موضوع: تمارين التخلص من الكرش(( البطن)) بالصور المتحركة

ردود: 8 | زيارات: 4577
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية أبو مروان
    تاريخ التسجيل
    Apr 2004
    العمر
    40
    ردود
    331

    تمارين التخلص من الكرش(( البطن)) بالصور المتحركة


    تمارين التخلص من الكرش(( البطن)) بالصور المتحركة// والدعاء


    ممارسة هذه التمارين كلما توفر الوقت


    1- تمرين الوقوف على طرف الأقدام 8 مرات على الأقل




    2- تمرين الأرجـل 8 مرات للرجـل اليمنى
    و8 مرات للرجـل اليسـرى






    3- تمرين المعدة ( هذا محتاج شوي تحمل ) لأن شـوي صـعب 8 مرات







    4- أيضاً تمرين للمعدة 8 مرات للرجل اليمنى و8 مرات للرجل اليسرى






    5- تمرين الأرداف 8 مرات





    6- هذا التمرين ممتاز جداً لشـد البطن وكما هو موضح 8 مرات


  2. #2
    جميل ومفيد بارك الله فيك

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية al-nibras
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    الأندلس
    ردود
    2,322
    أفضل طريقة أضافة إلى ما قلت ه9و الصيام وانتظام رجيم الاكل

  4. #4
    عضو نشيط
    صور رمزية NDGraphics
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    My Home
    ردود
    806
    ما شاء الله أبو مروان .. عشان كذا أشوفك رشيق

    كل عام وأنت بخير

    ...........................
    NDGraphics
    ..........................

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية أبو مروان
    تاريخ التسجيل
    Apr 2004
    العمر
    40
    ردود
    331
    أنا رشيق من يوم كنت صغير

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية al-nibras
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    الأندلس
    ردود
    2,322
    تصاميم جميلة

  7. #7
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    ردود
    1,664
    التمرين الأخير لاعلاقة له بالمعدة دة تمرين لعضلات المنطقة القطنية اسفل الظهر بس مش معنى كدة انه مهمل بالعكس دة مهم جدا مع وجود تمرين لعضلة البطن لأن الشخص لو اهمل تمرين عضلات الظهر عامة بتكون النتيجة انحناء فى العمود الفقرى او اللى بيسمى بالأتب بالعامية ودة سبب شد عضلات البطن بطريقة غير مناسبة لقوة عضلات الظهر والكتفين وطبعا المنطقة القطنية ارجو ان اكون وضحت الفكرة وكمان التمارين دى بتكون نتائجها ضعيفة جدا او غير مجدية بالمرة فى حالة عدم اتباع نظام غذائى جيد وليس صارم كما يدعى البعض والأهم من كل دة ان تكون الدورة التدريبية يوميا من 3 الى 4 ادوار كل دور 8-10 عدات فى اول اسبوع وبعد كدة تكون 12-15 عدة ويرجى مراعاة عدم التمرين يوميا ويفضل التمرين يوم بعد يوم يعنى يوم تتمرن ويوم راحة سلبية من التمرين لعدم اجهاد العضلة وبالتالى البعد عن النتائج وحصول ضمور وعدم نمو للعضلات ولو فى اى استفسار ممكن ندردش مع بعض شوية عادى

  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية أبو مروان
    تاريخ التسجيل
    Apr 2004
    العمر
    40
    ردود
    331
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة toxic15987 معاينة الرد
    التمرين الأخير لاعلاقة له بالمعدة دة تمرين لعضلات المنطقة القطنية اسفل الظهر بس مش معنى كدة انه مهمل بالعكس دة مهم جدا مع وجود تمرين لعضلة البطن لأن الشخص لو اهمل تمرين عضلات الظهر عامة بتكون النتيجة انحناء فى العمود الفقرى او اللى بيسمى بالأتب بالعامية ودة سبب شد عضلات البطن بطريقة غير مناسبة لقوة عضلات الظهر والكتفين وطبعا المنطقة القطنية ارجو ان اكون وضحت الفكرة وكمان التمارين دى بتكون نتائجها ضعيفة جدا او غير مجدية بالمرة فى حالة عدم اتباع نظام غذائى جيد وليس صارم كما يدعى البعض والأهم من كل دة ان تكون الدورة التدريبية يوميا من 3 الى 4 ادوار كل دور 8-10 عدات فى اول اسبوع وبعد كدة تكون 12-15 عدة ويرجى مراعاة عدم التمرين يوميا ويفضل التمرين يوم بعد يوم يعنى يوم تتمرن ويوم راحة سلبية من التمرين لعدم اجهاد العضلة وبالتالى البعد عن النتائج وحصول ضمور وعدم نمو للعضلات ولو فى اى استفسار ممكن ندردش مع بعض شوية عادى

    أنتم اهل التخصص

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل