موضوع: مشكلة في Skinning

ردود: 7 | زيارات: 792
  1. #1
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160

    مشكلة في Skinning

    السلام عليكم

    اواجه مشكلة وهي انه هناك فيرتكس .. خلاف كل اخواته مش راضي يظهر في الكومبوننت اديتور ..

    مع العلم انو هذا الفيرتكس كان معمول له ميرج مع آخر .. و عملت لو سبليت بعد ما عملت بايندينج

    يعني الفيرتكس كان مدموج مع الشفة السفلى بالغلط خلال المودلنج .. و لما جيت اعمل سكيننج للوجه عملت له سبليت .. و الان لا يظهر في الكومبوننت اديتور ..

    صورة للتوضيح



  2. #2
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    و ايضا سؤال آخر إذا عملت السكيننج و عدلت على الجيومتري .. التعديل مش بينضاف تلقائيا للريج ..
    و لا لازم اعمل سكيننج مرة أخرى ..

    و هل يمكن حفظ ال weights من السكيننج الأول ونقله إلى السكننج الثاني

  3. #3
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    في الانتظار

  4. #4
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة omar 3d معاينة الرد
    السلام عليكم



    مع العلم انو هذا الفيرتكس كان معمول له ميرج مع آخر .. و عملت لو سبليت بعد ما عملت بايندينج
    انت جاوبت نفسك
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  5. #5
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    والله يا مان الأفضل تعمل skining بعد التأكد من أنك وصلت للشكل المطلوب 100% وأهم شيء تتأكد من
    Normals in the right direction: set to face
    No extra Edges
    Remove nonmanifold geometry by clean up
    Fix faces with zero edge area
    وحاول قدر الإمكان جعل الfaces جميعها بشكل مربع quads.
    بعدها قم بعمل bind skin
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  6. #6
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة omar 3d معاينة الرد
    و ايضا سؤال آخر إذا عملت السكيننج و عدلت على الجيومتري .. التعديل مش بينضاف تلقائيا للريج ..
    و لا لازم اعمل سكيننج مرة أخرى ..

    و هل يمكن حفظ ال weights من السكيننج الأول ونقله إلى السكننج الثاني
    بالنسبة للتعديل بعد الskining الموضوع يبدوا خطأ 100% لكن مش متأكد.

    حفظ الweights فممكن عمل copy وليس save من edit smooth skin
    < copy skin weights...مع select للمصدر source والجسم الآخر لنقل المعلومات له.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

  7. #7
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    محمد
    particle

    اشكركم على المساعدة

    وضحت الفكرة إن شاء الله

    أنا حأعيد السكيننج .. و حأحاول اعمل دوبليكت للمجسم و انسخ الاوزن على الجديد

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل