Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

رفع ثقل - character animation

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رفع ثقل - character animation

شخصية ترفع ثقلا ... ثاني character animation أقوم به طوال تواجدي في المجال, بطئ جدا في التنفيذ ...

على العموم ... أريد سلخاً حتى النخاع ... رأيك يهمني بدرجة كبيرة

http://www.youtube.com/watch?v=5zC7Defx_pk

جميله الحركه .. لكن ليش ما خليته يرفع الثقل للاخر
    A BiG FaN OF

MAXFORUMS
    Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
    mohsen_3d

يا قوووي
      طبعا انا مش عارف اقوول اية لان انا بطيخ في الماكس بس انت الي قولت اسلخوني .. فخد عندك
      انا حاسس ان حركة رجلية بعد ما رفع الرفعة الاولى مش مظبوطة انا حاسس انها كان ممكن تكون اسرع من كدة و احس من حركتة انة شايل حاجة ثقيلة فعلااا .. و طبعاا التعليق دة نابع عن احساسي فقط حيث اني لا امتلك اي معلومات حول هذا العلم
      الهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا و انفعنا بما علمت اصدقائنا

حبيبي و الله ربنا يكرمك عمل رائع
      اللهم بلغنا رمضان

محسن ... متشكر يافندم ... مممم ... مش عارف , كنت حاسس إن الحركة كاملة ... بس فعلا معاك حق ... عايز تكملة وعايز قصة كمان, إن شاء الله هذا هو القادم

مهاب .... حبي ... ربنا يكرمك يا جميل ... انت فعلا معاك حق, أنا مبالغتش في إظهار ثقل الكرة , لكن إن شاء الله أحاول أكتر ... واحشني يابني

جميل جدا صديقي لكن لا يزال يحتاج الى بعض العمل طبعا انا لا استطيع ان افعل مثل هذا ولكن الأنساد ينتقد ليساعد .

هنك تايمين يحتاج الى تعديل عند رفع الكركتر لرجله اليمنى في البدياة ليبعدها عن الأخرى العملية تستغرق وقتا اكبر من الازم فتبدو كانه يخاف وضعها على الرض .

قبل ان يرفع الكرة الاحض ان الركبين تقتربان من بعضهما كثيرا ثم تبتعدان لا اعلم ان كنت فعلت ذالك عمدا ولو اني لم ارى هذه الحركة في التطبقات المشابهة .

الأحساس بالثقل تقريبا غائب من العمل اليدين لا تكونا في وضعية استقامة تامة كما ان اهم شيئ يعطي الأحساس بالثقل غائب وهو تأثر الكتفين لالالاتنسى الكتفين الكل ينساهم رغم انهم من اهم الأشياء التي تبرز القوة والضغط .

الضهر يحتاج للتفاعل مع الثقل اولا وعند النحناء لحمل الصخرة يجب ان يكون محدب الى الخارج وعند بدأ محاولة الرفع وبسبب القوة سيكون الكتف هو المسؤول الأول عن امتصاص الثقل وبالتالي سيكون مجبرا على الرتفاع الى اعلى الخصر الى النزول الى اسفل .

وعتني اكثر واكثر بالتايمين .
          دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
          دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

المشاركة الأصلية بواسطة مجنون rigging مشاهدة المشاركة
            جميل جدا صديقي لكن لا يزال يحتاج الى بعض العمل طبعا انا لا استطيع ان افعل مثل هذا ولكن الأنساد ينتقد ليساعد .

هنك تايمين يحتاج الى تعديل عند رفع الكركتر لرجله اليمنى في البدياة ليبعدها عن الأخرى العملية تستغرق وقتا اكبر من الازم فتبدو كانه يخاف وضعها على الرض .

قبل ان يرفع الكرة الاحض ان الركبين تقتربان من بعضهما كثيرا ثم تبتعدان لا اعلم ان كنت فعلت ذالك عمدا ولو اني لم ارى هذه الحركة في التطبقات المشابهة .

الأحساس بالثقل تقريبا غائب من العمل اليدين لا تكونا في وضعية استقامة تامة كما ان اهم شيئ يعطي الأحساس بالثقل غائب وهو تأثر الكتفين لالالاتنسى الكتفين الكل ينساهم رغم انهم من اهم الأشياء التي تبرز القوة والضغط .

الضهر يحتاج للتفاعل مع الثقل اولا وعند النحناء لحمل الصخرة يجب ان يكون محدب الى الخارج وعند بدأ محاولة الرفع وبسبب القوة سيكون الكتف هو المسؤول الأول عن امتصاص الثقل وبالتالي سيكون مجبرا على الرتفاع الى اعلى الخصر الى النزول الى اسفل .

لا اكثر ....وجميل حبيبنا يوسف انك دخلت هذا العالم الممتع .....وبهذه المناسبة انتظر مفاجأة التى ستكون بامر الله احلى من فرخه مشويه

صحيح الله يكرمك سلم لى على محمد جدا وقوله وحشتنا والله

أخي maxspider عملك جمييييييل جمييييييل جميييييل الى اقصى درجه ماشاءالله حسك الكرتوني عالي جدا جدا ما شاء الله علييك ,,,, هذا بالنسبه للمدح
              اما بالنسبه للسلخ فكل تعليقي في التعديل على امرين في غايه البساطه ولكن سيساعد في ايصال الفكره :
              1- اجعل حركه صعود الظهر اسرع من الكتفيين عند الصعود فقط .
              2- اهتم ولو بالقليل بحركه العينيين والحاجب فقط ,فذلك سيغنيك عن الاكثار في التفاصيل .

اسف طولت عليك بس عملك فعلا اعجبني والى الامام
              Don't let the Noise of Others Opinions Drown out your OWN inner voice

مجنون rigging ... مش عارف أقولك إيه, بجد جزاك الله كل خير ... أنا راجعت كل كلمة قلتها مع الأنيميشن,وفعلا عندك حق, التايمينج, حركة الركبة, إحساس الثقل وحركة الظهر ... كلها ملاحظات صحيحة, وإن شاء الله أظبطها, أكرمك الله يا جميل

أبو معاذ ... حبيب قلوب الشعب التلباني, ازيك يافندم وازي معاذ ؟ .... الواحد قرر يجرب شوية أنيميشن لأني خللت من كتر قراية المقالات ومتابعةالأعمال, خلي الواحد يعمل حاجة قبل ما يموت ^^ ... وربنا يسلمك, هسلملك عليه يا جميل هوه بس مشغول معانا في الشغل شوية , دعواتك ............... بس .... مش شايف إن الفرخةلسهأحسن برضه ^_^

OSs..OSs ... يافندم شاكر لك حسن مديحكوالله,وحسن سلخك برضه ^_^ ... شكرا على ملاحظةالظهر, سأضعها في الحسبان إن شاء الله... بالنسبة لتعبيرات الوجه, فللأسف لم أقم بعمل أي facial expression هذه المرة لأني كنت مركز في الأنيميشن نفسه, إن شاء الله في التعديل ...
                طولت؟....يافندم أنا أقدر كل كلمةكتبتها, يكفي أني أخذت منوقت سعادتك ^_^ ... وشكرامرة أخرى

بدايه موفقه

المشاركة الأصلية بواسطة مجنون rigging مشاهدة المشاركة

انا مع مجنون رجنج فالي قالو مره فمره باذن الله تظبط باذن الله واليي الامام دائما

عمل جمل لاول مرة . لكن يا أخي إذا أرت أن تعمل أي حركة يجب أن يكون لديك REFRAINS .

أرجوا أن تنتبه:

1- حركة إبتعاد القدمين في بداية الحركة.
                    2-إنحناء الظهر عند الرفع الثقل وتقوسة عند إنتهاء الحركة .
                    3- أثر من عدد الfream عند حمل الثقل لتشعر أنه ثقيل .
                    4- يفضل لو أن هنالك رجة في القدمين ليشعر بثقل .
                    5- إنتبة لواضع اليدين على الكرة يفضل أن تكون من الأسفل وليس من الجوانب .
                    6- يفضل إضافة expression على الوجة لإعطاء إحساس بثقل .

أهم ماتنتبة له في أي حركة .

1- arec
                      2- action line

hapymoon .... شكرا أخي .. وشاكر لك تشجيعك

nikiata ... متشكر جدا على ملاحظاتك , جزاك الله كل خير بجد ... أنا عرف موضوع الـ arc بس لو عندك أي لينكات بتتكلم عن الـ action line أبقى شاكر

عمل رائع جدا...
                          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
                          ــــــــــــــــــــ
                          اما بالنسبة للحركة
                          الجزء الاول: ((من رفع الثقل الى توقفه في ركوعه)) الحركة مظبوطة ويبدو فعلا انه يحمل ثقل
                          الجزء الثاني: ((قيامه من الركوع))الحركة ايضا مظبوطة ولكنه يبدو كأنه يرفع مجرد بالون...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

العمل بصفة عامة اكثر من رائع
                          بالتوفيق للجميع
                          ...والســـــــــــلام افضل ختام

خطوات رفع ثقل

أرجوا أن تستفيد من هذا الدرس

اهلا يوسف
                              ازيك
                              محاوله جيده لكن كما قال الشباب ولا ازيد عليهم
                              فقط نصيحه
                              هناك اسطوانه لديجيتال توتورز عن شخص يحمل الاثقال في المايا
                              نزل الاسطوانا وشوفها
                              حتفهم البوزز المطلوبه والتايمنج والكلم ده كلو
                              الاسطوانه صحيح انها مايا لكن مبيحكيش عن الادوات ابدا .. بيمشي فريم فريم وبيحرك .. وتقدر تطبقه على اي برنامج كان

يعمل...
                              X