Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارجو المساعد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ارجو المساعد

السلام عليكم كيف حالكم يا شباب اذا سمحتم انا محتاج نصيحة خبير مخضرم في المايا والماكس انا بحب كتير الرسم وخاصة السيارات وعايز ادخل على واحد من البرامج ، سمعت كلام كتير عن البرنامجين ومحتار وكمان على سينما 4 d
    ارجو افادتي يا شباب وجزاكم الله خيرا

شوف .. انا راح اقول لك راي ...

كل البرامج تعطيك الامكانية لعمل تصميم السيارة ..

و لكن الفرق بين البرامج هو سهولة استخدام هذه البرامج ...

و لكن يوجد سؤال يجب ان تسال نفسك قبل البدأ ..

السؤال هو : هل نريد فقط تصميم سيارات .. او تريد ان تعمل حركة لهذه السيارة في المستقبل ..

او تريد ان تعمل رجل داخل السيارة و بالتالي تريد ان تعمل بيئة للسيارة مثل شارع و بيوت و خلافه ... !!

اذا اردت فقط ان تعمل سيارات .. انصحك بالسينما 4 دي ...

اما اذا اردت سياره و تعمل لها حركه و بها شخصية .. انصحك بالماكس ..

اما اذا اردت ان تعمل كل اللي في بالك في المستقبل .. انصحك بالمايا ..

سهولة استخدام البرنامج تعتمد على مدى استيعابك للبرنامج .. إلا اني ارى ان المايا اسهل البرامج ..

و هذا الكلام راي الخاص و ليس بالضرورة صحيح ..

هذا الكلام فقط لانك بمنبر المايا ..
    M A Y A ....... PacimaNTubE
    HD YouTube MAYA TraininG

انا استخدم الماكس والمايا مع بعض واصمم السيارات كثيرا انصحك بالعمل على المايا لسهوله النمذجه فيه والسرعه في النمذجه اما الرندر للسهوله استخدم الماكس لان المايا معقد من ناحيه الرندر هذا رايي !!!

تحياتي ^_^

المشاركة الأصلية بواسطة n@mic@p مشاهدة المشاركة
        شوف .. انا راح اقول لك راي ...

كل البرامج تعطيك الامكانية لعمل تصميم السيارة ..

و لكن الفرق بين البرامج هو سهولة استخدام هذه البرامج ...

و لكن يوجد سؤال يجب ان تسال نفسك قبل البدأ ..

السؤال هو : هل نريد فقط تصميم سيارات .. او تريد ان تعمل حركة لهذه السيارة في المستقبل ..

او تريد ان تعمل رجل داخل السيارة و بالتالي تريد ان تعمل بيئة للسيارة مثل شارع و بيوت و خلافه ... !!

اذا اردت فقط ان تعمل سيارات .. انصحك بالسينما 4 دي ...

اما اذا اردت سياره و تعمل لها حركه و بها شخصية .. انصحك بالماكس ..

اما اذا اردت ان تعمل كل اللي في بالك في المستقبل .. انصحك بالمايا ..

سهولة استخدام البرنامج تعتمد على مدى استيعابك للبرنامج .. إلا اني ارى ان المايا اسهل البرامج ..

و هذا الكلام راي الخاص و ليس بالضرورة صحيح ..

هذا الكلام فقط لانك بمنبر المايا ..
        الف شكر على مرورك اخوي n@mic@p كلامك جميل جدا واعتقد اني هطول في اتخاذ القرار شوية لازم اشوف اعمال محترفين واسأل اكتر عشان اتخذ القرار شكرا مرة اخرى على افادتك ليا تسلم يا باشا

المشاركة الأصلية بواسطة samir_9999 مشاهدة المشاركة
          انا استخدم الماكس والمايا مع بعض واصمم السيارات كثيرا انصحك بالعمل على المايا لسهوله النمذجه فيه والسرعه في النمذجه اما الرندر للسهوله استخدم الماكس لان المايا معقد من ناحيه الرندر هذا رايي !!!

تحياتي ^_^
          الف شكر يا اخوي سمير على مرورك بما انك بتشتغل على الاتنين سيبك من الصعوبة والسهولة انا عايز اعرف الاجود والاقوى

يا اخي القوه لا تكمن في البرنامج بل تكمن في المصمم كل البرامج قوية جدا وليها ممزيات بتميزها عن البرامج الاخرى شوف انت مستريح لانه برنامج بالظبط وابدأ اشتغل علية
            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
            وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

كل البرامج المذكورة تؤدي الغرض فقط المسألة هنا هو إرتياحك لبرنامج واحد.....
              لا مستحيل مع الإرادة imposible is nothing
              ~~~~my gallery~~~~~
              *Beatiful is in details*

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                يا اخي القوه لا تكمن في البرنامج بل تكمن في المصمم كل البرامج قوية جدا وليها ممزيات بتميزها عن البرامج الاخرى شوف انت مستريح لانه برنامج بالظبط وابدأ اشتغل علية
                فعلا خصوصا بالنسبة لينا احنا العرب مش هايفرق معانا مايا من ماكس من اكس اس اي من سينيما....

شوف اللي انت مستريح ليه (ده اولا والأهم)
                ويكون موجود له مصادر تعليمية كافية ممكن تحصل عليها بعد كده

وللأمانة بالنسبة للصعوبة فالمايا من أصعب البرامج والرندر زي ما قالك الاخ سمير معقد ومحتاج فترة تعلم كبيرة لكن انا بشوفه دائما أذكي البرامج...

وبالتوفيق ان شاء الله

Autodesk
                MAYA

[quote][يا اخي القوه لا تكمن في البرنامج بل تكمن في المصمم كل البرامج قوية جدا وليها ممزيات بتميزها عن البرامج الاخرى شوف انت مستريح لانه برنامج بالظبط وابدأ اشتغل علية /quote]
                  العبرة في المصمم ما هو في ناس محترفين جدا جدا في الماكس وبرضو في المايا والسينما
                  انت اللي بتصمم مش البرنامج
                  بس انا عن نفسي بحب المايا و عاجبني اوي
                  و بالذات ان اضخم الافلام اتعملت بيه ده رأي
                  BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

هههه
                    انت واضع الموضوع داخل منبر المايا .. حتتوقع الناس هنا تقول لك اعمل بالماكس ؟!!
                    جرب اعمل الموضوع في اطراف الحديث ..

فقط دقيقتين هنا .. ثم واصل حياتك

هذا السودان

ههههههه

صحيح كلامك سوداني ...

لو عرض الموضوع بقسم الفوتوشوب .. لقالو له الفوتوشوب احسن ..
                      M A Y A ....... PacimaNTubE
                      HD YouTube MAYA TraininG

السلام عليكم اخي هذا الموضوع وضع خصيصا لهذا السبب يمكنك الايفادة منه

اياك والخطأ >> الماكس والمايا كل ومسيرته
                        اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
                        *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
                        سبحان الله وبحمد الله أكبر
                        يوسف الهدلي

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                          مشكور اخي donjwan88 على مرورك وجزاك الله الف خير ان شاء الله
                          المشاركة الأصلية بواسطة kamel3dmax مشاهدة المشاركة
                          كل البرامج المذكورة تؤدي الغرض فقط المسألة هنا هو إرتياحك لبرنامج واحد.....
                          شكرا جزيلا على مرورك اخوي kamel3dmax
                          المشاركة الأصلية بواسطة nVIDIA مشاهدة المشاركة
                          فعلا خصوصا بالنسبة لينا احنا العرب مش هايفرق معانا مايا من ماكس من اكس اس اي من سينيما....

شوف اللي انت مستريح ليه (ده اولا والأهم)
                          ويكون موجود له مصادر تعليمية كافية ممكن تحصل عليها بعد كده

وللأمانة بالنسبة للصعوبة فالمايا من أصعب البرامج والرندر زي ما قالك الاخ سمير معقد ومحتاج فترة تعلم كبيرة لكن انا بشوفه دائما أذكي البرامج...

وبالتوفيق ان شاء الله
                          شكرا nVIDIA على مرورك الكريم ونتمنى نصائحكم باستمرار

[quote=black-wolf;1265826]
                          [يا اخي القوه لا تكمن في البرنامج بل تكمن في المصمم كل البرامج قوية جدا وليها ممزيات بتميزها عن البرامج الاخرى شوف انت مستريح لانه برنامج بالظبط وابدأ اشتغل علية /quote]
                          العبرة في المصمم ما هو في ناس محترفين جدا جدا في الماكس وبرضو في المايا والسينما
                          انت اللي بتصمم مش البرنامج
                          بس انا عن نفسي بحب المايا و عاجبني اوي
                          و بالذات ان اضخم الافلام اتعملت بيه ده رأي
                          عندك حق بس انا عاير اعرف الاقوى فيهم والاسهل من ناحية تصميم السيارات بما انكم مجربين طبعا

المشاركة الأصلية بواسطة sudani93 مشاهدة المشاركة
                          هههه
                          انت واضع الموضوع داخل منبر المايا .. حتتوقع الناس هنا تقول لك اعمل بالماكس ؟!!
                          جرب اعمل الموضوع في اطراف الحديث ..
                          المشاركة الأصلية بواسطة N@mic@P مشاهدة المشاركة
                          ههههههه

صحيح كلامك سوداني ...

لو عرض الموضوع بقسم الفوتوشوب .. لقالو له الفوتوشوب احسن ..
                          اخوي sudani93 واخوي N@mic@P انا فعلا عرضت الموضوع في القسمين المايا والماكس لهذا السبب وبعدين بقارن بين الردود والتجارب وشكرا على مروركم وشكرا ليك اخ سوداني على فكرة اطراف الحديث

المشاركة الأصلية بواسطة Master.S مشاهدة المشاركة
                          السلام عليكم اخي هذا الموضوع وضع خصيصا لهذا السبب يمكنك الايفادة منه

اياك والخطأ >> الماكس والمايا كل ومسيرته
                          الموضع كان مفيد شكرا جزيلا اخ Master.S وجزاك الله خيرا ان شاء الله

يعمل...
                          X