صفحة 1 من 3 123 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 43

موضوع: دعوة للتفاعل

ردود: 43 | زيارات: 3529
  1. #1
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274

    Thumbs up دعوة للتفاعل

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اعزائى اساتذة وطلبة مدرسة الانميشن
    للاسف المدرسة دى الاولى من نوعها ومتوقعلها انها تبقى انقلاب على مستوى المنتديات العربية وانا بقول للاسف لان مفيش التفاعل المطلوب رغم العطاء ده كله ..

    انا عندى اقتراح حبيت اعرضه عليكم ونتشارك فيه سويا
    ايه رأيكم نقسم المدرسة لفرق وكل فرقة تكون من 3/4 اعضاء او على حسب ميشوف الاساتذه وتتبنى كل فرقة بعضها لان كل فرقة هيكون ليها تقديرات على اجمالى التطبيقات بتاعتها والفرقة الى تتفوق تنال الرئيسية وممكن كمان قدام شوية يبقوا يعملو اعمال مشتركة عشان نتعلم ازاى نشتغل كفريق عمل وطبعا الادارة هى الى تقسم الفرق عشان يبقى فيه تقسيم عادل فى المسستويات وانا من رايى ان الكلام ده يتطبق على الناس الى متابعة التطبيقات فى وقتها عشان نحفز بقيت الناس انها تلحق المسيرة
    وايضا عشان الناس دى تقريبا مستوياتهم متقاربة جدا
    وممكن نعطى كل فرقة لقب تختاره الفرقة ويكتب كمان فى التوقيع كعامل من التشجيع وطبعا انتوا فاهمين الباقى
    بس مش معنى كده اننا نتقسم لاعداء
    من رأيى ان الفرقة الى مش هتقوم بدورها فى نقد الفرق الاخرى ده يقلل من درجاتها عشان يبقى التفاعل على اعلى مستوى
    وطبعا ده مش هيأسر على ان يبقى فيه تقييم فردى للاعضاء
    عشان محدش يعتمد على الفريق بتاعه يعنى ممكن بعد كل تطبيق نحدد الفرقة الفائزة / وايضا العضو الفائز
    انتظر ارائكم


  2. #2
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    المنطقة
    المغــــرب
    العمر
    24
    ردود
    792
    فكرة جميلة أخي ..

    و أيضا في نهاية كل فصل يعمل كل فريق فلم قصير مما تعلموه في الفصل

  3. #3
    موافق بس الراى الاخير للاداره

  4. #4

  5. #5
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المنطقة
    حبيبي مايا
    ردود
    516
    فكرة جميلة بس احنى حنزيد المسئولية على المشريفين و على الادارة ا هم مساكين مضحيين بوقتهم معانا و بدون مقابل انا خايف ليزعقو منا او تروح المدرسة منا يا دوبك يلحق كل الطلبة بالنقد و التوجيه احنا ليسا مبتديئين ا نقدنا ميش زي نقدهم . هم مرو بمراحيل و احنى الخطوة الاولى ليسا ما ابتدينهاش / باتكلم على نفسي/ اعذرني يا اسلامفيفي انا خايف خايف خايف ............... لاتروح منا

  6. #6
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    كود:
    فكرة تبدو مثيرة في انتضار رأي البقية .:)
    شكرا فيصل
    كود PHP:
    موافق بس الراى الاخير للاداره 

    فكرة جميلة أخي ..

    و أيضا في نهاية كل فصل يعمل كل فريق فلم قصير مما تعلموه في الفصل


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة zahzahtoon معاينة الرد
    فكرة جميلة بس احنى حنزيد المسئولية على المشريفين و على الادارة ا هم مساكين مضحيين بوقتهم معانا و بدون مقابل انا خايف ليزعقو منا او تروح المدرسة منا يا دوبك يلحق كل الطلبة بالنقد و التوجيه احنا ليسا مبتديئين ا نقدنا ميش زي نقدهم . هم مرو بمراحيل و احنى الخطوة الاولى ليسا ما ابتدينهاش / باتكلم على نفسي/ اعذرني يا اسلامفيفي انا خايف خايف خايف ............... لاتروح منا

    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    لا متخافش ان شاء الله مفيش حاجة هتروح منا
    وكمان ده المفروض انه يريحهم شوية مش يتعبهم وشكرا على ردك

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية gogeto 200
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المنطقة
    bahrain
    ردود
    914
    يلا كل واحد يجمع أصدقائة و يكون فريق
    كلمتان ثقيلتان في الميزان
    حبيبتان إلى الرحمن
    سبحان الله و بحمده
    سبحان الله العظيم

  8. #8
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية sudani93
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    اقرا اسمي ..
    ردود
    1,384
    انا لا اؤيد هذه الفكرة ..
    اولا .. يمكن مثلا ان يكون شخص في المجموعة متميز في التايمنج مثلا .. لذا يحتمل ان يعتمد عليه باقي المجموعة و لن يلاحظ المشرفين ان بقية الاعضاء لا تعرف التايمنج ..
    ثانيا .. كل شخصو ظروفه و احواله .. مثلا انا سافرت .. لا استطيع ان احمل باقي المجموعة غيابي .. و عندما اعود سوف اجد المجموعة قد سبقتني .. ماذا سوف افعل ؟ انضم الى مجموعة اخرى ؟ لا ينفع .. انضم الى مجموعتي القديمة ؟ ستكون تعلمت اشياء جديدة لم ادرسها !!
    ارى انه احسن لو يكون كل عضو منفصل كما نحن الان .. و مثل animation mentor ..

    و يمكن اضافة اشياء اخرى للتحفيز ( غير فكرة المجموعات ) مثلا درجات او نقاط تعطى للطلبة حسب مستواهم او اي اشياء اخرى .. ولكم حق التفكير فيها )

  9. #9
    Sudani انت فهمت غلط خالص
    كل واحد بيعمل تطبيق لواحدوا عادى خالص زى ماحنا بس كل فريق بياخد نقط زى المدرسه الى فى فيلم هارى بوتر هههه
    انا مثلا حدت درجه 5 نقط و انتى خدت 6 و احنا مع بعد يبقى مجموع الفريق 11 و هكذا
    و كل اسبوع يبقى هناك فريق فايز بالنقط و واحد فايز بتطبيقوا
    و ده هيزود الحماس و المنافسه و كل فريق هيبقى عايز يكسب التانى ف كل واحد بيساعد الزملاء بتوعوا
    و الفرق لازم تساعد بعد و هكذا
    دا الى انا فهمتوا
    سلاام

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية shakabet
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    السعودية - الرياض
    ردود
    1,002
    الفكرة هذي سلاح ذو حدين
    ممكن أنها تنفع ، وممكن أنها تضر (طريقة تنفيذنا لها هو اللي يحكم)

    بالنسبة لي
    أشوف أن يكون عمل الفريق موب مشترك في كل شيء ، يعني يشتركون في نقد بعض ، في جلب المراجع لبعض مثلاً ، لكن كل واحد منهم يعمل لوحده في التمارين ، في نهاية الفصل من الممكن لو اشتركو جميعهم في عمل فلم نهاية الفصل
    كل شخصو ظروفه و احواله .. مثلا انا سافرت .. لا استطيع ان احمل باقي المجموعة غيابي .. و عندما اعود سوف اجد المجموعة قد سبقتني .. ماذا سوف افعل ؟ انضم الى مجموعة اخرى ؟ لا ينفع .. انضم الى مجموعتي القديمة ؟ ستكون تعلمت اشياء جديدة لم ادرسها !!
    هذي مشكلة فعلاً
    أحياناً تحصل للواحد ظروف ويتأخر عن المجموعة
    لكن أشوف وجوده مع المجموعة ممكن يحفزه أن يقدم العمل في الوقت
    أشوف أن أحسن شيء ممكن نسويه ، هو أن تكون المجموعات اختياريه
    يعني اللي يبغى يدخل مجموعة يدخل ، واللي ما يبغى يبقى منفصل مثل ما يحب (مثلاً اللي يعرف نفسه عنده ظروف ويتأخر )

    sudani انت فهمت غلط خالص
    كل واحد بيعمل تطبيق لواحدوا عادى خالص زى ماحنا بس كل فريق بياخد نقط زى المدرسه الى فى فيلم هارى بوتر هههه
    انا مثلا حدت درجه 5 نقط و انتى خدت 6 و احنا مع بعد يبقى مجموع الفريق 11 و هكذا
    و كل اسبوع يبقى هناك فريق فايز بالنقط و واحد فايز بتطبيقوا
    و ده هيزود الحماس و المنافسه و كل فريق هيبقى عايز يكسب التانى ف كل واحد بيساعد الزملاء بتوعوا
    و الفرق لازم تساعد بعد و هكذا
    دا الى انا فهمتوا
    سلاام
    الفكره كذا جميلة ^__^
    خل نشوف الإيجابيات والسلبيات :
    الإيجابيات :
    1-يتساعد الزملاء في المجموعة مع بعض ، وينقدو بعض ، يحرصو على زميلهم أنه يصبح عمله جميل حتى تكون نقاطهم جيده ^_^
    2- يزيد الحماس ، لأن فيه منافسه
    3- اللي يحس في نفسه شوية كسل ، يحاول ينشط نفسه ، لأن يعرف أن فيه فريق ينتظرونه يسوي تطبيق جميل
    4- يقل الضغط على المشرفين ، لأن الطلاب أنفسهم ينقدو بعض بشكل فعال أكثر

    السلبيات :
    1 ممكن هذا يسبب ضغط على بعض الطلاب ، لأنه ممكن يحس بتأنيب الضمير لو كان عمله أقل من غيره
    2 البعض ما يحب المنافسات ، لانه تصيبه بالتوتر

    بكذا أشوف ان السلبيات أقل ، لذلك أنا أأيد الفكرة ^__^

  11. #11
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية sudani93
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    اقرا اسمي ..
    ردود
    1,384
    مم ..
    كدة ممكن ..
    اذا كانت فقط بالنقاط ممكن ..
    لكن اعتقد انها افضل لو اي شخص بنقاطه .. لا مجموعة و لا غيره .. مثلا انا 4 و انت 6 انا اتحمس عشان احصلك .. لو كنا في مجموعة واحدة حاعتمد عليك و نكون فايزين ..

  12. #12
    يا جماعه كل واحد بيعمل التطبيقات لوحدوا خالص محدش بيعمل مع حد هما بس اسمهم فريق بيساعدوا بعد اكتر
    و لو حد تغيب ده بس هيقلل من نقاط الفريق مش هيضر حد من الاعضاء الى فى الفريق خالص
    انتى لو سافرت ممكن ميحسبكش من النقاط موقتا لاكن ده مش هيقخرهم فى حاجه
    دسودانى هيبقى فى نقاط فرديه و جماعيه ان شاء الله
    استنوا صاحب الفكره الى دوخنا و نام تانى
    مستنين راى الاداره

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية shakabet
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    السعودية - الرياض
    ردود
    1,002
    لو كنا في مجموعة واحدة حاعتمد عليك و نكون فايزين ..
    حسب اللي فهمته من الفكرة
    فيه مجموعة فائزة ، وفيه طالب فائز
    يعني اللي يحس أن مجموعته تعتمد عليه ، يقدر يشد حيله عشان يكون عمله هو الفائز بغض النظر عن مجموعته
    اللي يعتمد على غيره هو ماراح يستفيد أصلاً >_< ، لأن الهدف من المدرسة هذي هي التعلم موب المنافسه ، المنافسه مجرد تشجيع ، لبث الحماس اكثر في الطلاب

  14. #14
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية sudani93
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    اقرا اسمي ..
    ردود
    1,384
    طبعا مهم المنافسة ..
    لكن زي ما قلت ( اللي يعتمد حيكون هو الخاسر في النهاية ) يعني ممكن حد يعتمد على حد .. يعني كدة المنافسة حتموت !!

  15. #15
    لا اظن ان فى حد حيعتمد على حد خالص عشان كل الى دخلوا المدرسه عايز يتعلم
    و فى نفس الوقت كل واحد هيكون عايز عملوا على الرئيسيه فهيحاول يعمل احسن ما عندو
    فحتى لو مش عشان الفريق عشان نفسوا
    و صراحه الى يعتمد على حد بيبقى عايز يكسب و خلاص و مش عايز يتعلم يبقى هو كده كده الى اختار عايز يكسب ميتقدمش
    يبقى ميستحقش انوا يتعلم عشان اعتمد على الفوز مش على التعلم
    و كده كده فى الرئيسيه الى مهمه حصل هتعمل حماس

  16. #16
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية ash
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    سلطنة عمان
    ردود
    541
    كل المجموعة اللي تكلمت في الموضوع .. متقديمن -----> يعني في التطبيقات 6 و 7 و 8

    احنا المبتدئين شو نسوي يعني ... انا بديت متاخر بسبب ضروف معينة مع اني متابع المدرسة حتى من قبل لا تبداء .. من بداية فكرتها وانا متحمس بس في النهاية الظروف تحكم ...

    عمواما انا معاكم الفكرة جدا جميلة في حالة انه كل شخص يعمل بنفسة .... وفي النهاية يتقيم العمل الفردي ويضاف بنقاطة الى نقاط جماعة ....
    واتمنى كذالك انه يعمل شعار او وسام يحط تحت في التوقيع لشخص واحد في كل تطبيق يحدد فية افضل شخص عمل على التطبيق واداءة كان ممتاز فية
    هذا بيجعل الكل يتنافس على اخذ اوسمة التطبيقات .. مثلها مثل الرئيسية ... لا تنسو الرئيسية اغلبها صور ثابتة كونها هي نافذة للموقع اكثر من الانيميشن .....

    هذا وجه نظر طبعا ... ..
    ######################

    .:: التعبير الحركي ::.
    طالب في مدرسة المنابر للانيميشن
    StudentInMaxForumsAnimationSchool

    ######################


    اعمالي

  17. #17
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    يا جماعه كل واحد بيعمل التطبيقات لوحدوا خالص محدش بيعمل مع حد هما بس اسمهم فريق بيساعدوا بعد اكتر
    و لو حد تغيب ده بس هيقلل من نقاط الفريق مش هيضر حد من الاعضاء الى فى الفريق خالص
    انتى لو سافرت ممكن ميحسبكش من النقاط موقتا لاكن ده مش هيقخرهم فى حاجه
    دسودانى هيبقى فى نقاط فرديه و جماعيه ان شاء الله
    استنوا صاحب الفكره الى دوخنا و نام تانى
    مستنين راى الاداره
    يا جماعة الموضوع ابسط من كده بكتير
    محدش هيأخر حد ولا حد هيعتمد على حد
    الى انا اقصده اننا نبقى تمام زى محنا منغيرش حاجة
    بس نضيف عليه اننا نخلى كل كام عضو يهتموا ببعض اكتر(الى هو مفروض يحصل من غير اى مجمواعلت وعلى مستوى المدرسة كلها بس للاسف مبيحصلش)
    ويبقى ليهم تقدير عام على مجهودهم مع بعض
    لكن كل واحد مستقل بزاته تاما
    اشرح اكتر يا اسلام
    ام بالنسبة لشخابيط
    1 ممكن هذا يسبب ضغط على بعض الطلاب ، لأنه ممكن يحس بتأنيب الضمير لو كان عمله أقل من غيره
    2 البعض ما يحب المنافسات ، لانه تصيبه بالتوتر
    انتى ليه بتسميه ضغط ممكن نقول حماس
    اما الىشليف نفسه مش هيقدر او مبيحبش يبقى يخليه لوحده
    زمتنسيش انى اتكلمت على الاعضاء الى متابعة بس الى هما اثبتوا انهم نشاط وعندهم دافع قوى والاعضاء الباقية احنا مشفناش راى ولا واحد منهم لانهم نايمييييييييييييييييييييييييييييييييين

  18. #18
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    احنا المبتدئين شو نسوي يعني ... انا بديت متاخر بسبب ضروف معينة مع اني متابع المدرسة حتى من قبل لا تبداء .. من بداية فكرتها وانا متحمس بس في النهاية الظروف تحكم
    كلنا مبتدئين
    بس بالنسبة للناس الى عندها ظروف او متأخرة ممكن يعملوا مجموعات مع بعض لان ظروفهم متشابهه

  19. #19
    عضو متميز
    صور رمزية shakabet
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    السعودية - الرياض
    ردود
    1,002
    بس نضيف عليه اننا نخلى كل كام عضو يهتموا ببعض اكتر(الى هو مفروض يحصل من غير اى مجمواعلت وعلى مستوى المدرسة كلها بس للاسف مبيحصلش)
    ما يحصل لأن الواحد ما يعرف على من يرد ومن يخلي ، الطلاب هنا ماشاء الله كثير ^__^
    لكن لو صار فيه مجموعات ، يصير فيه ناس معينين هم اللي يرد عليهم
    وإذا تقسمت المجموعات صح ، رح يحصل كل واحد على نقد وردود أكثر من العادة ^_^
    يعني عملية تنظيمية

  20. #20
    مشرف منبر مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية حركتوون
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    المغرب
    ردود
    677

    Cool

    فكرة جيدة لاكن المشكل كما طرح أحدكم هو تفاوت المستويات وهذا حقيقة يتعب الإدارة في المتابعة فكما يقال السباق هو المستفيد و المتأخر هو المنفرد وهذا الأمر يشتت تركيز الإدارة على أمر واحد و نقد واحد و مسيرة واحدة لأن في الأخير أخطاء الطلاب تكون متشابهة و هذا في حد ذاته مكتسب للوقت و للجهد حيث أن الطالب يدرك تماما أي يتجلى خطأه و بالتالى يفهم و يشارك بالنقد كما أنه يقدم عونا كبيرا لنفسه و للإدارة
    ،لظروف قد تكون قاهرة سواء الطالب أو الإدارة قد يتأخر عن الفصل أو النقد مما سيؤثر ذالك على مردودية المدرسة لذالك أنا أرى فكرة الفريق قد تكون محفزة للبعض
    وقد تكون مكسرة لآخرين بفعل عدم تداركهم لزملائهم
    عندي فكرة تصب في نفس لإناء ، و هو إنشاء الفريق القائد
    مامعنى ذالك؟
    الفريق القائد هو فريق يتكون من ستة مراتب ،سأشرح بالتفصيل
    الفريق الأول : يتكون هذا الفريق من 3 عناصر حصلوا على المرتبة الأولى و الثانية والثالثة لآخر تطبيق طبعا من خلال النقاط
    الفريق الثاني:يتكون هذا الفريق من 3 عناصر حصلوا على المرتبة الأولى و الثانية والثالثة للتطبيق ما قبل الأخير، طبعا من خلال النقاط
    الفريق الثالث:يتكون هذا الفريق من 3 عناصر حصلوا على المرتبة الأولى و الثانية والثالثة للتطبيق ما قبل قبل لأخير، طبعا من خلال النقاط
    مثال هناك فريق قائد لتطبيق 6 من 3 أشخاص يتم تنقيطهم من طرف الجميع الأول من يحصل على أعلى نقطة و التاني ثم الثالت و يساهمون بشكل أساسي في نقد إخوتهم في لتطبيق 6 ممن تأخروا رغم متابعتهم للتطبيق7 :هذا الفريق يتغير حسب تميز أفراده مما سيخلق منافسة للجميع ، و كذالك و المثال قائد التطبيق7 وقائد آخر تطبيق
    علينا فقط إجاد طريقة تمكننا من التنقيط عن طريق التصويت عبر مراحل هناك تنقيط الطلاب و أخيرا تنقيط الإدارة
    مارأيكم؟
    يوسف العكوشي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل