موضوع: بدايه مع المايا..

ردود: 7 | زيارات: 623
    3D Artist
    صور رمزية S.Elashmawy
    المنطقة
    مصر
    ردود
    853

بدايه مع المايا..

السلام عليكم
    ازيكم ياشباب المايا من فتره كبيره وانا بجهز لدخول عالم المايا وبلم فى العفش واعزل عندكم ودى اول تجربه على البرنامج بصراحه بعد عناء كبير جدا انا مش عارف من ايه بس اكيد من جهازى الخارق منها ان الجهاز بيبقى تقيل جدا وانا بشتغل وبالذات اما اجى اعمل زوم ياه بابقى هاتخنق وعاوز اكسر الجهاز فالمشكله دى من الجهاز ولا ايه دى امكانيات جهازى السوبر رام 1جيجا وكارت شاشه 64 بس بشتغل معايا على الماكس زى الفل فمش عارف المايا مختلف ولا ايه؟
    ياه بصراحه مش مصدق انى بشتغل مايا بس خايف ماكملش معاه على شان الجهاز انتم رايكم ايه.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    ما شاء الله تصميم جميل جدا وكمان الواير سليم

ومرحبا بك بيننا وعلى فكرة المشكلة تكمن في جهازك انت لان على حسب ما قرأت ان المايا يحتاج مواصفات كويسة للاجهزة وربنا يوفقك في الاعمال القادمة ان شاء الله
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

عضو متميز
    ردود
    1,664
    المشكلة مش مشكلة 1 جيجا رام ولكن المشكلة الأكبر انك بتقول كارت 64 ودة صعب جدا انك تتحرك فى الفيو بورت او حتى تشوف الألوان صحيحة ويمكن تظهر مشاكل اكثر بكتير
    وبالنسبة للعمل فهو جميل ربنا يوفقك يا اخى

vfx artist
    المنطقة
    مـــــ أم ـــــــصــــــ الدنيا ــــــــــــر
    ردود
    2,041
    بدايه جامده ربنا يوفقك
    Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

3D Artist
    صور رمزية S.Elashmawy
    المنطقة
    مصر
    ردود
    853
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة donjwan88 معاينة الرد
    ما شاء الله تصميم جميل جدا وكمان الواير سليم

ومرحبا بك بيننا وعلى فكرة المشكلة تكمن في جهازك انت لان على حسب ما قرأت ان المايا يحتاج مواصفات كويسة للاجهزة وربنا يوفقك في الاعمال القادمة ان شاء الله
    الف شكرا ياباشا وان شاء الله احدث جهازى قريب وعلى فكره استفدت كتير من دروسك جزاك الله كل خير.

toxic15987:اهلا اخى لا المشكله فقط فى الزوم اما يكون فى بلوبرنت شغال عليه بتيقى مشكله فى الزووم انما التحكم عادى ياعنى لو هاعمل مودلينج بعيدا عن بلوبرنت بيبقى عادى وعموما ان شاء الله احدثه قريب شكرا.

yaa_7oob: الف شكر ياباشا وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    المنطقة
    Cairo
    ردود
    973
    انا ساعات لما الجهاز يكون تقيل شوية او في حاجة شغالة ممكن اجي اعمل زوم او بان الاقي المايا تقيل شوية
    فاعتقد ان الافضل انك تحدث الكارت خصوصا انك بتتعامل مع الزي برش والعملية هتكون صعبة اوي
    وحاول تحدث الرامات ايضا انا عن نفسي شغال من سنة علي 2 جيجا رامات وبقيت حاسس انها ملهاش اي لزمة وفيه مشروعين في مسابقة الكرات معرفتش ارندرهم بسبب الرامات !

ده بالنسبة للسؤال اما بخصوص دخولك في المايا فاهلا بك يا عم عشماوي انت كده بتسلك الطريق الصحيح وهتلاقي المايا عالم تاني خالص انا حاليا لو شوفت واجهة الماكس بيجيلي ضيق صدري وحالة غريبة كده

طبعا مع احترامي لمستخدمي الماكس اللي معظمهم علي راسي من فوق

Autodesk
    MAYA

التصميم يحتاج لرامات قويه وكرت شاشه اقوى على شان يريحك في شغلك وخصوصا مثلك اذا كان تصميمه يتعلق بعمله اتمنى لك التوفيق

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل