Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن من الأخوة يدخلو ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

تصميم لافتات الفلكس او البنر الخاصة بوجهات المحلات او الفينيل

الدقة 72 كحد اقصى للريزوليشن
    الالوان rgb
    اعملها بطيخ على رمان اى كوكتيل متقلقش اللى على شاشة الكمبيوتر ده اللى هيطلع فى الافتة بس الاهم جودة الطبعة
    كلام نهائى مجرب فى الموضوع ده

ياجماعة موضوع الالوان cmyk ده فى طباعة الفليكس هيكون ازاى ؟؟ هو الفليكس بيدخل فصل الوان على افلام..الفليكس ده بيطبع على طابعة الوان بالضبط زى الطابعة المنزلية الملحقة فى جهازك بس على كبير حبتين..اية الكلام ده اى نعم ممكن يكون التصميم يكون cmyk بس مش اساس لان الاربعة لون فى المطبوعات الورقية فقط اللى بتدخل لفصل الالوان ...والله اعلم

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
      يا أخي حرام عليك ...

بحساب بسيط لو كانت اللوحة 3 متر × 1 متر والروزيليوشن 300 سيكون حجم الملف 1.17 جيجا ... هذا وهو فارغ ... فما بالك لو أضيف إليه الصور والطبقات .... ؟! وما بالك لو كانت اليافطة أكبر من هذا القياس ؟!

المهم أن الدقة لا يجوز أن تتجاوز في الأعمال الكبيرة الـ 72 ... و ربما أقل ...
      ===============================

انا معاك في نقطة أخوي أكتووم وأخالفك في نقطة أخرى .. ولقد جربت العمل في وكالات الإعلان ذات مره

شوف أخوي (( أدوبمي )) ..

إذا وضعت الدقة 300 وكان مقاس اللوحة 3×1 كما قال مشرفنا الغالي .. يعني راح تكون 300×100 cm

فخليها 30×10

اما لو وضعت الدقة الإفتراضية للبرنامج ألا وهي 72 .. فإرفع من حجم اللوحة إلى الحجم الأساسي 300×100

وانا أفضل لك الخيار الأول

موفق
      محاكاة الدمية الأسطورية " juohmaru "
      ==
      درس في فن التعامل مع أداة الـPen Tool
      ===
      ســــــــــــــــــــــــــ Java ـــــــــــــــــــــــــــلاح
      ====
      محاكاة سيارة Sport Concept بالفوتو
      =====
      ورشتي الأولى ____ (( Gate Of Imagination ))

اخي ادخل الله الموضوع لعله يفيدك http://www.maxforums.net/showthread....76#post1292976

اللهم انصر وثبت المجاهدين في العراق وفلسطين وافغانستان والشيشان
        قولوا امين
        اللهم حرر العراق وسوريا من ظلمة الشعوب كما حررت مصر وتونس وليبيا قولوا امين
        ===================================================================================================

الاسم : طيف حاتم الدليمي
        البلد : العراق حاليا في مصر
        الوظيفة : مصمم مواقع وجرافيك
        صفحتي على الجوجل+ : طيف حاتم الدليمي

انا عضو جديد

انا شايف ان الكلام هنا فى هذا المنتدى كلام محترم وناس محترمة واتمنى الافادة للجميع ان شاء الله

وانا سعيد جدا بإنضمامى الى هذا المنتدى والله المستعان ....,,,,,((()))

حياك الله أخي "عاطف عاشور"

...........................
            NDGraphics
            ..........................

المشاركة الأصلية بواسطة sasa6600 مشاهدة المشاركة
              تصميم لافتات الفلكس او البنر الخاصة بوجهات المحلات او الفينيل

الدقة 72 كحد اقصى للريزوليشن
              الالوان rgb
              اعملها بطيخ على رمان اى كوكتيل متقلقش اللى على شاشة الكمبيوتر ده اللى هيطلع فى الافتة بس الاهم جودة الطبعة
              كلام نهائى مجرب فى الموضوع ده

ياجماعة موضوع الالوان cmyk ده فى طباعة الفليكس هيكون ازاى ؟؟ هو الفليكس بيدخل فصل الوان على افلام..الفليكس ده بيطبع على طابعة الوان بالضبط زى الطابعة المنزلية الملحقة فى جهازك بس على كبير حبتين..اية الكلام ده اى نعم ممكن يكون التصميم يكون cmyk بس مش اساس لان الاربعة لون فى المطبوعات الورقية فقط اللى بتدخل لفصل الالوان ...والله اعلم

شكلك مش اشتغلت في اماكن دعاية و اعلان قبل كده !!!!!

لو شفت طابعه اللي بتطبع على الفلكس و فتحتها هتلاقي ان موجود 4 كارتج موجود فيهم الوان و هم CMYK
              لو انتا شفت حاجه غير كده ابقا قولي يمكن يكون هناك جديد
              Our Services
              al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
              ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا..
              ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

يعمل...
              X