Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أسباب كراشات الماكس أثناء عمل رندر بالمنتال راي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أخى نيو ثرى دى
    انا بدأت استخدم المنتال راى من فتره ليست بعيده ... وانبهرت بخصائصه المتميزه وفى سرعته فى المشاهد الداخليه خصوصا من أول ماكس 2008
    لكن مع الوقت بدأت العيوب تظهر .. وبصراحه المنتال راى أخذلنى فى حاجات كتير فى عملى الاخير (Rising)
    لانى كنت عاوز ارندر لايرات واجمعهم فى الفوتوشوب او اى برنامج كومبوزيشن لكن للاسف الرندر اليمنت فى المنتال راى بتطلع مش مظبوطه والأكسبوجر بيعمل مشاكل ودى احد عيوبه وبالفعل بحثت لقيت المشكله موجوده مع الناس كلها
    وموضوع تقل الرندر لما يكون الملف كبير مش عارف بقى ده من ماكس 2009 ولا اصلا فى المنتال راى

انا لا انكر ان المنتال راى رندر قوى جدا وخواصه رهيبه بس مش صلب ... جايز يكون أصلب من كده فى المايا

مشكور اخى علاء مختار على الاسكربت وجارى التجربه

المشاركة الأصلية بواسطة NEO 3D مشاهدة المشاركة
      يعني إخوتي مصرين على أني أتكلم كلام نظري... أوكي مش مشكلة...
      أخي Dimension يعني كل واحد أجنبي تكلم يعني كلامه مقدس؟؟؟
      و كمان يعني لو المينتال راي مش كويس و بطيء زي ما قال الأخ محمد طيب ليه لسا بيستخدموا؟؟؟ في آخر تحدي له و عمله Rising؟؟؟
      و طيب إذا كان كلامي نظري ممكن حدا يقلي هو جرب الخصائص اللي أنا ذكرتها بكلامي النظري؟؟؟
      أخي علاء مختار مبروك تقليل وقت الريندر...
      - انت لم تتكلم الا عن خصائص كمبيوترك و التي لا ارى لها علاقة ببرمجة منتال راي.
      -زاب اندرسون ليس واحد اجنبي, هو مطور المنتال راي, افتح اي .mi Phenomenon في ماكس و لاحظ كلمة Zap Anderrson في كل شايدر.
      هذا سؤال اجابني عليه ايام صباي مع منتال راي:
      http://forum.lamrug.org/viewtopic.php?f=4&t=1006
      لاحظ التاريخ.
      المشاركة الأصلية بواسطة علاء مختار مشاهدة المشاركة
      الحمد لله الرندر انتهي من غير كراش و كان الوضع مستقر و الجهاز سريع
      أعتقد المشكلة الاساسية كانت فى حجم الـ Textures كان فى حاجات اكتر من 2K
      فى خيار اسمه use mental ray map manager
      ده بيحول كل صور الخامات لنوع صور بيتعامل معاه المنتال راي امتداده *.map
      و أثناء الرندر بدل مايحمل الصور الأصلية ع الرام ؛ بيقرأ الصور المتحولة "*.map" من الهارد مباشرة
      فى الـ Help بتاع الماكس مكتوب ان الخيار ده هايزود وقت الرندر بس بنسبة قليلة

امتداد *.map فيه خيارات كتير ممكن تمكنك من زيادة سرعة الرندر و توفر رامات

عشان تستغل امكانيات النوع دع لازم يكون عندك مايا أو xsi أو mental ray standalone
      لان معاهم بينزل برنامج تبع المنتال راي مسؤل عن التحويل اسمه imf_copy.exe بيشتغل ع الـ cmd

يعني باختصار عشان تحول الملفات يدوي وتعدل فى خيارت التحويل ع الماكس لازم يكون موجود ع الجهاز منتال راي منفرد أو مايا أو XSI

طريقة التحويل:
      start>run cmd
      imf_copy -r -p SourceImage Target*.mapImage

فى سكريبت فى الماكس بيحول كل الخامات اللي فى المشهد لكشة واحدة هنا

أشكركم جميعًا علي العون و المعلومات الوفيرة
      نصيحة من مجرب, لا تعتمد على ال map manager او حتى Dave Script لعمل .map files لعدة اسباب.
      مثال:
      http://forums.cgsociety.org/showthre...ht=map+manager
      "لاحظ من يرد و لا يجد حل"
      اهم جملة في الحوار قد تلخص مانحاول قوله:
      a
      ll this stuff looks too technical for the most artists... So far the only solution is to turn the map manager off.

bump
      ~sion
      هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

مرحباً أخوتي كلامكم على عيني و على راسي كمان...
        أخي دايمنشن زاب مبرمج على عيني و راسي و قوي جداً ( كنت أدور في صفحته الشخصية ) و لكن ليس مبرمج المينتال راي ككل فهذا البرنامج متعاون عليه الكثير من المبرمجين و المجموعات و كل مجموعة تبرمج قطعة من هذا البرنامج...
        و على قول زاب فإنه منذ 2004 يعمل مع الشركة و هذا من قوله , عن عمله مع الشركة...
        Advanced shader developer, responsible for writing cutting edge mental ray shaders such as the acclaimed fast sss skin shader.
        أخي أنا لم أتكلم عن جهازي أبداً و إذا فهمت أمثلتي المطروحة بهذا الشكل فأنا أعتذر منك ممكن أكون قد طرحتها بشكل غير مناسب...
        مشكور أخي محمد على ردك معك حق أخي بقوة المينتال راي في المشهد الداخلية و أعترف ان نظام المينتال راي للإضائة الخارجية ضيف بعض الشيء و بالأخص عند إستخدام الشمس و السماء MR Sun - MR Sky فإن الكثيييير من المشاكل تظهر... و إن شاء الله يحلوها قريباً...
        أنا ما بحب حدا يزعل مني أو يتضايق من أي نقاش أو قكرة بقولها لذلك أقدم إعتذاري للجمبع إذا أسأت لأي شخص, بطريقة مباشرة أو غير مباشرة...

إذا لم أعد أدخل على المنتدى فهذا يعني أن النت انقطع عن منطقتي...

المنتال وبس
          من حكم الإمام علي " عليه السلام "

لا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ.

ابدا اخى الموضوع مفيهوش زعل ... ده مجرد نقاشات
            على فكره انا اسمى محمود مش محمد

يعمل...
            X