Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انجاز مهدور !!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انجاز مهدور !!

بعد ما اشتغلت شوية و بعد ما بدأت اعمل لنفسى شعبية وسط زملائى فى العمل
    وصلت لمرحلة انى خلااااااص مش قادر اكمل الشغل اللى كنت بشتغله و قررت
    ترك العمل دون النظر او الالتفات لما قد حققته و قررت اخيرا ترك العمل و كانت
    النتيجة ان بعدها بكم يوم انى تشاجرت مع احدى زملائى فى العمل و امام كل من
    كان يعرفنى لأحطم دون ان اقصد السمعة الطيبة التى كنت قد بدأت اكتسبها وسط
    زملائى .

بعد ذلك ذهبت لمكان اخر للعمل و قد بدأت ايضا ان اكتسب سمعة طيبة وسط زملائى
    لكن بعد حوالى اسبوع و اكثر بقليل قررت ترك العمل لظروف خاصة و بعد ان قولت
    لنفسى اترك العمل خارج الجرافيكس مؤقتا و ابتدى اركز فى الجرافيكس من جديد
    فوجدت نفسى اصتدم بمشاكل غير متوقعة و كان استنتاجى لحل تلك المشاكل فى الجرافيكس
    هو ان اعود و ابحث عن عمل خارج مجالى من جديد .

فجأتنى فرصة اننى اذهب للعمل فى بلد اجنبى مع العلم ان لم تأتنى الموافقة من اصحاب
    العمل للسفر اليهم و لكن الأسئلة التى دارت فى ذهنى هو :-

* هل استطيع ان اعتمد على نفسى فى الغربة دون تعلم ذلك فى البلد الأم ؟؟!!
    * هل سيكون العمل فى البلد الأجنبى افضل من العمل فى البلد الأم ؟؟!!
    * هل تعتبر مرحلة السفر مرحلة انا استطيع ان اتحمل تابعتها ؟؟!!

ايه رأيكوا فى الموضوع دة ؟؟

والله فى رايى من كلامك احس انك متسرع كتير فى قرارتك التى تؤثر على مستقبلك

ولو لاقيت فرصة شغل فى مصر اشتغلها واذا مش لاقى سافر بلد من لى بطلبوا عمالة زاى الامارات مثلا وحذارى من الكويت عشان بكرهوا المصرين وبعاملهم وحش جداااااااا
    لكل داء دواء يستطب بة .... الا الحماقة اعيت من يداويها

ذو العلم يشفي في النعيم بعقله ... و اخو الشقاوة في الجهالة ينعم

انا عن نفسي كرهت البلد دي باللي فيها...

Autodesk
      MAYA

السلام عليكم ازيك يابو حميد كيف حالك يابطل من كلامك انت شايف انك انصدمت بالواقع فى معاملات الغير
        وكيفية ضبط النفس تقبلها للغير بعيوبهم وعبئات العمل ايا كانت حاول تتقبل الوضع لو حتى مرير بعض الشيئ
        ولو هاتتحمل شيوه بس لمصلحتك انك تحقق نفسك فى بلدك قبل اى بلد اخر لانك لو مكنتش هنا قوى فى بلدك وقوى مش بقصد فيها فى مستوى اعمالك فقط لكن مستوى تحملك للامور والتعامل فى احلكها لان فى كل الاحوال واغلبها لايجد المرء ما يتمناه الا بالتعب المضنى وان وجده لا بد ان يكابد من اجل ان يحافظ عليه ودوام الحال من المحال متفكرشى فى السفر الا لما تحس فى وقت انك قدرت تتغلب على النقطه دى لان لو فعلا فشلت ان تتعايش فى مشاكل العمل ومرارته وعبئة المسؤليه فيه لن تتحاملها لا خارج البللاد ولا داخلها اتمنى لك من الله كل خير وان يثبتك على الحق اينما كنت واينما حللت

المشاركة الأصلية بواسطة pop_issa مشاهدة المشاركة
          والله فى رايى من كلامك احس انك متسرع كتير فى قرارتك التى تؤثر على مستقبلك

ولو لاقيت فرصة شغل فى مصر اشتغلها واذا مش لاقى سافر بلد من لى بطلبوا عمالة زاى الامارات مثلا وحذارى من الكويت عشان بكرهوا المصرين وبعاملهم وحش جداااااااا
          معاك حق فى جزئية التسرع و بالنسبة للبلد فهى ليست ببلد عربى ... انها كندا !!!!

المشاركة الأصلية بواسطة nvidia مشاهدة المشاركة
          انا عن نفسي كرهت البلد دي باللي فيها...
          خلاص سافر او روح اعمل شوية سياحة ... السياحة ممكن تريح الأعصاب شوية .

المشاركة الأصلية بواسطة ابومعاذ مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ازيك يابو حميد كيف حالك يابطل من كلامك انت شايف انك انصدمت بالواقع فى معاملات الغير
          وكيفية ضبط النفس تقبلها للغير بعيوبهم وعبئات العمل ايا كانت حاول تتقبل الوضع لو حتى مرير بعض الشيئ
          ولو هاتتحمل شيوه بس لمصلحتك انك تحقق نفسك فى بلدك قبل اى بلد اخر لانك لو مكنتش هنا قوى فى بلدك وقوى مش بقصد فيها فى مستوى اعمالك فقط لكن مستوى تحملك للامور والتعامل فى احلكها لان فى كل الاحوال واغلبها لايجد المرء ما يتمناه الا بالتعب المضنى وان وجده لا بد ان يكابد من اجل ان يحافظ عليه ودوام الحال من المحال متفكرشى فى السفر الا لما تحس فى وقت انك قدرت تتغلب على النقطه دى لان لو فعلا فشلت ان تتعايش فى مشاكل العمل ومرارته وعبئة المسؤليه فيه لن تتحاملها لا خارج البللاد ولا داخلها اتمنى لك من الله كل خير وان يثبتك على الحق اينما كنت واينما حللت
          و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخى فى الله ابو معاذ .
          سأحرص لأخذ بعين الأعتبار ما قولته ... الثبات مهم جدا فى كل الظروف .
          شكرا لك و ادينى باخد خبرة ..

هقولك وجهة نظري في الموضوع، إذا ما استحملتش التعب والضغط في بلدك، هتقدر بره؟؟ ما تعتقدش إن اللي برة ده هيديك حاجة بدون مقابل، مستحيل هوا صحيح هيشيلك على كفوف الراحة (من ناحية المميزات) بس هيبقى عايز منك شغل قد المميزات دي مرتين على الأقل، يا راجل دا انت في بلدك ممكن تمشي الأمور بالتفاهم، ممكن لو الأمور أزمت تمشي بعضها بالواسطة، أما برة إنسى، هتبدأ من الصفر مش قصدي مادياً بس قصدي واجتماعياً ومعنوياً وككل يعني
            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
              هقولك وجهة نظري في الموضوع، إذا ما استحملتش التعب والضغط في بلدك، هتقدر بره؟؟ ما تعتقدش إن اللي برة ده هيديك حاجة بدون مقابل، مستحيل هوا صحيح هيشيلك على كفوف الراحة (من ناحية المميزات) بس هيبقى عايز منك شغل قد المميزات دي مرتين على الأقل، يا راجل دا انت في بلدك ممكن تمشي الأمور بالتفاهم، ممكن لو الأمور أزمت تمشي بعضها بالواسطة، أما برة إنسى، هتبدأ من الصفر مش قصدي مادياً بس قصدي واجتماعياً ومعنوياً وككل يعني
              ربنا يبشرك بالخير !!:d
              انا كنت بقول كدة برده. طيب انا كنت بفكر افتح محل كومبيوتر هارد وير او شئ من هذا القبيل .
              ايه رأيك فى الخطوة دى ؟

على فكرة أنا لما نزلت مصر كانت هي البلد الغريب بالنسبة لي، ولو شفت أول موضوع لي هنا واللي انت رديت فيه، هتفهم أنا قصدي إيه، إنت هتمر بنفس الظروف مع التغيير في بعض الأمور، فاكر إنت رديت يومها وقلت لي إيه ؟؟ طبعاً ردك ما كانش ينفع لإن ده معناه إني أكون سلبي، السلبية برضه غلط، إنت قلت إنك اتخانقت مع زمايلك، طيب اتخانقت ليه؟؟ هل ضغط شغل، ولا زميلك اللي اتخانقت معاه مستفز، ولا انت بتخانق دبان وشك وخلاص؟؟، لو ضغط شغل في بلدك هتلاقي قده عشر مرات بره، لو زميلك مستفز، هتلاقي زيه كتييييييييير ومش استفزاز من نوع واحد لا استفزازات كتير، بتخانق دبان وشك مش هتعرف تعمل حاجة إلا إنك تبقى قطة مغمضة، وإلا لبست تهمة الإرهاب - اللي جاهزة لأي عربي اليومين دول - معلش إنت يمكن شايفني مكبر الموضوع بس العملية مش سهلة وخصوصاً إنك بتقول رايح شغل مش دراسة يعني المفروض، راكب العجلة من غير سنّادات يبقى لازم تسوق من غير ما حد يساعدك، وهو ده بالضبط اللي كان المفروض تعمله في بلدك قبل ما تفكر إنك هتعمله بره، رتب أمورك الأول قبل التفكير في موضوع السفر، خطط لنفسك صح قبل أي شيء
                (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد عابد مشاهدة المشاركة
                  ربنا يبشرك بالخير !!:d
                  انا كنت بقول كدة برده. طيب انا كنت بفكر افتح محل كومبيوتر هارد وير او شئ من هذا القبيل .
                  ايه رأيك فى الخطوة دى ؟

هل انت ليك خبرة في الصنعة؟؟ مش في الهاردوير، في الصنعة ذات نفسها، تعرف القطع بتتجاب منين، وجملتها كام والدهاليز بتاعة الصناعة دي، انت مستغرب إني بتكلم كده على هاردوير كمبيوتر، طالما الحاجات دي دخلت في التجارة إنت بتتعامل معاها على أساس إنها قطعة إن شاء الله تكون قالب طوب، لو ليك خبرة، وعارف الدهاليز بتاعتها وقبل كده الضرايب والمستنقعات المحتملة فيها يبقى على بركة الله، المهم تعرف تسلك أمورك لوحدك، هتحتاج مساعدة وإستشارات في الأول بس ما تعتمدش على حد إعتماد كلي ولا نصفي حتى خلي دور الآخرين قائم على الاستشارات وانت فكر كويس وقرر

وللعلم أي تجارة من أي نوع لو خطط لها صح، هتعمل أحلى شغل، سبت العملية ماشية كده يبقى هتفضل محلك سر، وما تخافش العملية محتاجة شوية ذكاء وتنظيم وبس

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                    إنت قلت إنك اتخانقت مع زمايلك، طيب اتخانقت ليه؟؟ هل ضغط شغل، ولا زميلك اللي اتخانقت معاه مستفز، ولا انت بتخانق دبان وشك وخلاص؟؟،
                    انا اتخنقت معاه عشان كنت قاعد فاضى بصراحة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
                    بس انا اللى فاكره انه لسعنى بالسيجارة اللى كانت فى ايده و انا ركبنى ستين عفريبت و نزلت فيه ضرب
                    قدام كل النـــــــــــــــــاس و انا مبسوط و فرحان هههههههههههههههههه

وجودك خارج نطاق البلد سوف يضعك في تحدي شديد مع نفسك
                      سوف لا تجد من يساندك فالبتالي يجب أن تعتمد على نفسك من الألف إلى الياء
                      محاولة إثبات نفسك سوف تكون الأهم
                      سوف يجتمع عليك الغربتين غربة البلد وغربة نفسك الجديدة التي تحاول ان تصنع منها نفس تتحدى وتصمد نفس ذات عزيمة قوية

عن رأيي يجب ان تلقي بنفسك في اليم إن كنت لا تجيد السباحة حتى تتعلمها وإلا ستموت
                      كل اناء بما فيه ينضح
                      إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد عابد مشاهدة المشاركة
                        انا اتخنقت معاه عشان كنت قاعد فاضى بصراحة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
                        بس انا اللى فاكره انه لسعنى بالسيجارة اللى كانت فى ايده و انا ركبنى ستين عفريبت و نزلت فيه ضرب
                        قدام كل النـــــــــــــــــاس و انا مبسوط و فرحان هههههههههههههههههه

Autodesk
                        MAYA

عموما يا احمد الناس وحشه
                          لو انتا ممتاز فى شغلك هتلاقى الناس بتحاول تتضربك فى ظهرك
                          لو انتا وحش الناس هتتضربك فى وشك
                          الصح ان انتا تتعامل مع الناس المتواجده معاك فى الشغل بجديه يعنى من غير ضحك العمل عمل ولا تحاول ان تكسب اصدقاء من العمل ساعتها كل الناس هتعملك حساب ولو فى ترقيه هتلاقى كل الموظفين بيرشحوك
                          تعرف ليه لان طبيعه النفس البشريه قذرة ودواء كل نفس الالتزام بالدين ودلوقتى صعب تلاقى ناس متدينه بمعنى تدين
                          ممكن تلاقى واحد بيصلى لاكن معندوش ضمير وزى ما بيقولوا متخسرشى حد وعلم على صاحبك اى استنزفه هذا هو مبدأ الاشرار الان
                          وممكن تلاقى واحد ما بيصليش لاكن يخدمك بعنيه الاتنين لاكن حذارى هذه النوعيه نادرة
                          لاكن انتا لو متعمقتش فى علاقتك بالعمل هتضغط على نفسيتهم وهيقولوا فى نفسهم هو متعالى عالينا؟
                          هو احنا مش اد المقام؟ وهيبدأوا يتكلموا فى غيابك لاكن كل واحد فى نفسه هيحاول يكلمك ويصاحبك لاثبات ذاته فقط وبعد ما يصاحبك هيخونك فى كلمه فى تصرف كده يعنى
                          الشاطر الذى يستطيع ان يلعب مع الناس من بعيد لبعيد وينول كل شىء بسهوله
                          دى خبرة سنين مكنتش هقولها غير لاولادى لاكن من كتباتك فهمت شخصيتك فعشان كده كتبتلك
                          بالتوفيق والثقه بالنفس مفتاح النجاح نعم قول انا انا انا ودع الناس يقولوا مغرور لاكن اعلم فى نفسك ان لا عيب فى انا العيب الوحيد ان يستخدمها الشيطان ويحولها الى تكبر على الناس فلهذا نتعوذ من الشيطان
                          كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
                          http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
                          تعلم الانجليزية على ضمانتى
                          http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
                          إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
                          http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
                          أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
                          http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
                            عن رأيي يجب ان تلقي بنفسك في اليم إن كنت لا تجيد السباحة حتى تتعلمها وإلا ستموت
                            كدة الموضوع محسوم لصالح السفر !

المشاركة الأصلية بواسطة nvidia مشاهدة المشاركة
                            معلش ... كلنا لها

المشاركة الأصلية بواسطة maya-max مشاهدة المشاركة
                            عموما يا احمد الناس وحشه
                            لو انتا ممتاز فى شغلك هتلاقى الناس بتحاول تتضربك فى ظهرك
                            لو انتا وحش الناس هتتضربك فى وشك
                            الصح ان انتا تتعامل مع الناس المتواجده معاك فى الشغل بجديه يعنى من غير ضحك العمل عمل ولا تحاول ان تكسب اصدقاء من العمل ساعتها كل الناس هتعملك حساب ولو فى ترقيه هتلاقى كل الموظفين بيرشحوك
                            تعرف ليه لان طبيعه النفس البشريه قذرة ودواء كل نفس الالتزام بالدين ودلوقتى صعب تلاقى ناس متدينه بمعنى تدين
                            ممكن تلاقى واحد بيصلى لاكن معندوش ضمير وزى ما بيقولوا متخسرشى حد وعلم على صاحبك اى استنزفه هذا هو مبدأ الاشرار الان
                            وممكن تلاقى واحد ما بيصليش لاكن يخدمك بعنيه الاتنين لاكن حذارى هذه النوعيه نادرة
                            لاكن انتا لو متعمقتش فى علاقتك بالعمل هتضغط على نفسيتهم وهيقولوا فى نفسهم هو متعالى عالينا؟
                            هو احنا مش اد المقام؟ وهيبدأوا يتكلموا فى غيابك لاكن كل واحد فى نفسه هيحاول يكلمك ويصاحبك لاثبات ذاته فقط وبعد ما يصاحبك هيخونك فى كلمه فى تصرف كده يعنى
                            الشاطر الذى يستطيع ان يلعب مع الناس من بعيد لبعيد وينول كل شىء بسهوله
                            دى خبرة سنين مكنتش هقولها غير لاولادى لاكن من كتباتك فهمت شخصيتك فعشان كده كتبتلك
                            بالتوفيق والثقه بالنفس مفتاح النجاح نعم قول انا انا انا ودع الناس يقولوا مغرور لاكن اعلم فى نفسك ان لا عيب فى انا العيب الوحيد ان يستخدمها الشيطان ويحولها الى تكبر على الناس فلهذا نتعوذ من الشيطان
                            جميل جدا !!
                            شكرا على الثقة دى. .

راي بسيط :
                              الحياة صعبة ... صعبة جدا . لا داعي لأن تساهم انت شخصيا في تصعيبها اكثر عليك ... انت في سنواتك الذهبية ..
                              سافر ... جرب ...و لا تشغل بالك بمن حولك كثيرا ...
                              يا ليتني بنفس سنك !!!
                              بالتوفيق
                              " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "

يعمل...
                              X