Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

my interior model

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• my interior model

السلام عليكم
    الفتره دى بحاول انمى نفسى فى المعمارى سواء داخلى او خارجى والحمدلله الواحد مستواه بيتحسن عن زمان
    ده انتريور ان شاء الله يعجبكم وتدونى ارائكم ونقدكم

دى الصوره الاصليه من جوجل

ده المودلينج بس وطبعا هيا مكانتش محاكاه للصوره الاصليه بس انا اخدت منها فكره التصميم "او افكار تصميم المجسمات"
    وان شاء الله هحاول اكمل اكساء واضاءه وريندر منتالراى بس اكيد هاخد وقت علشان انا لسه ضعيف فى الريندر وربنا يستر ادعولى بقى
    ارحب بارائكم وملاحظتكم واضافتكم
    تلميذكم سامى

متغيب للدراسه سنه صعبه
    ادعولى

ماشاء الله
    samy حركاات
    عمل جميل

بس ممكن تقلنا كم اخذ وقت ؟

بالتوفيق ,, وشد حيلك في الباقي

السلام عليكم
      عمل موفق ننتضر الرندر و الخامات ان شاء الله
      وفقك الله
      سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

ياطيري لاتحزن فالجنة عمر تاني و لاتخافن من المنية فهي السبيل الوحيد لرحمان.ولاتندم على أيام قد مضت فكل مافي الدنيا سراب فاني

بداية موفقة ان شاء الله ...
        الحمد لله الذي انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا
        لقاء خاص مع البشمندس احمد
        لقاء مع الاستاذ مصطفى عزازي
        لوحة قديمة
        لوحة ام الايتام
        لوحة حنان الاب
        لوحة الوليمة
        محاولة انجاز فلم كرتوني

حلووووووووو يا معلم

لو نويه تبدا منتال راي الاسطوانه هتساعدك ان شاء الله
          ده طبعا مع درس الاستاذ y@sser

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=116357

http://www.digitaltutors.com/store/p...&cat=41&page=1

موفق باذن الله
          سبحانك اللهم و بحمدك لا إله إلا أنت أستغفرك و أتوب إليك

حلو جدا اخي سامي .

ننتظر النهايه ..

سلامة عيونك من الشاشه

SMX
              شكرا اخى واخد حوالى يومين شغل غير متواصل

jondiyolah
              قريب ان شاء الله وبحاول اظبط فى الريندر شكرا وبالتوفيق ليك

توفيق عبي
              شكرا اخى توفيق على مرورك الجميل

والدفيصل
              اهلا استاذنا والد فيصل ان شاء الله شغال اهو فى الريندر وربنا يسهل

white_Maya
              احمد باشا حبيبى عامل ايه ان شاء الله شغال اهو فى الريندر وباذن الله تكون فيه نتايج مرضيه
              شكرا جدا على الاسطوانه وبالتاكيد عندى وهيا اللى شجعتنى اصلا للدخول فى المينتال راى ودرس الاستاذ ياسر اكيد عندى برده ..شكرا يامعلم
              متغيب للدراسه سنه صعبه
              ادعولى

ممتاز
                مستننين الرندر النهائي

المشاركة الأصلية بواسطة rememberzz مشاهدة المشاركة
                  ممتاز
                  مستننين الرندر النهائي
                  شكرا اخى لمرورك الكريم وان شاء الله الريندر النهائى قريب
                  بس عندى تعقيدات فى الاضاءه بحاول احلها وربنا يسهل
                  بالتوفيق
                  متغيب للدراسه سنه صعبه
                  ادعولى

ما شاء الله عليك ربنا يعينك و يكرمك
                    اللهم يا ذا الجلال والإكرام ياحى يا قيوم ندعوك بإسمك الأعظم الذى إذا دعيت به أجبت

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت ، خلقتني وأنا عبدك ، وأنا على عهدك ووعدك ما أستطعت
                    أعوذ بك من شر ماصنعت ، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي فأغفر لي
                    فإنه لايغفر الذنوب إلا أنت

...ZEight

شكرا اخى z8 وان شاء الله النهارده احط صوره للريندر
                      بالتوفيق
                      متغيب للدراسه سنه صعبه
                      ادعولى

ممكن رندر من زاويه اخرى ؟ !
                        MAYA GET ME . . .
                        MAYA Lesson's . . . Video Only

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                          مبدئيا يا سامي الانتيور من اسهل انواع الرندر في مايا

المشكله فقط انك تعرف انت عايز ايه

مبدئيا المشهد يفتقد للسيناريو

يعني بالنظر ناحية النافذه يبدو لي انك عايز مشهد نهاري

لكن لما برجع بنظري للخلف بحس انك عايز تصور المشهد بليل

كمان الاضائه تبدو اساسيه بشكل كبير المفروض ما يظهرش اماكن سوداء في المشهد (عارف ان ده ما بيحصلش في العالم الحقيقي لكن من اساسيات رندر الداخلي هو الابهار بغض النظر عن الحسابات الحقيقيه )

................................

ممكن لو تضع اعداداتك واماكن الاضائه افيدك اكتر

بس مبدئيا لو عايز الاهرام دي تظهر علي انها مشهد خارج الغرفه استعمل ماده من نوع سارف ماتريال لانها ما بتتفاعلش مع الظل والنور وبتبين الصوره كأنها حقيقيه

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                          هناك خطاء ايضا حتي المحترفين يقعو فيه

خد بالك لو هاتخرج اكلوجن يبقي لازم تخرج سبيكلار وريفلاكشن كمان

الاكلوجن لما بيكون فوق البيوتي باس بيقضي علي جمال اللمعان والانعكاس

والحل الوحيد انك تخلي ترتيبك من الاسفل للاعلي

(بيوتي - اكلوجن في وضع الضرب - ريفلاكشن في وضع الشاشه - سبيكلار في وضع الشاشه )

=====
                          صوره الريندر

اولا استاذى ياسر بشكرك جدا على وجودك معانا وبجد هو ده اللى كلنا منتظرينا من حضرتك بكرمك البالغ
                          ورودك وملاحظاتك وتشجيعك وتصليح اخطانا والاهم وقتك اكيد حضرتك مشغول بس دايما موجود معانا الحمدلله
                          ندخل فى المشهد علشان لو فضلت اتكلم عنك وعن كرمك وعن فضلك وفضل المنابر علينا بعد فضل الله طبعا هفضل اكتب للصبح لانه هنا كل الناس عارفه مين ياسر وبيساعدنا ازاى بمعلوماته الزاخره تحياتى ليك وان شاء الله نشوفك دايما معانا على خير والى مزيد من التفوق للجميع ياذن الله

بالنسبه للمشهد الاضائه كنت اتمنى تكون احسن من كده وانا حاولت اخرج كمان بدقه عاليه بس لسه بدرى الظاهر
                          المشهد كان اضائه نهاريه المفروض ..بيتكون من اتنين اضائه دايركشنل لايت لمحاكاه ضوء الشمس
                          شده الضوء 5 وحطيت فيه mib_cie_d فى الكلر من مينتال راى لايتس لمحاكاه ضوء الشمس بقيمه 6000 وطبعا رايتريس شادو منشط فيه

الاضائه التانيه اريا لايت "على حجم النافذه" لانتاج الفوتونز شده الاضاءه زيرو لانه معتمد على الدايركشنل لايت فى الاضاءه فقط واعدادتها

ودى اعدادت الريندر

====
                          بالنسبه للاماكن السودا فكانت اكتر من كده بس انا عدلت فيها بالفوتوشوب مع انى مزود الدقه فى الفاينال جيزر والجلوبال اليمونيشن بس ظهرت برده طبعا مودلينج المجسم نفسه اثر على الموضوع ده فعملتله بيفيل للحواف وخففها فعلاً لكن لسه موجوده....
                          بالنسبه لصوره الاهرام فدى بلين عادى ونسيت انى الغى العلامه قدام كاستس شادو و ريسيفينج شادو مش عارف كانت هتفرق ولا لكن ممكن نجرب الماده اللى بتقول عليها
                          الاهم من كده الزجاج طبعا انا معملتلهاش ريندر اصلا فى المشهد لانى حاولت اتعامل معاها على قدر الامكان وكانت النتيجه انها بتحجب الضوء وبضلم المشهد
                          الجسم نفسه مكانش يستقبل الضوء ولا الشادو لانى شايل العلامه من قدام كاستس وريسيفينج شادوو الخامه بتاعتها كانت دايلكتريك ماتريال وحطيت فيها transmat_phton علشان تعدى الفوتونز وكانه مش موجود نفس النتيجه فشلته من الريندر وده خطا طبعاً
                          بالنسبه للاكلوجن فمعنديش بصراحه كل المعلومات دى اللى حضرتك قلتها انا مشيت معاك فيها فى موضوع الباسس
                          المشكله كلها فى الاضائه طبعا وهيا نفس طريقه الاضائه فى دروس ديجيتال توترز وفى الدرس اللى حضرتك عملته بتاع الفصل قبل كده
                          استاذى ياسر اسف على الاطاله وانا ممكن ارفع لحضرتك المشهد لو حبيت علشان تصحح الاخطاء وان شاء الله نوصل لنتيجه احسن من كده
                          =====
                          المشاركة الأصلية بواسطة paciman مشاهدة المشاركة
                          عمل حلو ..

ممكن نعرف كم وقت اخذ الرندر ؟

استاذى باسى مان وقت الريندر كان ساعتين ونص وعملت الاكلوجن لوحده حوالى نص ساعه كمان
                          المشهد صغير لكن الجهاز عندى فعلا ضعيف ..
                          وربنا يوفقنا جميعاً
                          سامى
                          متغيب للدراسه سنه صعبه
                          ادعولى

تطور جميل يا سامى
                            للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                            http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                            https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                            https://www.facebook.com/MCC4P

1..مبدئيا المشهد لا يحتاج للاضائه الجلوبال ويكفي جدا فاينال جيزر مع تعدد الدفيوس باونثنج للحصول علي اضائه غير مباشره كافيه
                              2.. رقم الانعكاس والانكسار ضخم جدا بالنسبه للمشهد والسبب عدم وجود اسطح شفافه تحتاج لهذا الكم من تفاعل الاشعه مع الاجسام
                              انا شايف رقم 3 في كل الخانات كافي لتغطية احتياجات المشهد وكسر وقت الرندر للثلث علي الاقل
                              3.. مادة سارف لعرض البيئه تعتبر الافضل لانها لا تأخذ بمعطيات الرندر فهي تعطيك الصور كأنك تشاهدها علي جهازك بدون التعامل مع الظل والنور وهذا ضروري ان كنت تريد اخبار المشاهد بان ما يراه خلف النافذه مشهد حقيقي وليس صوره ملعقه علي الحائط
                              4.. مادة الستائر يجب ان تحتوي علي معامل ترانزلوسن بقيمة واحد علي الاقل لاظهار الضوء خلفها بدون شفافيه
                              لمذيد من التقنيات المتقدمه يمكنك تركيب معامل رامب فيسنج رايشو لمذيد من الواقعيه
                              .................................................................................................... ......................................
                              اكره طريقة نقل اعدادت علي طريقة الفي راي في العموم (يجب ان تفهم لماذا تتعامل مع كل متغير )
                              لكن لتسريع النقاش اري هذه الاعدادات مناسبه الان (مع اعطاء قيمه لاريا لايت كما اري انها لا تحمل رقم في خانة الشده )

لا تنسي اعطاء قيم الحد الاقصي والادني لمعامل فاينال جزر راديوس (استخدم اداة المسافات لمعرفة الارقام الصحيحه )
                              بلاد الكوارث
                              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

يعمل...
                              X