Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تنبية عام ( استغلال المصممين المصريين )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تنبية عام ( استغلال المصممين المصريين )

وانا بتصفح قسم خدمات ووظائف لقيت الطلب دا
    طلب(( محريكن)) لاستوديو جرافيك
    يعلن استوديو جرافيك

عن حاجته لمحركين يجيدون استخدام برنامج 3ds max براتب يبدأ بـ 1000 جنيه

قابله للزياده حسب تطور المستوى

لارسال السيره الزاتيه :

animation-2009@hotmail.com
    تمام ولما لقيت الطلب دا في ناس ردو قالوا
    انيميتور بـراتب 1000 فقط!!
    صاحب الطلب رد قال
    هذه فرصه للمبتدئين بمجال التحريك وليس له الخبره ولكن عنده المهاره والموهبه التى نساعده على تطويرها وعلى حسب تطور مهاراته يزيد راتبه

انا رديت عليه قولتله

المشكله يا جماعه ان لما حد محرك يروح للراجل دا هيشوف شغله ويقوله هنتصل بيك والراجل بيدور على محركين محترفين بس بمرتب قليل بس عمرة ما هيلاقي لان المحركين قليلين جدا وكمان راعوا الذمة في محرك في الدنيا بياخد 1000 جنيه
    دا يا جماعه اي واحد محرك مبتدي عند طارق راشد ( شركة مشهورة في مصر ) بياخد من اول 2000 حرام عليكم خلو عندكم ضمير انت بعد ما تشغل اي حد عندك بالف جنيه في الشهر انت عارف انت هتاخد من ورا الالف دي 10 الاف او اكثر بالله عليكم يا مصريين راعو الله في ضميركم وبالنسبة للناس الي هتوافق على العرض دا انتم كده بتتقللوا بنفسكم عارفين ليه
    عشان لما كل واحد فيكم يقبل بالف جنيه هتتقللوا من قيمتكم في السوق المصري وبعد كده هيدوكو 800 و بعد كده 700
    وهتبقي عمليه مسخرة
    ويا اخ مهدي راعى الله في ضميرك ما فيش شركة جرافيك ما بتكسبش
    وانت عمرك وانت عارف كويس انت عمرك ما هتشغل حد عندك مبتدئ
    والسلام عليكم

انا عايز رأيكم في الموضوع دا يا جماعه وياريت تكتبوا رأيكم بكل صراحه

Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

علشان كده انا قربت اكره هذا المجال بسبب الناس الذين لا يقدروا المواهب
    علشان واحد يكون متمكن وا حتى نفسه يتعلم هيسدوا نفسه ويعمل شات احسن ميفكر يبص على برنامج وبنقول ليه مستوانا فى العلم والتقدم منحط بالنسبه للناس التنيين الفهمييين الى عايزه تكسب بجد زى الغرب عندنا مواهب بندفنه بالف جنيه اخص على الاخلاق تفتكر واحد زى ده لما يظلم مصمم المصمم هيديلوا الى هو عايزه منه ويصبح كالموظف لا طايق الشغل ولا مرتاح نفسيا بره الشغل ولا جوه الشغل وينزل مستواه للحضيض وينزل صاحبنا معاه بس هقول ايه حسبي الله ونعم الوكيل اخربوا كمان فى البلد بغبائكوا ... في قانون : لكل فعل ردة فعل مساويه له فى المقدار مضاده له فى الاتجاه يعنى يصاحب الاعلان هتدى 1000 تاخد جمال بالف هتدى 90000000 شوف هتاخد جمال بكام ( بوظتوا ذوق الناس وعرقلتوا التقدم فى بلدكم بالانتهازيه وعدم الضمير)
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس

هذا ظلم واستغلال للناس الي مش محصله عمل ...!!!

الله يهديه ان شاء الله

السلام عليكم .

بصراحه اعتبره عرض مغري جدا ..

هذه فرصه للمبتدئين بمجال التحريك وليس له الخبره ولكن عنده المهاره والموهبه التى نساعده على تطويرها وعلى حسب تطور مهاراته يزيد راتبه
        اذا المبتدي بيتعلم ويطور نفسه بالتعرف على متطلبات السوق واسرار العمل .

والاحتكاك بالمحترفين وياخذ 1000 جنيه ..

بدل ما يدفع 1000 جنيه او اكثرعلى دوره تدريبيه ..

اما اذا تطور مستواه ... او مستواه متقدم في الاصل يستطيع المساومه باعماله القويه واختصاره للوقت ..

سلامة عيونك من الشاشه

المشاركة الأصلية بواسطة والدفيصل مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم .

بصراحه اعتبره عرض مغري جدا ..

اذا المبتدي بيتعلم ويطور نفسه بالتعرف على متطلبات السوق واسرار العمل .

والاحتكاك بالمحترفين وياخذ 1000 جنيه ..

بدل ما يدفع 1000 جنيه او اكثرعلى دوره تدريبيه ..

اما اذا تطور مستواه ... او مستواه متقدم في الاصل يستطيع المساومه باعماله القويه واختصاره للوقت ..
          السوق المصري عندنا مش سوق تعلّم وتطوير، السوق المصري سوق حلب وعجن وعصر، لو فرضنا إنه هيقبل بالألف جنيه، هيضيعوا علاج، ومواصلات وشاي، دا غير الوقت اللي هيشتغله ومش هيلاقي وقت يتعلم ولا يطور نفسه وحتى لو لقي الوقت، نفسية اللي جابوه هتنسد عن كل حاجة، ومش بعيد يضرب نفسه بالرصاص

تحية إجلال وتقدير للأخوة المصممين اللي لسه عايشين وبيكافحوا لحد قراءة الرد ده
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

كلام فاضى

أنا لو جالى عرض بألف جنيه أنا هقبل على طول لغاية ما ألاقى عرض أفضل

زى موضوع الترجمة .. عاملين مظاهرات على النت عشان سعر الترجمة قليل .. و يقولوا قاطعوا الناس ديه ..
            بس الناس ديه بتستعبط .. هو فيه حد هيقطع أكل عيشه ؟
            مثلا الورقة ب 3.5 جنيه و هما بيقولوا الورقة بــ 100 أو 200 جنيه ...
            ده إستهبال ... إستهبال عظيم
            جايب أجر الترجمة فى إنجلترا و أمريكا و عايز يعمل زيه فى مصر .. ده إستغباء
            أولا هؤلاء ليس عندهم رحمة .. لو أنا عميل وعايز أترجم كتاب .. هدفع فى كل كلمة نصف جنيه ؟؟ يعنى الصفحة فيها ما لا يقل عن 250 كلمة ... و لو الكتاب 100 صفحة .. يبقى يا خراب بيتى المستعجل
            أرحموا العميل شوية

أولا ... ده فعلا استغلال ... واستغلال سئ جدا ...

ثانيا :
              كلام فاضى

هوه ده اللي مبوظ السوق يافندم ... مينفعش ... مين ده اللي يشتغل بالمبلغ ده حتى لو كان مبتدئ ؟
              بالطريقة دي ... تلاقي الناس أصحاب الشركات "اللي مش فاهمين" يقولك : وأنا ليه أدفع كتير لما ممكن أدفع أقل ... خصوصا إن هؤلاء لا يهمهم بتاتا النتيجة النهائية ...

بص ... إيه المانع تشتغل بأسعار السوق ... شوف المبتدئ بياخد كام ... وخد زيه ... إنما تقل عشان بتقول إنك "بتتدرب" ... هتبقى دي النتيجة :
              عشان لما كل واحد فيكم يقبل بالف جنيه هتتقللوا من قيمتكم في السوق المصري وبعد كده هيدوكو 800 و بعد كده 700
              وهتبقي عمليه مسخرة
              وبعدين ... فين هوه ده المكتب اللي في مصر اللي فيه أنيميتورز "أتعلم منهم" ؟ ... من رأيي الناس المحترفة دي قليلة أصلا ... يبقى الأفضل أشتري اسطوانات تعليمية للأنيميشن (الرخيصة جدا بالمناسبة) وأتعلم, وأبقى محترف, وآخد مرتب واحد محترف من الأول ...

بالله عليكو يا جماعة ... متبوظوش الدنيا أكتر ما هي بايظة ...
              (على فكرة يا شريف ... أنا مبوجهلكش الكلام بصفة شخصية يا ريس ... وانت عارف )

بصوا يا جماعة مع احترامى للالف والالفين
                الموضوع موضوع تقدير شخصى بس مين اللى هيدى واحد مبتدا فلوس وهو اساسا لسه بيتعلم يعنى هيستحمل اخطائها
                ومشاكل الانيمى والريجنج وحكايات
                طب وليه ان اتمكن وانزل تدريب مش شغل عشان الاقى حد يسند (التدريب مش فى مصرلاننا كلنا مواهب هههههههه)
                واذاكر كويس وانزل بقلب جلمد واقدر اشوف انا اساوى كام بمواهبه وتفكيرى وطموحه ومقدرتى فعلا لان شغل الجرافيك فى اى حته فى العالم هو طحن فى طحن
                لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين "

هوه ده اللي مبوظ السوق يافندم ... مينفعش ... مين ده اللي يشتغل بالمبلغ ده حتى لو كان مبتدئ ؟
                  بالطريقة دي ... تلاقي الناس أصحاب الشركات "اللي مش فاهمين" يقولك : وأنا ليه أدفع كتير لما ممكن أدفع أقل ... خصوصا إن هؤلاء لا يهمهم بتاتا النتيجة النهائية ...
                  كلامك صح يا استاذ يوسف
                  Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة الشريف أحمد مشاهدة المشاركة
                    كلام فاضى

اولا اعتقد انك كان ممكن تحترم اراء الناس بافضل من كده شوية (خصوصا ان وجهة نظرك عجيبة)

ثانيا احنا ملناش دعوة بافكارك الشخصية... وصدقني هو كلامك ده مشكلتنا... كل ما ترضي بالادني مش هتلاقي غير الادني منه

وانا مجرب قبل كده مع اصحاب المكاتب النصابين يقولك انت مبتدأ عشان مشتغلتش في مكان قبل كده ويشغلك بنص مرتب واحد تعبان عنده وبفضل يطحن فيك وتكون انت بتعمل شغل احسن من اللي عنده ويعمل عبيط وميزودش المرتب الا لما تطلب انت او يحس انك متضايق وممكن تسيب الشغل...

الناس دي بتتمني انها تشغل عندها ناس تكون بتطلع شغل كويس وفي نفس الوقت يكونو (عبط) بيقبلو اي ثمن...

Autodesk
                    MAYA

الناس دي بتتمني انها تشغل عندها ناس تكون بتطلع شغل كويس وفي نفس الوقت يكونو (عبط) بيقبلو اي ثمن...
                      كلامك صح فعلا يا انفيديا
                      Facebook

عارفين يا شباب انتوا مشاء الله عليكم فاتحتوا موضوع مهم جدا جدا جدا
                        ( بس يا رب ماينمش زاى باقى المواضيع ) المفروض يتأخد بجديه ويتثبت والكل يشارك علشان نخلص بقى من الظلم ده
                        اانا هقول تجرب شخصيه ليا !!!!!!!

انا من الأسكندريه وكان معايا فريق من اربع اشخاص وكان لينا كاينا فى الأسكندريه بس للأسف مفيش شغل
                        فا فى شركه طلبت ناس تشتغل ومقلتش المرتب

كلمتها على اساس نشوف الوضع ايه عجبها الشغل وقالت عاوزنا احنا الأربعه ؟؟؟
                        طيب والمرتب المرتب هيكون 1000 برده علشان هتتعلموا وخبره وكدا بصراحه وفقنا
                        ( لحبنا فى المجال بكرر لحبنا فى المجال )

الحق يتقال دخلنا الشركه متهيألنا فهمين كل حاجه لقينا نفسنا مش فاهمين اى حاجه وهما علمونا وكانت ناس محترمه جدا
                        واحنا قدرنا ده خلاص بقى اتعملنا وبقى فى انتاج وانتاج قوى ومش انتاج بس لا تتطوير بقى فى افكار وتتطوير
                        عاوز ذياده لا لسه شويا احنا مع بعض
                        طيب يا سيدى ما احنا بقينا بنعمل شغل اهو والى يغيظ ان زميلك بيقولوا ان مرتبتهم اعلى منك بـ 2000 على الأقل
                        والواحد والله العظيم شغله بقى احسن من الى بيأخد 3000 ده وعلى ما اقول شهيد

كل ده بجانب مفيش تقدير وطحن وعجن واى غلطه بتتعلق عليك ونفسيه مش متظبطه
                        علشان وفقنا من الأول بمرتب زاى ده فا تم اعتبارك ان حدودك ده وهتوافق بده وهتعيش بده

بالله عليكم يا شباب يعنى اكل ومصاريف وسكن والتزامات وادويه ولبس وعيشه وكهرباء وميه وغاز بمرتب ( 1000 )
                        بجانب انك متغرب وكل ده وتحب تحسس الشركه تلقيها عمله عبيط

فا من حققك تزعل طبعا حتى لو كانت معلمك المجال كله ومخليك شمعه كدا
                        فا بصراحه او فرصه جات ليا احسن من الشركه مفكرتش لو لثانيه انا اكون باقى عليها لانها مشترتنيش
                        واهو دلوقتى انا فى الأسكندريه وبلدى والحمد لله مرتبى احسن من الشركه ميه مره الحمد لله

فا ارجو ما ترخصش من نفسك ابدا ابدا لانك هتفضل ديما رخيص

وشكرا لكل الى كمل الكلام االأخر

المشاركة الأصلية بواسطة maxspider مشاهدة المشاركة
                          (على فكرة يا شريف ... أنا مبوجهلكش الكلام بصفة شخصية يا ريس ... وانت عارف )
                          فاهم وجهة نظرك يا زعيم ^_^

المشاركة الأصلية بواسطة nVIDIA مشاهدة المشاركة
                          اولا اعتقد انك كان ممكن تحترم اراء الناس بافضل من كده شوية (خصوصا ان وجهة نظرك عجيبة)

ثانيا احنا ملناش دعوة بافكارك الشخصية... وصدقني هو كلامك ده مشكلتنا... كل ما ترضي بالادني مش هتلاقي غير الادني منه

وانا مجرب قبل كده مع اصحاب المكاتب النصابين يقولك انت مبتدأ عشان مشتغلتش في مكان قبل كده ويشغلك بنص مرتب واحد تعبان عنده وبفضل يطحن فيك وتكون انت بتعمل شغل احسن من اللي عنده ويعمل عبيط وميزودش المرتب الا لما تطلب انت او يحس انك متضايق وممكن تسيب الشغل...

معلش جت منى كده

انا مجرب الموضوع ده ... بس هو عندوه غيرى ألف واحد
                          لو أنا سيبت الشغل .. يبقى مش هلاقى شغل
                          و الموضوع مش سهل إنك تحكم عمل على مستوى دولة عددها 100 مليون مواطن
                          بتوع الترجمة عملوا حل ..[س حل صعب أوى و لسه ماتنفذش
                          هيعملوا نقابة المترجمين العرب .. عشان يحكموا سوق عمل الترجمة و قالوا إن أى شخص يمارس عمل الترجمة بدون أن يكون مترجم معترف به " معاه شهادة " يدفع غرامة 5000 جنيه ...
                          ده عشان مش أى حد يشتغل مترجم ..
                          بس هيقطعوا شغل ناس كتير غلابة فى الجامعات ^_^

أعملوا نقابة الإنيميتوريين العرب

يابني صدقني ... لو كل واحد أصر على موقفه ... وإنه ميشتغلش بملاليم ... الدنيا هتتظبط ...

المهم ميضحكش علينا ... عايزين يبقى لينا كيان

لو كل واحد ثبت على موقفه و رأيه الدنيا هتتظبط زي ما قال الاستاذ يوسف
                              Facebook

يعمل...
                              X