Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

:::..تــــــــــــحــــــــــدي مــــــــــــــــــــاكســــــــون..:::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اكتررررررررررررررر الصور واقعية هى الصورة الرابعة بداية من اليمين ^_^

واقعيتها اقوى واحدة نسبتة الواقعية 100%

بعكس باقى الصورة اقل من 100% فى بعض الاجزء منها

لكن انا شايفة ان اصعبهم اخراج والله اعلم وخصوصا ان الاخراج بالرندر الافتراضى هى الصورة التالتة بداية من اليمين

وانا مع الصورة دى فى التحدى

على فكرة يا جماعة كلكم اخترتوا الصورة التانية اللى هى صورة الحمام وانا اعتقد انها اسهل الصور فى الاخراج
    لأنى اعتقد ان التصميم اللى اضاءته خافتة بيكون اسهل فى الاخراج

انما الاصعب فى التظبيط والوصول للواقعية هى الصورة اللى فيها اضاءات عالية زى ضوء نهار عالى اوى او ضوء شمس

علشان كدا انا برشح الصورة التالتة ... اللى هى الوسطى فى الصور

وطبعا التحدى هيكون الاخراج بالمصير الافتراضى انا موافقة على التحدى على الاساس دا ^^

ويا ريت لو حد عنده دروس مترجمة فى الرندر الافتراضى يرفعهالنا وجزاكم وجزاكم الله خيرا

وانا مع رأى اخونا النبراس فى انتظار تحدى الشكولاتة علشان الكل ياخد فرصته

وتسلم على الطرح الراااااااااااااااااائع علشان انا هموت من زمان على ورشة اخراج ولو انى معرفش اعمل اخراج هعمل نمذجة وبعدين هستناكم هههههههه ^_^
    هنا يتم طلبات (ترجمة) الدروس الاجنبية ... نرجو التعاون والتثبيت ..^_^
    دروس نمذجة للمبتدأين فى محاكاة حمام ^^
    محاكاة تصميم خيالى بالفوتوشوب
    بوستر الفلم الجديد (حرب الشطرنج) :: فوتوشوب:: ^_
    محمول ثلاثى الأبعاد :: فوتوشوب::
    ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

أهلا شباب ...
      ماتتصوروش انا سعيد قد ايه ان فكرة التحدي دا عجبتكم و استنفرت قواكم... و انا واثق ان كل واحد فيكم عمال يحلل الصور و الاعمال في محاولة مبدئية لاستنباط ال( تيكنيك ) الامثل الذي استخدمه مؤلف هذه الاعمال...

العلماء بيسموا عملية الاستنفار دي (Brain Storming) و هي كما تدل عليه الترجمة ( الافكار التي تدور في راسك مثل العاصفة الهوجاء) الى ان تجد موجة فكرية مريحة تؤدي بك الى الطريق السليم في الاخراج..انا سعيد جداً..

سعيد لاني شايف كل واحد بيحلل الصور و بيختار انسبها وفقا لمعايير صحيحة من وجهة نظره و هي المستوى الحالي لامكانيات المتحدي (مما يوحي بالصدق مع النفس) .. دقة التفاصيل و علاقتها بالوقت .. المشاكل اللتي قد تواجهنا في الاخراج .. و المنتج النهائي و مدى قربه من المنتج الاصلي.. المستوى الذي سنصل اليه بعد هذا التحدي.. بعد ان يطرح كل واحد مشاكله و تجاربة و ردوده و خبراته...

مش بس كدة ..دا في ناس اخرى ستستفيد بيقولوا انهم مبتدئين و عايزين يقعدوا في مقاعد المتفرجين و يشوفوا احنا عملنا ايه و واجهتنا و صعاب قد اية و يستفيدوا منها..

هنيئا لكل واحد ما اختاره من اعمال ليتحداها .. و ما زال المجال مفتوح لمن يريد ان يجلب بعض الاعمال من على موقع معرض مـــــاكســـــون (شرط اعتماد العمل في التحدي) ..

و انا اؤيد الاعضاء في بدء التحدي بعد تحدي الشوكولاة ... ولــــــكن .. ابدؤا في تصفح معرض مـــــاكســـــون و كل واحد لازم يحدد اي الاعمال سيحاكيها (او هايشارك بكم عمل) كل حسب قدرته..

ما زلت اريد راي مشرفنا تويكس لاكمال تحديد قوانين التحدي و المدة الزمنية المقترحة
      و فقنا الله جميعاً..

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=142286

مشكور اخوي m_shaheen
        على هذا الاقتراح الممتاز....وانا معاك قلباً وقالباً.....

وانا اقترح عليك عدة اقتراحات:

ان تكون المسابقة بعد انتها مسابقة استاذنا توكس..
        يتم توزيع العمل على عدة مراحل...اولاً:الاستعداد والتحظير لها من الان ....بحيث نختار الصور التي اقل تعقيد ولتكن الصورة الثانية او الثالثة....
        وبعد المرحلة الثانية نبدأ في الصورة الرابعة,,,,,, وفي آخر المطاف تكون الصورة الاولى ...وهي اصعبهم لما فيها من نمذجه لسيارة
        بحيث نكوّن ورشة لكل صورة ....ونتباحث عن افضل طريقة لانشاء كل جزء في الصورة....بحيث يكن هنك مسؤل عن التطبيقات : يقوم بتقويم الاعمال ...ويحاول ان يوجهنا الى تطبيق الاعمال كما هي في الصورة الحقيقية.....بذلك نتبادل الخبرات فيما بيننا.....

ان شاء الله سيبداء التحدي بعد تحدي الشوكولاة..شكرا على مرورك و الافكار الجيدة

عايزين همة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
              خطر على بالي أن اقوم بمحاكاة صورة من معرض ماكسون حدث ذلك قبل فترة ، فاخترت احد الصور البسيطة ههههههه وقمت بمحاكاتها ، ركزت على الإضاءة بشكل خاص ، يعني العمل لم يكن مكتملا ، وكانت هذه هي النتيجة التي توصلت اليها :

ولمن يريد الموضوع في عرض ونقد فهذا هو الرابط :
              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=134048

كنت اتمنى ان اكون معكم لكن ربما لا استطيع المشاركة بسبب بعض المشاغل ، اكتفي بمشاركتي السابقة ههههه

ارجو لكم التوفيق ..
              تحياتي للجميع ، ومنتظر ابداعكم ..

جميل جدا

كلها صعبة

لكن لا بأس من التجربة

للتذكير أعمال المحاكاة لا توضع على الرئيسية ... حسب معرفتي ... العمل على الرئيسية يجب أن يكون من ابتكار المصمم ...

يمكن وضعه في الصور الست العلوية كتشجيع ...

أما مسابقة الشوكولاته لو هناك عمل فائز ويستحق ... فإنه يوضع بالرئيسية ... إن كان مبتكرا طبعا

شكرا لكم
                سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

افكار جميله جدا و بصراحه التصميمات كلها في متناول الجميع من حيث الموديلينج

لو رشحت سأرشح العمل الاخير رقم 5
                  سهل و بسيط جدا لكن يحتاج لفن عالي للإضاءة و الرندر

ان شاء الله في اقرب وقت ستجدون مشاركتي
                  Our Services
                  al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
                  ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا..
                  ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة

كلها صعبة
                    للتذكير أعمال المحاكاة لا توضع على الرئيسية ... حسب معرفتي ... العمل على الرئيسية يجب أن يكون من ابتكار المصمم ...

يمكن وضعه في الصور الست العلوية كتشجيع ...

صديقي aktoom : اعمال المحاكاة لا توضع على الرئيسية ؟؟! بم تفسر إذن وجود عمل مايكل انجلو الذي اثار الجدل!!!

اظنة كان محاكاة ايضاً ... اتمنى التوضيح!!

المشاركة الأصلية بواسطة kamal_mu مشاهدة المشاركة
                      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
                      خطر على بالي أن اقوم بمحاكاة صورة من معرض ماكسون حدث ذلك قبل فترة ، فاخترت احد الصور البسيطة ههههههه وقمت بمحاكاتها ، ركزت على الإضاءة بشكل خاص ، يعني العمل لم يكن مكتملا ، وكانت هذه هي النتيجة التي توصلت اليها :

ولمن يريد الموضوع في عرض ونقد فهذا هو الرابط :
                      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=134048

كنت اتمنى ان اكون معكم لكن ربما لا استطيع المشاركة بسبب بعض المشاغل ، اكتفي بمشاركتي السابقة ههههه

ارجو لكم التوفيق ..
                      تحياتي للجميع ، ومنتظر ابداعكم ..
                      نتيجة رائعة يا صديقي.. تسلم ايدك! لو انت مشغول حاول محاولة بسيطة لاضفاء مزيد من الواقعية على العمل.. خاصة بعد مرور بعض الوقت على آخر مرة اشتغلت فيه ... اكيد اكتسبت خبرة اكبر ممكن تحسن العمل!

بالتوفيق

رقم 2 ..

الي هي صورة الحمام ..
                        اللهُمَّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي و يَسّرْ لِي أمْرِي ..

لو سمحتو يا جماعة ليا اقتراح

وخصوصا اننا كلنا فينا مستويات مختلفة كلنا هنشتغل مع بعض

يعنى فى مننا المتقدم فى البرنامج وفى مننا المبتدئ وفى مننا المحترف كمان

يا ريت ورشة التحدى دى تكون ورشة تدريب اكتر من كونها تحدى

ازاى ؟؟؟

هقول قصدى

انا قصدى اننا لو حد وقف قدامه حاجة فى النمذجة مش عارف يعملها حد مننا يتطوع ويعمل الدرس

ولو حد وقف قدامه الاخراج (ودا اكيد هيحصل معانا ) حد يتطوع ويعملنا ويعملنا درس

ولو حد وقف قدامه حاحجة فى الاكساء.. يتطوع ويعملنا برده درس

وبكدا حتى المبتدأين يطلعوا مستفيدين دروس ومعلومات جديدة من التحدى

وفى نهائة التحدى .. اقوى اخراج هنحصل عليه لو طلب من صاحبه درس لكيفية عمل لاكساء والاخراج يا ريت يعملهولنا او يدينا ملف العمل ههههه ^_____^

بس يعنى انا قصدى نتواصل بالمعلومات مع بعضنا بحيث محدش يكون فى حاجة مش عارف يعملها ونسيبه

الكل هيساعد ويصنع دروس باللى يعرفه واللى غيره ميعرفوش ومحتاجه ^_^

بس خلاص ^___^

استاذ كمال عملك راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع

هل دا بالمصير الافتراضى .. لو كدا هيغمن عليا ^_^
                          ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

و الله انا مش عارف اقول ايه .... الاخت ســـــــها ترجمت كل اللي انا عايز اقوله بالنسبة للهدف من التحدي..بارك الله فيها و فيكم.

ان شاء الله لن يبخل اي عضو في هذا المنبر بأي معلومة او شرح عن باقي الاعضاء .. و لكن بشرط ... كل عضو لازم يحدد العمل (او الاعمال) اللي هايشارك بيها... ويبداء بكل جهده و كل ما تعلمه (يعني ما يكسلش)..

بجد انا نفسي اوصل انا و اياكم لدرجة احترافية عالية ننافس بيها اصحاب البرامج الاخرى.. لان برنامج السينما برنامج اكثر من رائع لكن المواد التعليمية له قليلة في بلادنا العربية... فهذه فرصة طيبة ان تكون هذه الورشة جزء عملي احترافي صغير في هذا البرنامج .. كما آمل.

و طبعا ها ستغل الفرصة و ابرز مدى اعجابي بشغل الاستاذ كمال ..بس عايز اشجعه و اقول له (لسة فيه احسن من كدة)

ربنا يوفقنا جميعاً

ودي صورة اخرى تصلح للمحاكاة ...بسيطة نوعا ما ..بس عايزة شغل في الماتيريال..

الموضوع و الله يستاهل التجربة ... المنافسة على الرئيسية ستشتعل.. وأحب ان اقتبس جملة جماهير النادي الاهلي الشهيرة (اللي خــــــــــــــــــــــــــايــــــف يـــــــــــــــــــروح)

اليكم الصورة ..[ATTACH]38878[/ATTACH]

كل عضو لازم يحدد العمل (او الاعمال) اللي هايشارك بيها... ويبداء بكل جهده و كل ما تعلمه (يعني ما يكسلش)..
                                ممممممممم هو مش احنا هنتفق على عمل واحد كلنا .. مش العمل اللى هيتم التحدى عليه هيكون على حسب اعلى عمل تم التصويت عليه من قبل الاعضاء بالنسبة للاعمال الموضوعة فى الموضوع فى المشاركة الاصلية للموضوع ولا ايه ؟؟؟

----------------------

بالنسبة للصورة اللى حطتها جميلة اوى وعايزة شغل فعلا لكن اخراجها مش واقعى يعنى واضح عليها انها شغل مصمم

احنا عايزين نخرج بعمل اللى يشوفه يقول قطعة من الواقع وميقدرش يفرق بينه وبين لواقع ^_^

يعمل...
                                X