موضوع: شوية اسئلة محيرة وحدة مبتدئة بالسينما

ردود: 13 | زيارات: 1187
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية لحن الغروب
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المنطقة
    في مكان ما
    ردود
    1,921

    Unhappy شوية اسئلة محيرة وحدة مبتدئة بالسينما

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كيف جميع الإخوة والأخوات السينمائيين يارب تكونو بخير


    انا عندي أسئلة مجمعتها ومو لاقية الها جواب كون اني لسى ببداية الطريق
    فياريت تساعدونب بالأجوبة حتى تزول الحيرة

    1_ لما ارسم شكل ما بخطوط السبلاين وبحب اعمله اكستراد نيربس احيانا مابيظبط معي والسبب انو النقطة الأخيرة لم تلتقي مع اول نقطة رسمتها يعني ماصار انغلاق للخط فكيف ممكن اخليه ينغلق والنقطتين يتلصقو مع بعض؟؟؟..
    ( ولاتقولولي ارسميه بالباث وصدريه للسينما .. لأني انا بعمل هالشي بس احيانا بكون حابة اعمل الشكل داخل السينما

    2_ انا عندي نسخة للسينما الاصدار 11 بس نسخة بورتيبل ومافيها مقبس الفيراي فهل ممكن اضيفلها المقبس ولا لازم احمل نسخة انا اسطبها بنفسي

    3_لما برسم شكل بخطوط السبلان وبجسمه بالامر إكستراد نيربس بحب اني احيانا اخلي حواف الشكل ناعمة
    متل لما بنعم حواف المكعب
    فهل ممكن اعمل هالشي ولا مضطرة انمذج الشكل الي بدي ياه عن طريق المكعب

    وياريت لاتقولولي ضيفي هيبر نيربس لانو جربت ومانفع


    4_وكيف ايضا اضيف تقسيمات اكثر لهالشكل الي عملته بالخطوط مع الإكسراد نيربس جربت ازودها بالسكين بس ماظبط
    حتى افهمكم اكتر رسمت شكل قلب بخطوط السبلاين وبعدين جسمته بالأمر اكستراد نيربس... سطح القلب اي الجزء العلوي والسفلي ايضا ماكان فيه ولا تقسيمة وكنت حابة اعمله تقسيمات كتيرة حتى استعمل الامر بروش وأعمله شوية أنحانائات من الداخل بس ماقدرت
    فهل ممكن اعرف كيف اعمل تقسيمات للشكل الي معمول بالامر اكستراد نيربس؟


    هاي هي كل أسئلتي
    وياريت ماااكون تقلت عليكم علي بأسئلتي
    وشكراااااااااااا من قلبي لكم على روحكم الحلوة وحبكم للتعاون

    تحياتي
    نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
    صفحتي

    https://www.facebook.com/nour.hudah.9


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    3,245
    وانا كمان عندى سؤال مع حزن الغروب ^_^معلش حبيبتى اسمحيلى اضيف سؤال معاكى ^________^

    هل السينما 11 النسخة المحمولة منها تتطلب ذاكرة (رام) 1 جيجا زى النسخة التسطيب ؟؟؟

    ولا المحمولة تطلب أقل ..؟؟ وكام تطلب ؟؟؟

    بس ^_________^

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية BasheQ
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    العمر
    28
    ردود
    1,602
    2 ما بعرف
    4 ما فهمت قصدك وضحي كمان شوي
    1 و 3 في المرفقات

  4. #4
    abdelouahab
    صور رمزية abdoubb
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المنطقة
    تحت القرمود
    العمر
    33
    ردود
    5,333
    لما ارسم شكل ما بخطوط السبلاين وبحب اعمله اكستراد نيربس احيانا مابيظبط معي والسبب انو النقطة الأخيرة لم تلتقي مع اول نقطة رسمتها يعني ماصار انغلاق للخط فكيف ممكن اخليه ينغلق والنقطتين يتلصقو مع بعض؟؟؟
    في اعدادات السبلاين ستجدين close spline أو اضغطي بالزر الأيمن عندما تكونين في point mode ثم اعملي attach segment باختيار النقطة الأولى و الأخيرة.
    لما برسم شكل بخطوط السبلان وبجسمه بالامر إكستراد نيربس بحب اني احيانا اخلي حواف الشكل ناعمة
    متل لما بنعم حواف المكعب
    يعني حوليه إلى polygon يعني make editable ثم اذهبي إلى edge mode و اختاري حواف المكعب ثم جربي الخاصية تحت extrude inner لا أتذكر اسمها
    و أرجو المعذرة إن أخطأت.
    بعض الدروس
    http://abdelouahab.4shared.com

    .... à la mémoire de Kazouz

  5. #5
    عضو فعال
    صور رمزية anas_4d
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    مصر
    ردود
    273
    السؤال الأول بالنسبة لغلق الاسبلاين .........

    اضغطى على الاسبلاين (نشطيه )
    هتظهر قائمته على اليمين
    هتلاقى فيها close spline
    اعملى عليها صح هتلاقيه اتقفل




    السؤال الثانى بالنسبة لإضافة الفيراى على البورتابل .........

    ممكن ... بتنسخى الملف وتحطيه فى قايمة البلجن فى ملف السينما
    وتعيدى تشغيل البرنامج هتلاقيه فى البوست افكت.




    السؤال الثالث بالنسبة لتنعيم حواف الاكسترود .......

    أول شئ نشطيه ( اضغطى عليه)
    هتروحى لقايمة caps
    هتلاقى start و end
    الاتنين معمولين أمر cap
    غيرى الأمر كاب اعمليه fillet cap
    فى الاتنين برضه
    وغيرى القيم واظبطيهم حسب المطلوب.




    السؤال الرابع بالنسبة لعمل تقسيمات للاكسترود ........

    اعملى الاكسترود بتاعك
    هتلاقى فيه خيار اسمه subdivision فى قايمة الأوبجكت فى الاكسترود
    زوديها
    برضه هتلاقى السطح لسه زي ما هوه
    تعملى الاكسترود ايديتابل
    وتحددى السطح المطلوب تقسيمه
    وتعملى رايت كليك
    هتلاقى خيار اسمه subdivision
    اختاريه
    هتلاقى مربع حوارى طلعلك
    تزودى القيمة تعمليها مثلا 3 و تلغى التحديد بتاع الخيار هايبرنيربس
    اعملى ok
    هتلاقى السطح اتقسم.



    أرجو ان الاجابات تلبى المطلوب
    c.i.n.e.m.a.......4d
    r..e..a..l..f..l..o..w
    a.f.t.e.r.e.f.f.e.c.t
    p..r..e..m..i..e..r.e
    i.l.l.u.s.t..r.a..t.o.r
    p.h.o.t.o...s..h.o.p
    z.........b..r..u..s..h


    .:.:.:.:.:.اللهم صلى على سيدى وحبيبى محمد فى الأولين والآخرين وفى الملأ الأعلى إلى يوم الدين .:.:.:.:.:.

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية لحن الغروب
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المنطقة
    في مكان ما
    ردود
    1,921
    سها طبعا ممكن ياحبيبتي .. بس كنت حابة تفيديني باي شء لو عارفة اجابته
    ................

    BasheQ
    شكرا على مساعدتك اخي الكريم

    .....
    fastos
    شكرا اخي على مساعدتك ولو اني مافهمت الطريقة التانية بس ححاول اجربها وشوف
    ...........

    انس يعطيك العافية على هالأجوبة المفصلة

    وآديني بجرب الآن
    وماشاء الله تنعيم الحواف ضبط معي

    ..شكرااااااااااااااا جزيلااااااااااا
    نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
    صفحتي

    https://www.facebook.com/nour.hudah.9

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    3,245
    حبيبتى حزن الغروب كننت اتمنى افيدك لكن للاسف معنديش اجابة لولا سؤال لأنى ربما اكون مفهمتش الاسئلة كويس


    وقولت ادى الفرصة للاخوان اكيد هيفهموا الاسئلة اكتر منى ^^

    ----------------

    يا جماعة محدش جاوبنى


    وانا كمان عندى سؤال مع حزن الغروب ^_^معلش حبيبتى اسمحيلى اضيف سؤال معاكى ^________^

    هل السينما 11 النسخة المحمولة منها تتطلب ذاكرة (رام) 1 جيجا زى النسخة التسطيب ؟؟؟

    ولا المحمولة تطلب أقل ..؟؟ وكام تطلب ؟؟؟

    بس ^________
    _^

  8. #8
    نعم اختي سها تحتاج رام اقل شيئ واحد جيجا ومساحة فاضيه 1024 ميجا اي 1 جيجا و 24 ميجا
    Nader nabil
    My portfolio

  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    3,245
    نعم اختي سها تحتاج رام اقل شيئ واحد جيجا ومساحة فاضيه 1024 ميجا اي 1 جيجا و 24 ميجا

    شكراااااااااااااااااا يا نادر الف شكر

    ولو ان الرد دا زعلنى علشان كنت عايزاها تطلع تشتغل على رام 256 هههههههههههههه ^_^

  10. #10
    عضو نشيط
    صور رمزية mastimos
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المنطقة
    حي شعبي في منزل اهل لسقوط
    العمر
    33
    ردود
    598
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ســـــها معاينة الرد

    شكراااااااااااااااااا يا نادر الف شكر

    ولو ان الرد دا زعلنى علشان كنت عايزاها تطلع تشتغل على رام 256 هههههههههههههه ^_^
    السلام عليكم.. النسخة المحمولة ممكن تشتغلك ب اقل من 512 رام.. انا شغال بيها في اقل من 512

    --- سبحان الله وبحمده ----


    ---------------------------------------------


    HP HDX 18 Netbook PC
    Core 2 Quad CPU Q9000 2.0 GHz (4CPU)
    4000 MG RAM
    NVDIA Geforce 9600 GT - 2000 MG
    Windows XP



    ---------------------------------------------------------
    Maroc Annonces
    Actualités Marocaine et Internatiinal
    al akhbar
    Prix au Maroc

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    3,245
    السلام عليكم.. النسخة المحمولة ممكن تشتغلك ب اقل من 512 رام.. انا شغال بيها في اقل من 512

    لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا


    انت بتتكلم جددددددددددددددددددددددد

    انا بتكلم على النسخة 11 ... مش 10

    انت بتتكلم جدددددددددددددددددددد وربنا فرحتنى

    يعنى ممكن اشتغل بيها على رام 256 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    مش معقوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول ^_____________^

  12. #12
    بس النسخه المحموله مش هتشتغل معاكي كويس وهتهنج والمشكله الاساسيه الرندر وخصوصا مع الجي اي انا شغال على رام512 لسه جايبه والجي اي بياخد مني دقيقتين واربع ثواني والمشهد ما فيهوش غير مكعب وارضيه على حد علمي على العموم جربي
    Nader nabil
    My portfolio

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    3,245
    بس النسخه المحموله مش هتشتغل معاكي كويس وهتهنج والمشكله الاساسيه الرندر وخصوصا مع الجي اي انا شغال على رام512 لسه جايبه والجي اي بياخد مني دقيقتين واربع ثواني والمشهد ما فيهوش غير مكعب وارضيه على حد علمي على العموم جربي

    على العموم هجرب على الرام بتاعى لحد ما اخويا يرجع علشان مسافر

    وانا مبعرفش اشترى حاجة ولا افهم حجة فى الهارد وير .. ولا السوفت وير ههههههههه

    ولا اعرف فى انواع الرامات ولا اى حاجة

    فعلشان معطلش نفسى فىانتظاره هبدأ انا على الرام اللى عندى لحد ما اشترى واحدة عالية باذن الله ^_^

    وعلى رأى المثل ... للضرورة أحكام هههههههههههههه ^_^

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل