موضوع: سؤال مهم ، اذا كان الهدف هو الانيميشن هل نحتاج zbrush

ردود: 13 | زيارات: 955
  1. #1

    سؤال مهم ، اذا كان الهدف هو الانيميشن هل نحتاج zbrush

    اذا كان هدفي هو الانيميشن والرسوم المتحركة وليس الثابتة
    هل احتاج للزي برش وعدد البولي الكبير الذي يعمله على الميش
    برغم اني اعرف ان البرنامج ممتاز للتكستشر والمابز المختلفة

    سؤال حيرني كثيرا
    ارجوا ممن لديه خبرة ان يوفر علينا العناء
    فائدة للجميع
    اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك


  2. #2
    فيه اختراع اسمه ري تبولجى...
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  3. #3
    اشكرك اخ محمد رمضان

    ري تبولوجي تنقص البولي بشكل كتير يعني ؟ وتعيد الميش تقريبا لما كانت عليه تقريبا في المايا ؟

    ارجوا توضيح الفكرة ولك جزيل الشكر
    اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    كانت لي تجربة سيئة جدا مع الزي برش في الانيميشن

    اضطررت بالنهاية الى ان اعمل تقليل لعدد البوليجون لكي اتمكن من الانيميشن
    وتقليل عدد البوليجون في الماكس يعمل بشكل زبالة اظنه بالمايا افضل

    عامة يحتاج الامر ان تتعمق في زي برش فاظنه يمكن الخروج منه بمستوى مويل جيد بعدد بوليجون معقول
    او يجب ان تعمل على جهاز ابن ناس علشان تعرف تشتغل كويس
    انا سعات بشتغل على جهاز 2 بروسيور وبيفرفر مني من عدد البوليجون فمش عارف جهاز ابن ناس يستحمل الكلام ده هيكون شكله ايه ؟

  5. #5
    شكرا يا دكتور

    ممكن استغني عن الزي برش نهائيا
    الهدف انيميشن وكرتوني

    الواقعية خليها لناسها
    اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك

  6. #6
    انصحك تتعامل بالنورمال ماب بعد النحت
    فهو يعطي نتائج واقعيه قريبه جدا
    ولا ياخذ وقت بالرندر
    تجد تجربه قديمه في معرضي للضفدع
    وشكرا للموضوع المهم

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية Kain Haz
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المنطقة
    Syria-UAE
    العمر
    32
    ردود
    401
    عفواً ياشباب الري تبولوجي ليس من أجل الأنيميشن إنه يستخدم فقط من أجل نقل الجسم إلى مايا وبعدد سيجمنتس أقل
    من أجل سهولة التكشتر والريندر مثلاً إذا كان لدي جسم فيه 5 مليون سيجمنتس بيعملهم 800000 سيجمنتس لكن هل هذا جيد للأنميشن طبعاً لا
    أما بالنسبة لنقل الديسبليسمنت ماب إلى مايا فهو عادة يخلق مشاكل في الريندينج على أجهزتنا فقط أي يحتاج إلى معالج
    وكرة شاشة سريعين لكن بعتقد الكواد كور مافيه مشاكل
    بالنسبة لي رأيت أفضل شيء هو أن تكون جيد في التكشتر لأنك إذا لاحظت اجمل أعمال الشخصيات معمولة على الفوتوشوب
    يعني الجيد أن تنقل UV image إلى فوتوشوب ومن ثم تعدل عليها بعتقد في دروس كتيرة على اليوتيوب عن هل الشي
    فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا

  8. #8
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة kain haz معاينة الرد
    عفواً ياشباب الري تبولوجي ليس من أجل الأنيميشن إنه يستخدم فقط من أجل نقل الجسم إلى مايا وبعدد سيجمنتس أقل
    انت انتقدت و عملت سبورت للنقيض فى نفس الوقت!!!
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  9. #9
    انا اعتقد ان 80000 بولي كثير جدا

    للانيميشن اعتقد ان لا يزيد عن 30000 بالكثير جدا
    وكلما قل العدد صبحت العملية مريحة للانيميتور



    والجيمز تتطلب عدد بولي قليل قليل جدا ومنها لا يزيد عن الف بولي
    أخر تعديل بواسطة sameer6x6 في 12 / 12 / 2008 الساعة 12:01 AM
    اي حاجة في المايا تجدها لدى اوتوديسك

  10. #10
    عضو نشيط
    صور رمزية Kain Haz
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المنطقة
    Syria-UAE
    العمر
    32
    ردود
    401
    m.ramdan

    أخي رمضان أكمل كلامي من أجل سهولة التكشتر والريندر في مايا لكن ليس للأنيميشن صعب كتير
    يعني في Zbrush رغم هذه الخاصية مابعتقد ينتج لديك جسم فيه سيجمنتس أقل من 100000 يعني ممكن أعمل لهذا الجسم
    ريندر وأنيميشن لايت بس بليند وتحريك صعب كتير
    بس ياريت يا أخي محمد إذا عندك معلومات إضافية تناقشنا فيها

    sameer6x6

    كلامك صحيح أخي الكريم
    فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا

  11. #11
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة kain haz معاينة الرد
    m.ramdan

    أخي رمضان أكمل كلامي من أجل سهولة التكشتر والريندر في مايا لكن ليس للأنيميشن صعب كتير
    يعني في zbrush رغم هذه الخاصية مابعتقد ينتج لديك جسم فيه سيجمنتس أقل من 100000 يعني ممكن أعمل لهذا الجسم
    ريندر وأنيميشن لايت بس بليند وتحريك صعب كتير
    بس ياريت يا أخي محمد إذا عندك معلومات إضافية تناقشنا فيها

    sameer6x6

    كلامك صحيح أخي الكريم
    يا اخى بس انا بتكلم من واقع تجارب...
    معنى كلمه ريتبولجى هى اعادة بناء المودل بطريقه معينه على اساس وجود المودل الاصلى
    لو انت نحت فرضا مودل ووصل معك ل 2 مليون بولى على الزى براش
    و عاوز تدخله مايا على التحريك
    يبقى لازم تسال نفسك سؤالين
    هل المودل دوة مبنى على اساس سليم يمكن تحيكه فى الانيماشن...لو فرضان انك عاوز تاخد لفل واحد او اللو بولى بتاعه بالنورمال كاب من الزى براش
    ام المودل دوة انت عاوز تعمل عمليه بناء للتبولجى

    فاى حال من الاحوال
    انت لما تكون قادر على بناء التبلوجى من جديد و عاوز المودل للتحريك
    و فرضان انك عاوز تدخله فى محرك الالعاب و فرضان ان اقضى عدد للبولى هو 9700 بولى
    انت الاول بتقول برسلم السجمنت و تحاول تركز عدد البولى الاكتر فى الاماكن الى انت محتاجها اما الاماكن الى مش محتاجه اوى زى مثلا سقف الراس او خلفها انت بتحاول تحط فيه اقل عدد من البولى مع معلوميه انك لازم فى نفس الوقت تحافظ على السلوت

    لما انت بتخلص الرى تبولجى بعدد البولى المناسب سواء للتحريك او للالعاب قبلها انت لازم تكون عارف المودل دوة رايح لفين
    رايح لفيلم ولا اعلان ولا لعبه
    لو اعلان مثلا انت ممكن تبنيه بعدد بولى اكتر من الى رايح للعبه و فى الاساس انت لما بتعيد عمليه البناء انت فى نفس الوقت محافظ على التفاصيل الدقيقه جدا بالزى براش


    و نظرا لانى يوجد مشاكل و بلاوى متلتله فى الديسبلاسمنت ماب و تعاملها من الزى براش الا المايا و ما تاخدة من وقت طويل فى الرندر
    انت بتاخد الليفل الجديد الى انت بنيته علشان يتم تحريكه
    فمن الصعب جدا ان واحد يقوم بعمل ري تبولجى يديول و انت تقوله ان اقل ما يمكنه هو مثه الف بولى .......هههههه هيجيب وقت منين لدوة كله ووقتها يبقى هو اة الهدف من العمليه ديه....!!!
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  12. #12

    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  13. #13
    السلام عليكم اخواني
    أحببت اضيف لكم معلومة انه في حالة كان الشخص يريد عمل جسم له تفاصيل كتيرة و يريد تحريك
    فالموديلينغ الاساسي يكون على اي برنامج تريدي و لايتم ادخاله الى الزيبرش حتى يكون منتهي تماما من العضلات و لايتم تغيير شكله في الزيبرش بل يتم اضافة خدوش او تفاصيل دقيقة فقط لكن الزيبرش يكون بعيد عن تغيير الشكل

    ايضا عندما تستعمل الطريقة المدكورة يستعمل displacement في مكان bump بحيت انها ستعطي نتيجة متشابهة
    لان الشكل لن يتغير اساسا و سيضاف فقط التفاصيل الدقيقة وسيربح الشخص فارق وقت كبير
    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

    ياطيري لاتحزن فالجنة عمر تاني و لاتخافن من المنية فهي السبيل الوحيد لرحمان.ولاتندم على أيام قد مضت فكل مافي الدنيا سراب فاني

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل