صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 37

موضوع: |[ Eslam Afify]| :: الفصل 2 :: التمرين 3

ردود: 37 | زيارات: 3587
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274

Arrow |[ Eslam Afify]| :: الفصل 2 :: التمرين 3

بسم الله الرحمــــــن الرحيم
    هنا ان شاء الله اضع التمرين الثالث
    وهذا رابط التمرين الثـــــــــــــــانى
    دعواتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــكم
    .............................

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    الله يبارك فيك يا سولم انتم السابقون ونحن اللاحقون

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    391
    بالتوفيق إسلام فى تطبيقك .

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    الله يبارك فيك يا سولم انتم السابقون ونحن اللاحقون
    هههههههههههههههه مفيش اختلاف لا فى الاسم ولا التطبيق

شكرا اسلام

بالتوفيق يا زووول

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    مبروك يا معلم
    بالتوفيق بإذنك يا رب

بالتوفيق إسلام

Design
    المنطقة
    Raincouver
    ردود
    1,475
    بالتوفيق ومبرووك الباس

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274

Arrow

بسم الله الرحمن الرحيم

الف شكر للجميع (ياسر و شادى وام محمد وحسن )

الحمد لله وبعد معاناه دامت لمدة ....................مش فاكر ........... المهم

طلعت بالنتيجة دى الصراحة انا مش راضى عنها اوى بس تعبت مش عارف اطلع العيوب اكتر من كده

هذا المرجع

وهذا التطبيق

برسبيكتف

الجانب

منتظر نقدكم بفارغ الصبر

مستوى متقدم أحييك على الفكرة
    عندي ملاحظة بسيطة في حركة القدم أثناء ارتفاع القدم القدم كله بيرتفع لأعلى مع سحب المشط ايضا بزاوية انت مثبت المشط كله ده عامل فرق في النتيجة كمان في دوران للكاحل عامل تأثير جامد انت مش عامل دوران للكاحل أيضا راقب المسافة بين القدمين عندك كبيرة شاهد الجزء الخاص بالقدمين فقط وركز عليهم جيدا شوف قد إيه الربط بين حركة القدمين وكأن بينهم لينك شوف حركتهم كأنها سيمفونية يعزفها القدمان بالمشاركة مع بعض حاول تحقيق ذلك وان شاء الله هايكون عملك الأفضل

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    عندي ملاحظة بسيطة في حركة القدم أثناء ارتفاع القدم القدم كله بيرتفع لأعلى مع سحب المشط ايضا بزاوية انت مثبت المشط كله ده عامل فرق في النتيجة كمان
    ايوه عارف يا ام محمد بس لو عملت كده الركبة بترتفع فوق اوى وبيبقى شكل الحركة مشوه جدا متنسيش ان سميطة قصييييييييييييييير

كمان في دوران للكاحل عامل تأثير جامد انت مش عامل دوران للكاحل
    ملاحظة جيدة جدا مش عارف مشفتهاش ازاى ؟

المسافة بين القدمين عندك كبيرة شاهد الجزء الخاص بالقدمين فقط وركز عليهم جيدا شوف قد إيه الربط بين حركة القدمين وكأن بينهم لينك شوف حركتهم كأنها سيمفونية يعزفها القدمان بالمشاركة مع بعض حاول تحقيق ذلك وان شاء الله هايكون عملك الأفضل
    مش فاهم حاجة
    ياريت توضحى اكتر

موضوع طول الساق ده ممكن من المربع الملون اللي تحت القدم حدده هاتلاقي في أوبشن استرتش في التشانيل بوكس تقدر تطول الساق منه
    بالنسبة للعلاقة بين القدمين شوف في اللحظة اللي القدم اليمين بتبدأ تتحرك لأعلى هاتلاقي القدم اليسار بتبدأ في النزول لأسفل ده عامل شكل رائع للحركة وبعدين ماتخافش من تأثير الركبة هي فعلا لازم تتأثر بحركة القدم وده في المرجع وهايفيد الشكل

الفكرة جميلة جدا اسلام ولكن ارنا الشيئ الذي اعتمدت عليه في دراستها اذكر اني تابعت درسا مفصلا عن هته المشية ولم تكن القدم ملتصقة بالأرض كما .ان شاء الله سابحث عن الدرس واوافيك بالتفاصيل .

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    شكرا ام محمد على المتابعة والمعلومة بتاعت طول الساق دى جربتها وخليت دماغه تخبط فى السقف

الفكرة جميلة جدا اسلام ولكن ارنا الشيئ الذي اعتمدت عليه في دراستها اذكر اني تابعت درسا مفصلا عن هته المشية ولم تكن القدم ملتصقة بالأرض كما .ان شاء الله سابحث عن الدرس واوافيك بالتفاصيل .
    مش فاهم اخى فيصل انا ضيفت المرجع فى الرد ولا انت تقصد حاجة تانية انا مش فاهمها؟؟؟؟؟؟

الشكر لله يا إسلام
    أستاذ فيصل ياريت فعلا يكون في درس للمشيه دي كلنا هانستفيد منه

مش فاهم اخى فيصل انا ضيفت المرجع فى الرد ولا انت تقصد حاجة تانية انا مش فاهمها؟؟؟؟؟؟
    انا اسف لم الاحض ذالك .

تجدين الكثير منها في اليوتيوب .ابحثي عن moonwalk هناك دروس تفصلية لكل المشيات .

http://www.youtube.com/results?searc...utorial&page=2

ولم تكن القدم ملتصقة بالأرض

في الدرس يوجد العديد من انواع المشي وفيها ما يطابق هته الملاحضة وفيها ما يطابق عملك .ولكن اعتقد هته الملاحضة تنطبق اكثر على السير للخلف في مكان واحد اي دون رجوع الى الوراء ذالك يكون مساعد على وضع فقط طرف الكاحل على الأرض عند تزحلقها عائدة الى الوراء والمشط مرفوع وينزل كلما عادت الى ان يلمس الأرض في وضعية الكونتاكت الأخرى تشبه الى حد كبير المشية العادية هل تذكر اننا كنا نقول انه الكاحل والمشط يستغرقان 4 فريمات من الكونتاكت حتى التلامس الكلي هنا تستغرق كل الخطوة .ولكن فكرتك في التزحلق الكلي ليس خاطئة .هذا فقط للأستزادة .
    لدي ملاحضة ولكن لا اعلم ان كانت ستشكل فارق كبير في الحرة .نحن نعتبر ان هته المشية هي تشبه المشية العادية ولكن الى الخلف .اي علينا ان نرى وضعيات النزول والصعود على الرجل المثبتة ارى انك عملت الرجل في اغلب الأجيان مستقيمة .ولكنك احيننا عملتها بشكل جيد لا اعلم صدفة ام مقصودة مثل بين 61 .73 للرجل اليمنى .
    الحركة الأخيرة لو تهتم بها اكثر وتجعلها اكثر وضوحا وانسيابية هي سريعة جدا وغير واضحة كفاية اعتقد .

شكرا استاذ فيصل على الرابط

الملاحظات اللي قدرت احصلها ان الساق والقدم في وضع رأسي الركبة بتنزل لأسفل مع دوران المشط للداخل والكاحل للخارج قليلا وأثناء الكونتاكت مع الارض بيرجع الدوران تاني للاصل المشط للخارج والكاحل للداخل قليلا

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    شكرا اخى فيصل على المرجع الجميل والملاحظات القيمة

انا عملت تعديلات كتيرة جدا و طبعا عيدت الشغل من تانى

شكرا ام محمد على ملاحظاتك

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات