Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

::: الــــــــــــــــــــــــــوهـــــــــــــــــــــــــــــم العـــــــــربى :::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ::: الــــــــــــــــــــــــــوهـــــــــــــــــــــــــــــم العـــــــــربى :::

السلام عليكم

كل يوم والتانى نشتم والنسب من لى يسوى ومن لى مايسوى وينشروا رسوم مسئية لدين الاسلامى ونقول مقاطعة ....!

نحن مش فالحين غير فى المقاطعة والدعاء والتاوكل وقول الشعارات لكن فعل لا يوجد

خلونا قاعدين نعد فى الاشياء التى يجب مقاطتعها واحنا لحد الان نستورد الكبريت والرسبو من باكستان والهند

اتمنى اننا ندعو الله ان الناس دى مش هى لى هاقاطعنا عشان لو قاطعونا الدول العربية هاتبقى فى مازق كبير جداااااا

دا بالنسبة لدول الكافرة كلها

ياريت نصحى من الوهم لى فية ونواجهة انفسنا بالحقيقة ولو لمرة واحدة

اتحددك ان كنت تلاقى فى الدول عربية منتج صناعة محلية بجودة عالية

كل المنتجات من الخارج وخصوصا فى دول الخليج ماشاء الله اكتر بلاد بتنفع الغرب

بدل مانحاول نتطور من انفسنا عشان نعمل حاجات تنافسهم قاعدين عمالين نعد فى منتجاتهم لى هانقاطعها عن طريق الانترنت لى برودوا بيجى لينا من بلدهم لى بضغة زر يرحوا قاطعين عنا النت دا

اصحوا بقا من الوهم

العالم كلوا بتقدم والدول العربية بترجع الى الوراء تخليوا معايا كدا لو الموارد الطبيعية والبترول خلص من الدول العربية اية لى هايحصل مش هاناخد غير بالجذمة القديمة وهايحصل فى بلادنا زاى مابحصل فى مجاعات افريقيا

هما مش عايزين العرب يتقدموا اصل هما عارفين تمام الانسان العربى اية اعمل اى حاجة جديدة اشغلهم بيها عشان ينسوا لى قبلها وهكذا

وحطين لينا شوية قاذورات فى النصف تسمى اسرائيل مع احتراماتى لقاذورات انى وصفت هؤلاء المراحيض بيها لى بقالنا 70 سنة بندعى عليهم فقط ومش بنعمل اى حاجة ضدهم غير الدعاء

يوجد فى دولنا العربية دول من اغنى دول العالم ومع ذلك متخلفين فى الصناعة والتجارة وكل شى مش بعملوا حاجة غير تصدير البترول فى الخليج وفى مصر قناة السويس والغاز الطبيعى الى اسرئيل واستيراد كافة الاشياء من الخارج بالكثير من الاموال

لية الدول العربية مايتحدوا مع بعض زاى دول اوربا ونطور من انفسنا والله مايبقى حد مثلنا

تعرفوا هما مسمين الدول العربية بااية بارض الرمل

السبب فى لى احنا فية دا بعدنا عن الدين الاسلامى تعرفوا شعب المراحيض ( اسرائيل ) لية متقدمين ومسيطرين على العالم كلوا مع انهم قلة قليلة لانهم لحد الان متمسكين بدينهم اليهودية مع انها محرفة بس ماشين على مبدا مش زاينا مش عارفين راسنا من رجلينا وقاعدين نسب ونلعن فى بعض انت مصرى وانت سعودى وانت مغربى ونستورد كل شى منهم من الصغير الى الكبيرة

مهزلة
    لكل داء دواء يستطب بة .... الا الحماقة اعيت من يداويها

ذو العلم يشفي في النعيم بعقله ... و اخو الشقاوة في الجهالة ينعم

جلد الذات من العادات السيئه
    فيه ناس كتير مبدعين بل ويتفوقو علي اقرانهم في الدول المتقدمه واعرف بعضهم من اصدقائي وبعضهم معنا هنا في المنتدي
    لكن كل هذا لا يساوي شيء بدون وجود المشروع القومي
    او نواة الدوله
    ساضرب لك مثال بسيط في صناعه من ابسط الصناعات
    لو فرضنا انك ستحول الرمل لكرستال
    نفس الصناعه بافران البترول تتكلف اضعاف امثالها من التي تعمل بالطاقه النوويه
    ذاده فارق الجوده النوعيه
    ببساطه من يملك طاقة نوويه يستطيع اعطائك كوب الكرستال ب1 علي 10 من سعر الذي تصنعه محليا وكسب اكثر منك بغض النظر عن من فيكم لديه عماله افضل
    هذه معادله لا يمكن كسرها
    كل ما يمكن تفعله الان حتي ترضي ضميرك هو الحفاظ علي الحته بتاعتك
    انما كلام عام وكده
    سامحني
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

قل من كان فى الضلاله فاليمدد له الرحمن مد

اخى الكريم المقاطعة سهلة جدا

البيبسى والكوكا بدلها شويبس وفيروز

وا لاريل و تايد بدلهم برسيل وبونكس

الناسكفية فى انواع بالهبل

البامبرز بدلة بيبى جوى

العربيات سوق السيارت اظن مليان

الايس كريم فى انواع بالعبيط

احنا مش بنتكلم فى رز ودقيق وزيت احنا بنتكلم فى كماليات ولها بدائل

يا اخى انزل اى وكالة وهتلاقى كل صنف منة اكثر من مئة نوع

متقوليش المشكلة فى السلع

المشكلة ان مفيش نفس تقاطع

ثم ان المقاطعة هى الخطوة الاولى فى الجهاد واثرها قوى

وفى ايدينا

معلش احنا مقصرين فى حجات كثيرة بس مقهورين فيها

المقاطعة اية الى قاهرك فيها

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله الى ما يقاطع تنطبق علية الاية الكريمة

"ختم الله على قلوبهم وعلى سمعهم وعلى ابصارهم غشاوة ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون "

غشاوة يا اخى ترى فيها الحق باطلا والباطل حق

غشاوة تدهن القلب بلك اسود لا يصعب علية اطفال غزة بقدر ما يحب بيتزا هت
      !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
        جلد الذات من العادات السيئه
        فيه ناس كتير مبدعين بل ويتفوقو علي اقرانهم في الدول المتقدمه واعرف بعضهم من اصدقائي وبعضهم معنا هنا في المنتدي
        لكن كل هذا لا يساوي شيء بدون وجود المشروع القومي
        او نواة الدوله

ساضرب لك مثال بسيط في صناعه من ابسط الصناعات
        لو فرضنا انك ستحول الرمل لكرستال
        نفس الصناعه بافران البترول تتكلف اضعاف امثالها من التي تعمل بالطاقه النوويه
        ذاده فارق الجوده النوعيه
        ببساطه من يملك طاقة نوويه يستطيع اعطائك كوب الكرستال ب1 علي 10 من سعر الذي تصنعه محليا وكسب اكثر منك بغض النظر عن من فيكم لديه عماله افضل
        هذه معادله لا يمكن كسرها
        كل ما يمكن تفعله الان حتي ترضي ضميرك هو الحفاظ علي الحته بتاعتك
        انما كلام عام وكده
        سامحني
        فعلا معاك حق اخى ياسر

فى الكثير من المبدعين العرب ومع ذلك لا نستفيد منهم مثل احمد زويل والكثير كلهم فى امريكا ولا ينفعوا بلدهم بشى لانوا بساطة زاى ماانت قولت مفيش حد هايوفر لية الامكانيات زاى امريكا مثلا

لكن السؤال هنا لية احنا مش بنحاول نطور من انفسنا مثلنا زاى الصين لى عدد سكانها يفوق عدد سكان قارة افريقيا كلها

او اليابان لى كانت مدمرة تدمير تام بعد ضربها بالقنابل النووية

ناس فكرت صح وعايزن يتقدموا

انا اشعر والله ان الناس مستعمرين عقولنا وافكارنا

اقرب مثال عن طريق افلاهم الشيطانية لى بيوصلوا لينا كل افكارهم عن طريقها وعند مشاهدة فليم اجنبى من افلام هوليود لازم تلقى فية رسالة معينة

اما العمل على منع الجهاد من الاسلام وتتصوير المجاهد لناس انوا شخص ساقط وارهابى

اشهار ولاية من بلدهم

اظهار جنودهم الجبناء بانهم اقوى جنود الارض وهما فى الحقيقة جبناء ومفيش حرب برى امريكا دخلتها الا وخسرت فيها

وماخفى كان اعظم

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة

البامبرز بدلة بيبى جوى

متقوليش المشكلة فى السلع

وفى ايدينا

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

"ختم الله على قلوبهم وعلى سمعهم وعلى ابصارهم غشاوة ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون "

اخى الكريم الفكرة مش فى المقاطعة انا واحد من الناس بحاول على قد مااقدر ابتعد عن الشركات الصريحة التى تساعد اليهود ولكن تضمن منين ان الشركات التانية دى اصحابها بردوا مش يهود

انا مش ضد المقاطعة انا عايز اوصل فكرة اخرى عن حالة الوطن العربى اقراءة الموضوع تانى اخى وانت هاتفهم انا عايز اوصل اية لناس

وانا ليس همى على الاكل كما تتوقع يارجل ياطيب ياغلبان

اخى الكريم الفكرة مش فى المقاطعة انا واحد من الناس بحاول على قد مااقدر ابتعد عن الشركات الصريحة التى تساعد اليهود ولكن تضمن منين ان الشركات التانية دى اصحابها بردوا مش يهود

انا مش ضد المقاطعة انا عايز اوصل فكرة اخرى عن حالة الوطن العربى اقراءة الموضوع تانى اخى وانت هاتفهم انا عايز اوصل اية لناس

هذا ما ترمى الية صح ؟؟؟؟؟؟
            !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

باختصار شديييييد..... المسلمون الان في العالم أجمع كقطيع الغنم الهائم بدون راعي ( أو قائد ) ..... نحن نحتاج لقيادة مسلمة واحدة لحماية هذه الأمة و الارتقاء بها بإذن الله.

لو قاطعنا البامبرز ألف سنة فلن تفرق معهم, لذلك همنا الان ليست مقاطعة بعض المنتجات, لكن همنا الان هو توحيد قيادة الأمة وتحريرها مما هي فيه ....

والسلام
              في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
              وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

المشاركة الأصلية بواسطة pop_issa مشاهدة المشاركة

الشعب اليهودي هو اكبر من يتخذ من المقاطعة سلاحا
                التهمة دائما جاهزة ( معادات السامية) وصالحة لكل وقت وكل حالة
                في امريكا نفسها الرئيس و المخرجين, الممثلين, الوزراء و الفنانين ....... يعملون الف حساب لبني صهيون فقط لانهم يستخدمون سلاح المقاطعة ... بل قطع الهواء والماء عن من تسول له نفسه الا يخدم سياساتهم . من اراد امثلة احظرها له.
                ومن اراد ألا يقاطع فذلك شأنه. ولكن ان يدعو الى عدم المقاطعة او السخرية من الذين هداهم الله اليها فهذا مختلف .
                يقول عز وجل :
                وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ
                إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا {53} سورة الاسراء
                وقال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم جاره، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه رواه البخاري ومسلم

وفقني الله واياك اخي الكريم لما فيه الصلاح لنا في الدنيا والاخرة
                ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
                إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
                مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة

البامبرز بدلة بيبى جوى

متقوليش المشكلة فى السلع

وفى ايدينا

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كلام حضرتك مظبوط ومنطقى وصحيح وانا اؤيده
                  نحن قوم اعزنا الله بالاسلام
                  فان ابتغينا العزة فى غير الاسلام اذلنا الله

كما ذكرت اخي
                    لا يوجد مشروع قومي
                    حاليا علامةخيانة رئيس اي دوله في وجهة نظري المتواضعه هي ان كانت هذه الدوله لا تملك طاقه نوويه
                    في ظل الفوضي النوويه التي خلفها تفكك الاتتحاد السوففيتي كانت فرصه مثاليه لكسر شوكة النظام الدولي ودخول العالم الجديد من اوسع ابوابه
                    التي اعتقد انها الان درب من دروب الخيال الا بحيلة مستورده من دماغ جباره لتمرير الموضوع خفيه
                    واعلانه بعد انتهائه (كما فعلت ايران)
                    بدون نووي لن تستطيع المنافسه لانه منتجاتك الاقل جوده ستكون دائما اعلي تكلفه
                    يعني من الاخر بالنسبه للمواطن العادي فتح محل كشري يمثل هدف نبيل لانك لن تقوم في ظل النظام الحالي بصناعه كيس كمبيوتر فارغ (حتي بدون داعم الطاقه )
                    بلاد الكوارث

مدونتي

يبدو ان بعض الاخوة لم يفهموا القصد من الموضوع

انا ادعو اننا نواجهة انفسنا بالحقيقة ان الدول العربية فى الحقيقة ماتقدرش تستغنى عن الدول الغربية كلها لاننا نعتمد عليهم فى كل شى ومع ذلك لا نتعرف بالحقيقة دى

عندك اقرب مثل امريكا تخصص 10 % من الضرائب بتاعتها الى اسرئيل تخيل 10% من ايرادات امريكا هايبقوا كام فى السنة امريكا هى المسئول الاول فى فيما يحدث فى فلطسين تخيلوا معايا لو امريكا بطلت مساعدات الى اسرئيل وكفت عن دعمها بالسلاح والعتاد ماسيحدث كلمة واحدة من امريكا تقدر توقف بيها الحروب على المسلمين سواء فى العراق او افغانستان او فلسطين بعد كل هذا مفيش حد فينا شاف حدد يدعو ان يتم مقاطعة البضائع الامريكية

اليس من الاولة ان تكون امريكا على راس المقاطعة تخيلوا معايا لو كل دول الكافرة قاطعت العرب ماذا سيحدث هل هانعرف نتج لانفسنا هل هانعرف نصنع كتاب كمبيوتر هل هانعرف نعمل انترنت والكثير والكثير

دولة زاى الصين اية لى يحصل لو العالم قاطعها سيزيد التقدم بتاعتها لانهم هايفكروا ازاى يعتمدوا على انفسهم دون الحاجة الى العالم كلوا

انا اتمنى ان نشوف وحدة عربية زاى دول الاتحاد الاوربية

وقف الحروب والدماء فى الدول العربية

طرد اليهود من فلسطين

عمل صناعات تنافس بقوة الغرب ونقول نحن العرب

تخيلوا ان فية ناس لحد الان فى الدول الغربية واخدين فكرة عن العرب انهم قوم متخلفين لا يفقهون شى ولا يعرفون الانترنت ويتعجبوا لما يلاقوا واحد عربى مبدع فى مجال ما كما لو انوا معجرة

لانهم بساطة مش واخدين على الابداع من العرب عشان كدا واخدين عنا الفكرة دى

فى بعض الناس مش بعملوا شى غير فاتحة لسان وقفلة الودان وتعصب اعمى ولا ينظر نظرة منطقية الى العالم من حولوا

وزاى ماقال جسار

المسلمون الان في العالم أجمع كقطيع الغنم الهائم بدون راعي ( أو قائد ) ..... نحن نحتاج لقيادة مسلمة واحدة لحماية هذه الأمة و الارتقاء بها بإذن الله.

كما ذكرت اخي
                        لا يوجد مشروع قومي
                        حاليا علامةخيانة رئيس اي دوله في وجهة نظري المتواضعه هي ان كانت هذه الدوله لا تملك طاقه نوويه
                        في ظل الفوضي النوويه التي خلفها تفكك الاتتحاد السوففيتي كانت فرصه مثاليه لكسر شوكة النظام الدولي ودخول العالم الجديد من اوسع ابوابه
                        التي اعتقد انها الان درب من دروب الخيال الا بحيلة مستورده من دماغ جباره لتمرير الموضوع خفيه
                        واعلانه بعد انتهائه (كما فعلت ايران)
                        بدون نووي لن تستطيع المنافسه لانه منتجاتك الاقل جوده ستكون دائما اعلي تكلفه
                        يعني من الاخر بالنسبه للمواطن العادي فتح محل كشري يمثل هدف نبيل لانك لن تقوم في ظل النظام الحالي بصناعه كيس كمبيوتر فارغ (حتي بدون داعم الطاقه )

ياسر الموارد موجودة المشكلة فى العقول والتفكير نفسوا لى نجح الغرب فى الغالوا عند الكثير من العرب

شوف برج العرب لى مقابض الغرف من دهب ادخل جراج سمو الامير او سمو الاميرة تجد اكتر من 100 سيارة من جميع الانواع ماهذا التبزير

الوطن العربى فية الكثير من الموارد بس لاسف مش عارفين يستغلوها غير فى الاكل وصرف على كروشهم

المشاركة الأصلية بواسطة pop_issa مشاهدة المشاركة
                          ياسر الموارد موجودة المشكلة فى العقول والتفكير نفسوا لى نجح الغرب فى الغالوا عند الكثير من العرب

شوف برج العرب لى مقابض الغرف من دهب ادخل جراج سمو الامير او سمو الاميرة تجد اكتر من 100 سيارة من جميع الانواع ماهذا التبزير

الوطن العربى فية الكثير من الموارد بس لاسف مش عارفين يستغلوها غير فى الاكل وصرف على كروشهم
                          يبدو انك لم تفهمني اخي الكريم
                          انا لا اتكلم عن الموارد علي الاطلاق
                          مصر علي سبيل المثال لم يصيبها الفقر علي مر التاريخ ابدا
                          ولا حتي الان
                          كل الحكايه ان موارد الدوله بنفقها 5 او 6 عائلات علي مزاجهم الخاص بشراء شوارع وقري سياحيه وشاليهات مارينا
                          انا اتكلم عن مشروع قومي يحقق هدف بنتفع منه الجميع
                          عايز لما حد يجيله فكره يروح وزاره البحث العلمي يجد من يدرس فكرته بشكل جدا ويؤمن له ان لاتقف الاجرائات قبل المال لتنفيذها وضمان عدم سرقتها وتطبيقها عند واحد قريب مسؤل حبيبه ولا نسيبه
                          انا اختلف معك فقط في مسألة العقول
                          العقول موجوده وبزياده وجاهزه ومتحمسه
                          مجرد ما تلاقي دوله هاتعمل الي عليها
                          بلاد الكوارث

مدونتي

يبدو انك لم تفهمني اخي الكريم
                            انا لا اتكلم عن الموارد علي الاطلاق
                            مصر علي سبيل المثال لم يصيبها الفقر علي مر التاريخ ابدا
                            ولا حتي الان
                            كل الحكايه ان موارد الدوله بنفقها 5 او 6 عائلات علي مزاجهم الخاص بشراء شوارع وقري سياحيه وشاليهات مارينا
                            انا اتكلم عن مشروع قومي يحقق هدف بنتفع منه الجميع
                            عايز لما حد يجيله فكره يروح وزاره البحث العلمي يجد من يدرس فكرته بشكل جدا ويؤمن له ان لاتقف الاجرائات قبل المال لتنفيذها وضمان عدم سرقتها وتطبيقها عند واحد قريب مسؤل حبيبه ولا نسيبه
                            انا اختلف معك فقط في مسألة العقول
                            العقول موجوده وبزياده وجاهزه ومتحمسه
                            مجرد ما تلاقي دوله هاتعمل الي عليها

انا بجد واحد من الناس لو اطول اولع فى الحرامية لى ناهين خير البلد والله هاعملها مش عارف حال مصر هايفضل كدا لحد امتا

وجلوس هؤلاء الناس على انفاس الشعب المصرى

يعمل...
                            X