Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انطباع اول ..................عن المايا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انطباع اول ..................عن المايا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    الموضوع عبارة عن انى انا بشتغل ماكس من فترة وفى مجال شغلى بستخدم الماكس بس لما حبيت ادخل انميشن حسيت ان الماكس محققش رغباتى فى الانميشن على الرغم انى بتشغل بارتكال فلو وفجوال افكت على الماكس انما حاسس ان الماكس مش هيحقق الرغبات الى انا عاوز اوصلها يمكن دا تقصير منى انما دا الى انا حسيتة

وقررت ادخل المايا بسبب الموضوع دا فا من واول وهلة وقررت اشوف المودلينج فى المايا حسيت ان الماكس افضل بل وبروفشنال عن المايا فى المودلينج يمكن انا حسيت كدة عشان انا بشتغل مودلينج كويس على الماكس ولسة مبتدء انما دا انطباع اول
    فا كنت عاوز اعرف بردو امكانيات المايا فى البارتيكال والانميشن انا مش بقصد الكركتر انميشن انما شغل بارتكل زى البارتكال فلو كدة يعنى

فا كونت عاوز اعرف بس وهل لو انا حاولت ادخل الهودينى عشان حتتة الدينمكس دى والبارتكل لازم اعدى الاول على مايا ولا ادخل مرة واحدة هودينى ولا اعمل اية بظبط

لكم خالص التحية
    احمد البحيرى
    احمد البحيرى

اشتغل هودينى او سوفت اميج
    لكل داء دواء يستطب بة .... الا الحماقة اعيت من يداويها

ذو العلم يشفي في النعيم بعقله ... و اخو الشقاوة في الجهالة ينعم

شكراا pop_issa على الرد والمرور
      انما انما قريت مرة عن الهودينى انه اقرب جداا لمستخدمين المايا فهل هذا صحيح
      وشكراا
      احمد البحيرى

اخى الحبيب انا قرات مناقشات كتير بين اساتذة هنا فى المنتدى عن هذا البرنامج الضخم الهودينى

باختصار ومضمون ماقرات عنوا من ردودهم انوا هو اقوى برنامج بلا منافس لا مايا ولا ماكس ولا اى شى هو رقم 1 وبعدوا السوفت اميج وبعدوا المايا

انت كنت مهتم بالموثرات الحركية وجيد فى لغة الانجلزية فاختار الهودينى لان كل الدروس بتاعتوا بالغة الانجلزية

وتمن البرنامج 17000$

بجد انا مش قادر افهم الناس الفرخه ولا البيضه الي جه الأول
          ليه بننظر للموضوع بشكل سطحي مايه ولا مكس ولا سفت اماج ولا .......
          فيه ايه لو اتعلمت كل الاقدر اتعلمه اين كان بسيط بس المهم اتخصص في حاجه بحيس مضيعش مجهود السنين الفاتت ليه مخدش من كو بستان ورده بس مع الحفاض على هويتي من حيث كوني متمكن بستخدام احد البرامج مستحيل اي برنامج من البرامج يتفوق على الأخر بالأطلاق لزم في حجه هتلاقي التاني اقوى من التاني
          لعمرك ما ضاقت بلاد بأهلها, ولكن أحلام الرجال تضيق

الاخ majedzaman
            ممكن تكون فهمت الموضوع غلط انا لا بقارن بين البرامج ولا بقول مين احسن انا بسائل عن وجهة نظر ناس استخدمت المايا وبشوف هل هيفدنى فى مجالى ولا لا دى كل الحكاية عشان مضيعش وقت فى التجارب
            وشكرا للرد والمروو
            احمد البحيرى

اخي احمد اخونا ماجد مفهمش كلامك غلط ولكنه بيعقب على كلام اخونا pop_issa اللي بيفرق بين البرامج مفيش اي برنامج اقوى من التاني وانا عن نفسي مش مقتنع ىنهائيا بالترتيب اللي ذكرة اخوناpop_issa
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
              وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

الاخ donjwan88 شكراا على الرد والمرور

على العموم حصل خير
                احمد البحيرى

ياجماعة انا لم اعمل مقارنة

صاحب الموضوع سال عن افضل برنامج يوفر عمل المؤثرات الحركية بااحترافية

وعلى مااعتقد ان هو الهودينى افضل برنامج فى ذلك بلا منافس يوفر هذة الاشياء

هو فى اة ادوات احترافية لكن مش هايقدمها ليك على طبق من ذهب من غير ماتعب

انما اذا عن الموديل اى برنامج يمكن لة القيام بالمشروع

اتمنى يكون الشباب فهموا انا اقصدى اية

انا سيارتي نوعها فورد فوكس ( لون اسود )

و لكن لو مرت جنبي كورفت ( احمر - كشف ) .. ابص عليها .. لانها تشد الانتباه ...

نقدر نقول ان مفيش فرق بين الفورد و الكورفت ... ؟؟؟؟؟

دائما يوجد الفرق .. حتى بين التؤم ...

انا احب زوجتي الاول اكثر من الثانيه .. لان طبخها احلى ... شلون مافي فرق ؟؟؟!!!!!

انتو شكلكو حتودونا بداهيه ... هههههههههههه
                    M A Y A ....... PacimaNTubE
                    HD YouTube MAYA TraininG

نصيحه ...

المايا خلاصك عزيزي
                      HD YouTube MAYA TraininG

المشاركة الأصلية بواسطة N@mic@P مشاهدة المشاركة
                        نصيحه ...

المايا خلاصك عزيزي
                        we it comes to FX ...sorry N@mic@P .... HOUDINI is the best
                        http://www.sidefx.com/index.php?opti...d=44&Itemid=88

Houdini is not like MAYA, maybe both node base but HOUDINI is procedural software.
                        what I mean in MAYA you have the history for everything you done, and you can delete the history
                        Houdini you have the choice to ignore some operators or add new one in between
                        but ..... HOUDINI is not a familiar software, not all the companies using it, but my point of view is ... HOUDINI is coming

at the end it is it up to you .... the one is better for you ... use it
                        لا حول ولا قوة إلا بالله
                        I Do Not Have Arabic Keyboard
                        To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
                        Learn from Doing, not by Dreaming

نعم اخي مازم ...

اشكرك لكلامك ... ممكن يكون الهوديني افضل ..

انا لا استطيع ان اجزم .. و ذلك لاني لا افقه شيء بالهوديني .. و بهذا لم اعرف الفروقات اللي بينهم ..

انا سمعت انه افضل كما سمعت ان الماكس افضل ايضا من المايا و المودو ايضا افضل من المايا و كثير من البرامج ممكن تكون افضل ...

نتمنى يكون واحد من بين الاعضاء الكرام .. ممكن يعطينا ميزه موجوده بالهوديني و ليست موجوده بالمايا او على الاقل سهولة عمل حركه في اي من هذين البرنامجين ...

علشان نقدر نحدد بالنهاية مين الافضل .. صح ؟

انما يكون مين الافضل ... انا متأكد ان في واحد افضل من الثاني .. و ان كان واحد يتميز عن الثاني ببعض الاوامر ..

شرايك مازم ؟
                          HD YouTube MAYA TraininG

to be honest I am not in depth with Houdini but all i Know about it is you can do complicated job without know any script, Maya you have to know MEL to do it easy
                            for example
                            if you have a chair with 4 legs, you can build your network in Houdini to add more legs in the chair with slider ....
                            i just want to give a simple example, but I think there is another brother here, his name is Hosam ....
                            learning Houdini and he knows better than me
                            sorry if i can not add more, but i will do it after 1 month when i have time to explain the differences in depth
                            لا حول ولا قوة إلا بالله

another thing you have to put it in your mind
                              it does not matter what software you are using, all companies making research first before choose which one will be suitable for this project
                              so they have a pipeline and workflow , they always using which is fit in their system and get the job done quickly

but over all ..... most of big names using MAYA and Houdini
                              لا حول ولا قوة إلا بالله

يعمل...
                              X