Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اصابة أربعة في انفجار في حي الحسين بالقاهرة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اهلا اخ tefo ابقى وضح كلامك علشان نفهم صح ..اللى طلع فى البطيخ^_^

بص انت مصرى وانا مصرى والحياه حلوه..,

بص لازم تعترف اننا فى مصر كل حاجه موجوده,,,

يعنى موضوع ان كل واحد بدقن ملاحق من اجهزه الامن المصرى.. موجود بس مش كتير..

يعنى الدوله بتلاحق الاخوان أكتر من انصار السنه ..دوال بيدقن ودوال من غير...

دوال عايزين السياسه .. ودوال عايزين الاخره..

المشكله فى تفكير المسولين عن الامن فى مصر..

الظاهر ان صوره خالد الاسلامبولي لم تفارق ذاكراه الكثير.. صوره الاسلاميون المتشتدسن ايام السادات مازالت موجوده فى عقولهم..

انا مثلا الامن خدنى مره علشان كنت ماشى فى الشارع مع اصحابى وانا مش بدقن.. ولم سالتهم انا ليهم هنا
    قولوا علشان ممنوع تمشو فى جماعات... ^_^ اصل كنا 10

هى البلد ديه كده.. وكده وكده ... وفى الاخر احنا بنحبها .. ولا ايه

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
      اهلا اخ tefo ابقى وضح كلامك علشان نفهم صح ..اللى طلع فى البطيخ^_^

بص انت مصرى وانا مصرى والحياه حلوه..,

بص لازم تعترف اننا فى مصر كل حاجه موجوده,,,

يعنى موضوع ان كل واحد بدقن ملاحق من اجهزه الامن المصرى.. موجود بس مش كتير..

يعنى الدوله بتلاحق الاخوان أكتر من انصار السنه ..دوال بيدقن ودوال من غير...

دوال عايزين السياسه .. ودوال عايزين الاخره..

المشكله فى تفكير المسولين عن الامن فى مصر..

الظاهر ان صوره خالد الاسلامبولي لم تفارق ذاكراه الكثير.. صوره الاسلاميون المتشتدسن ايام السادات مازالت موجوده فى عقولهم..

انا مثلا الامن خدنى مره علشان كنت ماشى فى الشارع مع اصحابى وانا مش بدقن.. ولم سالتهم انا ليهم هنا
      قولوا علشان ممنوع تمشو فى جماعات... ^_^ اصل كنا 10

هى البلد ديه كده.. وكده وكده ... وفى الاخر احنا بنحبها .. ولا ايه

10 تبقى تنظيم، مين المسؤول؟؟ اعترف وإلا هركبك الحلزونة ببلاش
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة tefo مشاهدة المشاركة
        بسم الله

قرينا يا عم الحلو هههههههههههههههههههههههههههههههههه

احنا بنتكلم في المدبر مش الأفراد , الأفراد ممكن يكونو مصرين سعودين بكستان هند ايران لكن مين الي خطط و دبر أحنا بنتكلم في كده

أقرأه تانى عشان خطرك ههههههههههههههههه

الحمد لله

.

واحد إيراني وإثنين باكستانيين، دا مش موحي بحاجة؟؟

وبعدين جاتني من مصادر خاصة إنهم ************** **************

طبعاً الفراغ كلمتين اللي عايز يعرف يراسلني على الخاص
        (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

دوال عايزين السياسه .. ودوال عايزين الاخره
          الاثنين عايزين الاخرة بس واحد رفع وايه الجهاد منذ ايام حسن البنا والاخر قاعد يطلع فتاوى وحجج علشان يتملص من الجهاد واتباع الحاكم وشروط الجهاد وقاعد يهتم بمظاهر الدين وليس الجوهر على الرغم من ان الاخوان الايام دى اقل مجهودا ونشاطا من الامس واصبح فيهم كثير عايز الدنيا لكن لسة الخير فيهم برضوا

الاخ مانمور جايب خبر من قناة العربية
          واى عيل صغير بيرضع فى اللفه عارف ان قناة العربية قناة عميلة

ما مصلحة ايران فى عمل كهذا
          وهل ايران هى من قامت بتفجيرات سبتمبر ام انفجار قطر اصعيد

الحوادث الارهابية فى العالم كلها بسبب اسرائيل وحتى لو قبضوةا على شخص ايرانى او يدعى انه ايرانى بيكون عميل لاسرائيل علشان طبعا مخاوف اسرائيل من انضمام مصر للحزب الايرانى اصبحت حقيقة

انا هقولكوا حاجة ظريفة والله العظيم انها حق

عارفين الجندى المصرى الى قالوا ان حماس اطلقت علية النار قريب وسبحان الله دخل قتلوة من دون العساكر الى حولة

واتهموا حماس ايام الحرب بانها المسؤالة ليعطوا اسفين لاقناع الرأى العام باحجية غلق المعبر

الى الان المخابرات المصرية من مصدر موثوق فية تبحث عن السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهم متاكدين من شخصية القاتل الحقيقى

لكن متقدرش تتكلم
          !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم حسبنا الله و نعم الوكيل
            بلاد الحر طبتي يا بلادي *** ملاذا طاب عيشك في فؤادي

blender for ever

بسم الله

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة
              الاثنين عايزين الاخرة بس واحد رفع وايه الجهاد منذ ايام حسن البنا والاخر قاعد يطلع فتاوى وحجج علشان يتملص من الجهاد واتباع الحاكم وشروط الجهاد وقاعد يهتم بمظاهر الدين وليس الجوهر على الرغم من ان الاخوان الايام دى اقل مجهودا ونشاطا من الامس واصبح فيهم كثير عايز الدنيا لكن لسة الخير فيهم برضوا
              يا محمد ابوس ايدك متطجنش بدون علم الله يهديك ... يا أخى فالتقل خيرا او لتصمت

الحمد لله

.
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

أحب الصالحين ولست منهم لعلي أنـال بهـم شفاعـة

وأكره من تجارته المعاصى و لو كلنا سواء في البضاعة

.

يا محمد ابوس ايدك متطجنش بدون علم الله يهديك ... يا أخى فالتقل خيرا او لتصمت

الحمد لله
                يااخى تيفوا هو كل راى لا يعجبك تدخل فيا شمال

هو لازم كل الاراء تبقى على هواك ناقشنى كما اناقشك حط الدليل والحجة وانا احط الدليل والحجة

وليست معركة لفرض الراى اطراف الحديث للنقاش والحوار وان اختلفت معك فى الرأى فانا احترمك ولا اغلط فيك
                !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

بسم الله

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة
                  يااخى تيفوا هو كل راى لا يعجبك تدخل فيا شمال

هو لازم كل الاراء تبقى على هواك ناقشنى كما اناقشك حط الدليل والحجة وانا احط الدليل والحجة

وليست معركة لفرض الراى اطراف الحديث للنقاش والحوار وان اختلفت معك فى الرأى فانا احترمك ولا اغلط فيك

يا أخى لا اله الا الله .. لا رأيك و لا رأيى ينفع بالشكل ده

انت بتتكلم عن عقيده و دين و ده لا ينفع فيها رأى طالب علم حتى

انا من حقى انى اعترض عليك وانت لا حق لك في الاعتراض على المنهج السلفى أو مشايخ المنهج السلفى

يا أخى قولى العالم الفلانى قال في موضع كذا .. أسمع لك

لكن متقوليش ان رأيي كذا وانا شايف كذا

هنا المشكله ببيننا و بين بعض , أنت ممكن تقول رأيك في أى حاجه بدى لك انها مش عجباك حتى لو كانت في الدين حتى لو كانت في علماء الامه

يا أخى فيه حدود ... أحنا ليه بنعامل الدين زى ما ببنعامل الشارع تمام , ممكن نرمى فيه اى حاجه بعكس بيتنا نحافظ عليه من أى حاجه و من اى حد

أى حد عاوز يرمى في الشارع ( يتكلم في الدين ) مفيش مشاكل ... ليه كده

المريض بيروح لطبيب و الى عاوز يبنى عماره يجيب مهندس لكن الي عاوز يعرف في الدين يروح لأقرب بتاع طماطم

مع أن ربنا قال ( ما خلقت الانس و الجن الا ليعببدون ) يعنى الدين اهم من العماره او الاكل و الشرب ليه بنستهتر بيه كده

الحمد لله

.

.

يا أخى لا اله الا الله .. لا رأيك و لا رأيى ينفع بالشكل ده

انت بتتكلم عن عقيده و دين و ده لا ينفع فيها رأى طالب علم حتى

انا من حقى انى اعترض عليك وانت لا حق لك في الاعتراض على المنهج السلفى أو مشايخ المنهج السلفى

يا أخى قولى العالم الفلانى قال في موضع كذا .. أسمع لك

لكن متقوليش ان رأيي كذا وانا شايف كذا

هنا المشكله ببيننا و بين بعض , أنت ممكن تقول رأيك في أى حاجه بدى لك انها مش عجباك حتى لو كانت في الدين حتى لو كانت في علماء الامه

يا أخى فيه حدود ... أحنا ليه بنعامل الدين زى ما ببنعامل الشارع تمام , ممكن نرمى فيه اى حاجه بعكس بيتنا نحافظ عليه من أى حاجه و من اى حد

أى حد عاوز يرمى في الشارع ( يتكلم في الدين ) مفيش مشاكل ... ليه كده

المريض بيروح لطبيب و الى عاوز يبنى عماره يجيب مهندس لكن الي عاوز يعرف في الدين يروح لأقرب بتاع طماطم

مع أن ربنا قال ( ما خلقت الانس و الجن الا ليعببدون ) يعنى الدين اهم من العماره او الاكل و الشرب ليه بنستهتر بيه كده
                    اولا انا لم اتكلم عن المنهج السلفى

شوفت انت بتفهم من دماغك الى انت عاوزة انا بتكلم عن بعض الافراد فى مصر ولم اجيب سيرة سلفيين ولا اى شىء

اولا انا بتكلم عن قضية سياسية هى قضية عمل حلف عربى اسلامى بنى على اساس سياسى و ترابط

ومجبتش سيرة عقيدة ولا فقة ولا حطيت فتوى لانى لست عالم

وهات من كلامى اى اقتباس بانى تكلمت بفتوى فى الموضوع

youssef_23 انت اكبر متفلسف شوفت بيتكلم في الدين تتذكر نظرية ضرب الخلاط ( نحط حب السنه للصحابه وحب آل البيت للشيعه يجتمع الاسلام كاملا ) فاكر هذه النظريه ... أليس كلام واحد متفلسف ويتكلم بدون علم
                      عامة انت ممن يطبلون للشيعه وإيران انظر لهذا الموضوع http://www.maxforums.net/showthread.php?t=140932
                      شــــــارك معـــــنا فـــــي

بسم الله

يا أخى لوانت مش بتتكلم عن المنهج السلفى في الرد الي سبق ردى يبقى انت مش عارف انت بتتكلم عن أيه

يا اخى المنهج السلفى هو الي بيقول بطاعة أولى الأمر و اختلف السلفيون في الطاعه للقائم على أمر الله أم الطاعة لأى ولي أمر

الله يهدينى و يهديك يا أخى

الحمد لله

.

.

بسم الله

يا أخى لوانت مش بتتكلم عن المنهج السلفى في الرد الي سبق ردى يبقى انت مش عارف انت بتتكلم عن أيه

يا اخى المنهج السلفى هو الي بيقول بطاعة أولى الأمر و اختلف السلفيون في الطاعه للقائم على أمر الله أم الطاعة لأى ولي أمر

الحمد لله
                          والله اخى انت غلطنت فى وسبتنى وفى الرد السابق وانا مجبتش سيرة سلفيين

مش عايز تعتذر وتعترف بغلطك ماشى عاوز تشتم كمان اتفضل

وحسبى الله وعمل الوكيل فيك

اللهم اكفينهم بما شئت وكيف شئت

youssef_23 انت اكبر متفلسف شوفت بيتكلم في الدين تتذكر نظرية ضرب الخلاط ( نحط حب السنه للصحابه وحب آل البيت للشيعه يجتمع الاسلام كاملا ) فاكر هذه النظريه ... أليس كلام واحد متفلسف ويتكلم بدون علم
                            عامة انت ممن يطبلون للشيعه وإيران انظر لهذا الموضوع http://www.maxforums.net/showthread.php?t=140932

واى راى فى الدين بقولة بيقى رأى علماء ومش كلامى لكنى بنقلة باسلوب سهل مبسط علشان الناس تفهم

ولو عايز تتكلم عن المصدر احطلك المصدر

عايز المصدر ؟؟؟؟ بس مسؤلية غلق الموضوع هتبقى عليك ان شاء الله

احط ؟؟

الحمد لله
                              انت الى بتتكلم فى الدين اهوة بدون علم ولا مصدر ولا اى شىء

ولو رديت بنفس المنوال هتقولى انت بتتكلم فى الدين صح

وارجع تانى اقول اننى اتكلم عن مصر وليس السعودية يعنى بعض افراد السنة فى مصر وليس السلفيين

وموت يا حمار انا جالى الضغط

هههههههههههه على جمعه منذ متى كان المفتي في مصر يفتي بفقه المفتي عندنا ما هو إلا سياسي يعني منصب سياسي
                                و أظن تتذكر الشيخ نصر فريد واصل المفتي السابق لماذا لم يستمر ؟؟؟
                                على جمعه صوفي قبوري و الكل يعلم هذا
                                انت يا دكتور محمد من المنصوره يعني عندك علماء ربانيين ربنا يحفظهم الشيخ محمد حسان والشيخ مصطفى العدوي
                                و كثيرين من اصحاب الدعوه السلفية و بعد كده تقول لي على جمعه !!!!
                                شــــــارك معـــــنا فـــــي

يعمل...
                                X