Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استشارة بخصوص الحبوب الصينية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استشارة بخصوص الحبوب الصينية

السلام عليكم
    بعيدا عن أجواء الماكس، عندي حاليا مشروع بناء عضلات.......
    وصارلي أسبوعين تقريبا في التمرين..........
    وعرض علي صاحب الصالة "حبوب صينية" لزيادة الوزن، حيث أن صاحبكو رفيع شوية، كما عرض علي "مكملات غذائية" عبارة عن بروتينات ودهون
    والحقيقة أن عندي ريبة تجاه كل الحبوب والمنتجات المصنعة للرياضين
    هل جرب أحد هذه الحبوب وهل تنصحون بها ........وهل لها آثار سلبية مستقبلا؟؟؟
    الرجاء من أصحاب الرأي الإفادة؟

المشاركة الأصلية بواسطة منصووور مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بعيدا عن أجواء الماكس، عندي حاليا مشروع بناء عضلات.......
    وصارلي أسبوعين تقريبا في التمرين..........
    وعرض علي صاحب الصالة "حبوب صينية" لزيادة الوزن، حيث أن صاحبكو رفيع شوية، كما عرض علي "مكملات غذائية" عبارة عن بروتينات ودهون
    والحقيقة أن عندي ريبة تجاه كل الحبوب والمنتجات المصنعة للرياضين
    هل جرب أحد هذه الحبوب وهل تنصحون بها ........وهل لها آثار سلبية مستقبلا؟؟؟
    الرجاء من أصحاب الرأي الإفادة؟
    أكيد ليها آثار مستقبلية، بس في طرق لتجنبها قول لي إيه الحبوب اللي عرضها عليك عندك مثلاً أمينو 4444 دا خطير جداً وعايز معاملة خاصة، حقنة الديكا مرة واحدة في الشهر ومية وتمرين كتير عشان تحرقها كده يعني في أنواع تانية كتير وكل نوع ليه طرق التخلص من آثاره لازم تحدد إيه هي الحبوب

على فكرة أنا قصدي التقليل من آثارها مش تجنب الآثار أو القضاء عليها بشكل كامل
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

خش على الرابط ده وعيش مع الناس دي
      http://dvd4arab.maktoob.com/forumdisplay.php?f=166
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

بالنسبة للحبوب الصينية أنا عملت عليها بحث وجدت نسبة كبيرة اشتكت من الآثار السيئة لها وما يصاحبها من أمراض كالفشل الكلوي......إضافة لأن الوزن يرجع كما كان بعد التوقف عن استعمالها..........دي شطبنا عليها

بالنسبة للمكملات الغذائية..........ما هي الأنواع المحبذة للاستخدام؟؟؟؟؟؟
        وهل من أخطار ناجمة عنها؟؟؟؟؟؟؟

أخي mmnoor شكرا على الرابط المفيد، وححاول بكرة أجيبلك اسم المنتج قد يكون عندك فكرة

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة

ماهي آثارها؟؟؟؟؟؟؟ قلقتني

بصراحة انا لا ارجح اى حاجة من الحاجات دي
            اتعب فى التمرين قوي واشتغل صح علي العضلة
            افضل 100 مرة من المكملات
            خليك فى الطبيعي
            ده رأيي

المشاركة الأصلية بواسطة منصووور مشاهدة المشاركة
              ماهي آثارها؟؟؟؟؟؟؟ قلقتني
              زي ما انت قلت إحداها الفشل الكلوي، وبعضها ممكن يسبب أمراض تانية زي العقم، أو الجلطات (في حالات نادرة)

بعض أنواع السرطان

ابعد عن الشر وغنى له

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                  أكيد ليها آثار مستقبلية، بس في طرق لتجنبها قول لي إيه الحبوب اللي عرضها عليك عندك مثلاً أمينو 4444 دا خطير جداً وعايز معاملة خاصة، حقنة الديكا مرة واحدة في الشهر ومية وتمرين كتير عشان تحرقها كده يعني في أنواع تانية كتير وكل نوع ليه طرق التخلص من آثاره لازم تحدد إيه هي الحبوب

يا استاذ mmnor , من افتي بغير علم .... , كمل انت يا ريس
                  مين قال ان الاماينو انه خطير ؟ وكمان مفيش منتج ف المكملات الغذائية اسمه امينو 4444
                  وازاي تقدر تدي الراجل الطيب ده وصفت ديككا مرة ف الشهر وانت لا تعرف نظام تمرينو ولا تعرف وزنو ولاحاجة عنه !!!!
                  برجاء يا اخ منور تاخد بالك !

اخي العزيز . الاماينو مش فيه اي خطر ولا حاجة , ده عبارة عن بروتين صافي ف صورة حبوب او صورة سائلة , زي البروتين الي بيكون ف البيض او اللبن او اللحوم , وبيختلف سعر المكمل الغذائي حسب نسبة الاماينو الاساسي (Essintial Amino acid )
                  وكل حباية اماينو في منتج مثلا 2222 بيكون فيها 2 جرام بروتين , وانت جسمك محتاج ضعف وزنك جرام بروتين
                  لو وزنك 70 كيلو , يبقا محتاج 140 جرام بروتين , هتاخد الثلث او النصف منهم من الاماينو , وبيتقسم كل اربع ساعات او ثلاث ساعات وجبة غذائية , او شوية حبوب اماينو ...
                  بالنسبة للي بتتكلم عنه ده , البروتين والدهون , لو انت رفيع تماما هيفيدك , لكن لو جسمك مليان وحلو , هيتخنك جدا , واسمه بيكون Gainer , بيحتوي علي نسبة بروتين قليلة , وفات وكاربوهيدريت عالية
                  لكن الاهم انك تاخد وتتمرن ,مش تاخد وتبطل , لأن هيبقا له تأثير سلبي علي الكلي والكبد
                  وعموما اي كلام علي الاماينو الي بتسمعو انه خطير مش صحيح , بس عموما اي زيادة ف نسبة البروتين تعتبر غلط علي الجسم عشان زيادة نسبة النيتروجين ف الكبد , وده حله بالتمرين وشرب المية

واخر نصيحة ابعد تماما عن اي هرمونات , لأنها هتغير التركيب الهرموني ف جسمك ,زي الديكا او الانابوليك او التيستانول او اي حاجة هرمون , دي بتزود نسبة التيستسترون ف جسمك , هتخلي جسمك جامد واحترافي, لكن افراز التسيتستيرون ف الجسم هيتوقف مرة بمرة , وبالتالي لما تبطل جيم وتمارين , التيستيستيرون هيتفرز مرة تانية بس ببطئ شديد , ,هيكون الي شغال الاستروجين, وده معناه زيادة هرمونات الانوثة ...
                  لو احتجت اي سؤال انا حاضر هنا ان شاء الله
                  .

MR. Kok Limited Edition

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
                    مين قال ان الاماينو انه خطير ؟ وكمان مفيش منتج ف المكملات الغذائية اسمه امينو 4444
                    وازاي تقدر تدي الراجل الطيب ده وصفت ديككا مرة ف الشهر وانت لا تعرف نظام تمرينو ولا تعرف وزنو ولاحاجة عنه !!!!

اخي العزيز . الاماينو مش فيه اي خطر ولا حاجة , ده عبارة عن بروتين صافي ف صورة حبوب او صورة سائلة , زي البروتين الي بيكون ف البيض او اللبن او اللحوم , وبيختلف سعر المكمل الغذائي حسب نسبة الاماينو الاساسي (essintial amino acid )
                    وكل حباية اماينو في منتج مثلا 2222 بيكون فيها 2 جرام بروتين , وانت جسمك محتاج ضعف وزنك جرام بروتين
                    لو وزنك 70 كيلو , يبقا محتاج 140 جرام بروتين , هتاخد الثلث او النصف منهم من الاماينو , وبيتقسم كل اربع ساعات او ثلاث ساعات وجبة غذائية , او شوية حبوب اماينو ...
                    بالنسبة للي بتتكلم عنه ده , البروتين والدهون , لو انت رفيع تماما هيفيدك , لكن لو جسمك مليان وحلو , هيتخنك جدا , واسمه بيكون gainer , بيحتوي علي نسبة بروتين قليلة , وفات وكاربوهيدريت عالية
                    لكن الاهم انك تاخد وتتمرن ,مش تاخد وتبطل , لأن هيبقا له تأثير سلبي علي الكلي والكبد
                    وعموما اي كلام علي الاماينو الي بتسمعو انه خطير مش صحيح , بس عموما اي زيادة ف نسبة البروتين تعتبر غلط علي الجسم عشان زيادة نسبة النيتروجين ف الكبد , وده حله بالتمرين وشرب المية

واخر نصيحة ابعد تماما عن اي هرمونات , لأنها هتغير التركيب الهرموني ف جسمك ,زي الديكا او الانابوليك او التيستانول او اي حاجة هرمون , دي بتزود نسبة التيستسترون ف جسمك , هتخلي جسمك جامد واحترافي, لكن افراز التسيتستيرون ف الجسم هيتوقف مرة بمرة , وبالتالي لما تبطل جيم وتمارين , التيستيستيرون هيتفرز مرة تانية بس ببطئ شديد , ,هيكون الي شغال الاستروجين, وده معناه زيادة هرمونات الانوثة ...
                    أنا ما عنديش علم صحيح، بس أنا شفت الأمينو 4444 قدامي مش مصدق إنت حر، بالنسبة للأضرار كذا دكتور أعرفه قال على الأضرار دي مش جايبها من عندي، بالمناسبة الأمينو 4444 مش موجود في مصر بيتجاب بالطلب، وده كلام أصحاب صالات جيم

, التيستيستيرون هيتفرز مرة تانية بس ببطئ شديد , ,هيكون الي شغال الاستروجين, وده معناه زيادة هرمونات الانوثة ...

~sion
                      _________
                      هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

http://dvd4arab.maktoob.com/showthread.php?t=1416762

شوف الرابط ده

اخي العزيز . الاماينو مش فيه اي خطر ولا حاجة , ده عبارة عن بروتين صافي ف صورة حبوب او صورة سائلة , زي البروتين الي بيكون ف البيض او اللبن او اللحوم , وبيختلف سعر المكمل الغذائي حسب نسبة الاماينو الاساسي (essintial amino acid )
                          بالنسبة للي بتتكلم عنه ده , البروتين والدهون , لو انت رفيع تماما هيفيدك , لكن لو جسمك مليان وحلو , هيتخنك جدا , واسمه بيكون gainer , بيحتوي علي نسبة بروتين قليلة , وفات وكاربوهيدريت عالية

وبعدين فيه حاجة مين قالك إن أنا بوصف له حقنة الديكا؟؟ هوا سأل عن البروتينات واللي نعرفه عنها فأنا قلت اللي أعرفه ، وأنا قلت له لو إستشارة ما كنتش هعرف طبعاً لازم الوزن والطول، بس أنا بتكلم بالنسبة للناس العادية، وبعدين حتى لو قاللي على وزنه وطوله ما كنتش هعرف أوصف له عشان كده حطيت له الرابط

المشكلة يا شباب، اني مش واثق بعلومات العاملين في الصالة، لأنو عقلياتهم تجارية، وكان صاحب الصالة مصر بشكل رهيب انو أتعاطى المكملات الغذائية، لأنو سعرها غالي................مصدر ربح له طبعا،،،،،لذا أنا لم أجد سوى منتداي الحبيب وأعضاءه المحترمين لإفادتي.....فشكرا لكم

اللي عرضو علي صاحب الصالة "مكملات غذائية" قالي انها مخصصة "لزيادة الوزن" على شكل قطع شوكلاتة
                            للأسف أنا مقدرتش أجيب اسم المنتج اليوم لأنو اليوم بيقفلو بدري، وبكرة عطلة

على العموم انا استفدت جدا من أراء جميع من شارك، ومش عايز حده يزعل من التاني

لكن الللي أنا افهمتو من الحديث أنو المكملات الغذائية بشكل مبدئي مفيهاش ضرر.
                            والأمينو ده بيجي في مراحل ثانية بعد الوصول للوزن المطلوب........انشاء الله أكون فهمت صح

أنا وزني 65 كيلو، الطول 180 سم، الصحيح أنا عندي استفسارات كثيرة للوصول للحجم الملائم بس مش عايز أعك الموضوع زيادة......

شكرا أخي منور على الرابط، وهذا اقتباس من الصفحة:
                              وزنك 67 وطولك 180 فانت تعاني من النحافه
                              ولذلك يفضل تعاطي المكلات الغذائيه التي تزيد الوزن weight gainers
                              مثل التروماس والميجا ماس 4000 والسيريس ماس والجاينرزفيول
                              فهي الافضل بالنسبه لوزنك وطولك
                              وليس الامينو 4444
                              يفضل الامينو 4444 لبناء عضل صافي وللتقسيم العضلي والتنشيف وازاله الدهون علي العضل
                              ولمن يعانون من تراكم الشحوم علي العضلات وليس لعلاج النحافه وزياده الوزن
                              لذلك انصحك بمكملات زياده الوزن كما ذكرت سابقا وانتظر حتي يزيد وزنك
                              ثم عندها يمكنك تعاطي امينو 4444
                              وبالنسبه لجرعته فهي تتراوح ما بين 4 الي 10 اقراص يوميا
                              وفي رأيي ان افضل وأمن الجرعات هي 6 اقراص يوميا

وانا في الخدمه لاي استفسار

د.محمد الحديدي
                              هل أعتبر ده الجواب النموذجي؟؟؟؟؟؟

يعمل...
                              X