Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المنتال راي والفيراي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

يمكن يا هشام
    لكن انا جربت اعمل رندر لاعمال ايفر موشن زي ماهما مظبتين الرندر بالظبط (علي ماكس مع في راي )
    الوقت كان فظيع جدا حتي مع تخفيض انتي الياسنج
    علما باني احصل علي نتائج مرضيه مع وقت مرضي في منتل راي بسهوله (لا اتكلم عن اعمال سوبر بالتأكيد لكن مواكبه للمستوي الموجود في السوق من حيث قيمة المنتج مع التكلفه )
    بالنسبه للصوره الثانيه ايضا كانت هاي ديفنشين 32 بت للاسف لم اراقب الوقت وقتها
    اهلا ياسر ... الفيراي سلاح ذو حدين ... يمكنك ان تحصل على نفس النتيجه التي تأخذ 3 ساعات بنصف ساعه فقط ...
    الاعدادات في الفيراي تصل لمرحله نسميها saturation بعد كده مهما تزيد يعتبر مضيعه للوقت مقارنه مع ما ستحصله من دقه .. وهو فعليا لا يذكر

من ناحية السهولة اختلف معك
    انا دائما كان يحدث لي مشاكل مع المنتال لغاية ما كرهته في فترة وقاطعته
    انا مثلك تماما .. كنت جربته وكرهته وتركته .. لكن قررت اجربه في ماكس 2009 وارتحت له جدا .. هل اشتغلت على MR exposure control ?
    اظن ان الامر سيختلف معك في الداخلي والخارجي ..

الاعدادات في الفيراي تصل لمرحله نسميها saturation بعد كده مهما تزيد يعتبر مضيعه للوقت مقارنه مع ما ستحصله من دقه .. وهو فعليا لا يذكر
      ممكن شرح اكثر لهذه النقطه اخي عصام
      بلاد الكوارث
      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

ممكن شرح اكثر لهذه النقطه اخي عصام
        مثلا عندك في اي خامه لو كانت عاكسه .. ال subdiv الخاص بالانعكاس بيكون افتراضيا 8 .. لو حطيتها 20 حيكون الوضع ممتاز
        شاهدت بعض الموديلات في ايفرموشن بيكونوا حاطين الsubdiv 50 ... تخيل كميه الوقت الذي سياخذه الرندر .. طبعا انا اضمنلك ان النتيجه ستكون 95% متشابهه ولن ترى الفرق ابدا ..

في اعدادات الرندر مثلا ال irradiance map ممكن تضعه من -3 الى 1 في اقصى احتمال .. اما ان تضعه -3 الى 3 فهذا ايضا يعتبر تبذير

ايضا مثلا hsph subdiv في اعدادات الرندر برأيي 100 على اقصى حد يكون كافي مع اني مقتنع بال 70 فقط .. لكن في بعض الاحيان اجدها 120 و 150 .. بردو بقول حرام

في النهايه .. من حكم بماله فما ظلم .. واللي عندو جهاز جبار ممكن يجرم بالفيراي مفيش مانع .. لكن بنتكلم بشكل عام على نسبه الزياده اللي حيحصل عليها في الوضوح من هذه الارقام العاليه .. لا تكاد تكون ملحوظه

وصلت الفكره اخي عصام
          فعلا انا شوفت في احد فيدوهات في راي نفسها بيتكم عن تقليل معمامل الوقت
          هو في الحقيقه كان بيتكلم عن نقطه بديهيه لدي اي شخص بيدرس رندر لكنها كانت مهمه جدا وهي استخدام معادله التكيف في تنعيم العينات وكيف الاستفاده باعلي جوده في اقل وقت
          بس انا لي ملاحظه يمكن في يكون كلامي ينطبق علي مايا ولا ينطبق علي ماكس
          ان حاولت ان احصل علي نفس الجوده منتل راي يبدو لي ابسط واسرع
          او ممكن تكون مسألة تعود فقط
          كمان بعد دخول ارش اند ديساين معادلة الشيدر نفسها اختلفت
          بعد ماكنت اضطر لتركيب نود علي نود للوصول لنتيجه معينه اصبح يعطيها لك طرحه واحده
          طبعا في راي كانه له السبق في هذا
          هما عموما اذكياء جدا واتسطاعو تبسيط مفهوم الاظهار بشكل كبير
          بلاد الكوارث
          حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
          لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
          وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
          وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

طبعا يا ياسر .. ماده arch & design ماده عبقريه .. تقريبا اخدت نفس خصائص خامه الفيراي لكن تجاوزته ايضا بميزات مش موجوده في خامات الفيراي مثل خاصيه ال illuminace shader اللي موجود في خامه arch & design نفسها .. فيها خصائص جميله جدا .. تجعل الخامه ليست فقط مشعه بل تعتبرها وحده اضاءه حقيقه مثلها مثل وحدات الاناره الموجوده في الاضاءه

المنتال راي عبقري .. وفي طريقه للتسهيل على المستخدم وجعله more friendly للمستخدم العادي .. وهذا سبب انتشاره في الاونه الاخيره ونفي فكره ان اوتوديسك تشتري الفيراي نهائيا

Name 1 thing you can do with mental ray and you can't do with Vray.
              I'll name things that you can do with Vray and you can't do with mental ray, at least not as easy:
              اجعل اوبجكت يعمل فقط 30% Color Bleed عوضا عن 100% مثال سجادة حمراء في غرفة بيضاء.
              ~sion
              هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

اجعل اوبجكت يعمل فقط 30% color bleed عوضا عن 100% مثال سجادة حمراء في غرفة بيضاء.
                ~sion
                اتمنى اكون فهمت صح انك بتقول حاجة مش موجودة في المنتال او صعبة

هي تريكه جديدة في ماكس 2009 محدش يعرفها كتير
                مابة جديدة في المنتال
                مش فاكر اسمها بالظبط بتظبطلك الدنيا زي ما انت عايز بالظبط

انا مثلك تماما .. كنت جربته وكرهته وتركته .. لكن قررت اجربه في ماكس 2009 وارتحت له جدا .. هل اشتغلت على mr exposure control ?
                  اظن ان الامر سيختلف معك في الداخلي والخارجي ..
                  طبعا طبعا
                  زي الفيزيكال كام بتاعة الفيراي بالظبط
                  هي صعبة في التظبيط صراحة .. محتاجة واحد فاهم تصوير بس ....سعات بتظبط

لكن انا جربت اعمل رندر لاعمال ايفر موشن زي ماهما مظبتين الرندر بالظبط (علي ماكس مع في راي )
                  الوقت كان فظيع جدا حتي مع تخفيض انتي الياسنج
                  المشكلة زي ما قال الاخ عصام
                  ان اعدادت الرندر عندهم عالية جدا ...يعني بجد حرام
                  لازم تقلل كل الخيارات خصوصا النويز والاريديانس ماب والسبدفيجن

I'll name things that you can do with Vray and you can't do with mental ray, at least not as easy:
                    اجعل اوبجكت يعمل فقط 30% Color Bleed عوضا عن 100% مثال سجادة حمراء في غرفة بيضاء.
                    ~sion
                    حسب ما فهمت تقصد خامه vraymtlwrapper
                    لان بها معامل indirect GI وممكن تخليه اقل من 1
                    في املنتال راي موجوده هذه الخاصيه وتقدر تحددها لكل اوبجكت ..

المابة اسمها
                      mr raytype switcher
                      مخفية تقريبا

او الطريقة القديمة بالفوتون تحط فوتون بازيك وتتحكم منه في اللون الخارج وشكرا

في طريقة بأة تنفع مع الاثنين فيراي ومنتال

انك ترندر على 2 باس
                        بس طبعا مش هنلجألها طالما عندنا كل الطرق دي

المنتال بس محتاج واحد يفهم هو بيفكر ازاي

Name 1 thing you can do with mental ray and you can't do with Vray
                          انك تخرج انيميشن interactive animation بدون فليكر (في وقت قليل) وبدون حساب خرائط
                          هو ده المستحيل مع الفيراي

على الجانب الاخر ...ممكن جدا مع المنتال راي

بالمناسبة ايه لازمة اخفاء المابات بالمنتال راي
                            الناس دي بتخبي عننا المابات ليه ؟

سعات تلاقي مابات جامدة جدا مخفية متعرفش ليه ؟

المشاركة الأصلية بواسطة Dimension مشاهدة المشاركة
                              ~sion
                              u mn that w can't control the color bleed!!!!!!?????

بالمناسبة ايه لازمة اخفاء المابات بالمنتال راي
                                الناس دي بتخبي عننا المابات ليه ؟

سعات تلاقي مابات جامدة جدا مخفية متعرفش ليه ؟
                                ههههههههههه
                                معاك حق

يعمل...
                                X