موضوع: كيف تم عمل هذا الإعلان

ردود: 17 | زيارات: 1131
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534

    كيف تم عمل هذا الإعلان

    إزاى الإعلان ده إتعمل فى أوراما

    منتظر أراء الخبراء فى مايا

    أسيبكم مع الإعلان




  2. #2
    ممكن تسال حازم باشا صبرى فى هاذا الامر :d

    بما انه كان شغال فى اروما و راجل له باع طويل فى المايا و الكومبوزيشن

    اعتقد مايا و نيوك او مايا و افتر
    Senior Graphic Designer
    CG Student

  3. #3
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    اتوقع انو الفكرة بسيطة .. ممكن عملها بالدايناميك

    الاجسام يتم توزيعها بالشكل المناسب .. و بتعملها كلها active rigid bodies
    و الأرضية passive rigid body

    و بتعمل أنيميشن للأولى ..

  4. #4
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    العمل الرئيسي هو maya dynamics : domino effect
    حاولت ان ابين لك كيفية تكوين هذا التأثير في المايا :
    http://rapidshare.com/files/21246806...basic.avi.html




    ارجو الفائدة
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973
    هي فعلا الفكرة بسيطة زي الاخ عمر و noxco ما ذكرو

    لكن في الاعلان كل قطعة بتقع مظبوطة تماما علي اللي قدامها مبتتحركش لا يمين ولا شمال... فهل ممكن تكون معمولة يدوي ؟

    Autodesk
    MAYA

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    لكن في الاعلان كل قطعة بتقع مظبوطة تماما علي اللي قدامها مبتتحركش لا يمين ولا شمال... فهل ممكن تكون معمولة يدوي ؟
    __________________
    لا اخي نفيديا
    دا من اعدادات الدينامكس بتقدر تحدد الفريكشن والدامب
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

    مدونتي

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973
    فعلا ريس لما زودت الدامب مبقتش تجري بس ليه هي بتفضل تتهز لما تقع علي الارض لحد ما التايم لاين بيخلص...

    انا بيحصل معايا كده كتير وبصراحة لسه مخلصتش اسطوانة ديجتال طوطو فلا اعرف الحل

    Autodesk
    MAYA

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    يمكن يا ريس عايز تفقل bounciness
    علشان الي يقع ما يديش رأكشن تاني !!
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

    مدونتي

  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة y@sser معاينة الرد
    يمكن يا ريس عايز تفقل bounciness
    علشان الي يقع ما يديش رأكشن تاني !!
    شكرا لكم أخوانى على المرور وطرح الآراء

    أخى ياسر (أستاذى) معلش لو عنك وقت ممكن درس صغير كده على السريع يوضح لنا الطريق

    لأن حضرتك لو تلاحظ إن كل قطعه لما بتقع على الأخرى تحس إنها كتمتها تحتها يعنى لا يمين ولا شمال وبدقه تامه

    وشكرا ليك أستاذى ياسر

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة y@sser معاينة الرد
    يمكن يا ريس عايز تفقل bounciness
    علشان الي يقع ما يديش رأكشن تاني !!
    انا كنت معلم عليهم كلهم ومخلي الباونس صفر... وقفلت برضه الباونس خالص زي الصورة بس برضه بتهز لحد الاخر

    هي هزة بتبقي خفيفة لازم اقرب الكاميرا عشان تبان...

    انا مش عارف هل ده ليه علاقة بالفريكشن...؟

    Autodesk
    MAYA

  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    انا لا حظت حاجه غريبه كل جسم إخترق الآخر هل ممكن يحصل ده لو معموله ديناميك توضيحكم يا جماعه وانا أرفقت صوره

  12. #12
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    آولا٠٠
    آلبرومو دة بتاع ٠٠٠ احمد سعودي supervisor maya

    ِ ثانيا٠٠
    دول متحركين يدوي ٠٠ وليس دايناميكس
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  13. #13
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    آولا00
    آلبرومو دة بتاع 000 احمد سعودي supervisor maya

    ِ ثانيا00
    دول متحركين يدوي 00 وليس دايناميكس
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  14. #14
    عضو نشيط
    صور رمزية alienblues
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    Maroc
    العمر
    29
    ردود
    402
    هي عموما كما قال الاستاد ياسر من تضبيط اعدادات bounciness و static and dynamic frictions لكن ممكن تتبثها على الأخر من كيرف الحركة بعد ما تعمل بايكنج للمحاكاة
    .




    The only way to get smarter is by playing a smarter opponent

  15. #15
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    آولا00
    آلبرومو دة بتاع 000 احمد سعودي supervisor maya

    ِ ثانيا00
    دول متحركين يدوي 00 وليس دايناميكس

    تمام التمام

    بس لية مستفدش من الدانيمكس و عملها يدوى اكيد فى حاجة هتخليها احسن لاما تتعمل يدوى
    Senior Graphic Designer
    CG Student

  16. #16
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    آولا00
    آلبرومو دة بتاع 000 احمد سعودي supervisor maya

    ِ ثانيا00
    دول متحركين يدوي 00 وليس دايناميكس

    شكرا ليك يا حازم

    بس إزاى اتعملوا يدوى كده بالنظام والترتيب ده يعنى high light بتاع الخطوات إيه

    انا عارف إن البرومو ده مش بتاعك بس أكيد إنت سيد العارفين

    شكرا ليك على المشاركه

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    آولا٠٠
    آلبرومو دة بتاع ٠٠٠ احمد سعودي supervisor maya

    ِ ثانيا٠٠
    دول متحركين يدوي ٠٠ وليس دايناميكس
    ايه ده يعني وجهت نظري طلعت صح.....

    Autodesk
    MAYA

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل