Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حد شاف بتوع المايا عملوا إيه ياريت نعمل زيهم لو نعرف

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

على العموم هما لغايه دلوقتى لسه ماافتتحوش الموقع رسميا ومنتظرنهم
    ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

اهلا بيك اخي kemoemo اقصد من كلامي ان في مفاجأة قريب هتلاقيها هتكون في مستوي الدروس الاجنبية ويمكن مافيش شركة اجنبية عملتها قبل كدة بس انا ما كنتش عاوز اتكلم عليها دلوقت لاني شغالي عليها لسة بس علي العموم انا متاكد انها هتعجبكوا بإذن الله وبالنسبة للرباط انا كان قصدي ان الاسطوانات الي طلعت من المركز اسطوانات احترافية بتعلمك كل حاجة يعني مثلا اسطوانة الفيراي بتاعت البشمهندس احمد بتتكلم عن كل كبيرة وصغيرة مع امثلة كتير مش مشروع واحد وخلاص لكن بتعملك ازاي تفهم كل حاجة علشان تقدر تنفذ اي مشروع تحب تعملة مش نظام مشروع واحد لان مش كل المشاريع زي بعض لانة لو واحد فهم المشروع بيتعمل ازاي لو جالة حاجة مختلفة مش هيعرف يتصرف لكن اسلوب الرباط بيعلمك ازاي تعرف تتصرف اي اي حاجة تيجي قدامك اتمني اني اكون قد وضحت الفكرة وربنا يوفقكوا

نعم مدة الدورة كبيرة بس ده معناه إن الناس دي لسة عندها كتير أوي

وجه في بالي دلوقتي جملة سمعتها من واحد شغال على المايا من حوالي 4 سنين وهي بالظبط

"المايا ما فيش يوم بيعدي إلا وبيفاجئني بحاجة جديدة وكل حاجة جديدة بتبهرني أكتر من اللي قبلها"

من ساعتها وكل شوية بفتكر الكلمتين دول

وعلى فكرة أنا شغال على الماكس من أيام الإصدار 1.5 لغاية 6
        ونقلت على المايا حديثا وإسمعوها من واحد إشتغل على الإتنين ما فيش وجه مقارنة بين الماكس والمايا مستعد أقول في إيه بالظبط

جرب كدة تعمل mesh smooth بالماكس ب iteration 3 شوف اللي هيحصل للجهاز ويمكن البرنامج نفسه يقفل زي ما أكيد مجربينها كتير

تعالي شوف في المايا ممكن تنعم وإنت شغال في الموديل كمان ومن غير ما تحس بأي فرق

وكمان شغل البارتيكلز في الماكس حاجة شكلها مضحك لو قارنها بالمايا واللي مش عارف يجرب يشوف بارتيكلز المايا شكلها إيه

ده غير الفلويد والباينت إفيكت والسوفت والريجيد والncolth وال Hair أقول إيه ولا إيه المايا ده عالم خيالي لا حدود له

ورغم كدة مش عارف الماكسوية متعصبين ليه أنا كنت زيكم في يوم من الأيام . ولكني تخليت عن هذا التعصب بعدما تعرفت على بعض إمكانيات المايا

وبالنسبة لموضوع المشاريع الكاملة واضح من الفيديو اللي الناس عارضه هما تعبوا أد إيه وواضح إن مفصصين كل حاجة تفصيل جامد قوي دول ناس فاهمين مش حافظين والديمو اللي عاملينه جامد قوي

وأفكركم مرة أخرى الموضوع ليس مقارنة بين الماكس والمايا ولكن إستفذني من يتشددون لبرنامج أضاع من عمري ووقتي عدة سنين إن كنت إستغلتها في مايا كان زماني دلوقتي شغال في هوليود

انا كنت عامل موضع فى منتدى المايا اسمه ايه الفرق
          كان سببه انى نزلت دروس للمايا وقولت اشوفها يمكن ينفع اطبقها على الماكس
          بس فعلا فيه تشابه بين الاتنين
          فى الادوات والاستخدام وكمان الاسماء
          لكن الماكس اهم مايميزه عن المايا الكراكتر ستديو مافيش نظام زى ده فى المايا
          وبدل انت اشتغلت على الاتنين عاوز اسالك سوال
          ايه تانى الاتنين متشابهين فيه غير المودلينج
          الخامات الاضاءه وهكذا ينعى ايه الى ممكن اشوفه من دروس وينفع على الاتنين

كلامك يا ايهاب فى كده مفاجاه كبيره
            طب حاول تقولنا برده شويه معلومات عن المفاجاه دى انت شايف مافيش حد غيرنا فى الموضوع ده غير احنا التلاته يعنى المفاجاه مش ها تخرج برا الموضوع
            وعلى انا يسعدنى انى اتعرف بيك لانك من محبى عمل الكراكتر زى
            انا كريم
            ده ايميلى
            broken_arrow17@yahoo.com

prince_ofdark-@hotmail.com

أخي العزيز الكراكتر ستديو كان من الأشياء الأساسية التي أبعدتني عن الماكس لأن التعامل معها عقيم جدا جدا
              أما الريجينج والسكينينج في المايا شيء مبدع أو يمكنك أن تقول إنها حرية مطلقة بلا حدود

وبالنسبة للتشابه بين الماكس والمايا فالتشابه فقط في المودلينج وحتي في ذلك تتفوق المايا فمثلا في المايا يوجد History فيمكن أمر مثل extrude أن يتشعب منه الكثير من الأوامر بالإضافة إلى Subdivision ومستويات التحكم فيه وأدوات ال Skulpet

ومختصر الكلام عمري في المايا قصير جدا مقارنة بالماكس ورغم ذلك أنا منبهر جدا جدا بالمايا

وهناك كلمة أخيرة أود أن أقولها هي إنني لا أذم في الماكس ولكن الماكس وكما كمان منذ بدايته في أوتوديسك برنامج يميل للتصميم الهندسي والمعماري أكثر من الشخصيات خاصة وأن الكراكتر ستديو لم يضاف للماكس إلا قريبا ولم يكن في بدايته إلا بلجن تركبه بنفسك في الماكس وذك في الإصدار 4
              لذلك فهو مناسب أكثر للمهندسين والمعماريين
              إلا أن المايا وكعادته دائما برنامج متخصص في تصميم وتحريك الشخصيات بالإضافة إلى الفيجوال إفيكتس والعديد من الإمكانيات المبهرة وليس معنى ذلك أن المايا ضعيف هندسيا أو معماريا فأعماله هي خير شاهد

شكرا اخى على هذه المعلومات القيمه
                انا حاليا شغال على دروس المايا من سمبلى مايا صراحه الشركه دى عجبانى لانها بيتقدم دروس مودلينج عمرى ما شوفتها فى اى برنامج تانى

وانا على فكره من مهتمى تصميم الشخصيات وتحركها

لسه لغايه دلوقتى محركتش حاجه عشان لسه عاوز اتعلم الخاصيه دى

بس انى سمعت فعلا ان الماكس اسهل من مايا فى التصميم المعمارى

اخوك كريم

ايميلى فى المشاركه السابقه لى

أخي kemoemo
                  أود أن ألفت نظرك لشيء في مجموعات سيمبلي فرغم إنها بسيطة وشكلها حلو إلا إنهم دائما يبدأون الرأس بكرة نيربس
                  مما يؤدي إلى ظهور مثلثات في التوبولوجي ويصبح من الصعب التخلص منها ولكنهم لا يهتمون بذلك فالشخصيات لديهم مليئة بالعديد من المثلثات مما قد يؤدي إلى مشاكل عديدة عند إستخدام المينتال راي رندر كما إنك لن تتمكن من تصدير المجسم إلى الزي برش إذا أردت
                  فالمجسم الصحيح هو الذي جميع أوجه مربعات ولا يوجد به مثلثات
                  هذه ملحوظة أردت أن ألفت إنتبهاك لها وقع فيها كثيريين عندما توجهوا لسمبلي مايا

شكرا اخى العزيز على المعلومه وعلى فكره انا مخدتش اصمم عن طرق كره
                    انا متعود انى اصمم عن طريق بوكس ثم التعديل فيه لمى اجرب طريقه الكره دى من قبل

وعلى فكرة أنا شايف عند شركة كارتون لاب تلك موديل له عضلات جامدة قوي وعاملين له الخامة على الزي برش

فمعنى كدة إنهم طلعوا الشخصية بمربعات ولا يوجد بها مثلثات وإلا لم يكن الزي برش قبلها أساسا

وده شيء على فكرة صعب ومحتاج مودلر متمرس خاصة عند عمل العينين والأذن

جبتولنا التهزيق والله شوفوا التريقة الي علي الماكسويين

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=130886

هذا الموقع موبوء باحد الفيروسات او التروجن
                          اول مادخلت توقف الكمبيوتر عن العمل واكتشف الكاسبرسكي تروجن بعد اعادة التشغل وعمل ريستارت على طول بدون اي رسالة
                          الفيروس خطير خذوا حذركم
                          ابو محمد
                          قال غاندي:
                          سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
                          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

أخي نورري أنا فتحت الموقع وحوالي 1000 عضو في المنابر منهم مشرفين ولم يفعل أحد مثلك
                            وأنت صاحب هذا الإكتشاف الخارق؟؟؟؟؟؟!!!!!
                            الخطأ مو عليك الخطأ على الأخ boota323
                            الذي وضع موضوع مثل هذا في منتدى الماكس اللي معروف عن أعضائه إنهم متحيزين للماكس وخلاص والظاهر إن هالضربة المرة جامدة مررررة
                            فلا تحاول إتباع ذلك الأسلوب واضح إن هالشركة أول من يظهر قوة المايا في الوطن العربي فإن لم تشجعهم فلا تحاول تشويه عملهم بهذا الأسلوب المهذب
                            ويا سيدي اللي يبي يشتغل بالمايا يشتغل واللي مبسوط بالماكس خليه

فيه شيء ثاني ليه كل شوية بنعمل مقارنة بين الماكس والمايا بدل ما نشجع بعض ونكمل بعض
                              ياريت في يوم نشوف عمل فيه تكامل بين الماكس والمايا والبلندر كمان زي الشركات الكبيرة ما بتسوي

معلش بس يظهر إن الأخ نوري مش عايز حتى حد يدخل الموقع ده
                                هذا إن دل على شيء فإنما يدل على ......... ولا كفاية كدة الناس دول خير دليل على تفوق المايا

يعمل...
                                X