صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 25

موضوع: ايه الفرق

ردود: 25 | زيارات: 1746
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    ردود
    1,112

    ايه الفرق

    انا لاحظت كثيرا جدا حكايه التنقل بين البرامج الماكس والمايا
    انا مش ها اقول الماكس اقوى او المايا

    لانى ما جربتش غير الماكس
    بس نزلت درسين للمايا ولاقيت هيا هيا نفس الادوات ونفس التسميه
    فى كلا البرنامجين
    هما كانو درسين مودلينج يمكن
    عشان المودلينج كله واحد فى نفس البرنامجين ونفس طريقه التعامل
    يمكن كده يكون فى تشابه فى البرنامجين
    فى الجزئيه دى فقط

    فى ناس كتير بيتكلم ان الماكس اقوى والمايا اقوى
    وبرامج تانيه

    بس موضوع الاخ عمر بيتاع السينما 4 دى لفت انتباهى لان فيه ناس قالتو خليك فى السينما وانا برده علقت على موضوعه

    بس الى لفت انتباهى كمان فى الموضوع ردين فقط
    والله مش فاكر مين الى كتبهم
    بس الرد الاول كان بيقول فى cloth وانهم خدو من المايا اضفو للماكس
    واتكلم كمان صاحب الرد ان فى اسطوانه لتعليم cloth للمايا برده تفيد متعلمى الماكس

    يعنى من الواضح ان البرنامجين متشابهين كمان مش فى المودلينج بس

    وكمان كنت قريت من فتره طويل عن اسطوانه الكراكتر انيمشن لى شركه جنومون كانو تلات اسطوانات
    انها برده بتفيد متعلمى الماكس

    طيب

    الرد الثانى الى عجبنى قوى
    واحد قال وعلى ما اظن مستر رمضان

    قال ان السوفت ايمج اقوى من الاتنين
    الماكس والمايا
    وقال كمان بيتعتمد على قدره المصمم وليس بالبرنامج
    وكمان المايا زائد الماكس + زد بروش = اقوى من السوفت ايميج

    طيب عشان نوصل لى حل المشكله دى ان المايا اقوى او الماكس
    نعمل ايه وفى الاخر كده باين ان الاتنين اصلا متشابهين
    وبدل الى اتنين متشابهين فى النقط الى ذكرتها والله اعلم اذا كان فى تشابه فى نقاط ثانيه مثل الاضاءه والخامات .....الخ

    يبقى ايه الفرق ياجماعه
    انا ها اسال سوال وياريت الى يجاوبنى عليه
    يكون من الذين انتقلو بين البرنامجين
    مش واحد متعلم ماكس فقط او مايا فقط يرد عليا
    لان على اى اساس صنفنا ان المايا اقوى او الماكس
    الاعمال ليس دليل على قوه البرنامج
    لانى الى يتعمل بالمايا يتعمل بالماكس والعكس

    سوالى هو ايه الفرق على كده
    كمان انا اذا شوفت دروس للمايا فى الاضاءه والخامت ... الخ
    هاتفيدنى فى الماكس
    او العكس
    ياريت اعرف الاجابه وبلاش حد يقولى ان المايا اقوى او الماكس
    لان من خلال درسين بقول ان الاتنين متشابهين
    بس الفرق فى مكان الادوات وشكل البرنامج

    ياترى كلامى صحيح ولا

    ارجو الاجابه من الذين تعاملو مع البرنامجين


  2. #2
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Nov 2000
    ردود
    1,683
    برامج 3d العليا كلها تعمل نفس الغرض لكن يبقى مايا اسهل من حيث الواجهة والاستقرار

    برنامج مايا وماكس تعتبر برامج قديمة في المودلنق تذكرني بالعمارة التي بنيت قديما ولا يعلم صاحبها كيف يجددها لانه اذا اراد التجديد نهائيا سوف يزيل القواعد ويهدمها لكي يعيد بنأها بالشكل الاجمل والمتطور .

    والدليل هو برنامج مودو برنامج جديد ولكن امكاناته في المودلنق لايجاريها مايا وماكس ولنترك التحريك جانبا طبعا لان مايا وماكس يتفوقون

    اخي برامج الثري دي مثل الاقلام تستطيع ان ترسم رسم جميل بقلم ثمنه نصف ريال وكذلك تستطيع ان ترسم رسم جميل بقلم ثمنه الف ريال

    تحياتي
    البساطة ام الجمال

  3. #3
    اخي النوديلينغ له قواعد واحدة و في كل البرامج وانا جربت مايا و ماكس و سوفت ايمج بعد ولكن بكل صدق اكثر واحد عجبني مايا
    ---
    اما بشاءن حديث مستر رمضان فهو مخطئ فلاكس اس اي لا يوجد به جديد على مايا بل بالعكس انا اراه نسخة مطابقة لمايا

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    ردود
    1,112
    فعلا انا فى المايا لمست بعض من السهول وبالذات فى الدرسين الى انا شوفتهم

    لان فى حاجه فى الدرس عملها بكل بساطه

    بس عشان اعمل حركه زى دى فى الماكس محتاجه لف شويه هيا مش بيطرقه صعبه فى الماكس لكن المايا عملها اسهل

    وعلى ما اظن زى ما قال الاخ هاجد ان المايا اسهل

    عكس مايقال انه معقد جداااااااااااااااا

    طيب ده بالنسبه للمودلينج طيب باقى الاقسام على ما اظن التحريك برده واحد فى كلا القسمين
    والخامات والاضاءه ايضا

    لكن الافكتات ما اظنش لان اغلب الافكتات عشان تطلع بشكل افضل فى الماكس محتاجه بلجنز

    انا ما بولش ان الماكس ما يعملهاش بيعملها لكن من ناحيه الواقعيه البلجنز احسن

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    ردود
    1,112
    وشكرا لك اخى h e r o ولكن بيصفتك جربت البرنامجين

    المايا عجبك فى ايه ولماذا تركت الماكس

  6. #6
    انا لم اترك الماكس ياخي لكني افضل مايا على ماكس رغم انني اعمل على ماكس اكثر من مايا
    المايا برنامج اسطوري في الحقيقة من عدة نواحي :
    1 ثبات البرنامج و قل مايعلق مثل الماكس
    2 نظام الملابس ncloth رهييب في مايا عكس ماكس الذي فيه نظام بدائي
    3 اوامر الموديلينغ في مايا فيها الكثير من التفرعات مما يسمع لك بانشاء اي شكل تريده بسرعة اكبر من ماكس
    عل كل نظرتي لماكس يبدو لي محدودا على مايا

  7. #7
    يا جماعة يا جماعة كفاية كلام في المواضيع الي لا بتقدم ولا بتاخر الناس كلها في العالم بتشوف البرنامج الي يعجبها وبتشتغل بية واحنا الي فينا فينا مين اقوي علشان اشتغل بية مع ان كل البرامج مش الماكس والمايا بس كل البرامج واحدة وعن تجربة ومش في المودلينج بس لافي كل المجالات لان اغلب الافلام الي بنشوفها مش كلها معمولة ماكس ومايا بس لا في برامج تاني طبعا يعني فيلم سباي كيدز الجزئين معمول علي برنامج هوديني يعني لا لية علاقة بالمايا ولا الماكس وكمان انا اتحدي اي حد انة يطلعلي فرق بين الماكس والمايا الفرق الوحيد المستخدم الي قاعد يشتغل علي البرنامج اهم حاجة انة يكون فاهم البرنامج وحابة بكدة هيعرف يطلع شغل لكن لو واحد مش حابب المايا وسامع انة اقوي من الماكس مهما عمل مش هيطلع شغل زي لز كان اشتغل علي الماكس وانا هوريكوا اسطوانات جونمون اكبر دليل ان المايا والماكس واحد

    دول بتوع الماكس
    http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/ijo01.html

    http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/ijo02.html

    ودول بتوع المايا

    http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/bts02.html

    http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/bts04.html



    شوفوهم والي عندة الاسطوانات دي هيعرف ان مافيش فرق لا في مودلينج ولا في ما تريال ولا اضائة واتحدي ورينا يوفقكوا

  8. #8
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    أذكر عندما كان برنامج مايا اسمه Alias Maya كان يقال أنه الأفضل للأفلام أو الرسوم المتحركة والمؤثرات البصرية. والماكس الأفضل في التصميم المعماري (يعني ما يلمعان به). وكلا البرنامجين الآن تطورا وأضيفت اليهم ميزات موجودة في كلا البرنامجين. مثلاً الvray الذي كان سبب قوي في الجانب المعماري للماكس أصبح متوفراً للمايا. كذلك الماكس مع أنه ليس لي علم به إلا أنه أظن تحسن من حيث الcloth وال hair ولا أدري حقيقة هل في الماكس شيء يسمى visor! لأنها ميزة قوية وغايتها رسم الشجر والعشب والنباتات وحتى بنايات وأجسام شائعة بلغة الmel...مع إمكانية التعديل الموسّع جداً من اللمعة التي على طرف ورقة شجرة مثلاً إلى كيفية تحريك الشجرة والتحكم بتأثرها بالجو.
    يعني كل إصدار يخرج لمايا أو ماكس يقلب الوضع ويعّدل في ميزاته وتاريخ البرنامج. البرامج كلها شبيهه تقريباً وقد تؤدي نفس الغرض إلا أن بعض الميزات المضافة في برنامج بل وربما شكل الواجهه وطريقة التفاعل مع الأجسام قد تجذبك إلى البرنامج...
    مثلاً عندما سألوا فريق العمل ل Weta digital المسؤولين عن فلم lord of the rings عن سبب اختيارهم لمايا، أجابوا بأنهم اكتشفوا من خلال التجارب وخبرتهم ببرامج الثريدي أن واجهة البرنامج مريحة وسلسة كما يمكننا customize the code يعني باستطاعتهم التعديل في خصائصه وقوانينه عن طريق الmel script والexpressions وبرمجة plugins ولم تكن لغة الpython موجودة وقتها والتي أضيفت مؤخراً لتوسع هذا المجال.
    أظن مبدأ اختيار برامج الثريدي الآن يعتمد على مدى ارتياحك باستخدامها...حتى واجهة البرنامج قد تكون السبب.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  9. #9
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة particle معاينة الرد
    أذكر عندما كان برنامج مايا اسمه alias maya كان يقال أنه الأفضل للأفلام أو الرسوم المتحركة والمؤثرات البصرية. والماكس الأفضل في التصميم المعماري (يعني ما يلمعان به). وكلا البرنامجين الآن تطورا وأضيفت اليهم ميزات موجودة في كلا البرنامجين. مثلاً الvray الذي كان سبب قوي في الجانب المعماري للماكس أصبح متوفراً للمايا. كذلك الماكس مع أنه ليس لي علم به إلا أنه أظن تحسن من حيث الcloth وال hair ولا أدري حقيقة هل في الماكس شيء يسمى visor! لأنها ميزة قوية وغايتها رسم الشجر والعشب والنباتات وحتى بنايات وأجسام شائعة بلغة الmel...مع إمكانية التعديل الموسّع جداً من اللمعة التي على طرف ورقة شجرة مثلاً إلى كيفية تحريك الشجرة والتحكم بتأثرها بالجو.
    يعني كل إصدار يخرج لمايا أو ماكس يقلب الوضع ويعّدل في ميزاته وتاريخ البرنامج. البرامج كلها شبيهه تقريباً وقد تؤدي نفس الغرض إلا أن بعض الميزات المضافة في برنامج بل وربما شكل الواجهه وطريقة التفاعل مع الأجسام قد تجذبك إلى البرنامج...
    مثلاً عندما سألوا فريق العمل ل weta digital المسؤولين عن فلم lord of the rings عن سبب اختيارهم لمايا، أجابوا بأنهم اكتشفوا من خلال التجارب وخبرتهم ببرامج الثريدي أن واجهة البرنامج مريحة وسلسة كما يمكننا customize the code يعني باستطاعتهم التعديل في خصائصه وقوانينه عن طريق الmel script والexpressions وبرمجة plugins ولم تكن لغة الpython موجودة وقتها والتي أضيفت مؤخراً لتوسع هذا المجال.
    أظن مبدأ اختيار برامج الثريدي الآن يعتمد على مدى ارتياحك باستخدامها...حتى واجهة البرنامج قد تكون السبب.

    كلام من ذهب . .
    AL-KETBI™ | all copyrights© reserved 2007-2014 - maxforums.net

  10. #10
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Jul 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    اولا انا استخدم الماكس ولكنى اعرف جيدا معظم البرامج الاخرى.
    هناك عوامل لا ناخذ باعتبارها ولو اخذنا بها لاختلفت التقديرات مثل السعر ومتطلبات سوق العمل .
    ولكن اذا لم تفرق هذه العوامل فانا انصح بالمايا لمن يهتم بصناعة الافلام وتحريك الشخصيات وما شابه ,
    والماكس ما زال يهتم بالتصميم المعمارى اكثر من اى برنامج اخر, وايضا متفوق من ناحية الموثرات الخاصة بالجزيئات باستخدام المقابس باستثناء هودينى فهو افضل,الxsi برنامج له مستقبل فهو يحاول ان يجمع بين مميزات كل البرامج وعن قريب سيصبح افضل.
    كل من يعمل على برنامج لا يغيره طالما لا يحتاج الى ذلك والا سيتأخر.
    ونقطة اخيرة , معظم الناس الزين يتحدثوا عن افضلية البرامج لم يصلوا الى حتى نصف قدرة برنامجهم, ولا احد يساوى نفسه باستديو وبالبرامج التى يختاروها الا اذا كان هو الاخر يمثل استديو يشبهه.

    معلومة اخيرة : مدة تعليم معظم البرامج هى 3 اشهر بتركيز واهتمام, مع توفر المصادر واللغة.

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    ردود
    1,112
    ايوه كده انا كان نفسى اسمع الكلام ده
    مش حد يقولى ان الماكس اقوى او المايا

    لكل برنامج مميزاته وعيوبه
    وكل برنامج بيتكامل مع برامج تانيه لى اخراج العمل بشكل افضل

    يعنى مافيش فرق فى الاتنين

    بس الفرق فى التعامل مش اكتر
    وكمان بيتعتمد على المصمم

    يمكن الماكس مافيهوش حاجات موجده فى الميا لكن ممكن تتعو ض عن طريق بلجنز والعكس صحيح
    زائد كلا البرنامجين بيتطورو كل سنه مع انى مش ملاحظه فرق لغايه دلوقتى فى الماكس غير cloth و hair

    ودلوقتى اصبح البرنامجين فى شركه واحده

    يعنى متهيالى ها يكون البرنامجين متشابهين تمام فى وقت ما

  12. #12
    لقد كنت احد مستخدمي الماكس واعرف الشئ الكثير عنه والان انا احد مستخدمي المايا وشاهدت الكثير من الاسطوانات فالبرنامجين قويين جدا ولم اجد اي فرق بينهما فكل ما في الماكس موجود في المايا لكن هناك بعض الميزات التي تصله في خطوة بالماكس تصلها في اربعة خطوات بالمايا والعكس صحيح ففي التصميم المعماري الماكس اسرع من المايا واسهل اما في الديناميك والذي يسمى الرياكتور في الماكس فالمايا اسرع في الحصول على نفس النتائج اما في الاكساء نفس الشئ الا ان الماكس تعجبني فيه ان بعد حفظ المشروع يكون في ملف واحد اما الماي فحفظ المشروع يكون في عدة ملفات يجب ان تنقل مع بعضها ....

  13. #13
    لقد نسيت شئ مهم جدا هو الكراكتر ستيديو الشئ الرهيب الذي يميز الماكس ... هل تعلم ان المشي مثلا في المايا يجب ان تقوم به يدويا والشئ الوحيد الذي يميز المايا هو البانت افكت الذي يقوم برسم الاشجار والاعشاب

  14. #14
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    شكراً عالمعلومات أخ توفيق...طيب سؤال بما إنك مستخدم قديم للماكس من حيث التصميم المعماري ماذا تقصد بأسهل وأسرع! يعني ما الذي ينقص المايا من هذا الجانب! وشكراً لك.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  15. #15
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة particle معاينة الرد
    شكراً عالمعلومات أخ توفيق...طيب سؤال بما إنك مستخدم قديم للماكس من حيث التصميم المعماري ماذا تقصد بأسهل وأسرع! يعني ما الذي ينقص المايا من هذا الجانب! وشكراً لك.
    امر اكسترود في الماكس يختلف عن المايا في بعض الاشياء فمثلا لو اردنا تصميم حائط ذو سمك معين ففي الماكس يمكننا رسمه عن طريق لين او خط ثم نقوم بمضاعفته وتطبيق امر اكسترود فينتج لنا مباشرة الحائط مهما كان شكله اما في المايا فالامر يختلف فيمكننا رسم الحائط ذو سمك برسم بلين يحتوي على التقاسيم التي نحتاجها ونقوم بعدة تضبيطات للوصول الى نفس النتيجة .... والله اعلم .

  16. #16
    عضو جديد
    صور رمزية TAMER81
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    21
    لوفتحنا باب الحديث فى هذه النقطه فلن ننتهى حتى نموت مع ان الاجابات واضحه ,اى برنامج لازم يكون به نقط تفوق ونقط ضعف ,ومش عيب انك تتعلم برنامجين عشان تقدر تقطف الورده اللى تحبها من البستان الاقرب لك او الاسهل لك كمان فى نقطه لو حابب تقارن بين البرنامجين ازكر وجه واحد للمقارنه هتلاقى مثلا المايا اقوى فى اشياء والماكس اقوى فى اشياء والاتنين متساوين فى اشياء والدليل على كلامى ان الشركه اللى بتعملهم واحده وهى شركه (اوتوديسك ),فالمايا كان ملكا (إيليس) والماكس كان ملك (كينتيكس) واشترتهم الاتين اوتوديسك وبتنزلهم فيرجين بفرجين والاتين عليهم اقبال وبتكسب من وراهم ملاين دا اللى يدهشك انها كمان اشترتت الموشن بلدر من إليس واشترت( المدبوكس) من( اسكاى ماتر) وهى كمان اللى بتعمل( الاوتوكاد) وهى اللى بتعمل (الكمبوزشن )مع انها شاريه (الريل في) من شركه( فى) الفرنسيه وهو برده بيقوم بنفس دور الكمبوزشن يعنى الشركه من الاخر بطبق مثل احمد حلمى فى فيلم جعلتنى مجرما(نفس المنتج غير الاسم وغير الشكل الخارجى مع بعض التحابيش ويتفتح سوق جديد) (كل نفسك ابل ما حد يكلك) بس.
    أخر تعديل بواسطة TAMER81 في 06 / 10 / 2008 الساعة 11:46 PM
    من انا فى الدنيا لو كنت
    رب لكلمات واحرف غناءُ
    فا انا قارب وسط سفنن لو سرت
    لصرت من دونهن هباءُ

    I wish the X symmetry works when im shaving my shine


  17. #17
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة توفيق عبي معاينة الرد
    امر اكسترود في الماكس يختلف عن المايا في بعض الاشياء فمثلا لو اردنا تصميم حائط ذو سمك معين ففي الماكس يمكننا رسمه عن طريق لين او خط ثم نقوم بمضاعفته وتطبيق امر اكسترود فينتج لنا مباشرة الحائط مهما كان شكله اما في المايا فالامر يختلف فيمكننا رسم الحائط ذو سمك برسم بلين يحتوي على التقاسيم التي نحتاجها ونقوم بعدة تضبيطات للوصول الى نفس النتيجة .... والله اعلم .
    شكراً عالرد...هناك عدة طرق بهذا المجال...كلامك صح عند الإقبال على عمل فيلا أو عمارة مثلاً كنت أعمل plane أو cube ...لكن أسرع طريقة هي رسمه ك لاين أو curve من ال top view مع مراعاة وحدة القياس ثم بعده تعمله surface < planner وتحوله الى poly بدون أي vertex زائد ثم إكسترود على طول الى أعلى باتجاه الy...ستجد الحيطان كلها والتقسيمات قد تشكلت باكسترود واحد فقط.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  18. #18
    اخي بارتكل اذا كان لدينا خط مائل مثلا كيف يمكننا معرفة طوله بالسنتمتر
    واذا كان لدينا خطين مائلين ومتوازيين فكيف اعرف المسافة بينهما .... وشكرا على المعلومات ...

  19. #19
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    العفو.
    من قائمة Create > Measure Tools > Distance Tool
    بعده تضغط على v لعمل snap to point...تحدد أول نقطة (الطرف الأول) وثاني نقطة (الطرف الأخير) من الجسم المائل أو أي جسم. (أو snap to curve لو كان الجسم nurbs مثلاً)
    بعد تحديد النقطة الثانية يظهر لك القياس بين سهمين. أي سؤال آخر في الخدمة.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  20. #20
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    ردود
    1,112
    شكرا اخى توفيق
    بس ممكن معلوماتاكتر عن الكراكتر انميشن فى المايا

    هل يوجد به نظام زى الكراكتر استديو
    وهلى طريقه ربط bons فيه زى الماكس

    او بمعنى اصح عمليات الريجنج

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل