Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ورشه انتاج افلام قصيره 3 دى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ورشه انتاج افلام قصيره 3 دى

بسم الله الرحمن الرحيم
    الفكره بسيطه جدا اتمنى انها تنال اعجابكم .... الفكره هي ان عمر ما حد هيقدر يعمل فيلم او مشهد 3 دى لوحده ابدا لسبب ان اى حاجه هيتخيله و هو بيصممه هيكون نسى تفاصيل كتيره جدا فى خياله حدا ولو رسم على ورقه قبل عمليه التجسيم برضو مش هيقدر يعمل كل حاجه فى المشهد من تحريك و تجسيم و خامات و اضاءه .... الخ
    من هنا احنا هنبدا .
    يعنى هنتفق على المشهد اللى هنعمله و هنكون فريق عمل على maya و هنتناقش فى الشغل و هنوزع الشغل على بعض من تجسيم وتحريك و يعنى هنبعت الملفات لبعض على شان كل واحد يعمل تخصصه او الجزء المكلف بيه و هنعرض اعمالنا هنا . انا متحمس جدا للفكره واتمنى ان لو حد موافق عليها يرد عليه و هينضم فى الفريق ويعرض هو تخصصه ايه فى مايا او ايه اللى هيقدر يعمله لو اشترك بس ياريت بلاش يقول كلمه انا اعرف اعمل كل حاجه خليه انا محترف او مستويا كويس او مبتدا فى ( تجسيم او تحريك او اخراج او صوت او مونتاج ) الفكره هيكون فيها شغل كتير ....
    بالنسبه للمبتدا فى اى حاجه عادى جدا اشترك كلنا كنا مبتدئين فى الاول .
    انا هنتظر اللى مستعد يشترك على شان نتناقش ازاى هنبدا الورشه .
    انا نسيت اعرفكم بنفسى انا اسمى : على
    دى عرض عن اعمالى اللى اقدر اعمله على مايا.
    http://www.youtube.com/watch?v=<obje...mbed></object>
    23
    فكره فاشله
    0%
    2
    يعنى فكره كويسه
    0%
    2
    فكره ممتازه بس صعب تحقيقه
    0%
    7
    خليه على الله و انشاء الله خير
    0%
    12

هذا الاستطلاع منتهي

اللهم يا ذا الجلال والإكرام ياحى يا قيوم ندعوك بإسمك الأعظم الذى إذا دعيت به أجبت

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت ، خلقتني وأنا عبدك ، وأنا على عهدك ووعدك ما أستطعت
    أعوذ بك من شر ماصنعت ، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي فأغفر لي
    فإنه لايغفر الذنوب إلا أنت

...ZEight

ممتاز

إذا عندك حماس وإصرار

إن شاءالله محد يوقف في وجهك
    ¨°o.O (قد يختفي الأمل...لكن لا يموت) O.o°¨

شَكَوْتُ إلَى وَكِيعٍ سُوءَ حِفْظِي فَأرْشَدَنِي إلَى تَرْكِ المعَاصي وَأخْبَرَنِي بأَنَّ العِلْمَ نُورٌونورُ الله لا يهدى لعاصي

معاااااااااااااااك على الخط انا ابحث عن احد يعمل ورشاااااااات انيميشن لاني نبتدأ ومتحمس
      :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

ابي اسالك علي سهل عليه اصل لمستووووووووواك ماشاء الله احتراافي

اتمنى استفيد باحتكاكي معك لانهم بيقولوا الاحتكاك بالمتميزين متعب لكن نتائجه فتااااكمة

سعيد بوجودك معنا لاني احس القسم بيتحرك

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

حبيبي الغالي ياليت تستغني عن الموسيقى

أسأل الله أن يبارك في أعمالك

حبيبي الغالي ياليت تستغني عن الموسيقى

أسأل الله أن يبارك في أعمالك

احسنت اخي وانا اشد على يدك

فكرة ممتازة اخوي علي
              انا متوسط تقريبا في المايا
              وانا حابب اشترك معاكم جدا
              مستني ردكم
              BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

شكرا على المشاركه و انشاء الله ربنا يوفقنا بس انا طالب منكم طلب ياريت اتعرف عليكم اعرف انتم بتفضلو تخصص ايه فى مايا ...
                وانا عندى بعد الافكار يعنى انا بفكر فى فلم قصير و ممكن نبدا بفلم مثلا 120 ثانيه ولازم نبدا بالمراحل بالترتيب يعنى
                ( تجسيم . خامات . اضاءه . تحريك )
                و انا رافض انى اعمل كل حاجه لازم نشارك كلنا فى العمل المفروض ان معنا ناس مودلنج او تجسيم ودى اول خطوه انشاء الله .
                يعنى اللى هيشارك فى الفلم يعرف كويس ان هنبعت لبعض كل الملفات . زى مراحل العمر يعنى الشغل هيخرج من التجسيم هيتبعت لناس اللى هتصمم الخمات وبعد كده هنبعته لقسم الاضاءه و بعد كده التحريك يعنى انت هتخصص نفسك فى مرحله و الشغل هيجيلك على شان تكمله و تعمل المطلوب منك .
                انا فى فكره صغيره عندى عن فلم قصير ((( هيه عباره عن دب يكون ظريف بيحاول يسرق عسل من خليه نحل فى جنينه و المفروض ان حركته هتكون تجسس من وراء الشجر فى خفه ظل بيتحرك و بيزحف على الارض لحد ما يوصل الى الخليه النحل و هنصمم نحله هتكون واقفه حراسه على الخليه و هتكون ملاحظه ان الدب بيقرب و اول ما الدب يحاول يلمس الخليه النحله تصفر صفاره انزار وممكن تكون الصفاره زى الصدف بتاع البحر و من هنا يكون فى خروج كامل من خليه النحل وراء الدب و مع جري الدب الضخم و النحل بيشكل زى مسدس و بيطلق عليه رصاص نحل برضو ومع القفز لدب لحد ما يوصل لبحيره صغيره يقفز فيه و ممكن حاجه ظريفه ان الدب بيحاول يتنفس مع فقزات خارج الماء و النحل فى انتظاره و ممكن ننهى الفلم بمحاوله الدب مره تانى بخطه جديده )))
                يعنى هيه حاجه صغيره بس لازم نبدا من اول السلم لحد ما نوصل لتصميم فلم ساعه و نص ...
                و فى اخر الفلم هنكتب اسم كل واحد اشترك فى الفلم سواء تحريك او مودلنج او اى حاجه هو اشترك بيه ..
                انا مش عايز اشتغل لوحدى عايز جروب يكون فينا تخصصات ولازم يكون بينا ثقه فى عمليه الشغل وتبادل الملفات احنا هنتعب فى الاول لحد نتفاهم ونتعرف على بعض .. لاكن لازم نحاول .
                ------------------------------------------------------------------
                بالنسبه لصوت اللى فى العرض الديمو حاضر انا هشيله . انت تامر..
                ------------------------------------------------------------------
                ياريت الرد يكون فيه انت بتحب تعمل ايه على مايا و مستواك ايه فى سبيل نبدا نوزع على بعض الشغل و الاجزاء .
                و لكم جزيل الشكر
                اللهم يا ذا الجلال والإكرام ياحى يا قيوم ندعوك بإسمك الأعظم الذى إذا دعيت به أجبت

...ZEight

انا هنا بداياتي في المودلنج يعني لسه بادي بالرابط تحت اسمي وحوريك صور من عملي

مستواي:::مبتدأ بالمودلنج

بالنسبة للاضاءة والخامات ضعيف

بالنسبة للتحريك مستعد اتعب واتعب عشان اتعلمه بالورشة هذي لاني مغرم انيميشن

ايضا احب الديناميك واقدر اطور مستواي فيه بوجودكم

مستعد اتعب بالديناميك لحد مااضبطه كذلك البينت افكت والبارتكلز

عندي خبرة بسيطة ببرنامج البريمير ..للمونتاج واشتغل هندسة صوت خفيف على السامبلت يود

دخولي هذه الورشة اعتبره نقطة قوة للتعلم ومستعد معكم

فكرة جيدة بالتوفيق

ملاحظة : ماذا لو ارسلتم العمل لمن سيقوم بإكساءه ولم يكسه ؟؟
                    شرح فيديو

معلش يا ابومايا انا هرد على حكيم الاول وبعد كده هنتاقش انا وانت و معنا البلاك والف لما يدخل تانى
                      بالنسبه لحكيم معلش المعلومه عندك غلط جدا لان اساس التميز التخصص فى العمل اما بالنسبه للمجلد فيه اعمال عالميه فا انت معاك حق فيه لسبب واحد هو انك تتفرج على الاعمال دى و تحاول تفكر اتعملت ازاى و تركز فى الافكار الجديده وتفكر ازاى تعمله او هو عمله ازاى مش اكتر انك تفكر ولازم تزوره بستمرار لان كل يوم هتشغل الشغل دا هتكتشف فيه حاجات كتيره اما فى موضوع ان نبعت الشغل لناس و متعملوش فا دا سابق لاوانه و على العموم هو مش هيكون لوحده انشاء الله الفريق هيكون كبيريعنى لو واحد معملش هيخرج من الفريق لو هو مكلف بحاجه مايعرفش يعمله و دا اساسه الصراحه و فرصه سعيده يا اخ حكيم ...
                      يا ابو مايا انا منبهر بكمية البرامج اللى انت تعرفها كلها و افضل دليل على كلامى فى موضوع التخصص هيرد عليه ابو مايا ياريت ؟
                      ابو مايا انت كويس مودلنج و عايز تحترف الاكساء و الاضاءه و التحريك هنكون بنحقق معادله صعبه صدقنى لسبب واحد احترف حاجه واحد واعرف الباقى كا معلومه عامه عنه لاكن احتراف الكل صعب والله انا مجرب و هتعرف كده فى موضوع الفلم الصغير اللى انا اتكلمت عنه انت موافق تشتغل معيا فيه نعمله انا وانت ( و لو حد عايز يشترك يقول يا جماعه ) ايه رايك نبدا فى اول مرحله فى الفلم و هيه التجسيم انا وانت اوكى هو الفلم عاما فيه دب و غابه او جنينه و فيه نحله هيكون تجسيمه كويس جدا اللى هيه حارسه الخليه و النحل التانى هيكون مجسم عادى مفهوش تفصيل قويه زى الحارس بتاع الخليه يبقى كده عندنا دب و نحله (حارس) و نحله عاديه بسيطه فى شغله و الغابه دى هتكون فيه شغل كتير و اغلبه هيكون بينت افيكت شجر و ورق شجر على الارض هو هيكون مشهد عام احنا ممكن نتخيله سوى انا هنتظر منك الموافقه على الفلم انك تشتغل فيه و ويريت تكتبلى تخيلك للغابه هيكون فيه ايه و متنساش فيه بحيره ووبعد ردك هنوزع الشغل علينا و انا هساعدك و ممكن لو تحب نشتغل فى وقت واحد يعنى انت فاتح اميلك و انا افاتح اميلى فى سبيل و نكون على الميك و لو وقفت معاك حاجه اساعدك فيه او تساعدنى لو وقفت حاجه فى شغلى (( فوق كل ذو علم عليم )) صدق الله العظيم

...ZEight

على فكرة انت رديت على توقيعي

وحكاية التخصص ديه منار التوام اللي قالها

تعرف مين منار ؟؟
                        شرح فيديو

يا ابو مايا ياريت تقولى ايه ( البارتكلز ) معلش مش فاهم معناها

...ZEight

يا حكيم معرفوش

...ZEight

معلش راح اجاوبك في مكان ابو مايا
                              البارتكل هو الجزيئات التي يمكنك عمل بيها الكثير من الاشياء مثل المطر الماء الغبار ........
                              عن عبدالله بن عمرو بن العاص قال: قال رسول الله

صلى الله عليه وسلم: (ما على الأرض أحد يقول:

لا إله إلا الله، والله أكبر، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم

إلا كفرت ذنوبه ولو كانت مثل زبد البحر) يعنى التحقق بذلك
                              ----------
                              معرض اعمالي

http://www.4shared.com/file/123293016/12465153/067.html

يعمل...
                              X