صفحة 1 من 3 123 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 46

موضوع: نقابة المصممين المصريين

ردود: 46 | زيارات: 7971
    vfx artist
    المنطقة
    مـــــ أم ـــــــصــــــ الدنيا ــــــــــــر
    ردود
    2,041

Lightbulb نقابة المصممين المصريين

نقابة المصممين المصريين
    اسال هل هي موجودة او مل يتم انشائها حتى اليوم ولو لم يتم انشاءها حتي اليوم طب ليه يا جماعه ساكتين عن حقنا دا
    بجد لما نلم نفسنا ونعمل نقابه لينا هيبقي لينا وزن و شأن في البلد
    لان لو سكتنا
    هنفضل طول عمرنا نطنطط من مكتب لمكتب ومن استديو لاستديو
    بجد يا جماعه عايز اسمع رأيكم في موضوع انشاء نقابة المصممين المصريين
    وافتكروا ان اخوكم محمد علاء المنياوى هو اول من نادى بإنشاء نقابة المصممين المصريين
    عايزين نعمل لنفسنا كيان وشأن
    ياريت يا جماعه تساعدوني
    وعلى فكرة عشان في ناس في المنتدي كتير تعرفني وفي ناس كتير ما تعفرنيش احب اقولكم سيرتي الذاتية
    اخوكم : محمد علاء المنياوى
    المؤهل : ليسانس اداب جامعة المنيا
    القسم : وثائق ومكتبات

ودى صورة ليا يا جماعه عشان في ناس طلبوا مني وضع الصورة في المنتدى حتى يتسنى للاعضاء رؤيتى
    وافخر بأنى عضو في منتدى المنابر
    وياريت يا جماعة تردو على موضوع نقابة المصممين المصريين
    Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

عضو نشيط
    صور رمزية mybaby
    المنطقة
    المنصورة
    ردود
    470
    ان معاك يا منياوى واضم صوتى لصوتك
    (mybaby)

عضو نشيط
    صور رمزية telpo
    المنطقة
    في أي مكان .. تظل الهوية إسلامية عربية
    ردود
    972
    نورت ياأخ علاء ... وفكرة كويسة ... بس بصراحة ماعنديش أي فكرة عن اجراءاتعمل هذه الجمعية
    Telpo Gallery

موقعي التعليمي
    www.cgcube.tv

كثر المتساهلون فى الدين ، فظهر الملتزمون بصورة المتشددين ، فعلى الملتزمين إختيار الأسلوب الصحيح لتوصيل صحيح الدين لغيرهم باللطف واللين

vfx artist
    المنطقة
    ردود
    2,041
    ان معاك يا منياوى واضم صوتى لصوتك
    اهلا اخى كويس ان لقينا تأييد بس عاوزينه يكتر
    نورت ياأخ علاء ... وفكرة كويسة ... بس بصراحة ماعنديش أي فكرة عن اجراءاتعمل هذه الجمعية
    احنا لو اجتمعنا كلنا ممكن نسال عن الموضوع دا وهنعرف حاجات كتير وغير كده هنعرف الاجرأات المطلوبة
    Facebook

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    ردود
    6,588
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    بجد فكرة ةفي منتهى الروعة وطبعا باضم صوتي لصوتكم ( ومعاكم ) ان شاء الله
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    فكره جميله جدا
    معكم باذن الله
    ودي صورتي
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

عضو قدير
    صور رمزية MiND ViSiON
    المنطقة
    جدة
    ردود
    5,524
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة y@sser معاينة الرد
    فكره جميله جدا
    معكم باذن الله
    ودي صورتي
    إيه ياعم بدور على عروسه؟
    في داخلك منجم للإبداع فتش عنه ولكن قبل ذلك تعلم التنقيب حتى لا تكسر الألماس.
    الحياه أشبه بصندوق مغلق ، ومفتاحه هو العمل ، وإن أداء الأعمال بإتقان عال يفتح الباب أمام الحصول على أعمال أرقى وأكبر .
    لنركز على الحقيقة والمحتوى في النقد ، لا على لغة الخطاب ونبرة الكلام ، فقد يكون الناقد محباً وصادقاً لكنه لم يوفق لإلباس نصحه غلافاً هادئاً ومناسباً
    اللهم اعطهم ضعف ما يتمنون لي

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    شي جميل ...

تشرفنا برؤيتك اخي العزيز

محمود عبدالمحسن
    صور رمزية M-designs
    المنطقة
    مصر + الرياض
    ردود
    1,785
    طبعا الفكره جميله
    بس اظن انت مش فكرت في الموضوع ده من كل الجوانب .... انا بقا فكرت فيه قبلك كتيييييييير

بص يا سيدي
    اولا مصر بلدنا حبيبتنا مش معترفه بينا كمصممين جرافيك هتقولي ليه ؟؟؟؟
    هقولك مش معانا فنون تطبيقيه و لا فنون جميله طبعا و لا علوم حاسب ....
    طيب دلوقتي لو حبيت تعمل نقابه هيبقا لازم يكون معاك شهاده تثبت انك تستحق الالتحاق بيها و الا كان اي حد من الشارع دخل النقابه و بقت هيصه و تلاقي اي حد اتعلم اساسيات الفوتوشوب 7 جاي يقولك انا معاكم و بالتالي هتلاقيها بقت زحمه و الضرر هيبقا علينا احنا المصممين بجد و سمعتنا هتقع بين الشركات و نلاقي شركات بتعين مصممين مالهومش في الطور و لا في الطحين و التصميمات اللي في الشوارع هتبقا تسد النفس
    علشان اللي عنده واسطه في البلد او معندوش هيظبط حاله و يدخل النقابه و يشتغل بدالك طبعا... علشان هوه في النقابه

و بعدين لو طلبوا شهاده >>>> مش هيدخلها غير الناس اللي مجالهم جرافيك في الكليه
    طيب و الحل انهم يعملوا اختبار قدرات للناس اللي داخلين للنقابه و يكون اللجنه دي من الحكومه طبعا علشان يكوون معترف بيها و اللجنه تكون فاهمه في جميع مجالات الجرافيك و يكونوا اساتذه جامعه ......... ( قشطه ) و ده معناه ابقا قابلني لو الحكومه عملت كده لأن مش هتلاقي فيها كوادر كبار موثوق فيهم عارفين كل البرامج اللي احنا شغالين فيها و ان وجد مش هيكونوا متفرغين لحاجه زي كده بس دور على الموضوع بجد ... السواقين عملولهم نقابه ... و الراقصات في مصر بيدوروا ... هتيجي على المصممين و تقول لأ يعني

لو متفائل اسأل و لما يكون الموضوع صح انا هجيبلك كل المصممين اللي في مصر لحد عندك و هعمل حمله دعائيه كبيره بجد و نلم كل المصممين و طبعا ده بكام اعلان في مواقع الجرافيك و مواقعنا و حبة تظبيطات في الفيس بوك و حاجات تانيه كتير
    متحملش هم بس انتا اسأل على الموضوع جديا
    انا حاليا في الرياض و مش هقدر اتحرك معاك في مصر ... لو كنت في مصر كنت همشي في اي سكه مش مشكله بس في الأخر نوصل لحل

صحيح بالمناسبه ( انا ازاي اكتب في الباسبور اني مصمم جرافيك ؟؟؟؟؟؟؟؟ ) مع العلم اني بكالوريوس زراعه و الفيزه طالعه بمسمى وظيفي عامل ( الأسم بس طبعا )
    Our Services
    al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
    ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا..
    ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

Registered User
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,129
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة m-designs معاينة الرد
    طبعا الفكره جميله
    بس اظن انت مش فكرت في الموضوع ده من كل الجوانب .... انا بقا فكرت فيه قبلك كتيييييييير

بص يا سيدي
    اولا مصر بلدنا حبيبتنا مش معترفه بينا كمصممين جرافيك هتقولي ليه ؟؟؟؟
    هقولك مش معانا فنون تطبيقيه و لا فنون جميله طبعا و لا علوم حاسب ....
    طيب دلوقتي لو حبيت تعمل نقابه هيبقا لازم يكون معاك شهاده تثبت انك تستحق الالتحاق بيها و الا كان اي حد من الشارع دخل النقابه و بقت هيصه و تلاقي اي حد اتعلم اساسيات الفوتوشوب 7 جاي يقولك انا معاكم و بالتالي هتلاقيها بقت زحمه و الضرر هيبقا علينا احنا المصممين بجد و سمعتنا هتقع بين الشركات و نلاقي شركات بتعين مصممين مالهومش في الطور و لا في الطحين و التصميمات اللي في الشوارع هتبقا تسد النفس
    علشان اللي عنده واسطه في البلد او معندوش هيظبط حاله و يدخل النقابه و يشتغل بدالك طبعا... علشان هوه في النقابه

و بعدين لو طلبوا شهاده >>>> مش هيدخلها غير الناس اللي مجالهم جرافيك في الكليه
    طيب و الحل انهم يعملوا اختبار قدرات للناس اللي داخلين للنقابه و يكون اللجنه دي من الحكومه طبعا علشان يكوون معترف بيها و اللجنه تكون فاهمه في جميع مجالات الجرافيك و يكونوا اساتذه جامعه ......... ( قشطه ) و ده معناه ابقا قابلني لو الحكومه عملت كده لأن مش هتلاقي فيها كوادر كبار موثوق فيهم عارفين كل البرامج اللي احنا شغالين فيها و ان وجد مش هيكونوا متفرغين لحاجه زي كده بس دور على الموضوع بجد ... السواقين عملولهم نقابه ... و الراقصات في مصر بيدوروا ... هتيجي على المصممين و تقول لأ يعني

لو متفائل اسأل و لما يكون الموضوع صح انا هجيبلك كل المصممين اللي في مصر لحد عندك و هعمل حمله دعائيه كبيره بجد و نلم كل المصممين و طبعا ده بكام اعلان في مواقع الجرافيك و مواقعنا و حبة تظبيطات في الفيس بوك و حاجات تانيه كتير
    متحملش هم بس انتا اسأل على الموضوع جديا
    انا حاليا في الرياض و مش هقدر اتحرك معاك في مصر ... لو كنت في مصر كنت همشي في اي سكه مش مشكله بس في الأخر نوصل لحل

صحيح بالمناسبه ( انا ازاي اكتب في الباسبور اني مصمم جرافيك ؟؟؟؟؟؟؟؟ ) مع العلم اني بكالوريوس زراعه و الفيزه طالعه بمسمى وظيفي عامل ( الأسم بس طبعا )
    الراجل ده بيتكلم صح

vfx artist
    المنطقة
    ردود
    2,041
    تعرف انا مكتوب عندي في البطاقة وجواز السفر مصمم جرافيك عارف ازاي بعد ما خلصت كليه روحت لوزارة القوى العاملة وقولتهم انا عايز تغير وظيفه
    عملوا لي اختبار بحوالى 300 جنيه غير الحوالات ب 200 جنيه وعطوني شهادة تثبت انى مصمم جرافيك
    وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك يا جماعه الموضوع اسهل من ما انتم مصعبينه
    Facebook

vfx artist
    المنطقة
    ردود
    2,041
    فكره جميله جدا
    معكم باذن الله
    ودي صورتي
    اهلا بيك يا سر
    Facebook

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    391
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة yaa_7oob معاينة الرد
    تعرف انا مكتوب عندي في البطاقة وجواز السفر مصمم جرافيك عارف ازاي بعد ما خلصت كليه روحت لوزارة القوى العاملة وقولتهم انا عايز تغير وظيفه
    عملوا لي اختبار بحوالى 300 جنيه غير الحوالات ب 200 جنيه وعطوني شهادة تثبت انى مصمم جرافيك
    وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك يا جماعه الموضوع اسهل من ما انتم مصعبينه
    ممكن تقولنا كان الإختبار عبارة عن إيه بالظبط؟
    والشهادة التى حصلت عليها من أين؟
    ممكن إقتراحك يتطبق بس أن تكون هذه النقابة منبثقة من نقابة الفنانين التشكيليين، ويكون الإنضمام إليها بالنسبة لغير خريجى الفنون من خلال الإنتساب، فبصراحة لا يوجد مجال أخر غير الفن الذى يرتاده الناس من شتى المجالات الأخرى من دون مؤهلات أو علم حقيقى.
    أنا مع أن الفنان لا يجب أن يكون دارساً (فكم من الدارسين ولكن لا يستطيعون الإمساك بقلم حتى) ولكن على أقل تقدير فليكون ذو حس فنى جدير بأن ينتسب لأهل الفن والقائمين عليه.

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك

تصدق يا محمد انت جامد الموضوع ده انا اول مرة اسمع عنه لانى اساسا بتفادى اى حاجة فيها تخليص ورق فى شبابيك الموظفين انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح

يا ريت يا اخ محمد توضحلنا الموضوع ده اكتر وكمان الى مبلط فى كلية تجارة زى بقالوا............... بلاش احراج بقى
    هل ممكن اعمل كده ولا لازم اخلص؟
    وكمان ايه الاختبار ده بالظبط
    وهل هى مصمم جرافيك كده وخلاص ولا تخصصات يعنى العملية سايحة كده مصمم جرافيك وخلاص

معليش تقلت عليك فى الاسئلة اعزرنى
    واكيد معاكم طبعا يا ريس

طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    ردود
    2,274
    سبقتنى فى الرد بثوانى يا سولم

عضو نشيط
    صور رمزية SuperMedo
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    676
    ممكن تقولنا كان الإختبار عبارة عن إيه بالظبط؟
    والشهادة التى حصلت عليها من أين؟
    ممكن إقتراحك يتطبق بس أن تكون هذه النقابة منبثقة من نقابة الفنانين التشكيليين، ويكون الإنضمام إليها بالنسبة لغير خريجى الفنون من خلال الإنتساب، فبصراحة لا يوجد مجال أخر غير الفن الذى يرتاده الناس من شتى المجالات الأخرى من دون مؤهلات أو علم حقيقى.
    أنا مع أن الفنان لا يجب أن يكون دارساً (فكم من الدارسين ولكن لا يستطيعون الإمساك بقلم حتى) ولكن على أقل تقدير فليكون ذو حس فنى جدير بأن ينتسب لأهل الفن والقائمين عليه.
    فعلا مشكلة في مصر كمان حتى دبلومات و شهادات جرافيكس يا أما تكون للWebdesing و أعلانات أو Auto CAD
    أنا قعدت سنين أدور و أسأل أن كليات جرافيكس في مصر لأسف كلها دورات و دبلومات مش كليات حكومية أو حتى خاصة لأسف
    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
    Neil Fiore

عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    المنطقة
    Cairo
    ردود
    973
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة eslamafify معاينة الرد

انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح
    تعبان...معندكش واسطة...

Autodesk
    MAYA

عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    كلمة مصمم جرافيك هلامية جدا .. وصعب جدا بل مستحيل انك تجد إستجابة من الحكومة ..

أنا عايز اقولك إننا إحنا خريجي كليات حاسبات ومعلومات في مصر .. ملناش نقابة .. بالرغم من أننا كلية معترف بيها ومجموعها أعلى من هندسة كمان !! .. ودراستنا أكتر الدراسات تخصص .. ومازالوا ناس كتيير بيحاربوا عشان يعملولنا نقابة .. ولا حياة لمن تنادي ..

ياع عم طنش يعني هي النقابة هتعملك إيه .. ؟؟!!

vfx artist
    المنطقة
    ردود
    2,041

Lightbulb

تصدق يا محمد انت جامد الموضوع ده انا اول مرة اسمع عنه لانى اساسا بتفادى اى حاجة فيها تخليص ورق فى شبابيك الموظفين انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح

يا ريت يا اخ محمد توضحلنا الموضوع ده اكتر وكمان الى مبلط فى كلية تجارة زى بقالوا............... بلاش احراج بقى
    هل ممكن اعمل كده ولا لازم اخلص؟
    وكمان ايه الاختبار ده بالظبط
    وهل هى مصمم جرافيك كده وخلاص ولا تخصصات يعنى العملية سايحة كده مصمم جرافيك وخلاص

معليش تقلت عليك فى الاسئلة اعزرنى
    واكيد معاكم طبعا يا ريس
    الموضوع انى جالتلى فرصة عمل في الكويت فصاحب العمل الكويتي قالي انا عايز جواز السفر بتاعك مكتوب فيه مصمم جرافيك
    فرجعت المنيا محافظتى وقولت اعمل جواز السفر هناك فرحت لمركز اصدارات البطاقات قولتله انا عايز اعمل بطاقة جديدة مكتوب فيها مصمم جرافيك
    قالى عليك وعلى وزارة القوى العاملة والهجرة فروحت هناك قولتلهم قالوا لي هتبعت حولات لوزارة القوي العاملة ب 300 جنيه وبعد كده هات الوصلات وبعد ما عملت كده عملوا ليا ورقة وروحت مدرسة الصنايع في المنيا عملوا لي اختبار جرافيك قعدوني على جهاز وعليه فوتوشوب وقالوا لي على القص واللزق و الحاجات دي وجاوبت علي اسئلتهم كلها وبعد كده كتبوا لي في الورقه 95 % ماهر
    مع انى جاوبت على اسألتهم كلها بس الموضوع كله خلطبيته في خلطبيته
    المهم بعد ما خدت الورقه ورحت وزارة القوي العامله
    قالوا لي على حولات ب 200 جنيه برضه لوزراة القوى العاملة ورحت وحولت وبعد كده خدت منهم شهادة تفيد باني مصمم جرافيك وبعد كده روحت لمركز اصدار البطاقات وعملت البطاقة مصمم جرافيك وبعد كده عملت الباسبور بكل سهوله
    ويا جماعه لو انت مش هتعرف تعمل الموضوع دا في القاهرة ممكن تنزل المنيا تعمله ولو عايزين عنوان وزارة القوي العامله في المنيا هقولكم عليه
    لان في ناس من الفيوم كانت معايا عايزين يعملوا مصمم جرافيك في البطاقة برضه
    والسلام عليكم ارجو ان اكون افدتكم
    Facebook

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل