Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انا احترت خلااااااااااص

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انا احترت خلااااااااااص

انا يا جماعه جديد على حوار الثرى دى ده
    وبجد احترت خلااااااااااص انهى احسن
    maya or 3dmax
    الاتنين حلوين, الاتنين ليهم شعبيه, الاتنين متوفرين عالنت بالشروحات
    سالت ناس قالولى مايا احسن وناس قالو الماكس
    قررت المايا وبدات انزل حجات ليه
    جيتو انتو قلتو لا ده الماكس 2010 هيضرب المايا
    الحقونى قبل ماتسوح
    انا مش عاوزكم تقولولى ايه الاحسن وبس لان كل واحد وله ميوله واستخداماته
    انا عاوز اعرف الفرق بين الاتنين فى الاستخدام
    وانهى فيهم ليه شعبيه اكتر عند العرب وانهى مطلوب اكتر فى الوظائف وكده لانى ناوى احترفه ان شاء الله واشتغل فى المجال ده
    وبالمناسبه انا بعيد تماما عن المعمارى انا طالب علوم
    اسف على الاطاله وارجو المساعده

اولا __ الارزاق بيد الله ..........

ثانيا قبل ما تسوح الموضوع ليس ساخن لهذه الدرجه ...

اكثر النقاشات هنا عن ا لبرنامجين قيها مزاح وجد وايضا تعصب ..

لو اخترت اصدار 7 للماكس او 7 للمايا سوف تصل للاصدار العشرين وانت لم تستخدم جميع الاوامر ...

توكل على الله واتعلم جرافيك باحد البرنامجين او كلاهما ومعهما برامج اخرى

اول برنامج تتعلمه منهم سوف يكون مفتاح تستطيع دخول اي برنامج اخر واخذ ما تريد منه ....

وفي الاخر المايا احسن بلا مقارنه جميع البرامج تتطور ...

سلامة عيونك من الشاشه

السلام عليكم
      لو تعلمت سنين و ابدعت سنين لن تصل لقوة البرنامج لانه ادات و الفن يقاس بقيمة الفنان لا بادواته
      الماكس له شعبية كبيرة بين العرب مقارنة بالبرامج الاخرى و المايا بعده
      انا لن اقول لك الفروقات لان كل فرق بين برنامج يستطيع تداركه اما بحيلة من المصمم او ببليجن او بسكريبت
      اليس هنالك طلب محدد في السوق العربي من ناحية البرامج / الا الاوتوكاد طبعا // اما بالنسبة لبرامج التريدي ستجد ان كتير من
      الشركات العربية و ليس كلها تستعمل نسخ مقرصنة لدالك لن تفرض على مصممها برنامج معين مادام مستواه متميز
      بالنسبة لماكس 2010 اشياء جميلة قد اضيفت لكن في الاخير كل شئ سيكون لتسهيل العمل للمصمم لا شئ اكبر و لا اقل
      و كلنا ننتضر مايا 2010 و لايهمنا المقارنة
      سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

ياطيري لاتحزن فالجنة عمر تاني و لاتخافن من المنية فهي السبيل الوحيد لرحمان.ولاتندم على أيام قد مضت فكل مافي الدنيا سراب فاني

المشاركة الأصلية بواسطة والدفيصل مشاهدة المشاركة
        اولا __ الارزاق بيد الله ..........

ثانيا قبل ما تسوح الموضوع ليس ساخن لهذه الدرجه ...

اكثر النقاشات هنا عن ا لبرنامجين قيها مزاح وجد وايضا تعصب ..

لو اخترت اصدار 7 للماكس او 7 للمايا سوف تصل للاصدار العشرين وانت لم تستخدم جميع الاوامر ...

توكل على الله واتعلم جرافيك باحد البرنامجين او كلاهما ومعهما برامج اخرى

اول برنامج تتعلمه منهم سوف يكون مفتاح تستطيع دخول اي برنامج اخر واخذ ما تريد منه ....

وفي الاخر المايا احسن بلا مقارنه جميع البرامج تتطور ...
        شكرا عالرد اخى انا مش ساخن ولا حاجه بس عارف لما تكون عاوز تبدأ فى حاجه ومتحمس ليها جدا بس مش عارف تبدأ منين بتتضايق وحماسك بيقل, عالعموم انا مش معترض على انى اتعلم بس خايف ادخل فى برنامج واتعمق فيه بعدين اكتشف ان التانى هو الل هينفعنى اككتر فهمت

المشاركة الأصلية بواسطة jondiyolah مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم
          لو تعلمت سنين و ابدعت سنين لن تصل لقوة البرنامج لانه ادات و الفن يقاس بقيمة الفنان لا بادواته
          الماكس له شعبية كبيرة بين العرب مقارنة بالبرامج الاخرى و المايا بعده
          انا لن اقول لك الفروقات لان كل فرق بين برنامج يستطيع تداركه اما بحيلة من المصمم او ببليجن او بسكريبت
          اليس هنالك طلب محدد في السوق العربي من ناحية البرامج / الا الاوتوكاد طبعا // اما بالنسبة لبرامج التريدي ستجد ان كتير من
          الشركات العربية و ليس كلها تستعمل نسخ مقرصنة لدالك لن تفرض على مصممها برنامج معين مادام مستواه متميز
          بالنسبة لماكس 2010 اشياء جميلة قد اضيفت لكن في الاخير كل شئ سيكون لتسهيل العمل للمصمم لا شئ اكبر و لا اقل
          و كلنا ننتضر مايا 2010 و لايهمنا المقارنة
          يعنى افهم من كلامك انى اتوكل على الله واشتغل فى المايا
          اصل كل اللى بيتكلم عن الماكس بيقول ده شغل معمارى وديكور
          وانا مش مهندس معمارى ولا ديكور يعنى بعيد عن المجال ده عشان كده قررت المايا
          مشكور عالرد حبيبى وفى انتظار ردود اخرى

السلام عليكم أخي كما قال الاخوة المصمم هو من يبدع مش البرامج لكن كنت قد ذكرت أنك بعيد عن المجال المعمار يوالماكس قوي في هذا المجال والمايا اختصاصه والذي يميزه عن غيره هو التحكم السلس في الأنميشن واكيد تعرف ان اغلب الاعما لتمت بالمايا لذا لو انك اخترت تعمل علي الماكس وابدعت فيه راح تكون اعمالك روعة ونفس الشيء في برنامج المايا يبقي فقط هل انت مرتاح للبرنامج ام لا وهل تستطيع الصبر حتي الوصل الي هذفك >> علي العموم لو بدأت بالمايا او بالماكس راح تصل الي مبتغاك بالعمل والصبر >> ولا تنسي ان تطلع علي اعمال الماكس واعمال المايا راح تري من هو الأقوي والأفضل وطبعا يمكن انشاهد نفس الأعمال ةواقول لك المايا احسن وانت تقول الماكس احسن هذا لأن مصممي الأعمال هم مبدعان >> بالتوفيق لك أخي

لا تنسي الاطلاع علي هذا الموضوع

http://www.maxforums.net/showthread....25C7%25ED%25C7
            اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
            *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
            سبحان الله وبحمد الله أكبر
            يوسف الهدلي

المشاركة الأصلية بواسطة master.s مشاهدة المشاركة
              السلام عليكم أخي كما قال الاخوة المصمم هو من يبدع مش البرامج لكن كنت قد ذكرت أنك بعيد عن المجال المعمار يوالماكس قوي في هذا المجال والمايا اختصاصه والذي يميزه عن غيره هو التحكم السلس في الأنميشن واكيد تعرف ان اغلب الاعما لتمت بالمايا لذا لو انك اخترت تعمل علي الماكس وابدعت فيه راح تكون اعمالك روعة ونفس الشيء في برنامج المايا يبقي فقط هل انت مرتاح للبرنامج ام لا وهل تستطيع الصبر حتي الوصل الي هذفك >> علي العموم لو بدأت بالمايا او بالماكس راح تصل الي مبتغاك بالعمل والصبر >> ولا تنسي ان تطلع علي اعمال الماكس واعمال المايا راح تري من هو الأقوي والأفضل وطبعا يمكن انشاهد نفس الأعمال ةواقول لك المايا احسن وانت تقول الماكس احسن هذا لأن مصممي الأعمال هم مبدعان >> بالتوفيق لك أخي

لا تنسي الاطلاع علي هذا الموضوع

http://www.maxforums.net/showthread....25c7%25ed%25c7
              وعشان الموضوع اللى حصل معاك ده انا عملت موضوعى ده عشان مش اندم
              وبما انك جربت البرنامجين يبقى اكيد رايك سليم وبالنسبه للصبر موجود طالما بحب الحاجه دى
              وانا هتوكل على الله وابدأ فى المايا وربنا يسهل
              ومتشكر اوى عالرد والاهتمام

ولو حد عنده رأى تانى يقولو برضو اهو نستفاد

بسم الله

سؤال مكرر من كل مبتدىء فى برامج الثرى دى

لأنه ببساطه سؤال يخرج من عقل متحير بين البرنامجين

يكفى أن أقولك أن هناك الكثير ممكن كانوا يعملون على الماكس قد تركوه واتجهوا إلى المايا وأنا واحد منهم

ولكنى لم أجد من ترك المايا واتجه إلى الماكس

توكل على الله واجعل حدسك هو دليلك
                التعديل الأخير تم بواسطة Nemo4x; 19 / 02 / 2009, 12:02 PM.
                ومن يتهيب صعود الجبال .. يعش أبد الدهر بين الحفر
                ---------------
                أول أعمالى على الــ Maya

ثانى أعمالى على الــ Maya

انا أتمنى ان اختيارك للمايا يكون عن اقتناع لاني اخاف عليك يوم تصل لمرحلة الاحباط و تقول سوف اغير البرنامج
                  وكلنا مر بتلك المرحلة لكن من الاحسن الاستقرار مع برنامج معين والتضحية معه سواء بالوقت و الجهد و الاخلاص
                  و الصبر
                  انصحك بالمايا و انصحك ايضا بالماكس وانصحك ايضا بالسينما و انصحك بكل برامج التريدي لاني اعرف ان ك لو كنت فنان و متمكن من الادوات ستقدم اجمل الاعمال و ستعرف حينها ان البرنامج فقط اداة و كل الجهد سيكون راجع اليك و عليك
                  وفقك الله و سدد على طرق الحق خطاك

ياطيري لاتحزن فالجنة عمر تاني و لاتخافن من المنية فهي السبيل الوحيد لرحمان.ولاتندم على أيام قد مضت فكل مافي الدنيا سراب فاني

نسيت بالنسبة لمن يقولون ان المعماري محتكر على الماكس هدا كلام مبالغ فيه
                    فلا ننسى انه قبل شراء اوتوديسك للمايا كان هنالك الاوتوكاد و الماكس يتبعان خط انتاج شركة اتوديسك و من الطبيعي ان تحاول الشركة التوفيق بين كل برامجها و ايضا من الطبيعي ان نرى من المستهلك انه يفضل شراء برامج معينة من نفس الشركة // اوتوكاد وماكس // خير له من ان يشتري اوتوكاد و مايا لانه لم يكن هنالك اي صلة بين الياس و اوتوديسك

هدا كل مافي الامر و اوتودسيك استغلت الفرصة و قامت بتخصيص نصيب من امكانيات الماكس للمعماري / كالسلالم و الخخخخ ...
                    و لاننسى طبعا سهولة الفيراي في الرندر فأغلب التصاميم المعمارية على الماكس ترندر فيراي احيانا اتخيل لو لم يكن هنالك فيراي في الماكس لما كان هنالك معماري في الماكس لول

المشاركة الأصلية بواسطة nemo4x مشاهدة المشاركة
                      بسم الله

سؤال مكرر من كل مبتدىء فى برامج الثرى دى

لأنه ببساطه سؤال يخرج من عقل متحير بين البرنامجين

يكفى أن أقولك أن هناك الكثير ممكن كانوا يعملون على الماكس قد تركوه واتجهوا إلى المايا وأنا واحد منهم

توكل على الله واجعل حدسك هو دليلك
                      مشكور عالرد
                      هو سؤال مكرر اكيد بس لازم منه

المشاركة الأصلية بواسطة jondiyolah مشاهدة المشاركة
                        انا أتمنى ان اختيارك للمايا يكون عن اقتناع لاني اخاف عليك يوم تصل لمرحلة الاحباط و تقول سوف اغير البرنامج
                        وكلنا مر بتلك المرحلة لكن من الاحسن الاستقرار مع برنامج معين والتضحية معه سواء بالوقت و الجهد و الاخلاص
                        و الصبر
                        انصحك بالمايا و انصحك ايضا بالماكس وانصحك ايضا بالسينما و انصحك بكل برامج التريدي لاني اعرف ان ك لو كنت فنان و متمكن من الادوات ستقدم اجمل الاعمال و ستعرف حينها ان البرنامج فقط اداة و كل الجهد سيكون راجع اليك و عليك
                        وفقك الله و سدد على طرق الحق خطاك
                        مشكور عالرد اخى
                        بس انا صعب اجرب كل البرامج دى لانى ببساطه عاوز انجز اسرع وقت فى التعليم لانى زى ماقلت هحترف المجال ده
                        وعاوز اعرف لو سمحتم هل يشترط عليه قبل ماتعلم المايا انى اتعلم فوتوشوب ولا ممكن اتعلم الاتنين مع بعض عادى
                        وطلب اخير انا شايف مواضيع كتير اوى عن تعلم المايا والمبتدئين انا اكيد هلف عليها كلها
                        بس اكيد فى موضوع منهم هو اللى لازم ابدا بيه
                        ياريت ترشحو ليه موضوع ومشكور ليكو كلكو عالاهتمام

عليك بالماكس اخى
                          شعبيته اكبر
                          للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                          http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                          https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                          https://www.facebook.com/MCC4P

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
                            عليك بالماكس اخى
                            شعبيته اكبر

يا اخي توكل على الله وابدأ مع المايا

وعلى فكرة كل برامج الجرافكس بتجعلك تصل لنفس الغرض ولكن العبرة فيك انت وانصحك نصيحة متشتغلش على برنامج على اساس انه اقوى من برنامج اخر هذا خطأ 100 % حاول تشتغل على البرنامج اللي انت مستريحلة والدليل على كدة في ناس كتيرة جدا بيقولوا ان الهودني اقوى من المايا والماكس وما زال يوجد ناس بتشتغل على المايا والماكس وابيخرجوا اعمال في قمة الجمال والروعة حاول تبقى تدخل على منتدى السي جي توك وانت هتشوف هناك اعمال في منتتهى الدقة والجمال

وربنا يوفقك في اختيارك ومنتظرين مشاركتك معانا
                              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                              وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

يعمل...
                              X