Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ايه الفرق

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لوفتحنا باب الحديث فى هذه النقطه فلن ننتهى حتى نموت مع ان الاجابات واضحه ,اى برنامج لازم يكون به نقط تفوق ونقط ضعف ,ومش عيب انك تتعلم برنامجين عشان تقدر تقطف الورده اللى تحبها من البستان الاقرب لك او الاسهل لك كمان فى نقطه لو حابب تقارن بين البرنامجين ازكر وجه واحد للمقارنه هتلاقى مثلا المايا اقوى فى اشياء والماكس اقوى فى اشياء والاتنين متساوين فى اشياء والدليل على كلامى ان الشركه اللى بتعملهم واحده وهى شركه (اوتوديسك ),فالمايا كان ملكا (إيليس) والماكس كان ملك (كينتيكس) واشترتهم الاتين اوتوديسك وبتنزلهم فيرجين بفرجين والاتين عليهم اقبال وبتكسب من وراهم ملاين دا اللى يدهشك انها كمان اشترتت الموشن بلدر من إليس واشترت( المدبوكس) من( اسكاى ماتر) وهى كمان اللى بتعمل( الاوتوكاد) وهى اللى بتعمل (الكمبوزشن )مع انها شاريه (الريل في) من شركه( فى) الفرنسيه وهو برده بيقوم بنفس دور الكمبوزشن يعنى الشركه من الاخر بطبق مثل احمد حلمى فى فيلم جعلتنى مجرما(نفس المنتج غير الاسم وغير الشكل الخارجى مع بعض التحابيش ويتفتح سوق جديد) (كل نفسك ابل ما حد يكلك) بس.
    التعديل الأخير تم بواسطة TAMER81; 06 / 10 / 2008, 11:46 PM.
    من انا فى الدنيا لو كنت
    رب لكلمات واحرف غناءُ
    فا انا قارب وسط سفنن لو سرت
    لصرت من دونهن هباءُ

I wish the X symmetry works when im shaving my shine

المشاركة الأصلية بواسطة توفيق عبي مشاهدة المشاركة
      امر اكسترود في الماكس يختلف عن المايا في بعض الاشياء فمثلا لو اردنا تصميم حائط ذو سمك معين ففي الماكس يمكننا رسمه عن طريق لين او خط ثم نقوم بمضاعفته وتطبيق امر اكسترود فينتج لنا مباشرة الحائط مهما كان شكله اما في المايا فالامر يختلف فيمكننا رسم الحائط ذو سمك برسم بلين يحتوي على التقاسيم التي نحتاجها ونقوم بعدة تضبيطات للوصول الى نفس النتيجة .... والله اعلم .
      شكراً عالرد...هناك عدة طرق بهذا المجال...كلامك صح عند الإقبال على عمل فيلا أو عمارة مثلاً كنت أعمل plane أو cube ...لكن أسرع طريقة هي رسمه ك لاين أو curve من ال top view مع مراعاة وحدة القياس ثم بعده تعمله surface < planner وتحوله الى poly بدون أي vertex زائد ثم إكسترود على طول الى أعلى باتجاه الy...ستجد الحيطان كلها والتقسيمات قد تشكلت باكسترود واحد فقط.
      إنا لله وإنا إليه راجعون

اخي بارتكل اذا كان لدينا خط مائل مثلا كيف يمكننا معرفة طوله بالسنتمتر
        واذا كان لدينا خطين مائلين ومتوازيين فكيف اعرف المسافة بينهما .... وشكرا على المعلومات ...
        الحمد لله الذي انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا
        لقاء خاص مع البشمندس احمد
        لقاء مع الاستاذ مصطفى عزازي
        لوحة قديمة
        لوحة ام الايتام
        لوحة حنان الاب
        لوحة الوليمة
        محاولة انجاز فلم كرتوني

العفو.
          من قائمة Create > Measure Tools > Distance Tool
          بعده تضغط على v لعمل snap to point...تحدد أول نقطة (الطرف الأول) وثاني نقطة (الطرف الأخير) من الجسم المائل أو أي جسم. (أو snap to curve لو كان الجسم nurbs مثلاً)
          بعد تحديد النقطة الثانية يظهر لك القياس بين سهمين. أي سؤال آخر في الخدمة.
          إنا لله وإنا إليه راجعون

شكرا اخى توفيق
            بس ممكن معلوماتاكتر عن الكراكتر انميشن فى المايا

هل يوجد به نظام زى الكراكتر استديو
            وهلى طريقه ربط bons فيه زى الماكس

او بمعنى اصح عمليات الريجنج
            ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

انا من قسم cinema 4d لا حظة في قسم لدينا يوجد الكثير الذي غيرو الرنامج وفرو لاحد الرنامجين maya او 3max
              وانا في حياتي لم استعمل maya او 3max فقررت ان اجرب تجرب ان اتعمق في احد البرنامجين فى اخترة المايا وبدئت البحث عن الدروس ومشكل اني لم ابدء في البحث حتى لقيت ملف torrent فيه دروس كلها 23gb وهذا هو السبس الاول لفرار المشتركين من القسم cinema 4d في الواقع دروسه قليلا جدا

وشكرا

وهذا هو السبس الاول لفرار المشتركين من القسم cinema 4d
                اخي بنشريف... ليس هذا هو السبب.. بل توجد دروس للسينما4دي كثيره ولو انها ليست بالكميه التي للمايا...
                ثانيا.. واتكلم عن نفسي.. لم اترك السينما4دي.. هو برنامج اعتبره قوي وذكي في التعامل.. ولم يعطه الكثير حقه..
                اما تعلمي للمايا فهو من باب محاوله الاشتغال به.. اي ايجاد فرص عمل بواسطته... كما انني وجدته متكاملا وذكيا في التعامل ايضا... وهو الشئ الذي لم اشعر به لما جربت الماكس...
                الحمد لله .. سبحان الله ..لا اله الا الله .. الله أكبر
                ------------
                CineMaya4D

والله يا شبابا انا من رايي ان الموضوع دة ملهوش اي لزمة خالص لان بصراحة اللي بيكون شغال على برنامج واتقنه ممكن ينتج به اي عمل تتخيلة وعلى فكرة عندكم مثلا برنامج البلندر مع ان حجة ضعيف وصغير جدا بالنسب للبرامج الاخرى ولكن له اعمال رائعة جدا وابقوا دوروا في النت وهاتلاقولو اعمال متميزة كمان انا بقصد مكن الكلام دة لو انت اتقنت برنامج معين تقدر تعمل بية اي حاجة مش لازم يعني يكون 3d max او maya والله الكلام دة كله فارغ اللي عاوز يتقن برنامج هيتقنة ولو حلمة انه يشتغل بية انا واثق انه هيحقق حلمة دة بس الموضوع عاوز شوية صبر على العموم الكلام في الموضوع دة كتر قوي وغير كدة كمان دي اكتر حاجة مخليانة متأخرين في عالم الجرافكس

وربنما يوفقنا جميعا ان شاء الله
                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                  وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة kemoemo مشاهدة المشاركة
                    شكرا اخى توفيق
                    بس ممكن معلوماتاكتر عن الكراكتر انميشن فى المايا

هل يوجد به نظام زى الكراكتر استديو
                    وهلى طريقه ربط bons فيه زى الماكس

او بمعنى اصح عمليات الريجنج
                    المايا لايوجد به كراكتر ستيديو ولكن يوجد به الريجينج فقط فقطعت شوطا كبير مع الريجينج في المايا فهو نظام اكثر تعقيدا من الماكس ويحتاج الى تركيز كبير لفهمه وله نفس مشاكل السكين في الماكس ....
                    الحمد لله الذي انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا
                    لقاء خاص مع البشمندس احمد
                    لقاء مع الاستاذ مصطفى عزازي
                    لوحة قديمة
                    لوحة ام الايتام
                    لوحة حنان الاب
                    لوحة الوليمة
                    محاولة انجاز فلم كرتوني

شكرا اخى توفيق على المعلومات
                      اصلى بنزل اسطوانات اليومين دول للمايا وبطبقها على الماكس
                      لانى اكتشفت ان المودلينج واحد فى الاتنين

فابشوف البرنامجين متشابهين فى ايه تانى
                      وايه الحاجات الى ممكن اشوف دروس ليها فى المايا وهاتفيدنى فى الماكس برده

لان الدروس الى بنزلها فى المودلينج دى مش موجوده للماكس
                      ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

يعمل...
                      X