اذا كان هدفي هو الانيميشن والرسوم المتحركة وليس الثابتة
هل احتاج للزي برش وعدد البولي الكبير الذي يعمله على الميش
برغم اني اعرف ان البرنامج ممتاز للتكستشر والمابز المختلفة
سؤال حيرني كثيرا
ارجوا ممن لديه خبرة ان يوفر علينا العناء
فائدة للجميع
اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك
فيه اختراع اسمه ري تبولجى...![]()
للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
http://www.tvquran.com/
Join me on Facebook
https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
https://www.facebook.com/MCC4P
اشكرك اخ محمد رمضان
ري تبولوجي تنقص البولي بشكل كتير يعني ؟ وتعيد الميش تقريبا لما كانت عليه تقريبا في المايا ؟
ارجوا توضيح الفكرة ولك جزيل الشكر
اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك
كانت لي تجربة سيئة جدا مع الزي برش في الانيميشن
اضطررت بالنهاية الى ان اعمل تقليل لعدد البوليجون لكي اتمكن من الانيميشن
وتقليل عدد البوليجون في الماكس يعمل بشكل زبالة اظنه بالمايا افضل
عامة يحتاج الامر ان تتعمق في زي برش فاظنه يمكن الخروج منه بمستوى مويل جيد بعدد بوليجون معقول
او يجب ان تعمل على جهاز ابن ناس علشان تعرف تشتغل كويس
انا سعات بشتغل على جهاز 2 بروسيور وبيفرفر مني من عدد البوليجون فمش عارف جهاز ابن ناس يستحمل الكلام ده هيكون شكله ايه ؟
شكرا يا دكتور
ممكن استغني عن الزي برش نهائيا
الهدف انيميشن وكرتوني
الواقعية خليها لناسها
اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك
انصحك تتعامل بالنورمال ماب بعد النحت
فهو يعطي نتائج واقعيه قريبه جدا
ولا ياخذ وقت بالرندر
تجد تجربه قديمه في معرضي للضفدع
وشكرا للموضوع المهم
عفواً ياشباب الري تبولوجي ليس من أجل الأنيميشن إنه يستخدم فقط من أجل نقل الجسم إلى مايا وبعدد سيجمنتس أقل
من أجل سهولة التكشتر والريندر مثلاً إذا كان لدي جسم فيه 5 مليون سيجمنتس بيعملهم 800000 سيجمنتس لكن هل هذا جيد للأنميشن طبعاً لا
أما بالنسبة لنقل الديسبليسمنت ماب إلى مايا فهو عادة يخلق مشاكل في الريندينج على أجهزتنا فقط أي يحتاج إلى معالج
وكرة شاشة سريعين لكن بعتقد الكواد كور مافيه مشاكل
بالنسبة لي رأيت أفضل شيء هو أن تكون جيد في التكشتر لأنك إذا لاحظت اجمل أعمال الشخصيات معمولة على الفوتوشوب
يعني الجيد أن تنقل UV image إلى فوتوشوب ومن ثم تعدل عليها بعتقد في دروس كتيرة على اليوتيوب عن هل الشي
فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا
للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
http://www.tvquran.com/
Join me on Facebook
https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
https://www.facebook.com/MCC4P
انا اعتقد ان 80000 بولي كثير جدا
للانيميشن اعتقد ان لا يزيد عن 30000 بالكثير جدا
وكلما قل العدد صبحت العملية مريحة للانيميتور
والجيمز تتطلب عدد بولي قليل قليل جدا ومنها لا يزيد عن الف بولي
أخر تعديل بواسطة sameer6x6 في 12 / 12 / 2008 الساعة 12:01 AM
اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك
m.ramdan
أخي رمضان أكمل كلامي من أجل سهولة التكشتر والريندر في مايا لكن ليس للأنيميشن صعب كتير
يعني في Zbrush رغم هذه الخاصية مابعتقد ينتج لديك جسم فيه سيجمنتس أقل من 100000 يعني ممكن أعمل لهذا الجسم
ريندر وأنيميشن لايت بس بليند وتحريك صعب كتير
بس ياريت يا أخي محمد إذا عندك معلومات إضافية تناقشنا فيها
sameer6x6
كلامك صحيح أخي الكريم
فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا
يا اخى بس انا بتكلم من واقع تجارب...
معنى كلمه ريتبولجى هى اعادة بناء المودل بطريقه معينه على اساس وجود المودل الاصلى
لو انت نحت فرضا مودل ووصل معك ل 2 مليون بولى على الزى براش
و عاوز تدخله مايا على التحريك
يبقى لازم تسال نفسك سؤالين
هل المودل دوة مبنى على اساس سليم يمكن تحيكه فى الانيماشن...لو فرضان انك عاوز تاخد لفل واحد او اللو بولى بتاعه بالنورمال كاب من الزى براش
ام المودل دوة انت عاوز تعمل عمليه بناء للتبولجى
فاى حال من الاحوال
انت لما تكون قادر على بناء التبلوجى من جديد و عاوز المودل للتحريك
و فرضان انك عاوز تدخله فى محرك الالعاب و فرضان ان اقضى عدد للبولى هو 9700 بولى
انت الاول بتقول برسلم السجمنت و تحاول تركز عدد البولى الاكتر فى الاماكن الى انت محتاجها اما الاماكن الى مش محتاجه اوى زى مثلا سقف الراس او خلفها انت بتحاول تحط فيه اقل عدد من البولى مع معلوميه انك لازم فى نفس الوقت تحافظ على السلوت
لما انت بتخلص الرى تبولجى بعدد البولى المناسب سواء للتحريك او للالعاب قبلها انت لازم تكون عارف المودل دوة رايح لفين
رايح لفيلم ولا اعلان ولا لعبه
لو اعلان مثلا انت ممكن تبنيه بعدد بولى اكتر من الى رايح للعبه و فى الاساس انت لما بتعيد عمليه البناء انت فى نفس الوقت محافظ على التفاصيل الدقيقه جدا بالزى براش
و نظرا لانى يوجد مشاكل و بلاوى متلتله فى الديسبلاسمنت ماب و تعاملها من الزى براش الا المايا و ما تاخدة من وقت طويل فى الرندر
انت بتاخد الليفل الجديد الى انت بنيته علشان يتم تحريكه
فمن الصعب جدا ان واحد يقوم بعمل ري تبولجى يديول و انت تقوله ان اقل ما يمكنه هو مثه الف بولى .......هههههه هيجيب وقت منين لدوة كله ووقتها يبقى هو اة الهدف من العمليه ديه....!!!
للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
http://www.tvquran.com/
Join me on Facebook
https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
https://www.facebook.com/MCC4P
للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
http://www.tvquran.com/
Join me on Facebook
https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
https://www.facebook.com/MCC4P
السلام عليكم اخواني
أحببت اضيف لكم معلومة انه في حالة كان الشخص يريد عمل جسم له تفاصيل كتيرة و يريد تحريك
فالموديلينغ الاساسي يكون على اي برنامج تريدي و لايتم ادخاله الى الزيبرش حتى يكون منتهي تماما من العضلات و لايتم تغيير شكله في الزيبرش بل يتم اضافة خدوش او تفاصيل دقيقة فقط لكن الزيبرش يكون بعيد عن تغيير الشكل
ايضا عندما تستعمل الطريقة المدكورة يستعمل displacement في مكان bump بحيت انها ستعطي نتيجة متشابهة
لان الشكل لن يتغير اساسا و سيضاف فقط التفاصيل الدقيقة وسيربح الشخص فارق وقت كبير
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
ياطيري لاتحزن فالجنة عمر تاني و لاتخافن من المنية فهي السبيل الوحيد لرحمان.ولاتندم على أيام قد مضت فكل مافي الدنيا سراب فاني
Bookmarks