Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

"من بنى الاهرامات ؟الفراعنه ام قوم عاد؟؟" للباحث محمد سمير عطا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

موضوع يجيب الصداع

غلطة
    كاتب
    اخوكم بــــــدر الســـــــعـــــدون ...

[/
    دروس المرحوم احمد .. رحمه الله

facebook

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
      لا حول ولا قوة الا بالله
      انا مش بتكلم او بايد او اقول دين او مش دين
      انا بتكلم عن اصلى و فروع جدودى و هم مصرين من اصل فرعونى
      كافرة مش كافرة فدة منهم لربنا محدش يقدر يدخل عليه
      لكن انا ليهما خلفوة ورائهم من حضارة
      اساسا كل واحد تعبان ماديا او له مشكله مع مصرى او متمرد او تبع جماعه فلانيه و بلا ذكر اسماء
      اول ما يسمع عن موضوع يسؤ لمصر ياعد يزيط و يعيد
      لذلك انا مكنتش متفق مع عصام على فتح موضوع يتحدث عن كتاب هو اساسا مش مقتنع بيه
      دة وقتها اة الهدف من الموضوع ...فتنه ولا ترويج افكار غير سليمه(انا لا اشكك بنيه عصام)و لكن اقول هذا منعا لفتح تلك النوعيه من المواضيع مرة اخرى
      بقى ممنوع نتكلم فى سياسه فى الموضوع و مش ممنوع نشوة سمعه الحضارات ... سبحان الله
      معاك ومش معاك ...... الخوف من الفتنه ميمنعش النقاش .. بس لو أطراف النقاش "أفقـ"ـهم واسع شويه ... وهتعرف انا بخبط دماغى فى الحيط ليه دلوقتى

اغلب الناس باعوا ضميرهم من اجل المال و المعظم الاخر متخلف و مجنون لكتابه مثل تلك الكتابات
      و المصيبه انى الى ممكن يتكلم ميكنش عندة خلفيه وواحد الموقع على انه صفحه من على النت يكتب فيها اى بتنجات و بتاع ملوش لزمه و ميعرفش انه بكدة بيغلط فى اعرق شعب مرة على التاريخ
      ايوة الشعب المصرى ..و الى مش عاجبه يحط فى يؤة.....و يسكت
      انتم شباب صغار مدرستوش تاريخ او متاثرتوش باى حضارة.....و اى افكاركم و عقولكم سطحيه تمام....
      السطحيه ... عفارم عليك , هو ده

مثال لماذا تسعون الى علم و فن الجرافيك(الفاضى)و الى اسسه و الى محترفيه اجانب اساسا مش بيؤمنوا بوجود الله...؟
      لماذا؟ماذا تقول عن شعب اخترع الكتابه؟؟؟؟ردوا

لماذا لا يقوم واحد من اشهر مصممين الجرافيك العاليمن و بلا منازع و هو يهودى عايش بفلسطين بان يقوم بعمل كتاب او دورة
      لماذا هم بخيلون علينا و لى اصدقاؤ كلموة و قال لهم لا مش هشارك

ممكن اخر سطرين ملهم علاقه بالموضوع تمام و لكن الناس برة لان ليس لها حضارة او تاريخ بيتمسكوا بما وجدوا من علوم و افكار و احنا الى بنجرى وارهم الان
      الحته دى مش مكانها الموضوع ده ...... و برضه بلاش كلام من ده يا عم محمد .. انت لسه كنت بتهاجم السطحية من شويه ..... الناس بره ملهاش حضارة ليه ان شاء الله ؟؟؟

العراق اعظم تانى حضارة فى العالم و هى الحضارة الفينيقيه....زدمرت بالكامل
      و لم يتبقى لنا فى الوطن العربى بشكل عام او اساسى غير الحضارة الاسلاميه و الفرعونيه
      و احنا تخلينا عن حضراتنا الاسلاميه من زمان بشكل عام و ما بال ان نتخلى احنا المصريين عن حضارتنا الفرعونيه و نقول كفرة هههههههههههه ههههههههههههه ههههههههههههههههه
      إيه اللى جاب العراق للفينيقين ؟؟ و إيه اللى جاب دول لمصر والفراعنه و حضاره إيه اللى بقت و حضاره إيه اللى راحت ؟ خليك واقعى ياعم الحج .. الحضارة مش بحتتين الأثار اللى مترمين فى المتاحف , المسأله كلها مسأله تاريخ , التاريخ اللى يخليك تفتكر ان بلدك دى كان فيها ناس ... ناس صنعت حضارتها بإيدها بنت مجتمعها بنفسها .

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
        تمام يا صديقى ^_^
        أصلهم مش فاهمين حاجة .. و بيحبوا يتكلموا و خلاص
        السيدة مريم العذراء مرت بمصر و مشهورة الرحلة المقدسة فى مصر للسيدة العذراء و السيد المسيح ..
        و لو فقهوا لعلموا قول النبى صلى الله عليه و سلم أن له نسبا بأهل مصر .. فجدته هى هاجر القبطية .. من مصر الحبيبة .. مصر بلد رسالات .. و بدأ فيها رسالات و إنتهت بأعظم رسالة و هى رسالة الإسلام الذى سيظل فيها و هو دينها إلى يوم القيامة و هذا قول نبينا صلى الله عليه و سلم فحن فى رباط إلى يوم الدين ..
        نفسهم إسم مصر يبقى " جمهورية مصر الفرعونية " و كمان عايزين يغيروا المادة إتنين من القانون المصرى ..
        الأشكال ديه ريحتها بانت ... بنقولهم ..إنسوا
        أبيع نص عمرى و أعرف مين اللى انت بتتكلم عليهم دول ؟؟؟؟ .... للأسف انا حاسس انك لخبطت بين حاجتين .. إذا كانت عالدين ... مال الدين ومال الجنسيه ؟؟ فلنفرض ان العرب مدخلوش مصر و ان مصر فضلت لغايه دلوقتى بتتكلم باللغة القبطيه بس اللى فيها أسلموا تفتكر كانت هتفرق معاك إذا كانت بلدك فرعونيه ولا مش فروعونيه ؟ .. ليه تدخل الدين فى الموضوع ؟ احنا بنتكلم عن مصر العربية أو الفرعونيه مبنتكلمش عن مصر الإسلاميه أو الفرعونيه ؟؟ لأن بالأساس مينفعش نقارن بين الإسلام والفراعنه ؟؟ لأن الفراعنه مش ديانه ... الفراعنه شعب وحضاره و ياريت تكون فاهم قصدى ... انما اذا كنت بتتكلم على الإسلام كحضارة فهو برضه يختلف عن الإسلام كديانه و مش هوضح أكتر من كده على أمل انك تكون فاهمنى ^^.

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
        طب أيه الفايده يا محمد من أننا أجرى وراء حضارة الفراعنة ؟؟
        هما سابولنا كتب و علوم و قوانين ؟؟
        طب الحضارة الإسلامية موجودة بكامل علومها .. الله سبحانه و تعالى تكفل بحفظ هذا الدين إلى يوم القيامة ..يعنى قوانين و علوم باقية و ثابتة ..لما نجرى وراها و نعتز بيها ده لإننا هنستفيد بيها ..
        عايز أعرف أيه الفايدة من أبو الهول .. هيحمى الهرم و الأموات إللى جواه ؟؟
        أحنا مش مستفدين منهم بحاجة .. كفر و لا مش كفرة .. هما مش هينفعونا بحاجة ..
        " و أخر فرعون ليهم مات تحت البحر الأحمر و ديه كانت نهاية الفراعنة على أيد سيدنا موسى و أنتهوا و راحوا و خلصوا و خلاص .. هيفيدونا بأيه ؟؟ "
        أنا اعرف ليهم فايدة واحدة بس ... إن الله قال " اليوم ننجيك ببدنك لتكون لمن خلفك آيه "
        الله نجى جسد فرعون "تقريبا رمسيس الثانى آخر الفراعنة " نجاه بعد أن غرق تحت البحر المشقوق ..فكان عبرة لمن يعتبر .
        فقط .. لا أكثر لا أقل ..
        حد قالك تجرى ؟؟ الفراعنه دول أجدادك ياعم انت ... انت ليه مش متخيلها ؟؟ الدم اللى بيجرى فى عروقك ده جرى قبل منك فى دم اللى انت بستهزئ بيهم دول ... و اللى ينسى ماضيه ينساه مستقبله .... ثم مانت حاكمك أكبر فرعون أهوه .. عشان اللى حاكمك ابن كلب تلعن شعب بحاله ؟؟ فلنفترض ان الفراعنه كانوا حكامهم كفره و أولاد ستين فى سبعين .. تفتكر ذمب الشعب إيه ؟؟ ذمب تاريخنا إيه عشان نلعنه بالشكل ده ؟؟؟ التاريخ اللى مش همك ده ناس تانيه بتتمنى ترابه ... شوف اليهود بيتمسحوا فينا ازاى ؟؟ ... مع احترامى ليك بس لو كل الناس زيك كده يابن يس كنا ضعنا من زمان واتنسينا مع اللى اتنسوا .

مش انا الى هاعد انتقد و بتاع لانى مش بحب اتدخل فى تلك النوعيه من الموضوعات صراحه
          لكن يا اخى ان اصمت عن اى شخص ولو كان اعز اعزائى فى انه يقول او يصرح او يسؤ عن سمعه بلدى او حضارتها
          و لن اسمح بان اى واحد عربى يقول اى كلمه عن مصر
          زى ما انا مصرى بحترم غيرى ...يبقى غيرى يحترمنى غصب عنه
          ولو لم يحترم بلدى فكذلك هو لم يحترمنى...فهمانى

انا لما تكلمت عن موضوع المصمم اليهودى...قلته كمثال و انا نوهت انه ممكن يعتبرة البعض شىء خارج عن الموضوع
          لاننا احنا الى بنسعى وراء ما حققوة من علوم يمكن الاستغناء عنها

و بعدين حته اننا نبقى ناخد المواضيع ده بشكل عادى و ديمقراطيه....معدش يجيب نتيجه لان الواقع ملموس....

و بقولها مرة اخرى الى هيتكلم عن بلدى باسلوب غلط او غير سليم...فلينتظرنى
          حتى لو كانت معلوماتى ضعيفه او نسيت معظمها فالى اعرفه ان انتمائى ولائى لبلدى كبير
          و الانتماء للبلد شىء و ساستها شىء اخر
          فارجو الفصل

مابال بعلوم علمت البشريه من الاساس

نعم برة معندهمش حضارة ..تحب اشرحلك حضارة الغرب يا اخى
          اقصد حضارة الهبروجر و التيك اوى التى اصبحت جزء مننا الان نحن العرب

الحضارة برة تبع الانسان المستقيم....انك تعمل جاهدة طوال الاسبوع طامعا بانك تحظى بويوك اند محترم

صحيح من قال ان الفراعنه ماتوا و مات علمهم معهم؟
          هو الاصل احنا الى غلط ...احنا بنجيب ناس من برة يفتشوا عن الاثار و للعلم مصر لم تكتشف الا الاثار السطحيه و الدليل اكتشاف جزء كبير من الحضرة الرومانيه فى الاسكندريه منذ عدة اعوام فى قاع البحر المتوسط
          دة غير القرى الى فى الشعيد الى بيكتشوف تحت اراضيها بلاوى متلتله

من ترجم حروف اللغه المستخدمه لدى الفراعنه ...اجنبى ....صح

اذا منين ندعى بانهم اخفوا علومهم و احنا معندناش المقدرة على ترجمتها او التنقيب الجيد عنها...
          احنا كل همنا ناخد المعلومه على الجهاز و دة الى كنت بقصدة باردوة بكلمه السطحيه...
          للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
          http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
          https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
          https://www.facebook.com/MCC4P

.>< .... المنتدى ده غريب أوى ... متقدرش تتناقش فيه بارتياح
            .... انت عصبى ليه يا محمد ؟ ... طب خد فى عينك

المشاركة الأصلية بواسطة ||saker|| مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههههه
              بقولك أيه ...
              أن بحب محمد رمضان ده جدااااااااا
              تعالى نشوف موضوع تانى نكون متفقين فيه

عشان كده احنا هنزعل من بعض

المشكلة أن أحنا تقريبا متفقين فى نقط كتير ^_^

حليب يا لبن يا عم محمد

المشاركة الأصلية بواسطة ||saker|| مشاهدة المشاركة

يا اخى عاوزنى اقرا جمله بتقول
                تصحيح للتاريخ المزور
                و الناس ساكته وواخدة الموضوع عادى
                و اعد انا ساكت
                والله لو فيه مصرى مبيحمش مصر البلد ميستحقش يتقال عليه مصرى اصلا
                عموما حصل خير و خيرها فى غيرها
                شكرا
                للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                https://www.facebook.com/MCC4P

قال تعالى (لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاس)[النساء :114]

وقال تعالى { مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ولا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِين {َ31} مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعاً كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ } الروم32

روى البخاري في صحيحه عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال: (كنا في غزاة فكسع رجل من المهاجرين رجلاً من الأنصار -يعني: ضربه على مؤخرته- فقال الأنصاري: يا للأنصار! وقال المهاجري: يا للمهاجرين! فسمعها رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: ما هذا؟ فقالوا: كسع رجل من المهاجرين رجلاً من الأنصار، فقال الأنصاري: يا للأنصار! -يعني: يستنصر بالأنصار على أخيه- وقال المهاجري: يا للمهاجرين! فقال النبي صلى الله عليه وسلم: دعوها فإنها منتنة) . فقول هذا الأنصاري: يا للأنصار! وقول هذا المهاجري: يا للمهاجرين! هو النداء بالقومية العصبية، وقول النبي صلى الله عليه وسلم: (دعوها فإنها منتنة) يقتضي وجوب ترك النداء بها، ويقتضي تحريم أن ينادي الإنسان بنداء الجاهلية، وبدعاوى الجاهلية؛ لأن قوله: (دعوها) أمر صريح بتركها، والأمر المطلق يقتضي الوجوب

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=93223

العصبيه اخي منجاوي هي ان تضع جنيسن من البشر وتفاضل بينهم
                    لكن نحن فقط نرفع الظلم التاريخي الذي يتهم سلاله كامله بالكفر
                    رغم ان القران يذكر فرعون ابراهيم غير فرعون يوسف غير فرعون موسي
                    ويذكر دعاء زوجة فرعون لله
                    ويذكر قصة اصحاب الجنتين
                    حتي سحرة فرعون وايمانهم الذي قبلو بقتضاه ان تقطع ايديهم وارجلهم
                    لم نسمع عن حوار جدلي بين احد الانبياء ورعايا مصريين في اي عهد
                    بل ان التاريخ نفسه يثبت ان المصريين علي مر الزمن قبلو الرسالات بدون حروب
                    بلاد الكوارث
                    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

قد تكون معلوماتي التاريخية خاطئة, و لكن على حسب علمي الحضارة الفرعونية سبقت الاسلام, أين الكفر في الموضوع؟ لم يكن هناك قراّن في الدرجة الأولى ليقبلوه او يرفضوه؟
                      ~sion
                      هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

( وفرعون ذي الاوتاد )

الاوتاد وفق احد التفاسير هي الاهرام

خصوصا ان لها امتداد تحت الارض كالوتد والله اعلم
                        التعديل الأخير تم بواسطة spidertux; 17 / 12 / 2008, 01:54 PM.

العصبيه اخي منجاوي هي ان تضع جنيسن من البشر وتفاضل بينهم
                          أخي الفاضل ياسر
                          أنا كتبت ما كتبت عندما وجدت الحوار بدأ ينحرف فعلا لمثل هذا

صار عنا سبب جديد لانقراض الديناصورات
                            اكيد اكلوهم قوم عاد
                            انا مش عارف كيف بحط صور مفبركة
                            و بعتبرها دليل في الموضوع
                            الله يهديه
                            رأس الحكمة مخافة الله

هل لى بإضافة نقطة صغيرة أو عده نقاط إلى ماسبق فيبدوا أنها راحت عن بال الكثيرين ؟
                              الأولى : أن سحرة فرعون خروا ساجدين بعد أن إلتهمت حية موسى حبالهم وعصيهم و رفضوا العودة حتى بعد أن هددهم فرعون بأن يقتلهم أو يصلبهم أو يقطع أيديهم وأرجلهم من خلاف
                              الثانية: نعرف جميعنا قصة ماشطة إبنه فرعون التى آمنت ,اخفت إيمانها خشية من بطش فرعون و عندما سقط منها المشط فمدت يدها بتلقائية تلتقطه وهى تقول بسم الله فقالت لها ابنه فرعون ربك أبى ؟ قالت بل الله ربى وربك ورب اباك ونعرف باقى القصة أنه أقام ناراً هائلة وأحرقها هى وأبنائها وهى التى إشتم الرسول عليه الصلاة والسلام رائحة طيبة فى معراجه الى السماء ولما سأل جبريل عليه السلام عنها أجابه أنها رائحة ماشطة إبنه فرعون وأبنائها
                              الثالثة: زوجة فرعون التى آمنت بالله وأخفت إيمانها ودعت ربها أن ينجيها من فرعون
                              أنا لا أعلم إذا كان الفرعون واحد فى هذه القصص على إعتبار أن ملوك مصر جميعهم كان يطلق عليهم فراعنة
                              ولكن الغرض من إثارة هذه النقطة أن ليس معنى أن فرعون كان متجبر فى الأرض أن الشعب كان كافرا أيضا .. ومننساش أن شعب مصر دخل المسيحية ومن بعدها الإسلام و الحمد لله الذى من علينا بنعمه الإسلام
                              وبعدين إيش دخل الحضارة فى الكفر ... الإيمان أو الكفر لله سبحانه وتعالى يحاسب عليه عباده ... لكن الحضارة هى دليل على وجود وتقدم البشرية .. وبعدين ليه منبصش على الحضارة الفرعونية على أنها معجزة من معجزات ليس البشر ولكن على الإعجاز الإلهى الذى خلق الإنسان وأعطاه العقل المبدع لكى يبنى ويترك لنا حضارة تدلنا على الأمم السابقة كيف كانت حياتهم وكيف عاشوا ... وكأنه سبحانه يقول لنا مهما بلغتم من العلم ومهما وصلتم من حضارة وتقدم وبرغم وصولكم للقمر فإن العلم أمره بيدى أعطيه من أشاء وبقدر ما أشاء وأحجب عنكم ماشئت ... فالعلم والعلماء مازالوا عاجزين عن فك لغز الحضارة الفرعونية و الهرم الأكبر
                              امة بلا تاريخ هى أمه بلا حاضر أو مستقبل و لا يعنينا من أمر الكفار كفرهم فالله سبحانه وتعالى أولى بحسابهم فهو خالقهم واليه مردهم ومردنا جميعا ...
                              ثم مالنا نخجل من تاريخنا و الغرب يحاول أن يخلق لنفسه حضارة ...فعلى الرغم من تقدمهم علينا بالعلم والتكنولوجيا ولكنهم أدركوا أهمية التاريخ فحاولوا أن يخلقوا لأنفسهم تاريخ حتى لا يقال عنهم أنهم أمه هجينة أتت من الغرب و من الشرق ولا أصل لهم ....
                              على رأى نجاه الصغيرة اللى راح راح وأنقضى ..... وياريت نركز شوية على الجاى يمكن نقدر نلحق مكان فى ركب الحضارات ... والسلام

هل لى بإضافة نقطة صغيرة أو عده نقاط إلى ماسبق فيبدوا أنها راحت عن بال الكثيرين ؟
                                الأولى : أن سحرة فرعون خروا ساجدين بعد أن إلتهمت حية موسى حبالهم وعصيهم و رفضوا العودة حتى بعد أن هددهم فرعون بأن يقتلهم أو يصلبهم أو يقطع أيديهم وأرجلهم من خلاف
                                الثانية: نعرف جميعنا قصة ماشطة إبنه فرعون التى آمنت ,اخفت إيمانها خشية من بطش فرعون و عندما سقط منها المشط فمدت يدها بتلقائية تلتقطه وهى تقول بسم الله فقالت لها ابنه فرعون ربك أبى ؟ قالت بل الله ربى وربك ورب اباك ونعرف باقى القصة أنه أقام ناراً هائلة وأحرقها هى وأبنائها وهى التى إشتم الرسول عليه الصلاة والسلام رائحة طيبة فى معراجه الى السماء ولما سأل جبريل عليه السلام عنها أجابه أنها رائحة ماشطة إبنه فرعون وأبنائها
                                الثالثة: زوجة فرعون التى آمنت بالله وأخفت إيمانها ودعت ربها أن ينجيها من فرعون
                                أنا لا أعلم إذا كان الفرعون واحد فى هذه القصص على إعتبار أن ملوك مصر جميعهم كان يطلق عليهم فراعنة
                                ولكن الغرض من إثارة هذه النقطة أن ليس معنى أن فرعون كان متجبر فى الأرض أن الشعب كان كافرا أيضا .. ومننساش أن شعب مصر دخل المسيحية ومن بعدها الإسلام و الحمد لله الذى من علينا بنعمه الإسلام
                                وبعدين إيش دخل الحضارة فى الكفر ... الإيمان أو الكفر لله سبحانه وتعالى يحاسب عليه عباده ... لكن الحضارة هى دليل على وجود وتقدم البشرية .. وبعدين ليه منبصش على الحضارة الفرعونية على أنها معجزة من معجزات ليس البشر ولكن على الإعجاز الإلهى الذى خلق الإنسان وأعطاه العقل المبدع لكى يبنى ويترك لنا حضارة تدلنا على الأمم السابقة كيف كانت حياتهم وكيف عاشوا ... وكأنه سبحانه يقول لنا مهما بلغتم من العلم ومهما وصلتم من حضارة وتقدم وبرغم وصولكم للقمر فإن العلم أمره بيدى أعطيه من أشاء وبقدر ما أشاء وأحجب عنكم ماشئت ... فالعلم والعلماء مازالوا عاجزين عن فك لغز الحضارة الفرعونية و الهرم الأكبر
                                امة بلا تاريخ هى أمه بلا حاضر أو مستقبل و لا يعنينا من أمر الكفار كفرهم فالله سبحانه وتعالى أولى بحسابهم فهو خالقهم واليه مردهم ومردنا جميعا ...
                                ثم مالنا نخجل من تاريخنا و الغرب يحاول أن يخلق لنفسه حضارة ...فعلى الرغم من تقدمهم علينا بالعلم والتكنولوجيا ولكنهم أدركوا أهمية التاريخ فحاولوا أن يخلقوا لأنفسهم تاريخ حتى لا يقال عنهم أنهم أمه هجينة أتت من الغرب و من الشرق ولا أصل لهم ....
                                على رأى نجاه الصغيرة اللى راح راح وأنقضى ..... وياريت نركز شوية على الجاى يمكن نقدر نلحق مكان فى ركب الحضارات ... والسلام

يعمل...
                                X