Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نقابة المصممين المصريين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نقابة المصممين المصريين

نقابة المصممين المصريين
    اسال هل هي موجودة او مل يتم انشائها حتى اليوم ولو لم يتم انشاءها حتي اليوم طب ليه يا جماعه ساكتين عن حقنا دا
    بجد لما نلم نفسنا ونعمل نقابه لينا هيبقي لينا وزن و شأن في البلد
    لان لو سكتنا
    هنفضل طول عمرنا نطنطط من مكتب لمكتب ومن استديو لاستديو
    بجد يا جماعه عايز اسمع رأيكم في موضوع انشاء نقابة المصممين المصريين
    وافتكروا ان اخوكم محمد علاء المنياوى هو اول من نادى بإنشاء نقابة المصممين المصريين
    عايزين نعمل لنفسنا كيان وشأن
    ياريت يا جماعه تساعدوني
    وعلى فكرة عشان في ناس في المنتدي كتير تعرفني وفي ناس كتير ما تعفرنيش احب اقولكم سيرتي الذاتية
    اخوكم : محمد علاء المنياوى
    المؤهل : ليسانس اداب جامعة المنيا
    القسم : وثائق ومكتبات

ودى صورة ليا يا جماعه عشان في ناس طلبوا مني وضع الصورة في المنتدى حتى يتسنى للاعضاء رؤيتى
    وافخر بأنى عضو في منتدى المنابر
    وياريت يا جماعة تردو على موضوع نقابة المصممين المصريين
    Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

ان معاك يا منياوى واضم صوتى لصوتك
    (mybaby)
    لا اله ألا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
    .......................................
    www.facebook.com/karakeebanimation3d

نورت ياأخ علاء ... وفكرة كويسة ... بس بصراحة ماعنديش أي فكرة عن اجراءاتعمل هذه الجمعية
      Telpo Gallery

موقعي التعليمي
      www.cgcube.tv

كثر المتساهلون فى الدين ، فظهر الملتزمون بصورة المتشددين ، فعلى الملتزمين إختيار الأسلوب الصحيح لتوصيل صحيح الدين لغيرهم باللطف واللين

ان معاك يا منياوى واضم صوتى لصوتك
        اهلا اخى كويس ان لقينا تأييد بس عاوزينه يكتر
        نورت ياأخ علاء ... وفكرة كويسة ... بس بصراحة ماعنديش أي فكرة عن اجراءاتعمل هذه الجمعية
        احنا لو اجتمعنا كلنا ممكن نسال عن الموضوع دا وهنعرف حاجات كتير وغير كده هنعرف الاجرأات المطلوبة
        Facebook

خش على الرابط ده

http://www.facebook.com/group.php?gid=5447365718

http://www.facebook.com/video/video....id=26419485439
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

بجد فكرة ةفي منتهى الروعة وطبعا باضم صوتي لصوتكم ( ومعاكم ) ان شاء الله
            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
            وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

فكره جميله جدا
              معكم باذن الله
              ودي صورتي
              بلاد الكوارث
              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                فكره جميله جدا
                معكم باذن الله
                ودي صورتي
                إيه ياعم بدور على عروسه؟
                في داخلك منجم للإبداع فتش عنه ولكن قبل ذلك تعلم التنقيب حتى لا تكسر الألماس.
                الحياه أشبه بصندوق مغلق ، ومفتاحه هو العمل ، وإن أداء الأعمال بإتقان عال يفتح الباب أمام الحصول على أعمال أرقى وأكبر .
                لنركز على الحقيقة والمحتوى في النقد ، لا على لغة الخطاب ونبرة الكلام ، فقد يكون الناقد محباً وصادقاً لكنه لم يوفق لإلباس نصحه غلافاً هادئاً ومناسباً
                اللهم اعطهم ضعف ما يتمنون لي

شي جميل ...

تشرفنا برؤيتك اخي العزيز

طبعا الفكره جميله
                    بس اظن انت مش فكرت في الموضوع ده من كل الجوانب .... انا بقا فكرت فيه قبلك كتيييييييير

بص يا سيدي
                    اولا مصر بلدنا حبيبتنا مش معترفه بينا كمصممين جرافيك هتقولي ليه ؟؟؟؟
                    هقولك مش معانا فنون تطبيقيه و لا فنون جميله طبعا و لا علوم حاسب ....
                    طيب دلوقتي لو حبيت تعمل نقابه هيبقا لازم يكون معاك شهاده تثبت انك تستحق الالتحاق بيها و الا كان اي حد من الشارع دخل النقابه و بقت هيصه و تلاقي اي حد اتعلم اساسيات الفوتوشوب 7 جاي يقولك انا معاكم و بالتالي هتلاقيها بقت زحمه و الضرر هيبقا علينا احنا المصممين بجد و سمعتنا هتقع بين الشركات و نلاقي شركات بتعين مصممين مالهومش في الطور و لا في الطحين و التصميمات اللي في الشوارع هتبقا تسد النفس
                    علشان اللي عنده واسطه في البلد او معندوش هيظبط حاله و يدخل النقابه و يشتغل بدالك طبعا... علشان هوه في النقابه

و بعدين لو طلبوا شهاده >>>> مش هيدخلها غير الناس اللي مجالهم جرافيك في الكليه
                    طيب و الحل انهم يعملوا اختبار قدرات للناس اللي داخلين للنقابه و يكون اللجنه دي من الحكومه طبعا علشان يكوون معترف بيها و اللجنه تكون فاهمه في جميع مجالات الجرافيك و يكونوا اساتذه جامعه ......... ( قشطه ) و ده معناه ابقا قابلني لو الحكومه عملت كده لأن مش هتلاقي فيها كوادر كبار موثوق فيهم عارفين كل البرامج اللي احنا شغالين فيها و ان وجد مش هيكونوا متفرغين لحاجه زي كده بس دور على الموضوع بجد ... السواقين عملولهم نقابه ... و الراقصات في مصر بيدوروا ... هتيجي على المصممين و تقول لأ يعني

لو متفائل اسأل و لما يكون الموضوع صح انا هجيبلك كل المصممين اللي في مصر لحد عندك و هعمل حمله دعائيه كبيره بجد و نلم كل المصممين و طبعا ده بكام اعلان في مواقع الجرافيك و مواقعنا و حبة تظبيطات في الفيس بوك و حاجات تانيه كتير
                    متحملش هم بس انتا اسأل على الموضوع جديا
                    انا حاليا في الرياض و مش هقدر اتحرك معاك في مصر ... لو كنت في مصر كنت همشي في اي سكه مش مشكله بس في الأخر نوصل لحل

صحيح بالمناسبه ( انا ازاي اكتب في الباسبور اني مصمم جرافيك ؟؟؟؟؟؟؟؟ ) مع العلم اني بكالوريوس زراعه و الفيزه طالعه بمسمى وظيفي عامل ( الأسم بس طبعا )
                    Our Services
                    al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
                    ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا..
                    ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

المشاركة الأصلية بواسطة m-designs مشاهدة المشاركة
                      طبعا الفكره جميله
                      بس اظن انت مش فكرت في الموضوع ده من كل الجوانب .... انا بقا فكرت فيه قبلك كتيييييييير

بص يا سيدي
                      اولا مصر بلدنا حبيبتنا مش معترفه بينا كمصممين جرافيك هتقولي ليه ؟؟؟؟
                      هقولك مش معانا فنون تطبيقيه و لا فنون جميله طبعا و لا علوم حاسب ....
                      طيب دلوقتي لو حبيت تعمل نقابه هيبقا لازم يكون معاك شهاده تثبت انك تستحق الالتحاق بيها و الا كان اي حد من الشارع دخل النقابه و بقت هيصه و تلاقي اي حد اتعلم اساسيات الفوتوشوب 7 جاي يقولك انا معاكم و بالتالي هتلاقيها بقت زحمه و الضرر هيبقا علينا احنا المصممين بجد و سمعتنا هتقع بين الشركات و نلاقي شركات بتعين مصممين مالهومش في الطور و لا في الطحين و التصميمات اللي في الشوارع هتبقا تسد النفس
                      علشان اللي عنده واسطه في البلد او معندوش هيظبط حاله و يدخل النقابه و يشتغل بدالك طبعا... علشان هوه في النقابه

و بعدين لو طلبوا شهاده >>>> مش هيدخلها غير الناس اللي مجالهم جرافيك في الكليه
                      طيب و الحل انهم يعملوا اختبار قدرات للناس اللي داخلين للنقابه و يكون اللجنه دي من الحكومه طبعا علشان يكوون معترف بيها و اللجنه تكون فاهمه في جميع مجالات الجرافيك و يكونوا اساتذه جامعه ......... ( قشطه ) و ده معناه ابقا قابلني لو الحكومه عملت كده لأن مش هتلاقي فيها كوادر كبار موثوق فيهم عارفين كل البرامج اللي احنا شغالين فيها و ان وجد مش هيكونوا متفرغين لحاجه زي كده بس دور على الموضوع بجد ... السواقين عملولهم نقابه ... و الراقصات في مصر بيدوروا ... هتيجي على المصممين و تقول لأ يعني

لو متفائل اسأل و لما يكون الموضوع صح انا هجيبلك كل المصممين اللي في مصر لحد عندك و هعمل حمله دعائيه كبيره بجد و نلم كل المصممين و طبعا ده بكام اعلان في مواقع الجرافيك و مواقعنا و حبة تظبيطات في الفيس بوك و حاجات تانيه كتير
                      متحملش هم بس انتا اسأل على الموضوع جديا
                      انا حاليا في الرياض و مش هقدر اتحرك معاك في مصر ... لو كنت في مصر كنت همشي في اي سكه مش مشكله بس في الأخر نوصل لحل

صحيح بالمناسبه ( انا ازاي اكتب في الباسبور اني مصمم جرافيك ؟؟؟؟؟؟؟؟ ) مع العلم اني بكالوريوس زراعه و الفيزه طالعه بمسمى وظيفي عامل ( الأسم بس طبعا )
                      الراجل ده بيتكلم صح

تعرف انا مكتوب عندي في البطاقة وجواز السفر مصمم جرافيك عارف ازاي بعد ما خلصت كليه روحت لوزارة القوى العاملة وقولتهم انا عايز تغير وظيفه
                        عملوا لي اختبار بحوالى 300 جنيه غير الحوالات ب 200 جنيه وعطوني شهادة تثبت انى مصمم جرافيك
                        وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك يا جماعه الموضوع اسهل من ما انتم مصعبينه
                        Facebook

فكره جميله جدا
                          معكم باذن الله
                          ودي صورتي
                          اهلا بيك يا سر
                          Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة yaa_7oob مشاهدة المشاركة
                            تعرف انا مكتوب عندي في البطاقة وجواز السفر مصمم جرافيك عارف ازاي بعد ما خلصت كليه روحت لوزارة القوى العاملة وقولتهم انا عايز تغير وظيفه
                            عملوا لي اختبار بحوالى 300 جنيه غير الحوالات ب 200 جنيه وعطوني شهادة تثبت انى مصمم جرافيك
                            وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك يا جماعه الموضوع اسهل من ما انتم مصعبينه
                            ممكن تقولنا كان الإختبار عبارة عن إيه بالظبط؟
                            والشهادة التى حصلت عليها من أين؟
                            ممكن إقتراحك يتطبق بس أن تكون هذه النقابة منبثقة من نقابة الفنانين التشكيليين، ويكون الإنضمام إليها بالنسبة لغير خريجى الفنون من خلال الإنتساب، فبصراحة لا يوجد مجال أخر غير الفن الذى يرتاده الناس من شتى المجالات الأخرى من دون مؤهلات أو علم حقيقى.
                            أنا مع أن الفنان لا يجب أن يكون دارساً (فكم من الدارسين ولكن لا يستطيعون الإمساك بقلم حتى) ولكن على أقل تقدير فليكون ذو حس فنى جدير بأن ينتسب لأهل الفن والقائمين عليه.

وبعد كده عملت البطاقه على الشهادة دي وكمان الباسبور وبكده الدوله اعترفت بيا كمصمم جرافيك

تصدق يا محمد انت جامد الموضوع ده انا اول مرة اسمع عنه لانى اساسا بتفادى اى حاجة فيها تخليص ورق فى شبابيك الموظفين انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح

يا ريت يا اخ محمد توضحلنا الموضوع ده اكتر وكمان الى مبلط فى كلية تجارة زى بقالوا............... بلاش احراج بقى
                              هل ممكن اعمل كده ولا لازم اخلص؟
                              وكمان ايه الاختبار ده بالظبط
                              وهل هى مصمم جرافيك كده وخلاص ولا تخصصات يعنى العملية سايحة كده مصمم جرافيك وخلاص

معليش تقلت عليك فى الاسئلة اعزرنى
                              واكيد معاكم طبعا يا ريس

يعمل...
                              X