقة...
    هل في ناس عندهم الاستعداد؟؟؟
    عدد أد ايه؟؟

نوع المسابقة... هل مخصصة بنوع معين... 1-تمثيل بالحوار..
    2- تمثيل من غير حوار
    3- Body Mechanic ANimation

ولا يكون الموضوع المسابقة يكون مفتوح بما انها اول مسابقة عشان نتعرف علي مستويات بعض... وبرده يكون علي حسب وقت كل واحد... لان فيه اعضاء ممكن مايكونوش متفرغين

علي العموم انا سايبلكم الموضوع تفكروا فيه.. بس ياريت يكون في تفاعل عشان نبداء بسرعة

وانا لست محترف انيميشن ابدا... بس انا شايف ان نوعية المسابقات ديه.. هتعلي مستوانا

اعتقد انها فكرة جميلة جداجدا.
    اعتقد ان مسابقة زى دى عايزة وقت اطول ويفضل الا تكون مرتبطة بشهر رمضان
    وخصوصا ان فى مسابقات اخرى.
    http://mhdmhd.blogspot.com/

اهلا أستاذ محمود

بالنسبة للوقت انا معاك فيها ... يمكن انا ايضا غير متفرغ تماما...لكن الموضوع برمته هيتحدد باراء جميع المشاركين
      من حيث الموضوع .. والوقت

حابب أضيف مداخلة ...

أخالفكم الرأي بشأن الوقت ...

لو إجتمع بعض الشباب لعمل أنيميشن لازم يكونوا متفرغييييين تماما

لإنه لو الموضوع طال ... تضيع سخونة العمل ... وراح ينتسى ..

ما شاء الله انا شايف حماس قوى ادمه الله علينا بارك الله فيك اخونا الحبيب
          انا ارى ان تكون الفكره بسيطه وحصرها كذالك فى وقت بسيط يعنى ممكن نقول ياجماعه
          الانميشن ككل 30 ثانيه قول من خلالاهم قصه
          وكل وما يسر الله له والانميسن عهو الاهم بالدرجه الاولى لو لحركه تيوب او اسفير او حتى بوكس لكن المضمون ياتى بالانميشن من الدرجه الاولى
          ولو هناك تعب على كل شيئ يبقى خير وبركه
          وفقنا الله واياكم لكل خير

اخي المشكلة في قلة مصادر التعليم للانيميشن فكيف ساعرف اتاعمل معه وايضا انا اعمل علي السينما و اعضاء تعمل علي الماكس واخرون علي المايا طب لو تم عمل منبر للانيميشن سيكون مجمع لكل البرامج
            انا نفسي ادخل الانيميشن لكن كيف ساتعلمه ومتابع معاك ان شاء الله وجزاك الله كل خير
            الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
            http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

أهلا اخي ليبيا...

موضوع الوقت انا تركه للمشاركين يحددوه .. وزي ما انت شايف ان الاقبال علي الانيميشن قليل جدا هنا.. فصعب انك تعط شروط... مع اني متفق معاك

وبالنسبالي.. انا كده كده شغال في الانيميشن ديمو رييل بتاعي... يعني ازا هيبقي فيه مشاركة جادة وحماسية بين الاعضاء هنا... فاكيد انا هبذل ايضا مجهود علشان في الاخر الفايدة هتعود ليا .. بإضافتها للديمو رييل

حبيبي أبو معاذ ... والله انا كمان بقي شايف ان 30 ثانية دول كتير اوي..
              يعني لو 10 ثواني .. بس التعب والجهد فيها كبير ... الفايده هتعود عليه أكتر بكير من ان يعمل دقيقة او دقيتين
              وموضوع قصة وتمثيل... فديه هتبقي صعبة كتير علي اعضاء كتير

لو مجرد افشه صغيرة.. موقف صغير ...وحتي دي صعبة

يعني ممكن نسهلها اكتر .. ان تكون المسابقة عن عمل حركة بتعبير معين ... يعني واحد ماشي وهو زعلان .. او واحد ماشي سرحان.. او مشية واحد مبسوط... وعلي فكرة دي مش سهلة خالص... بس نتيجتها بتبقي كبيرة اوي تطوير المستوي

وعلي فكرة مش لازم الحركات دي تتعمل بكاركتر.. مش شرط... انت ممكن تعمل صندوق . او كرة بتمشي.. او بتنط...

أخي midnight
              اعتقادك ده .. هو كمان اغلب اعتقاد الاعضاء هنا...
              مهو اكيد مش هتلاقي دروس للانيميشن كتير داخل البرامج... اصل هما حاجتين بتعرفهم..
              1- تدور علي زرار set ket داخل البرنامج
              2- graph editor

والاتنين دول هما نفسهم هتلاقيهم في اغلب البرامج
              وسهلين جدا.. ومش محتاجين دروس

صعوبة الانيمينش نفسه .. خارج البرامج ده

وهي مبادئ الانيميشن.. دي اهم حاجة.. وديه مالهاش علاقة باي برنامج .. مبادئ الانيميشن هي واحد في المايا وفي الماكس .. حتي في تحريك ال تو دي .. وتحريك الصلصال... هي واحدة.. وهي اهم حاجة

مشكور علي مشاركتك في الموضوع.. وبخصوص سؤالك عن كيفية تعلم الانيميشن
              ان شاء الله ابقي افتح موضوع نناقش فيه خطواط ومراحل تعلم الانيميشن .. علشان متتوهش في الموضوع

انا متفق معاك فى كل كلمه قلتها يا Limponi_3d لأنى من متابعينك دايما و بحب حبك للانيمشن لأنى مالأخر أحب أى حد يحب التحريك و يشجع عليه...انا مش عارف الناس البعيده عن المجال دا ازاى مش شايفين سحر الأنيمشن..

انا مستعد إن شاء الله أدخل المسابقه وخصوصا ان احنا واخدين اجازه فى الأستوديو الفتره دى..و هدخل بأى نوع لو مطلوب شىء معين يعنى 3d او 2d او حتى claymation او اى نوع من الـ stopmotion طالما تحريك ومسابقه عربيه..

اهم حاجه موافقك فيها هى انه يكون فى وقت محدد للتسليم و يكون الحكم على الأنيمشن مش جوده الصوره و الأضائه و يكون مده العمل صغيره وانا شايف ان 10 ثوانى كويسه جدا..وغالبا مده العمل تكون شهر..

اما عن مقترحاتى فأنه لازم يكون هناك منبر للأانيمشن...إعلان المسابقه يكون فى الرئيسيه...المسابقه تكون عن الـ Body mechanics لأن بصراحه فى نظرى التحريك منغير صوت و الهتمام بالكتله من أرقى الحجات اللى أحبها دايما..طبعا مع احترامى وتقديرى لمشاهد الـ acting

يريت كل عضو يشترك و يعمل موضوع WIP فى قسم الأنيمشن..
                رجاء خاص لو فى مسابقه يكون محطوط إعلان فى الرئيسيه لأنى شفت الموضوع دا بترتيب ربنا..لأنى مبحبش أدخل أطراف الحديث..

مره تانيه شكرا عالموضوع دا يا Limponi_3d و حتى لو متقدرشى انه يكون فى مسابقه فممكن نعمل منافسه عالضيق يكون هدفها نعلم بعض و يمكن ننشط الموضوع بتاع التحريك فى المنتدى..

محمد
                M HAMMAD
                M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
                قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
                لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

Limponi_3d يريت تبعتلى ايميلك عالخاص ولو انتا مصرى ادينى نمره موبايلك عشان انا عاوز أكلمك ضرورى
                  M HAMMAD
                  M.A.Moniem

يا جماعه المسابقات بره بتاعه الأنيمشن بتكون جايزتها جايزه معنويه مفيده جدا ومش مجرد جايزه فلوس او حجات ماديه..يعنى ممثلا أشهر مسابقه أنيمشن خارج العالم العربى بتكون جايزتها ان احد المدرسين فى animation mentors بينتقد الشخص الفايز و بيعرفه اخطاؤه وايه اللى ممكن يحسن من مستواه..

ممكن تكون جايزتنا كدا برده بس هنخللى اللى ينتقض انيمتور يكون ممتاز وشغال فى شركه كبيره فى المجال دا..
                    M HAMMAD
                    M.A.Moniem

جميل جدا محمد وصل
                      ياهلا بالطيب كيفك ياعمنا انا باقترح قبل ما نخوض فى المسابقه اننا
                      نغرس كام شيئ فى الاول يعنى بمعنى ...قبل ان يبرهن احد لا بد ان يكون هناك معطيات وقليل جدا من سيخوض معنا هذه الجولات ان شاء الله ................ارى اولا من دروسك السابقه مستر محمد نطبص على احسن باوسنج بول وتحسن احساس بالكتل ......واحسن اوفر لاب ..........واحسن تصارع وتباطئ .........وبعدها ندخل على الposes
                      دعونا نشعلها ونفتح نفس الاعضاء ونعطى لهم اولا قبل ان نفحهم فى هذه القصه الجميله التى بدءت اول حكياتها
                      والله الموفق

لازم تحدود نوع المسابقه الي هتعملوها والاحسن علشان لو هتعملوها تعليمي يبقي الواحد يبتديها بحركه المشي
                        او الجري
                        لان اهم حاجه انك وانت بتتعلم تحريك انك تعرف تعمل حركه مشي او جري
                        او تعلموها حر يعني ممكن حد يعمل اكشن او حد يعمل رقصه او اي حاجه مندي
                        ياما تعملوها حاجه كوميدي مدتها 10 ثوان دا بالكتير

هضربك يا منعم........انت عارف ليه
                          للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                          http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                          https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                          https://www.facebook.com/MCC4P

انا مغرم بالانيميشن ولكني مبتدأ وسأثبت نفسيييييييييييييييييي

هذي بداية لي بسيطة

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=128373
                            :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=128300
                              :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

يعمل...
                              X