Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اندونيسي ينتحر في الحج ليدخل الجنة مباشرة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

كلنا نعلم ان الانتحار محرم ويخلد في النار من قام بذلك ...........
    فماذا لو لم يكن يعلم الاندونيسي ان الانتحار محرم ؟
    ابو محمد
    قال غاندي:
    سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

المشاركة الأصلية بواسطة نوري مشاهدة المشاركة
      كلنا نعلم ان الانتحار محرم ويخلد في النار من قام بذلك ...........
      فماذا لو لم يكن يعلم الاندونيسي ان الانتحار محرم ؟
      ما هو عشان كده أنا قلت الله أعلم بوضعه، فيه حاجة في الشريعة إسمها فقه الوضع، يعني إنك تعرف الظروف المحيطة بالشخص، ممكن يكون عنده تأخر عقلي، ممكن يكون جاهل وما لقاش حد يسأله، ممكن يكون جاهل وفي شيخ في بلدهم هو اللي قاله كده، لإن بالذات في أندونيسيا وماليزيا والمناطق اللي زي دي فهم الإسلام عند كتير هناك مشوّه وحتى اللي فاهم الدين صح ممنوع من الكلام وفي الهند نفس الشيء وشوفوا اليوتيوب هتعرفوا إن حتى الناس اللي عندها مفاهيم خطأ عن الدين أرحم بكتير من الدول دي وأرجع برضه وأقول الغلط غلطنا احنا، هل في محاضرات باللهجة المحلية للناس دي ؟؟ بتكلم عن دبلجة مش ترجمة لإن في نسبة كبيرة لا بتقرأ ولا بتكتب ودول سهل جداً تضحك عليهم وبيصدقوا أي حاجة خصوصاً في النواحي الدينية والروحانيات، صعب يا أخ ستيل نعمّم الفتوى دي على كل حالة انتحار، الحكم ماشي صحيح لكن هل ذكر استثناءات؟؟ لم يذكر طيب يبقى ما نقدرش نعمم في حالة زي دي إلا لما نعرف الراجل ده إيه اللي خلّى تفكيره يوديه انه ينتحر في مكة بزعم إنه هيروح الجنة، صح ولا أنا غلطان؟؟ لو غلطان صحح لي أنا بحب النقاش الهادئ بدون شدة أعصاب
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

لا حول ولا قوة الا بالله....
        Jrchitects
        for Architectural and Graphic Designs
        jrchitects@gmail.com

المنتحر ملاده جهنم و العياذ بالله لكن الله غفور رحيم لا أقول هذا على سبيل التواكل و لكن أقول هذا لأن الرسول صلى الله عليه و سلم "يقول إنما الأعمال بالنيات و إنما لكل امرئ ما نوى..."
          بلاد الحر طبتي يا بلادي *** ملاذا طاب عيشك في فؤادي

blender for ever

هذه قصة بعيدة عن الواقع

السلام عليكم
              لاحول و لاقوّة إلا بالله العلي العظيم
              أسأل الله له و لنا المغفرة وحسن الخاتمة

النفس امانة لدينة عند الله فلا نستطيع ان نقتل جسم الانسان على حاجة لا ترضي الله
                ولكن ان كانت في حاجة ترضي الله مثل الجهاد فهذا له ثواب عظيم جدا عند الله

يعمل...
                X