صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 21

موضوع: الفوتوشوب cs4 والثري دي .

ردود: 21 | زيارات: 3599

الفوتوشوب cs4 والثري دي .

[SIZE=2]اصدارت ادوبي الجديده (واو)
    فعلا فعلا انصدمت ليما شفت الفوتوشوب الجديد والتقنيه الجديده
    و طريقة تعامله مع برامج الثريدي
    [B]يعني ماكنت اتوقع ان الفوتوشوب راح يتدخل بالثريدي
    وداعاً للماكس والمايا و.....
    أخر تعديل بواسطة توفيق عبي في 26 / 12 / 2008 الساعة 11:50 AM

Graphics Designer
    صور رمزية Al-Muqrin
    المنطقة
    Riyadh, Saudi Arabia, Saudi Arabia
    ردود
    2,663
    ما شاء الله مذهل

كم شهر ان شاء الله سترى الفوتوشوب في قائمة تصويت ما افضل برنامج ثريدي ههههههه

الله يعافيك

Design
    المنطقة
    Raincouver
    ردود
    1,475
    الفوتوشوب ليس برنامج موديلين 3d بل فقط يستطيع التعامل مع الثريدي من ناحية الكاميرا ولخ
    لست متاكد من المعلومة

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    يا ناس إنتو نايميين وللا إيه ,,, التعامل مع المجسمات الثري دي في الفوتوشوب بقاله زمن يعني من أكثر من سنه و نصف و أيضا عمل أنيميشن لها و تلونها و تغيير الإضاءه و غير كده كثير و كل ده من أول ما نسخة cs3 نزلت ,, بأه مش عيب يا بتوع المنابر تكونو نايمين الفتره دي كلها؟ حرام بأه الناس هتاكل وشنا ,, آل و عاملين جيبتو التايهه ,, بلا واكسه ,,.هه

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmed_mash معاينة الرد
    يا ناس إنتو نايميين وللا إيه ,,, التعامل مع المجسمات الثري دي في الفوتوشوب بقاله زمن يعني من أكثر من سنه و نصف و أيضا عمل أنيميشن لها و تلونها و تغيير الإضاءه و غير كده كثير و كل ده من أول ما نسخة cs3 نزلت ,, بأه مش عيب يا بتوع المنابر تكونو نايمين الفتره دي كلها؟ حرام بأه الناس هتاكل وشنا ,, آل و عاملين جيبتو التايهه ,, بلا واكسه ,,.هه
    في الحقيقة انا تركت الفوتوشوب من ايام السي اس ...

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    المشكله مش انت خالص المشكله إن أنا بشتغل في السوق و عارف كتيير بيشتغلو فوتوشوب من زمان و لغاية دلوأت مش عارفين إن الشوب فيه 3ds و animation بالرغم من إنه شغلهم الرئيسي مش شغلي أنا .. أنا بشتغل ماكس بس دايما بجيب الكورسات الجديده و أدرسها عن أي شيء يخص الجرافيكس ,, و الناس هنا مكتفيين باللي عارفينه و مش عاوزين يتعبو نفسهم و يدوروا على الجديد.. يعني يقولك أهي ماشيه زي الفل كده يا هندسه... لكن أنا شايف إن ده إصرار على الفشل و التخلف و إستسلام بإن الغرب لازم يكونو سابقينا دايما بكزا سنه,, بس المنابر المفروض مش كده ,, أرجو من كل واحد إنه يعتبر نفسه لسه مش عارف حاجه و عاوز ياكل المعلومات الجديده أكل ,. و نكون واقفين دايما على آخر سلمه و منتظرين الجديد دائما بل و يفرحوا به و يتوقعوا الأجدد مش لما تنتشر الحاجه و تتعرف يبدأو يتمطعو بسلامتهم و يشوفو إيه الحكايه . أنا بكره التخلف و التمسك بالقديم بحجة إنه كافي للإحتياجات الحاليه,, ياريت نتعب شويه .

Design
    المنطقة
    Raincouver
    ردود
    1,475
    اخي من قال الى الناس متخلفين فهو المتخلف
    لو انت جاي هنا تبغى تعلمنا شي علم
    بس مو تجي تقول تخلف وما تخلف

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    التخلف يعني التأخر عن مواكبة التغيرات مش أقصد شنيمه يعني يا برنس,,, و مافيهاش حاجه لما نعترف بتأخرنا من أجل الوقوف على أسباب المشكله و إوعى تقول إن إحنا متقدمين عشان بس منتغرش في نفسنا , وبعدين ياسيدي بما أني لست متقدم و سابق الكل فأنا متخلف ,, حلو كده؟ أقولهالك تاني؟؟ أنا متخلف ,, مبسوط ؟ بس ياريت نحاول دايما نتقدم مش نييجي عالهايفه و نتصضر.. و لو تحب أمدحك كمان عيوني ,, بس إيه أفيدلك ؟؟ فكر كده ؟
    تاني بقول أنا مش بشتم زي مانتا فاهم بس بقول الحقيقه إللي أنا شفتها و لمستها بنفسي و التخلف عكس التقدم , لو شايف غير كده عادي جدا ,, دي آراء شخصيه مبنيه عالخبره بالواقع الحالي ,, و تاني بقول أنا أحسنلي إني حد يقولي أنا متخلف عن شيء معين لو كانت دي حقيقه بدل منعمل البحر طحينه و نعيش في اللمبه مع عفركوش ألف سنه كمان,,. يارب تكون الفكره وصلت يا لورد, .

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    و لو عمرك 13 فأنا 31 يعني فرق عشرين سنه ,, عيب كده يا حبيبي .

رياض باوزير
    صور رمزية Riyad_3d
    ردود
    4,268
    اتوقع ان ادوبي ستشري برنامج السينما في المستقبل

عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    المنطقة
    Cairo
    ردود
    973
    اولا واضح انك انت يا اخ ahmed_mash اللي مش فاهم!

التعامل مع ال obj وال 3ds فعلا موجود في cs3 وهنا في المنابر فيه مشاركة قديمة عن الموضوع ده

لكن لو انت فتحت موقع ادوبي وشوفت الجديد في فوتوشوب cs4 هتعرف ان الموضوع تطور بمراحل يعني مثلا انت في cs3 متقدرش تعمل بينت علي المجسم علطول او تشتغل عليه لكن في الاصدار الجديد ممكن تعمل ده بل واكتر

اقرا

Revolutionary 3D painting and compositing

Now paint directly on 3D models, wrap 2D images around 3D shapes, convert gradient maps to 3D objects, add depth to layers and text, get print-quality output with the new ray-tracing rendering engine, and enjoy exporting to supported common 3D formats.

وفي الاصدار cs3 عشان تحرك الاوبجيكت لازم تفتحه في نافذة ايديت خاصة بذلك وساعتها متقدرش تستخدم الادوات العادية وكان امر ممل اوي لكن في الاصدار الجديد الامر تتطور كتير

3D object and property editing

Edit, enhance, and manipulate 3D images in a streamlined interface without dialog boxes. Adjust lighting, meshes, and materials. Easily orient objects and position the camera using 3D axes and a ground plane

!!

Autodesk
    MAYA

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    أخي invidia أولا أشكرك على المعلومه بالرغم من أني أعرفها جيدا ولكن أنا بتكلم في موضوع آخر يخص من هم حولي في مجال العمل , و بناء علي ما أري كان كلامي و بعدها كنت حابب أوضح للشاب الصغير أن انا لا أقصد الإهانه أبدا بكلمه التخلف حيث أنه تسرع و رماني بالكلمه نفسها ولكن بالمعنى السيء اللي فهمه هو , فأنا طوال عمري لم أوجه إهانه لأي شخص كان ,, و لا أعني ما يقصد نهائي ,, فأنا لا أحب المشاكل ولا الإهانات ولا النرفزه و هو ده اللي مخليني متمسك بالمنابر حيث أن الأعضاء هنا ماشاء الله عليهم في منتهى الأدب و الإحترام و أكره أن يفهمني خطأ أي إنسان فكان لازم أوضح المقصود بس ,, و كلنا هنا من أجل الإفاده من و إلى بعضنا البعض و مافيها شيء أبدا أن يكون الإنسان لا يعلم شيء معين فكلنا نتعلم من بعض و على رأي المثل "يموت المعلم و هو لسه بيتعلم" و على كل حال أنا بحبكم كلكم و بحب كل الناس و محبش حد يفهمني غلط , و دائما أنا أرد على الإهانه بأبتسامه من القلب تجعل من هو أمامي نادم على توجيه الإهانه لى ,,
    تاني بقول "" بحبكم كلكم يا منابريين "" والله أنا أقولها من قلبي لكم جميعا مهما حصل """
    فكونا بأه من الحوار ده عشان تطوراته دايما بتكون وحشه . و مش بعرف انام مرتاح لو في حد زعلان مني ,,, إشطه؟؟

Design
    المنطقة
    Raincouver
    ردود
    1,475
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmed_mash معاينة الرد
    و لو عمرك 13 فأنا 31 يعني فرق عشرين سنه ,, عيب كده يا حبيبي .
    اولا الكبر كبر العقل
    ثانيا هل هناك دليل لمعلومتك؟
    ثالثا ان كنا جاهلين فالجهل بشيء ليس عيب بل العيب هو عدم طلب العلم
    رابعا حاول ان تقرأ ما كتبته انت في الاعلى وستفهم كلامي بصورة اوضح

التحدي لاثبات من هو الاحسن والاجدر والذ متفوق ويبحث عن الجديد الكلام لا يكفي
    يجب ان يكون التحدي في الثري دي الخاص بالفوتوشوب
    اثبت كلامك يا ahmed_mash ل electrons وايكما اكبر .. ههههه . فالمعلومات لاتكفي لكن ماذا فعلنا .

يا اخوه بلاش خناقات خلوها حرب احلى

يعني هذا الشيء كنت متوقعه
    شو كان البوسير وشو صار كان يصدر لصور وصار يصدر لفيديو هذا غير ادواته اللي زادت
    فمن الطبيعي ان يتطور الفوتو شوب وان يتمم برامج ال3د والا سيزول ويطلع غيره

ومع هذا ما زال ناقص
    يعني من المفروض او انا طمعان انو يستورد من ماكس بشكل مباشر للموديل live
    والا سارفض التعامل مع شركة ادوبي

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    لو يتحداني في الماكس أنا موافق لأنه زي ما قلت شغلتي لكن الشوب ده بستعمله مكمل للماكس فقط بالله يا عم فين آخر حاجه ليه في الماكس؟ بس مفيشى رجوع في الكلام عشان في مثل كده بيقول الي يمشي ورا ال.... ماي...... كده يعني , أوك؟

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179

يالله بجد

أنا بموت في التحدي لو في صالح الجميع ,, و بالمره نتعلم أو نفكر نعمل حاجه و نعملها و تطلع فيهم حاجات حلوه ,, يالله بجد؟

عضو فعال
    صور رمزية ahmed_mash
    المنطقة
    Cairo, Egypt
    ردود
    179
    نفكر في مشهد أو مقطع character animation بالكاراكتر ستوديو أو الCAT أو dinamic simulation او أو حركه سوائل معينه بالريل فلو أو إنفجار بالأفتر بيرن أو متواليه معينه للبارتكل سيستيمز أو إدخال حاجتين في دول مع بعض ,, ألمهم تكون حاجه كده شيقه ونستمتع بيها و كده يعني ,,,, مش مهم حاجه كبيره أوي ممكن كام ثانيه بس كده كفايه , علي شرط إن إنت إللي تخترع لنا السيناريو عشان نضمن إن محدش فينا عنده حاجه مثله عاملها أبل كده , و لو عاوز ينفزها هو بالأنيميشن و الثري دي اللي موجود في الشوب ,, عادي أنا موافق لو مالوش أوي في الماكس و الشوب هو لعبته .إشطه؟ و إوعو تنفضو بس يا شباب ... ماشي؟ عشان أنا تشوقت للمنافسه خلاص ,,,

Blender&Sculptris
    صور رمزية BaGheEra
    المنطقة
    KSA
    ردود
    4,051
    يعني انت الحين تقارن برامج الثري دي بالفوتوشوب

لا توجد مقارنه بل اشتراك لان اصل برامج الثري دي تستعمل بالفوتوشوب ولا اضن ان هناك اي تئهب لبرامج الثري دي

على خاصية الفوتوشوب لا نها تستعمل سويا ولو قلنا ان الفوتوشوب ليس موجود لكان الثري دي يوجد به علامة ؟؟؟؟؟؟؟
    ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح
    فحاول وان فلحت تكون نجحت وسر نجاحك هو اصرارك

عضو قدير
    صور رمزية esamdrsh
    المنطقة
    أبو ظبي
    ردود
    8,607
    تعليق بسيط بعيدا عن الردود كلها
    الصوره لا علاقه لها بالثري دي أبدا ويمكن ان تنفذ ب cs3 عادي جدا ... العبره بالفنان

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل