Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أسباب كراشات الماكس أثناء عمل رندر بالمنتال راي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أسباب كراشات الماكس أثناء عمل رندر بالمنتال راي

حاليا أقوم بعمل رندر لمشهد مكون من حوالي 850 الف وجه
    الماكس كل شوية يعمل كراش بعد ما يرندر من 60 لـ 150 فريم
    الرامات 4 جيجا و المعالج AMD X3
    بستخدم ويندوز اكس بي 32 بت و جربت طريقة الـ 3g switch
    اللوج بتاع المنتال راس مش ظاهر فيه أي مشاكل

اعدادات المنتال راي :

كل الاوبجكات التقيلة عملتها بروكسيات
    min 1 max 16
    only final gather for GI with medium preset
    clr thrshold default value
    only mental ray sun and sky system ---no additional lights
    rpf image output format
    displacement is disabled
    frame size 800 * 600

أيه الحاجات اللي ممكن تسبب كراشات الماكس أثناء الرندر؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة علاء مختار; 28 / 11 / 2008, 02:33 AM.
    لا إله إلا الله
    محمد رسول الله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    تذكروا اموات المسلمين بالدعاء

السلام عليكم

اخى الكريم بهذه المواصفات عليك بويندوز 64 بت وماكس 64 بت

.
    الخداع البصرى ( عندما تنخدع العين تتخطى المعرفة المنطقية للعقل )

http://maxforums.net/showthread.php?...C7%DF%ED%E4%CC

كلام اخي سلامه سليم.
      درس راوتر{نمذجة+خامات+إضاءة} هنـــــــا

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

تولة طيب{ نمذجة+خامات+إضاءة} هنــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
      هنــــا
      غائب للابد

المشاركة الأصلية بواسطة salamax مشاهدة المشاركة
        اخى الكريم بهذه المواصفات عليك بويندوز 64 بت وماكس 64 بت

.
        كلام مظبوط .... بالاضافه انى لا انصحك بالمنتال راى فى المشاهد التقيله
        الفيراى أصلب منه فى هذه الحالات
        ساعات المنتال مكانش بيرضى يرندر عندى فى بعض حالات لما يكون المشهد كبير

كلام الأخوة مظبوط...
          و لكن أختلف مع أخي قشطة... المينتال يستخدم مع مشاهد كبيرة جداً و بدون مشاكل لكن أحياناً وضع خصائص في ريندر غير لا زمة للمشهد قد تسبب أخطاء كثيرة... و أختلف معك على الفيراي أيضاً لأني لا أعتقد و برأي البسيط أن حتى يجب مقارنته مع المينتال... قول عني متعصب مينتال أنا رضيان...
          أخي بما أن المشهد متحرك فعليك تفعيل خاصية Placeholder من قائمة المعالجة Process فهي تعمل على حساب المجسمات داخل الكاميرا و أي شيء خارج إطار الكاميرا لا يدخل لا يحتسب... و ممكن إذا الوقت كان عندك مو مشكل لعمل الريندر إنك تفعل خيار Conserve memory لأنو بقلل من إستخدام الرامات و بيكتب البيانات على الهارد و طبعاً هنا العملية ستكون أبطأ و ريندر بطيء...

إذا لم أعد أدخل على المنتدى فهذا يعني أن النت انقطع عن منطقتي...

اخى نيو ثر دى الكلام النظرى كويس جدا لكن انا ياما عانيت من الموضوع ده
            انا وصلت لدرجة انى نفسى ارندر صوره برزوليوشن عالى والجهاز مش راضى يرندر ... بيجى عند حساب الفينال جاذر ويوقف... وياسلام بقى لو فى دسبليسمنت كمان .... تبقى كملت
            وطبعا جربت كل خواص حفظ الذاكره بس بردو بلا فائده
            وعلى فكره خاصية كونسيرف ميمورى دى مبتعملش حاجه ... انا شغلتها كتير ومكنتش بعرف افتح محادثه فى المسنجر وكل اما اكتب حاجه بالكيبورد اكتب واقعد اتفرج على الكلام وهوا بيتكتب
            مع ان جهازى مواصفاته مش ضعيفه ولا حاجه ومشغل ويندوز 64 بت
            انا اصلا نفسى الموضوع ده يتصلح فى المنتال راى لانى بجد حبيت الرندر ده وحبيت اشتغل بيه لانه فيه خواص قويه جدا

مسنجر

اترندر وانت مشغل مسنجر

عشان جذي تصير عندك المشاكل

اساساً لما ترندر اكثر واهم جزء من هذي العملية البروسيسور

لأن يقوم بالحسابات

حتى الرام مو بأهميته في عملية الحسابات

الرام مجرد تخزن البيانات اللي تحتاج لعملية الحسابات او للحسابات المكتمله

فتخيل ان البروسيسور يحلل ويقوم بعملية الحسابات للرندر

وحضرتك تشغل مسنجر ويمكن اغاني بعد

وهاذي الاشياء بعد تحتاج لحسابات ولو كانت صغيرة

البروسيسور يصير عليه Overload

وهذا اللي يسبب الكراش وبعدين تقول السبب البرنامج او السبب المنتال

فعندك خيارين

اما انك في وقت الرندر تخليه يشتغل بدون تشويش على الحسابات من قبل تشغيل برامج ثانية

او انك اجوف لك جهاز بموصفات عادي او حتى ضعيفه وتخليه حق استخدامك الشخصي

مثل مسنجر وغيره وتخلي الاقوى للرندر وغيرة " للتصميم بشكل عام "
              من حكم الإمام علي " عليه السلام "

لا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ.

أخي محمد الكلام اللي قلتو أنا مش نظري و لكن مطبقه بكذا حالات و عامل ريندر لمشاهد فيها أكثر من ثلالث ملاين وجه و بدقة عالية 1920*1080 و ما يصير مشاكل أبداً و ما يوقف أو يعمل كراش بأي مرحلة...
                ممكن المشكلة بالمعالج حتى لو كان نوعيته كويسة ممكن يكون حرارته مرتفعة أو في عدم توافيقة مع اللوحة الأم ( نظرية )...
                بالنهاية ممكن كمان يصير كراش و حكيك صحيح و لكن بحالات نادرة جداً ( معي )...
                و عذراً للإطالة...

اه الرزوليوشن اللى بتتكلم عنه عادى
                  انا بتكلم عن
                  4000 بكسل
                  ْx
                  2400 بكسل
                  لان للطباعه لازم ارندر صور كبيره

اخى -Batista- مع الفيراى والفينال رندر مفيش اى تقل بيحصل فى الجهاز وكأنى مش برندر اصلا
                  بشغل المسنجر والوين امب واتصفح النت وافتح مواقع كتير من غير اى تأثير

المشاركة الأصلية بواسطة NEO 3D مشاهدة المشاركة
                    أخي بما أن المشهد متحرك فعليك تفعيل خاصية Placeholder من قائمة المعالجة Process فهي تعمل على حساب المجسمات داخل الكاميرا و أي شيء خارج إطار الكاميرا لا يدخل لا يحتسب... و ممكن إذا الوقت كان عندك مو مشكل لعمل الريندر إنك تفعل خيار Conserve memory لأنو بقلل من إستخدام الرامات و بيكتب البيانات على الهارد و طبعاً هنا العملية ستكون أبطأ و ريندر بطيء...
                    كلام نظري فقط, تابع اعترافات Zap على cgtalk.com عن هذا الموضوع.
                    محمود يعرف تماما كما انا اعرف, هشاشة المنتال راي في المشاريع الكبيرة, انا انتقلت ال Vray I never looked back.
                    بالنسبة للموضوع الاصلي, عليك بالانتقال على Windows 64 اذا انت مصر على استعمال mr.
                    ~sion
                    هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

الرندر شغال بثبات حتي الان و بعد عمل بعض التعديلات اصبح اسرع مرتين
                      سأكتب كافة التعديلات غدا ان شاء الله بعد انتهاء الرندر
                      لا إله إلا الله
                      محمد رسول الله

يعني إخوتي مصرين على أني أتكلم كلام نظري... أوكي مش مشكلة...
                        أخي Dimension يعني كل واحد أجنبي تكلم يعني كلامه مقدس؟؟؟
                        و كمان يعني لو المينتال راي مش كويس و بطيء زي ما قال الأخ محمد طيب ليه لسا بيستخدموا؟؟؟ في آخر تحدي له و عمله Rising؟؟؟
                        و طيب إذا كان كلامي نظري ممكن حدا يقلي هو جرب الخصائص اللي أنا ذكرتها بكلامي النظري؟؟؟
                        أخي علاء مختار مبروك تقليل وقت الريندر...

الحمد لله الرندر انتهي من غير كراش و كان الوضع مستقر و الجهاز سريع
                          أعتقد المشكلة الاساسية كانت فى حجم الـ Textures كان فى حاجات اكتر من 2K
                          فى خيار اسمه use mental ray map manager
                          ده بيحول كل صور الخامات لنوع صور بيتعامل معاه المنتال راي امتداده *.map
                          و أثناء الرندر بدل مايحمل الصور الأصلية ع الرام ؛ بيقرأ الصور المتحولة "*.map" من الهارد مباشرة
                          فى الـ Help بتاع الماكس مكتوب ان الخيار ده هايزود وقت الرندر بس بنسبة قليلة

امتداد *.map فيه خيارات كتير ممكن تمكنك من زيادة سرعة الرندر و توفر رامات

عشان تستغل امكانيات النوع دع لازم يكون عندك مايا أو xsi أو mental ray standalone
                          لان معاهم بينزل برنامج تبع المنتال راي مسؤل عن التحويل اسمه imf_copy.exe بيشتغل ع الـ cmd

يعني باختصار عشان تحول الملفات يدوي وتعدل فى خيارت التحويل ع الماكس لازم يكون موجود ع الجهاز منتال راي منفرد أو مايا أو XSI

طريقة التحويل:
                          start>run cmd
                          imf_copy -r -p SourceImage Target*.mapImage

فى سكريبت فى الماكس بيحول كل الخامات اللي فى المشهد لكشة واحدة هنا

أشكركم جميعًا علي العون و المعلومات الوفيرة
                          لا إله إلا الله
                          محمد رسول الله

المشاركة الأصلية بواسطة neo 3d مشاهدة المشاركة
                            يعني إخوتي مصرين على أني أتكلم كلام نظري... أوكي مش مشكلة...
                            أخي dimension يعني كل واحد أجنبي تكلم يعني كلامه مقدس؟؟؟
                            و كمان يعني لو المينتال راي مش كويس و بطيء زي ما قال الأخ محمد طيب ليه لسا بيستخدموا؟؟؟ في آخر تحدي له و عمله rising؟؟؟
                            و طيب إذا كان كلامي نظري ممكن حدا يقلي هو جرب الخصائص اللي أنا ذكرتها بكلامي النظري؟؟؟
                            أخي علاء مختار مبروك تقليل وقت الريندر...
                            الله يبارك فيك
                            لا إله إلا الله
                            محمد رسول الله

مشكور أخي على هذه السكربت الرائعة و المفيدة...

يعمل...
                              X