Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

جماعة أنصار السنة .. حوار ساخن

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا سمعت المادة الصوتية وجاري كتابة الملاحظات
    ولكن لي شرطان أولهم أن يكون الكلام علمي في الحوار ولا نحتاج للكوبي والبيست ولكن تحليل يرجع لأصول البحث العلمي
    ثانياً: عدم التجريح في الأشخاص فالنقد يكون على الكلام وتحليل ما جاء به من أخطار دون التعرض لأي شخص كان
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

هذة المواقع المتعصبة هى من ادت الى اتسع الفجوة بين السنة والشيعة واثامة الحروب بينهم
      لكل داء دواء يستطب بة .... الا الحماقة اعيت من يداويها

ذو العلم يشفي في النعيم بعقله ... و اخو الشقاوة في الجهالة ينعم

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
        انا سمعت المادة الصوتية وجاري كتابة الملاحظات
        ولكن لي شرطان أولهم أن يكون الكلام علمي في الحوار ولا نحتاج للكوبي والبيست ولكن تحليل يرجع لأصول البحث العلمي
        ثانياً: عدم التجريح في الأشخاص فالنقد يكون على الكلام وتحليل ما جاء به من أخطار دون التعرض لأي شخص كان
        يا نهار أبيض ^^
        أنا مش بتاع كوبى و بيست ..
        لو فيه موضوع معين هعطيلك رابط ليه ^_^

لكن أنا مش محصل طويلب علم ... أنا هرد عن خلفية علمية بسيطة
        و ممكن نستعين بالإخوة

المشاركة الأصلية بواسطة pop_issa مشاهدة المشاركة
        هذة المواقع المتعصبة هى من ادت الى اتسع الفجوة بين السنة والشيعة واثامة الحروب بينهم
        بالله عليك .. سمعت شئ من الحلقات ؟؟
        لو لم تسمع فلا تشارك فى الموضوع ..
        الموضوع محدد

المشاركة الأصلية بواسطة الشريف أحمد مشاهدة المشاركة

بالله عليك .. سمعت شئ من الحلقات ؟؟
          لو لم تسمع فلا تشارك فى الموضوع ..
          الموضوع محدد
          لم اسمع شى

ولكن هل تعتقد انى مش عارف موقع انصار السنة والغرف الموجودة فى الباتوك والمهازل لى بتحصل فيها بين الشيعة والسنة

انا اتكلم لى اقصدوا ان هو دا لى عايزة امريكا اسرئيل ونجاحة فية اشعال الحرب بين السنة والشيعة وهما يعقدوا يتفرجوا

وهذة المواقع والغرف من اهم اسباب زيادة هذة الفجوة عمرنا ماسمعنا عن موضوع انت مسلم او انت شيعى الا لما ظهرت تلك المواقع والغرف

وسيبك من التعصب شوية وفكر بمنطقية

مشكلة ..
            الناس تقعد تخبط عن أى حد بناء على حادث أو موقف حصل له .. و يبنى عليها إن كل السلفيين فى مصر متطرفين أو متخلفين أو متعصبين أو رجعيين أو آلخ آلخ من التهم
            و لما نيجى نقول إسمعوا ما يسمعوش ..

معلش يا جماعة متضايق شوية
            هدي نفسك يا كابتن

انا مش عارف ليه يا شريف كل ما نختلف مع جماعة يقعدوا يصرخوا ويقولوا أصلكوا متعرفوش .. انتوا ما بتقروش .. انتوا لو تعرفوا مكنتوش إختلفتوا وكل هذا الكلام .. مع العلم أن من يختلف هو غالبا من يقرأ .. وهي أنانية غريبة .. إذ يفترض الجميع انه هو الحق المطلق ومن يختلف معهم يختلف لانه جاهل لا يعرف !!

في مرة انتقدت الشيخ محمد حسين يعقوب ولي صديق يحبه جدا .. فبمجرد ما ذكرت ما ذكرت حتى أحمر وجهه وقالي .. "انت تعرف إيه أنت عن محمد حسين يعقوب .. هااه .. إسمعله الاول وبعدين اتكلم" .. قلت له انني لدي 90 في المية من دروس محمد حسين يعقوب قبل ان يظهر عالفضائيات بهذا الشكل المكثف ... واستمعت ما لا يقل عن خمسين درس من هذه الدروس ولم أكمل .. فإن كان خمسين درس غير كافية لكي اعرف الرجل فهذه مشكلة له هو قبل ان تكون مشكلتي !!

المهم يا جميل .. ولا تزعل نفسك .. هحمل المادة الصوتية وأسمعها وارد عليك .. بس مش قريب عشان مبقاش كداب ..
            www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

لم اسمع شى

ولكن هل تعتقد انى مش عارف موقع انصار السنة والغرف الموجودة فى الباتوك والمهازل لى بتحصل فيها بين الشيعة والسنة

انا اتكلم لى اقصدوا ان هو دا لى عايزة امريكا اسرئيل ونجاحة فية اشعال الحرب بين السنة والشيعة وهما يعقدوا يتفرجوا

وهذة المواقع والغرف من اهم اسباب زيادة هذة الفجوة عمرنا ماسمعنا عن موضوع انت مسلم او انت شيعى الا لما ظهرت تلك المواقع والغرف

وسيبك من التعصب شوية وفكر بمنطقية
              بمنطقية. ..
              ماشى يا عم .. خلينا بمنطقية

أول حاجة أنا حاسس إنك بتتكلم عن أنصار السنة فى العراق .. و أنا بتكلم عن جماعة أنصار السنة المحمدية فى مصر
              الناس هذه لا تحبذ دخول الغرف و البالتوك أصلا

ممكن تسمع الحلقات ؟

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشــــــــــاوي مشاهدة المشاركة
                هدي نفسك يا كابتن

انا مش عارف ليه يا شريف كل ما نختلف مع جماعة يقعدوا يصرخوا ويقولوا أصلكوا متعرفوش .. انتوا ما بتقروش .. انتوا لو تعرفوا مكنتوش إختلفتوا وكل هذا الكلام .. مع العلم أن من يختلف هو غالبا من يقرأ .. وهي أنانية غريبة .. إذ يفترض الجميع انه هو الحق المطلق ومن يختلف معهم يختلف لانه جاهل لا يعرف !!

في مرة انتقدت الشيخ محمد حسين يعقوب ولي صديق يحبه جدا .. فبمجرد ما ذكرت ما ذكرت حتى أحمر وجهه وقالي .. "انت تعرف إيه أنت عن محمد حسين يعقوب .. هااه .. إسمعله الاول وبعدين اتكلم" .. قلت له انني لدي 90 في المية من دروس محمد حسين يعقوب قبل ان يظهر عالفضائيات بهذا الشكل المكثف ... واستمعت ما لا يقل عن خمسين درس من هذه الدروس ولم أكمل .. فإن كان خمسين درس غير كافية لكي اعرف الرجل فهذه مشكلة له هو قبل ان تكون مشكلتي !!

المهم يا جميل .. ولا تزعل نفسك .. هحمل المادة الصوتية وأسمعها وارد عليك .. بس مش قريب عشان مبقاش كداب ..
                يا عم من غير صراخ ^_^
                أنا مش بقول نسمع لجماعة و نتعصب لرأيها
                بس نعرف كل واحد بيفكر أزاى ...
                و هتلاقى كده فى الحلقات ..
                بيقول إن كل واحد له وجهة نظر و بيحاول يساهم .. و ماينفعش نهاجم بعض
                لما تسمع الحلقات هتفهم كتير أواى عن أنصار السنة ^_^

المشاركة الأصلية بواسطة الشريف أحمد مشاهدة المشاركة
                  بمنطقية. ..
                  ماشى يا عم .. خلينا بمنطقية

أول حاجة أنا حاسس إنك بتتكلم عن أنصار السنة فى العراق .. و أنا بتكلم عن جماعة أنصار السنة المحمدية فى مصر
                  الناس هذه لا تحبذ دخول الغرف و البالتوك أصلا

ممكن تسمع الحلقات ؟

يالذكاء والعقلنية والمنطقية

هل انت من مؤيدن الاخوان المسلمين فى مصر هل تعتقد ان مسكوا البلد هايبقى حال مصر احسن بل بالعكس شوفت حسن نصر عمل اية فى لبنان اهوا دا لى هاعملوا بالضبط فى مصر فى ظل وجود الازمة الاقتصادية يعنى لو دول مسكوا الحكم الشعب المصرى مش هلاقى ياكل ونتظر المعونات من بلاد الرمال

على العموم اوكى هاسمع الحلقات

المشاركة الأصلية بواسطة POP_ISSA مشاهدة المشاركة

هل انت من مؤيدن الاخوان المسلمين فى مصر هل تعتقد ان مسكوا البلد هايبقى حال مصر احسن بل بالعكس شوفت حسن نصر عمل اية فى لبنان اهوا دا لى هاعملوا بالضبط فى مصر فى ظل وجود الازمة الاقتصادية يعنى لو دول مسكوا الحكم الشعب المصرى مش هلاقى ياكل ونتظر المعونات من بلاد الرمال

ده إسمه الذل .. إنك ترفض شخص على أساس إن عدوك لا يريده أن يتولى الحكم
                    إنظر مما تخاف إسرائيل
                    http://www.jewishvirtuallibrary.org/...ael/Egypt.html

هى تخشى من الحكومة الحالية أيضا ..لكن أنظر بدأت بمن ؟؟
                    بالفاعلية الإسلامية فى مصر
                    هى تخشى الإسلام و لا تخشى مصر
                    نعم مصر قوة لا يستهان بها ..لكن مع الحمية الإسلامية .. فلا كانوا تطاولوا على غزة و أهلها ..

و هو عشان حسن نصر فشل فى بلده يبقى الإخوان هيفشلوا ؟؟
                    عند رجب طيب أوردجان .. ماذا تراه ؟؟ أليس حكهم جعل من تركيا زعيمة ؟؟

أنا أفض أن يظل الجيش هو من يحكم مصر ... أتعودنا على كده
                    و صراحة ده أحسن حكم .. حكم الجيش ..هو فيه ظلم على ناس ..لكنه أفضل من غيره كثير جداااا

و مش عايزين نخش فى قضية تانية ^_^
                    خلينا فى الحلقات
                    الحلقات فيها سياسة و نظام حكم
                    و ممكن تطلع على الكتاب ده للدكتور جمال المركبى رئيس جماعة أنصار السنة المحمدية فى مصر
                    http://www.altawhed.net/article.php?i=59

الخلافة الإسلامية بين نظم الحكم المعاصرة رسالة الدكتوراه لفضيلة الدكتور/ جمال المراكبي - الرئيس العام لجماعة أنصار السنة المحمدية

مجرد رد سريع على أخونا اللي دخل أبو قرش على أبو قرشين كما نقول في مصر

مال جماعة الإخوان ومال حسن نصر الله

وبعدين إذا كنت تريد أن تعرف ماذا فعل الإخوان في مصر فأنصحك ان تقرأ تاريخ النقابات المصرية وماذا فعل الإخوان بها كي تستيطع ان تقارن بشكل صحيح
                      وكذالك قارن بين نموذج حكم اربكان في تركيا وبين حكم غيره
                      وقارن بين حكم حماس في غزة وحكم غيرهم
                      وقارن بين على عزت بيجوبيتش وغيره

ولك مني كل إحترام

اخي الشريف أحمد انا فعلاً اجهز ردودي على بعض الأشياء التي اعتقد انها خاطئة من وجهة نظري وبعض الأحداث التي أوردها الشيخ وأرى أنها منافية للحقيقة
                      وبارك الله في الشيخ المركبي فإني احسبه على إخلاص في دعوته والله حسبه
                      ونقدي الذي سوف اورده ليس رداً على الشيخ المركبي ولكنه رداً على الكلام الدي ورد
                      كل اناء بما فيه ينضح
                      إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
                        اخي الشريف أحمد انا فعلاً اجهز ردودي على بعض الأشياء التي اعتقد انها خاطئة من وجهة نظري وبعض الأحداث التي أوردها الشيخ وأرى أنها منافية للحقيقة
                        وبارك الله في الشيخ المركبي فإني احسبه على إخلاص في دعوته والله حسبه
                        ونقدي الذي سوف اورده ليس رداً على الشيخ المركبي ولكنه رداً على الكلام الدي ورد
                        و أنا منتظر^_^

و الله يا شريف

انا نزلت المحاضرة الخاصة با أصول اهل السنة ( ولاة الامور ) و الجماعة للدكتور جمال

و انا رفضت التعليق لأسباب معينة

يعمل...
                          X