موضوع: سؤال بخصوص امكانيات الجهاز والسينما < >

ردود: 9 | زيارات: 793
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245

Talking سؤال بخصوص امكانيات الجهاز والسينما < >

سلام عليكم

فى الرد دا

http://www.maxforums.net/showpost.ph...&postcount=285

ودا اقتباس للرد للى مبيحبش يفتح راوبط ^_^

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة 3D Hero معاينة الرد
    اختي الكريمة انا لا علم لي بالأسعار في مصر لكن انا ممكن ابوح لك بسر حيث كنت على وشكل شراء جهاز خاص بي بالمواصفات التالية:

طبعا انا كمحترف ثلاثي ابعاد إهتمامي الأكبر منحصر في المعالج والرام والكرت الشاشة

المعالج حصرا AMD
    Phenom quad X4 64bit
    الرام 16Gb
    كرت الشاشة PNY QUADRO FX 5800

اللوحة الام:

http://global.msi.com.tw/index.php?f...1&prod_no=1740
    وباقي التجهيزات من شاشة وسواقة ليزرية وهاردات وغيرها ممكن حسب متطلبات الشخص نفسه.

بس اقول لك على حاجة انا لا استرخص في هذا الأمور فكرت الشاشة سعره حوالي 4000 دولار امريكي واصل لدمشق.

على كل حال موضوع تسريع الرندر مرتبط ارتباط رهيييييييييب بالبرنامج ، فمثلا انا في الماكس ممكن ارندر على عدة اجهزة معا.....وممكن انه اخلي جميع الأجهزة تعمل على فريم واحد!!!

رندر الشبكات اصبح عادي هذه الأيام في دمشق فمنذ فترة اتصلت بي شركة في دمشق متخصصة في عمليات الرندر تطلب مني ان ارندر مشاريعي عندها ....وهذا شيء رائع واسعار مدروسة!

انا عايزة اعرف .. بالمصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

اهم حاجة بالمصرى

المواصفات اللى رد عليا الاخ الكريم وقالهالى فى الرد

تتكلف كااااااااام بالمصرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

.؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشوفوا كلامى انا اللى بالاصفر اللى الاخ الكريم رد عليه بالاخضر (حلوة لعبة الالوان دى هههههه ) (هتلاقو كلامى انا جوة الرابط افتحوه ) ^^

وردوا انتو على كلامى من جديد

قولولى على جهاز فى حدود المبلغ اللى انا كتبته من 5000 لـ 1000.0 بالمصرىىىىىىىىىىىىىىىىى

ممكن يجبلى جهاز صاروخ

صاروخ للعمل على البرنامج

وصاروخ للرندر

الرندر وما ادراكم ما الرندر

وكل ما تمن الجهاز قل كل ما دا ريحنى اكتر ^^

ممكن حد يجاوبنى ............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس اللى هيجاوبنى يقولى التفاصيل بالتفصيل هههههه

يعنى اللى هيكتب موصفات جهاز يكتبها بالتفصيل الممل مينساش حاجة يكتبلى نوع البودرة ونوع الرمات ونوع كارت الشاشة ونوع المعالج ... بالاضافة للسرعات طبعا ^^

منتظراكم ^_^

-----------------------------------

عندى سؤال كمان ... النسخة التطسيب من السينما 11 تتطلب ذاكرة جيجا

فهل النسخة المحمول تتطلب رام واحد جيجا ايضا ؟؟؟ ام انها يمكن تشغييلها على ذاكرة اقل ؟؟؟

واذا كانت تشتغل على اقل .. فما هو الحد الأدنى للرام للنسخة المحمولة من سينما 11؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    أخر تعديل بواسطة ســـــها في 28 / 03 / 2009 الساعة 09:42 PM

عضو متميز
    صور رمزية hwpa2001
    المنطقة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    ردود
    1,164
    انتى من مصر فعليكى بسنتر البستان فى باب اللوق-اركبى مترو الانفاق وانزلى التحرير

هناك سنتر يجمع كل المتطلبات واسعارهم جميلة جدا كمثال هناك dvd يستطيع بعد نسخ بياناتك ان يطبع صورتك على الاسطوانة من بره وسعره 130 جنيه

ولكن بالنسبة للهاردوير ممكن اى احد عنده الخبرة ان يفيدك ماالذى تشتريه بالظبط

وبعدين السعر الى انتى بتقولى عليه ده كويس جدا لشراء جهاز ماكنتوش فهى اجهزة سريعة للجرافيك
    أشهد أن لاإله إلا الله محمد رسول الله

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    الف شكر اخى الكريم hwpa2001
    لكن الحقيقة الاخ الكريم اللى اقتبست رده فى الموضوع مشجعنيش على شراء جهاز مكنتوش

اخشى ان يكون مكنتوش دا سمعة على الفاضى ههههه

^_^

عضو متميز
    صور رمزية hwpa2001
    المنطقة
    مسلم ومصرى وأفتخر
    ردود
    1,164
    خلاص انتى ممكن تجيبى جهاز ذو امكانيات عالية ب 3000 جنيه

فقط هاتى اعلى كارت شاشة متاح واكثرى من الرامات وافضل بروسيسور وثبتى نظام 64x بت

الجهاز برسيسور 3.6 كاش 1 وهارد320 ورامات 2 وكارت جىفورس512 بالشاشة وباقى الكماليات يعمل 1500 فما بالك بالمبلغ الكبير
    أشهد أن لاإله إلا الله محمد رسول الله

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    انت عارف انا نفسى فى ايه

نفسى فى الرندر لأى عمل مهما كان ميخدش وقت تماما

يعنى لو عمل كبير ياخد بأجهزتنا العادية من يومين لتلاتة رندر

ياخد على الجهاز اللى هجيبه من 5 لـ 10 دقايق بالكتير

وبرده 10 دقايق كتير .. انتظار وملل اثناء العمل والحماس والانسجام الواحدة تحب تشوف شغلها مباشرة واولا باول وبسرعة مش ننتظر بقى الرندر

هو دا اللى نفسى فيه

السينما 11 التسطيب يحتاج اقل شيئ 1 جيجا رام ومساحه فاضيه 1 جيجا و 23 ميجا وحكاية الاخ ثري دي هيرو دي ما حدش يحتاجها الا في الانيميشن لان اعمال الانيميشن بتاخد اكثر من اسبوع بالرندر العادي والمواصفات اللي قالها الاخ ثري دي هيرو تعمله في ساعتين بالكتير اما حكاية الاسعار اللي بتقولي عليها انا ما اعرفش فيها بس انت محتاجه الجهاز ده لعمل انيميشن لو الاجابه اه يبقيي لازم يكون عمل جبار عشان يحتاج المواصفات دي لكن لو الاجابه لا يبقى اشتري جهاز عادي باعلى كرت شاشه واعلى رام مثلا 2 جيجا وما اعلى لو عايزه تعملي صوره عاديه بس الرندر بياخد وقت كبير ده اللي اعرفه عن كل الحكايه والروايه واتمنى اكون افدتك ^__
    Nader nabil
    My portfolio

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    متشكرة اوى يا نادر الف شكر ^^

هو انا حاليا بعمل تصاميم ثابتة فقط ... لكن لسة مش عارفة هدخل فى الانيميشن ولا لأ

عموما عايزة اجيب حاجة كويسة علشان لو دخلت فى التحريك بعدين محتجش انى اغير الجهاز تانى والصداع بتاع الاجهزة دا ^^

ما بخصوص ان التحريك بياخد رندر اسبوعين الامكانيات دى تختزلها فى ساعتين بس دا يبقى جبار

يعنى لو جبته على كدا هيعملى رندر لأعتى تصميم ثابت فى دقيقة واحدة بقى ولا 30 ثانية

يسلالالالالالالالالالالالالالالام دا حلم من احلامى فى الرندر اللى مغلبنى دا ههههه ^^

عضو متميز
    صور رمزية Dark-Side
    المنطقة
    Unknown
    ردود
    1,370
    أختي سها ...

الله يسعد قلبك قولي آمين !!

الكلام اللي فوق ما قصروا الإخوان بالرد عليه .. لكن عن السينما 11 وراماته اللي يحتاجها ..

سواءا تسطيب أو بورتيبل .. كلها لازم فوق 1 جيجا و24 ميجا .. يعني ركبي 2 جيجا أريحلك يالغالية ..

وبالتوفيق في أمورك الأخرى

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    دارك الف شكر على مرورك الكريم

تسلم يا رب ^_^

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد