Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انا دلوقتى نزلت دروس للأفتر ايفيكت كتيير وعايز ابدأ واسامى الدروس كالتالى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انا دلوقتى نزلت دروس للأفتر ايفيكت كتيير وعايز ابدأ واسامى الدروس كالتالى

انا جيبت دروس من total training تقريبا المبادئ والمتقدم advanced فى حاجات عن cs3 وفى حاجات عن aftereffects 7 pro
    وفى حاجات معايا من ليندا وكمان videocopilotو شركة creativecowوتقريبا معايا دروس كافية جدا ولكن الفكرة انى بشتغل على المايا autodesk maya فامش عارف انا لاقيت ان معظم الدروس عن عمل موشن جرافيك ومقدمات اعلانات والحاجات دى وانا اللى يهمنى فى الأفتر ايفيكت الكمبوزتينج والتراكينج او مش شرط التراكينك والماتش موفينج لأنى ناوى على برنامج fusion او bojou بس الأفتر ايفيكت اسهل فى المرحلة الحالية
    السؤال بقى عشان انا عارف ان كلامى ملخبط
    هل فى حد عدى بمرحلة التخبط دى فى الأفترايفيكت وخصوصا صنع المؤثرات
    لو امكن بس حد يقول لى ابدأ منين يعنى الطريق الصحيح او المدخل لعالم الأفتر ايفيكت وبأذن الله بعد
    كدة هاتبقى اسهل ولو بدرجة صغيرة
    واسف على التطويل يا اخوة
    السلام عليكم ورحمة الله ورحمة وبركاته

اخى ممكن تعرفنى بنفسك وبسنك وبعملك وانت منين
    بالنسبه للاجابه على سؤالك الافترافيكت بيققبل مشاريع مايا امتداد mel و ma
    والافترافيكت فيه تاركنج جامد جدا و كمان دعموا في النسخه cs4 بلجن جديد جدا للتراكنج لتسهيل العملية وتظبيتها اكتر
    اما بالنسبه لشغل الفيجوال افيكتس هتلاقي الافترافيكت هيغنيك عن حاجات كتير عن المايا يعني زي شغل البارتكل في المايا بياخد وقت وبيحتاج تظبيط جامد وكمان بياخد وقت كبير في الرندر لكن في الافتر سريع محتاج تظبيته بس وسريع في الرندر
    وعلى فكرة الافترافيكت هيغنيك عن الفيجن وعن البوجو لان البرامج دي كلها زي بعض بس الاشهر والي له تعليمي كتير هوة الافترافيكت ودا دليل على قوة البرنامج
    وبالنسبه لسؤالك تبدأ منين
    انا احبز انك تبدأ بتوتال ترينج مع متابعه موقع فيديو كوبيلت تمام وانا معايا كل الاسطوانات التعليمية للافترافيكت الي تعرفها والي ما تعرفهاش لو تحب نتواصل مع بعض انا رقمى وان شاء الله ما اكونش قصرت في اجابتى عليك
    من مصر
    0105541437
    من خارج مصر
    0020105541437
    Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

نصيحتى لو انت لسة مبتدء, ابتدى بالترتيب التالى :

1 - Basic Training ( videocopilot.net
      2 - تعلم الافتر خطوة بخطوة ( موقع aftermagics.net

وبعدها للانتقال لمستوى اكثر تقدماً عليك ب Lynda.com.After.Effects.CS3.Professional.Beyond.the.Basics
      من شركة ليندا اذا كنت تمتلك هذا المنتج و ستصبح بعد هذا قادراً على فهم اى مادة صعبة لديك

المشاركة الأصلية بواسطة yaa_7oob مشاهدة المشاركة
        اخى ممكن تعرفنى بنفسك وبسنك وبعملك وانت منين
        بالنسبه للاجابه على سؤالك الافترافيكت بيققبل مشاريع مايا امتداد mel و ma
        والافترافيكت فيه تاركنج جامد جدا و كمان دعموا في النسخه cs4 بلجن جديد جدا للتراكنج لتسهيل العملية وتظبيتها اكتر
        اما بالنسبه لشغل الفيجوال افيكتس هتلاقي الافترافيكت هيغنيك عن حاجات كتير عن المايا يعني زي شغل البارتكل في المايا بياخد وقت وبيحتاج تظبيط جامد وكمان بياخد وقت كبير في الرندر لكن في الافتر سريع محتاج تظبيته بس وسريع في الرندر
        وعلى فكرة الافترافيكت هيغنيك عن الفيجن وعن البوجو لان البرامج دي كلها زي بعض بس الاشهر والي له تعليمي كتير هوة الافترافيكت ودا دليل على قوة البرنامج
        وبالنسبه لسؤالك تبدأ منين
        انا احبز انك تبدأ بتوتال ترينج مع متابعه موقع فيديو كوبيلت تمام وانا معايا كل الاسطوانات التعليمية للافترافيكت الي تعرفها والي ما تعرفهاش لو تحب نتواصل مع بعض انا رقمى وان شاء الله ما اكونش قصرت في اجابتى عليك
        من مصر
        0105541437
        من خارج مصر
        0020105541437
        انا يا اخى من مصر بالتحديد من الجيزة والسن 23 والعمل مافيش لأنى بأذى الخدمة العسكرية يعنى فى الجيش
        وطبعا موضوع الدينامكس اللى انت بتقول عليه فى المايا هايبقى صعب طبعا وانا هاستعمل بدل منه الأفترايفيكت زى ما انت قولت يعنى مثلا انزل الديفيديهات اللى فيها مؤثرات جاهزة للدمج داخل الأفترايفيكت وكدة وبالنسبة للأسطوانات والتعليم انا نزلت كمية مش وحشة بس اكيد بما انك متخصص فى الأفترايفيكت فاكيد انت خبرتك اكبر بالديفيديهات اللى موجودة وبأذن الله الأجازة اللى جاية هاتكلم معاك بحيث اعرف اكثر تفاصيل عن الأفترايفيكت
        وانت فعلا ماقصرتش ولا حاجة بالعكس جزاك الله خيرا على المساعدة

المشاركة الأصلية بواسطة mmk_media مشاهدة المشاركة
        نصيحتى لو انت لسة مبتدء, ابتدى بالترتيب التالى :

1 - basic training ( videocopilot.net
        2 - تعلم الافتر خطوة بخطوة ( موقع aftermagics.net

وبعدها للانتقال لمستوى اكثر تقدماً عليك ب lynda.com.after.effects.cs3.professional.beyond.the.basics
        من شركة ليندا اذا كنت تمتلك هذا المنتج و ستصبح بعد هذا قادراً على فهم اى مادة صعبة لديك
        شكرا يا اخى وانا فعلا معايا الدروس دى تقريبا وبأذن الله مع مرور الوقت هاتبان الوتيرة اللى هامشى عليها

هو بصراحة الواحد فعلاً بيتخبط في حاجات كتير في مجال الجرافكس وده اظن عادي بسبب ان الواحد بيتعلم بنفسه ومفيش توجيه ومتابعة من خبير

وانا مهتم بالموضوع ده حاليا وبحثت فيه شوية وممكن اقولك الحاجات اللي فهمتها لعلك تنتفع بيها....

طبعا موضوع الفيوجن ده اظن معاك حق فيه لانه افضل من الافتر في الكومبوزيتينج وبرنامج نوك nuke قرات انه مشهور جدا في الاستديوهات العالمية وبيقارن بالعملاق shake

برنامج combustion من اللي فهمته انه كان بيستعمل زمان شوية قديم يعني لكن يظهر انه قوي برضه

طيب كده مشكلة البرامج كترت وكلها مستواها كويس وده بيسبب تشتت طبعا.....

لكن الحمد لله وجدت كلام جيد في احد المواقع وكلام مشابه ليه هنا في المنابر ان الكومبيوزيتينج اصلا فن مش برنامج.. والبرنامج ما هو الا اداة بتشتغل بيها (زي كده ما بتتعلم انيميشن انت بتتعلم فن مستقل بذاته وبعدين ممكن تطبقه علي اي برنامج بعد معرفتك بأدوات البرنامج ودي بتكون مرحلة سهلة!)

فالاصل اذن هو تعلم هذا الفن او العلم وبعد كده تقدر تطبقه علي اي برنامج وكمان تقدر تختار افضل برنامج تراه مناسب لعملك يعني الحياة بتبقي سهلة

طبعا العلم ده مش هتلقيه غير في الكتب واشهر الكتب في الموضوع ده:

The Art and Science of Digital Compositing
          Digital Compositing for Film and Video
          Digital Compositing in Depth

الكتاب الاول رائع في التقسيم وبيقولوا هو الاسهل (بصراحة تقسيمة الكتاب تفتح النفس لمذاكرته)
          الثاني فيه منه اصدارين والثاني معاه dvd حجمه كبير لكن تقسيمة الكتاب صعبة شوية...لكن مؤلف الكتاب Steve Wright ليه كتاب جديد اسمه Compositing Visual Effects (Essentials for the Aspiring Artist) في 248 صفحة وواضح من اسمه انه اساسيات وكمان جديد وتقسيمته واضحة فأظن انه افضل كتاب للبدء به
          والتالت لسه معنديش خلفية عنه لكن واضح انه قوي... والكتب دي كلها موجودة علي مواقع التورنت

وان شاء الله ربنا يوفقك

ملحوظة : انا بمقصدش من كلامي ده ان الواحد ميتعلمش افترافكتس لا بالعكس انا عن نفسي بحب الفيوجن وان شاء الله ناوي اتعلمه واشتغل بيه بس في الوقت الحالي بتعلم افتر افكتس...لانه صاحب شهرة واسعة (رقم 1 عندنا في مصر) وعندي له دروس كتيرة جدا ده بالاضافة الي سهولته وكمان هيفدني في الموشن جرافيك...
          التعديل الأخير تم بواسطة nVIDIA; 26 / 11 / 2008, 01:33 PM.

Autodesk
          MAYA

يعمل...
          X