Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

خواطر صيام :/

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• خواطر صيام :/

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ...................................

أنا كتبت الموضوع وأنا صايمة وضفته هنا بعد ما فطرت ... مش عارفة كتبته ليه أساساً
    هو كان فى موضوع كده زهقت منه ومش لاقية حل ... يا إما أموت و أستريح أو إما أعيش طول عمري معقدة
    الحكاية كلها إني فى المدرسة طول ما أنا قاعدة مع البنات اللي المفروض صحباتي يعني بيكونوا 24 ساعة ماسكين الموبايلات و فاتحين أغاني (وما أدراكم ما أغاني اليومين دول) وياريتهم فاتحينها بس .. لا وبيعلو الصوت أوى يعني اللي فى آخر الدنيا بيسمع ... لأ وكمان لو حاولت أعترض بيبقوا هيضربوني باللي فى رجليهم ويقولولي (الأغاني مش حرام) ..... << لا تعليق ... الصراحة بحس أن الذنب ذنب أهاليهم اللي معودينهم على كده وأكيد آبائهم و أمهاتهم عندهم الموضوع طبيعي جدا ومفيش أي مشاكل
    لأ وده غير الـ... مش عارفة أقول عليه إيه (مهند) الـ...
    بجد زهقت منه ... البنات عندنا مقولكوش بيبقو مجانين أول ما يشوفو صورة ليه .....
    و لما أقولهم أى حاجة وحشة عليه المشهد اللي فوق بيتكرر علي طول يقلعو اللى فى رجلهم و...

بس أنا الحمد لله مش بسيبلهم فرصه

المهم أني لما أكون قاعده مع أي واحدة (وبلا إستثناء) ... وبقولها يا بنتي الأغاني مش عمال على بطال وكمان إحنا فى رمضان يعني ... إيه لازمة الصيام وأنتى قاعدة تاخدي ذنوب ... تقولي : طيب أمشى يا ست المؤمنة أنتي روحي أعمليلك أي حاجه و إبعدي عني).
    ولما أمشى لوحدي ييجو يقولولي أني منطوية ومش إجتماعية وبعدين عندنا البنت لما تمشي لوحدها بيطلعو عليها كلام غريب ... مع إني مش بهتم بكلام الناس بس أحيانا بتضايق
    بجد أنا تعبت ده غير البلاوي اللي بتحصل و لوقعدت أحكي للصبح مش هخلص ...
    مش عارفة أنا مزوداها ولا إيه بس على العموم أنا كنت بس بخرج شويه من اللي جوايا ومش عارفة الموضوع ده مكانه صح ولا لأ عشان أنا بخاف أصلا أتكلم هنا عشان ساعات كتير كل واحد بيبقي متمسك برأيه وكمان مفيش بنات كتير في المنتدي ده يعني ممكن محدش يفهمني ومش هتعرفو تتخيلوا المواقف اللي بتحط فيها)...
    وفي حاجة أخيرة ... لو حد يعني فكر يرد ياريت ميخرجش بره الموضوع لأني أصلاً كنت مترددة في كتابة الموضوع فى المنتدي ده ... حاسه أنو ملوش لازمه لأن ده المنتدي الوحيد المختلط اللي مسجله فيه ... وسجلت فيه لسبب ... ودى أول مرة أكتب موضوع فى القسم ده ...
    وكمان مش بشترك في أي منتدي للبنات ... فقط منتديات معينة و قليلة جدا (بنات) لكن لما بكتب موضوع زي ده مش بيهتموا بيه ... مش عارفة ليه

يمكن إنتو كمان مش هتهتموا ...
    المهم أني كتبت وأستريحت شوية

(ملحوظة : أنا كتبت بالعامية بس عشان بعرف أعبر بيها أسهل) ولو إن أسلوبي كمان مش حلو ..
    أستغفر الله الذي لا إله ألا هو الحي القيوم و أتوب إليه

مع انني ما فهمت ماهو فحوى الموضوع (يمكن المشكلة فيني)
    لكن لي تحفظ شديد على عنوان الموضوع

أعتقد أن الموضوع خاص بالإتحاد النسائي .
      ------------------------

تذكري حديث الرسول صلى الله عليه وسلم
        ( بَدَأَ الإِسْلامُ غَرِيبًا ، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا ، فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ ) ، قالوا: يا رسول الله من الغرباء؟ ، قال (الذين يصلحون إذا فسد الناس ) ،رواه الإمام احمد في مسنده بهذا اللفظ (4/73).
        أكيد ستجدين احد الفتيات الملتزمات في دفعتك فامة محمد لا زالت بخير،أو على الأقل ستجدين من تحب الدين حتى و إن كانت غير متدينة، و لا تفتري ولا تملي عن دعوة صديقاتك و موعظتهم بالتي هي أحسن ،حببي إليهم الدين و أهدي لهم الأشرطة و الكتب النافعة عسى الله ان يكتب لكي أجر هدايتهم.
        س - عن ‏ ‏أبي هريرة رضي الله عنه ‏ ‏قال قال الحبيب صلى الله

عليه وسلم : ‏ ‏
        ‏" ‏ ‏بدأ الإسلام ‏ ‏غريبا ‏ ‏وسيعود كما بدأ غريبا ‏ ‏فطوبى ‏ ‏للغرباء" نرجو تفسير هذا الحديث وبيان مدى صحته؟

الجواب: هذا الحديث صحيح رواه مسلم في صحيحه عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء وهو حديث صحيح ثابت عن رسول الله عليه الصلاة والسلام.
        زاد جماعة من أئمة الحديث في رواية أخرى: قيل يا رسول الله من الغرباء؟ قال الذين يصلحون إذا فسد الناس
        وفي لفظ آخر: الذين يصلحون ما أفسد الناس من سنتي وفي لفظ آخر: هم النزاع من القبائل وفي لفظ آخر: هم أناس صالحون قليل في أناس سوء كثير

فالمقصود أن الغرباء هم أهل الاستقامة، وأن الجنة والسعادة للغرباء الذين يصلحون عند فساد الناس إذا تغيرت الأحوال والتبست الأمور وقل أهل الخير ثبتوا هم على الحق واستقاموا على دين الله ووحدوا الله وأخلصوا له العبادة واستقاموا على الصلاة والزكاة والصيام والحج وسائر أمور الدين، هؤلاء هم الغرباء، وهم الذين قال الله فيهم وفي أشباههم: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلا تَخَافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ [فصلت: 30-32] . ما تدعون: أي ما تطلبون. فالإسلام بدأ قليلا غريبا في مكة لم يؤمن به إلا القليل، وأكثر الخلق عادوه وعاندوا النبي صلى الله عليه وسلم وآذوه، وآذوا أصحابه الذين أسلموا، ثم انتقل إلى المدينة مهاجرا وانتقل معه من قدر من أصحابه، وكان غريبا أيضا حتى كثر أهله في المدينة وفي بقية الأمصار، ثم دخل الناس في دين الله أفواجا بعد أن فتح الله على نبيه مكة عليه الصلاة والسلام، فأوله كان غريبا بين الناس وأكثر الخلق على الكفر بالله والشرك بالله وعبادة الأصنام والأنبياء والصالحين والأشجار والأحجار ونحو ذلك.
        ثم هدى الله من هدى على يد رسوله محمد صلى الله عليه وسلم وعلى يد أصحابه فدخلوا في دين الله وأخلصوا العبادة لله وتركوا عباده الأصنام والأوثان والأنبياء والصالحين وأخلصوا لله العبادة فصاروا لا يعبدون إلا الله وحده؟ لا يصلون إلا له؟ ولا يسجدون إلا له؛ ولا يتوجهون بالدعاء والاستعانة وطلب الشفاء إلا له سبحانه وتعالى، لا يسألون أصحاب القبور، ولا يطلبون منهم المدد، ولا يستغيثون بهم، ولا يستغيثون بالأصنام والأشجار والأحجار ولا بالكواكب والجن والملائكة، بل لا يعبدون إلا الله وحده سبحانه وتعالى، هؤلاء هم الغرباء.
        وهكذا في آخر الزمان هم الذين يستقيمون على دين الله عندما يتأخر الناس عن دين الله، وعندما يكفر الناس، وعندما تكثر معاصيهم وشرورهم يستقيم هؤلاء الغرباء على طاعة الله ودينه، فلهم الجنة والسعادة ولهم العاقبة الحميدة في الدنيا وفي الآخرة.

* الشيخ : عبدالعزيز أبن باز رحمه الله - فتاوى نور على الدرب
        معذرة على تعديل عنوان الموضوع
        صفحتي على انستاجرام
        https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

انا من يجب علي الإعتذار على العنوان

وشكراً لك أخي نجيب الفاتح

وهكذا في آخر الزمان هم الذين يستقيمون على دين الله عندما يتأخر الناس عن دين الله، وعندما يكفر الناس، وعندما تكثر معاصيهم وشرورهم يستقيم هؤلاء الغرباء على طاعة الله ودينه، فلهم الجنة والسعادة ولهم العاقبة الحميدة في الدنيا وفي الآخرة.
            آمين يا رب اللهم إهدي بنات وشباب المسلمين

.... ZIZO , eyad-mufti

كنت أعرف أن الموضوع لن يهم أحد لكن مجرد خواطر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا :جزاك الله خيرا يا أختى على موضوعك اللى بيظهر مدى غضبك لله

ثانيا :لى بعض التعقيبات والاقتراحات ان لم يكن لديك مانع

المشاركة الأصلية بواسطة sad angel مشاهدة المشاركة
              ... لأ وكمان لو حاولت أعترض بيبقوا هيضربوني باللي فى رجليهم ويقولولي (الأغاني مش حرام) ..... << لا تعليق ...

على فكرة موضوع الأغانى ده الواحد قرف منه فعلا ومكنتش أعرف ان المشكلة دى عند البنات كمان
              أنا معرفش أنتى اعترضتى عليهم إزاى بس فى احتمال انهم اتضايقوا من طريقتك ..انا باقول احتمال..وطبعا الشيطان ما بيتوصاش (..دى عاوزة تعمل شيخة علينا, هى مالها ومالنا, ..........الخ.) .
              الحل........ممكن توجهيهم ببساطة وبدون انتقاد موجه لهم -او لهن بمعنى ادق- للاغانى الحلال...أغانى برضه (أقصد الاناشيد والاغانى اللى بتدعوا لما هو حلال وان كان بها موسيقى ..فهناك من افتى بجوازها فى هذا الموضع والله أعلم)
              ولو كنت معترضة على الموسيقى أصلا, مش مهم موسيقى خالص ..الحمد لله فى أناشيد حاليا بلغة سهلة ومتقبلة عند الشباب.

ده بالنسبة للموضوع الأول..

لأ وده غير الـ... مش عارفة أقول عليه إيه (مهند) الـ...
              بجد زهقت منه ... البنات عندنا مقولكوش بيبقو مجانين أول ما يشوفو صورة ليه .....
              و لما أقولهم أى حاجة وحشة عليه المشهد اللي فوق بيتكرر
              فى الموضوع ده انا ما اعرفش الحل بس ممكن اختلاف طريقة النصح يجيب نتيجة
              أنا مهندس وعارف ان "لكل فعل رد فعل مساوى له فى القوة ومضاد له فى الإتجاه" .. فلو نصحنا بلين يكون رد الفعل حنين وممكن التعامل معاه,, اما اذا نصحنا بكل قوتنا غالبا مش هنقدر نتعامل مع رد الفعل..ولا كلامى غلط

.
              .
              كان فى حاجة تانية عاوز اعلق عليها ومتردد

وفي حاجة أخيرة ... لو حد يعني فكر يرد ياريت ميخرجش بره الموضوع لأني أصلاً كنت مترددة في كتابة الموضوع فى المنتدي ده ... حاسه أنو ملوش لازمه لأن ده المنتدي الوحيد المختلط اللي مسجله فيه ... وسجلت فيه لسبب ... ودى أول مرة أكتب موضوع فى القسم ده ...
              أرجوا ما تخديش كلامى على محمل السوء
              يا ريت تتمسكى بمبدأك فى الموضوع ده (ممكن تستفادى من المنتدى وتفيدى اعضاءة كمان بكل حرية) بس نصيحتى انك تتجنبى الحوارات مع الرجال لان واحد مريض القلب مثلى ممكن يعجب بموضوعك واسلوب عرضك للمشكلة ومن ثم يحاول تبادل الايميلات للفائده طبعا ويكون مدخل من مداخل الشيطان والعياذ بالله
              على فكرة انا باتكلم بجد وأسف لو كان ردى يضايقك بس أنا ما اقصدش المضايقة خالص والله اعلم بنيتى
              وده رأيى ويجوز الأخذ به أو تركه أو حذفه ان كان يضايق اختنا sad angel
              سبحان الله وبحمده..
              سبحان الله العظيم..
              ~~ مصمم غير محترف ~~~~~ لكن مصمم يحترف ~~

أخى elkawas
                بالنسبة لطريقة النصح فأنا جربت كل الطرق الأول كنت بكلمهم بالراحه وبلين ولما لقيتهم بيستهزأو بكلامي بقي الموضوع مش هزار وبقيت بزعل وأسيبهم وخلاص ...
                على فكره اليوم لما سيبتم وقعدت لوحدي وبكيت من كتر ما أنا زعلانه على حالهم لقيت بنت جائت قعدت معايا وبقت لما تشوف أى بنت معانا مشغله أغاني تقولها: معلش يا تقفليها يا تقومي من هنا وفعلا البنت إقتنعت بكلامي والحمد لله ... عقبال الباقي
                وبخصوص أخر تعليق حضرتك قولته فكلامك صحيح وأنا مكنتش ناويه أضيف الموضوع هنا بس ملقيتش حد هيسمعني فحطيته وأمري لله لأن في واحده تعرفني في المنابر بس هي مش مسجله فيه وكان نفسي تقرأ الموضوع
                والسلام عليكم

sad angel

عزيزتي ورفيقه دربي
                  هذه هي انتي التي اعرفها طرحك نابع من قلبك الطاهر
                  فأنت مثال للفتاه المسلمه
                  عزيزتي لا تتضايقي ابدا لانك مصونه وطاهره فقط احملي هم تلك الفتيات
                  فأنا مثلك ارى في هذا الزمن ما يبكي .
                  غاليتي اجعلي نفسك قدوه اي عامليهن بلطف وذكاء وحكمه
                  ولا تأبهي ابدأ لكلامهن ولا تظهري غضبك امامهن صدقيني حتما سيتغيرن
                  وايضا لا تنجذبي اليهن وكوني كأبهى فتاه
                  بأخلاقك أزكى من المسك
                  وبتواضعك أرفع من البدر
                  فحافظي على الجمال بالإيمان... وعلى الرضا بالقناعة
                  وعلى العفاف بالحجاب
                  واعلمي أن حليّك ليس الذهب والفضة والألماس
                  بل ركعتان في السحر.. وظمأ الهواجر صياماً لله
                  وصدقة خفية لايدري بها إلا الله.. ودمعة حارة تغسل الخطيئة
                  وسجدة طويلة على بساط العبودية..وحياء من الله عند داعي الشيطان
                  فالبسي لباس التقوى ..فأنت أجمل إمرأة في العالم
                  وارتدي عباءة الحشمة .. فأنت أبهى إنسانة في الكون

عزيزتي الغاليه
                  ان تضايقتي من اي شيئ ارسلي رساله لي لنحمل همومنا معا
                  ولن تعطلني او تغيرني دراستي وصديقاتي عن التقويه بالايمان والالتزام باخلاقي
                  ملاحظه اتمنى ان اكون معك لنقوي بعضنا بالايمان
                  لعل الله يجمعنا واياكي في الفردوس الاعلى
                  اصبت في طرح هذا الموضوع رعاك الله اختي
                  سأكون بجوارك وكوني انت ايضا بالجوار
                  وادعو الله العلي القدير ان يحفظك ويحفظني ويحفظ جميع فتيات المسلمين
                  وأسفه عزيزتي ان تأخرت بالرد عليك بسبب انشغالي برمضان
                  فانتهزي كل ليله من الايام القادمه في هذا الشهر الفضيل
                  دمت في حفظ الرحمن
                  لست خجولة منكم حين اصارحكم
                  بأن القدس عروس عروبتكم
                  يا حكاماً مهزومين

الصراحة ياريت علي الاغاني فقط فيه حاجات اشد في مجتمعنا بتظهر في الفتيات اشياء لا تعد والله
                    ومن بنات صغيرات وكبيرات في السن وتستغرب علي مايفعلونه ويقولون لا اريد طبعا ان افسر كلامي
                    بارك الله فيكي لطرحك هذا لموضوع
                    الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
                    http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

الدعاء .... والله هو سلاح المؤمن

لا تملي من الدعاء لهم وبالاسم ... يعني امسكيهم واحدة واحدة ... ادعيلهم في قيام الليل ... في الصلوات ... في ختمة القرآن ...

أسلوب النصيحة ... مهما كان ... لازم يكون بالحكمة ... والهدوء ... وأن يروا منكي ما تنصحينهم به ...

بالتوفيق وبارك الله فيكِ ...

المشاركة الأصلية بواسطة نور ملاك مشاهدة المشاركة
                        sad angel

عزيزتي ورفيقه دربي
                        هذه هي انتي التي اعرفها طرحك نابع من قلبك الطاهر
                        فأنت مثال للفتاه المسلمه
                        عزيزتي لا تتضايقي ابدا لانك مصونه وطاهره فقط احملي هم تلك الفتيات
                        فأنا مثلك ارى في هذا الزمن ما يبكي .
                        غاليتي اجعلي نفسك قدوه اي عامليهن بلطف وذكاء وحكمه
                        ولا تأبهي ابدأ لكلامهن ولا تظهري غضبك امامهن صدقيني حتما سيتغيرن
                        وايضا لا تنجذبي اليهن وكوني كأبهى فتاه
                        بأخلاقك أزكى من المسك
                        وبتواضعك أرفع من البدر
                        فحافظي على الجمال بالإيمان... وعلى الرضا بالقناعة
                        وعلى العفاف بالحجاب
                        واعلمي أن حليّك ليس الذهب والفضة والألماس
                        بل ركعتان في السحر.. وظمأ الهواجر صياماً لله
                        وصدقة خفية لايدري بها إلا الله.. ودمعة حارة تغسل الخطيئة
                        وسجدة طويلة على بساط العبودية..وحياء من الله عند داعي الشيطان
                        فالبسي لباس التقوى ..فأنت أجمل إمرأة في العالم
                        وارتدي عباءة الحشمة .. فأنت أبهى إنسانة في الكون

عزيزتي الغاليه
                        ان تضايقتي من اي شيئ ارسلي رساله لي لنحمل همومنا معا
                        ولن تعطلني او تغيرني دراستي وصديقاتي عن التقويه بالايمان والالتزام باخلاقي
                        ملاحظه اتمنى ان اكون معك لنقوي بعضنا بالايمان
                        لعل الله يجمعنا واياكي في الفردوس الاعلى
                        اصبت في طرح هذا الموضوع رعاك الله اختي
                        سأكون بجوارك وكوني انت ايضا بالجوار
                        وادعو الله العلي القدير ان يحفظك ويحفظني ويحفظ جميع فتيات المسلمين
                        وأسفه عزيزتي ان تأخرت بالرد عليك بسبب انشغالي برمضان
                        فانتهزي كل ليله من الايام القادمه في هذا الشهر الفضيل
                        دمت في حفظ الرحمن
                        أختي الحبيبة .. كنت أنتظر ردك بفارغ الصبر .. أسعدتني كلماتك وأبكتني
                        فرحت جدا بعودتك ... كوني بقربي دائماً .. أنت الوحيدة التى تعرفين ما أعانيه
                        اللهم إجمعنا في جنات الفردوس يا رب

المشاركة الأصلية بواسطة midnight99 مشاهدة المشاركة
                        الصراحة ياريت علي الاغاني فقط فيه حاجات اشد في مجتمعنا بتظهر في الفتيات اشياء لا تعد والله
                        ومن بنات صغيرات وكبيرات في السن وتستغرب علي مايفعلونه ويقولون لا اريد طبعا ان افسر كلامي
                        بارك الله فيكي لطرحك هذا لموضوع
                        أخي midnight
                        أعرف ما تقصدة .. فنحن في زمن الفتن
                        لكن مازالت هناك الصالحات ...
                        فقط علينا بالصبر

المشاركة الأصلية بواسطة maxspider مشاهدة المشاركة
                        الدعاء .... والله هو سلاح المؤمن

لا تملي من الدعاء لهم وبالاسم ... يعني امسكيهم واحدة واحدة ... ادعيلهم في قيام الليل ... في الصلوات ... في ختمة القرآن ...

أسلوب النصيحة ... مهما كان ... لازم يكون بالحكمة ... والهدوء ... وأن يروا منكي ما تنصحينهم به ...

بالتوفيق وبارك الله فيكِ ...
                        لن أمل أبدا من الدعاء لهن .. وسأغير أسلوب النصيحه ممكن يكون فيه بعض القسوة ..
                        مع أنني والله لم أقصد فقط حزنت على حالهن

جزاكم الله كل خير

يعمل...
                        X