موضوع: الطريقة الأفضل للحصول علي حواف ناعمة للمجسم...

ردود: 2 | زيارات: 545
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973

    الطريقة الأفضل للحصول علي حواف ناعمة للمجسم...

    قمت بسؤال الأخ الكريم محمد رمضان سؤلاً مضمونه :

    الواحد لما بيصمم أي مجسم بولي وعايز يخلي حروفه (Edges) شارب بعد تحويله لسب ديفجن

    يا اما بيعمل ده يدوي بعمل بيفل للحروف...

    أو بعد التحويل لسب دي يستخدم أوامر Partial/Full Crease

    والسؤال هو اي الطريقتين أفضل بالنسبة للجيومتري؟



    الإجابة:


    يشرفنى انك اخترتنى للرد على سؤالك الاكتر من رائع و اشعر بحريه ان تسالنى فى اى وقت

    طبعا الطريقتين انت قلتهم

    لكن الطريقه بتاعه Partial/Full Crease

    غير مستحبه علي الاطلاق حتى تجد انك لما تحول المودل من سب دى الى بولى لازم تعمل سموث عالى جدا وشكل الجيموترى سىء للغايه

    بينما طريقة البيفل ممتازة الا ان هناك طريقه ثالثه وهى انك تختار الادج الى عاوز تخليه حاد

    و تعمل جنبه من اليمين و اليسار ادجين موازين له وبهذا تتحكم اكتر

    و هذه صورة توضح الموضوع





    Autodesk
    MAYA


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية Samir_9999
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المنطقة
    Sana'a, Yemen Odessa, Ukraine
    العمر
    32
    ردود
    617
    السلام الطريقتين جيده انا استخدم طريقه السب دفجن كثيرا وبعدين احولة الى بولى مثل هذه :



    تحياتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل