Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نقابة المصممين المصريين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

سبقتنى فى الرد بثوانى يا سولم

ممكن تقولنا كان الإختبار عبارة عن إيه بالظبط؟
      والشهادة التى حصلت عليها من أين؟
      ممكن إقتراحك يتطبق بس أن تكون هذه النقابة منبثقة من نقابة الفنانين التشكيليين، ويكون الإنضمام إليها بالنسبة لغير خريجى الفنون من خلال الإنتساب، فبصراحة لا يوجد مجال أخر غير الفن الذى يرتاده الناس من شتى المجالات الأخرى من دون مؤهلات أو علم حقيقى.
      أنا مع أن الفنان لا يجب أن يكون دارساً (فكم من الدارسين ولكن لا يستطيعون الإمساك بقلم حتى) ولكن على أقل تقدير فليكون ذو حس فنى جدير بأن ينتسب لأهل الفن والقائمين عليه.
      فعلا مشكلة في مصر كمان حتى دبلومات و شهادات جرافيكس يا أما تكون للWebdesing و أعلانات أو Auto CAD
      أنا قعدت سنين أدور و أسأل أن كليات جرافيكس في مصر لأسف كلها دورات و دبلومات مش كليات حكومية أو حتى خاصة لأسف
      There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
      Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة

انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح
        تعبان...معندكش واسطة...

Autodesk
        MAYA

كلمة مصمم جرافيك هلامية جدا .. وصعب جدا بل مستحيل انك تجد إستجابة من الحكومة ..

أنا عايز اقولك إننا إحنا خريجي كليات حاسبات ومعلومات في مصر .. ملناش نقابة .. بالرغم من أننا كلية معترف بيها ومجموعها أعلى من هندسة كمان !! .. ودراستنا أكتر الدراسات تخصص .. ومازالوا ناس كتيير بيحاربوا عشان يعملولنا نقابة .. ولا حياة لمن تنادي ..

ياع عم طنش يعني هي النقابة هتعملك إيه .. ؟؟!!
          www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

تصدق يا محمد انت جامد الموضوع ده انا اول مرة اسمع عنه لانى اساسا بتفادى اى حاجة فيها تخليص ورق فى شبابيك الموظفين انا خدت شهر واسبوع ارخص فى العربية منهم اسبوعين اروح اسال وكسل وروح

يا ريت يا اخ محمد توضحلنا الموضوع ده اكتر وكمان الى مبلط فى كلية تجارة زى بقالوا............... بلاش احراج بقى
            هل ممكن اعمل كده ولا لازم اخلص؟
            وكمان ايه الاختبار ده بالظبط
            وهل هى مصمم جرافيك كده وخلاص ولا تخصصات يعنى العملية سايحة كده مصمم جرافيك وخلاص

معليش تقلت عليك فى الاسئلة اعزرنى
            واكيد معاكم طبعا يا ريس
            الموضوع انى جالتلى فرصة عمل في الكويت فصاحب العمل الكويتي قالي انا عايز جواز السفر بتاعك مكتوب فيه مصمم جرافيك
            فرجعت المنيا محافظتى وقولت اعمل جواز السفر هناك فرحت لمركز اصدارات البطاقات قولتله انا عايز اعمل بطاقة جديدة مكتوب فيها مصمم جرافيك
            قالى عليك وعلى وزارة القوى العاملة والهجرة فروحت هناك قولتلهم قالوا لي هتبعت حولات لوزارة القوي العاملة ب 300 جنيه وبعد كده هات الوصلات وبعد ما عملت كده عملوا ليا ورقة وروحت مدرسة الصنايع في المنيا عملوا لي اختبار جرافيك قعدوني على جهاز وعليه فوتوشوب وقالوا لي على القص واللزق و الحاجات دي وجاوبت علي اسئلتهم كلها وبعد كده كتبوا لي في الورقه 95 % ماهر
            مع انى جاوبت على اسألتهم كلها بس الموضوع كله خلطبيته في خلطبيته
            المهم بعد ما خدت الورقه ورحت وزارة القوي العامله
            قالوا لي على حولات ب 200 جنيه برضه لوزراة القوى العاملة ورحت وحولت وبعد كده خدت منهم شهادة تفيد باني مصمم جرافيك وبعد كده روحت لمركز اصدار البطاقات وعملت البطاقة مصمم جرافيك وبعد كده عملت الباسبور بكل سهوله
            ويا جماعه لو انت مش هتعرف تعمل الموضوع دا في القاهرة ممكن تنزل المنيا تعمله ولو عايزين عنوان وزارة القوي العامله في المنيا هقولكم عليه
            لان في ناس من الفيوم كانت معايا عايزين يعملوا مصمم جرافيك في البطاقة برضه
            والسلام عليكم ارجو ان اكون افدتكم
            Minyawy Motion Graphic Designer
            Facebook

ياع عم طنش يعني هي النقابة هتعملك إيه .. ؟؟!!
              يا فلاشاوى يا حبيبي لا مؤاخده لو كلنا طنش مش هيبقي لينا كيان في المجتمع يا عم بذمتك انت لو حد قالك انت شغال ايه هتقوله مصمم مواقع او مصمم جرافيك ممكن يضحك ويقولك يعني ايه لان البلد بتاعتك مش عامله ليك اسم وصفه ليه ما نكوش زي المحامين و المهندسين
              يا جماعه دي كلمه مصمم او مودلر او انميتور في امريكا حاجه تهز الدنيا وحاجه ليها مستوي عالى
              دا مش معناه انى بدور على الشهرة انا بدور على المهنه و الصفه و بلدي تهتم بيا
              Facebook

مش عارف .. انتو دخلتو على اللينكات اللي راجل حاططها ولا لأ ..؟؟؟؟

في يا جدعان بالفعل رابطة بتسعى لعمل نقابة ... اللي عايز, يروح يشارك معاهم ... مش تبدؤا من الصفر ...

بسم الله

المشاركة الأصلية بواسطة -islam- مشاهدة المشاركة
                  ممكن تقولنا كان الإختبار عبارة عن إيه بالظبط؟
                  مفيش اختبار و لا ديولو ... انت هتلاقى البواب بتاع العماره الي فيها المكتب معاه شهدات خبره مختومه و ممضيه و واقفه على اسم حضرتك و معاه كمان كعب عمل و دمغات و ده كله ب 45 جنيه بس ... توكل على الله

الحمد لله

.
                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

أحب الصالحين ولست منهم لعلي أنـال بهـم شفاعـة

وأكره من تجارته المعاصى و لو كلنا سواء في البضاعة

.

وكمان الى مبلط فى كلية تجارة زى بقالوا............... بلاش احراج بقى
                    هل ممكن اعمل كده ولا لازم اخلص؟

مرديتش عليا فى النقطة دى يا محمد ينفع اعمل كده قبل اما اخلص الدراسة؟
                    وشكرا على توضيحك للامر

اه روح وزارة القوي العامله واسال وعلى العموم ممكن ينفع بنسبة 99 في الميه
                      وطالما بلدك بتاخد فلوس مش هتقول لا وانت فاهمني كويس
                      Facebook

اقتباس:
                        الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
                        خش على الرابط ده

http://www.facebook.com/group.php?gid=5447365718

http://www.facebook.com/video/video....id=26419485439

مش عارف .. انتو دخلتو على اللينكات اللي راجل حاططها ولا لأ ..؟؟؟؟

في يا جدعان بالفعل رابطة بتسعى لعمل نقابة ... اللي عايز, يروح يشارك معاهم ... مش تبدؤا من الصفر ...
                        دخلت يا مستر يوسف بس كلامهم كله عن مواقع تعليمية للجرافيك يعني مش حاطين مواضيع عن نقابه ولا اي حاجه ولا عن رابطه ولا عن اي حاجه غير مواقع تعليمية
                        احنا بقي ياريت نتجمع و ناخد قرار بس ياريت يكون القرار يكون ايوة عايزين نعمل نقابة
                        Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة tefo مشاهدة المشاركة
                          بسم الله

مفيش اختبار و لا ديولو ... انت هتلاقى البواب بتاع العماره الي فيها المكتب معاه شهدات خبره مختومه و ممضيه و واقفه على اسم حضرتك و معاه كمان كعب عمل و دمغات و ده كله ب 45 جنيه بس ... توكل على الله

الحمد لله

.
                          لا يا أخى لم تفهم مرادى، أنا عضو فى نقابة الفنانين التشكيليين بالفعل، ولكن المشكلة هنا أن أى شخص لا علاقة له بمجال الفنون سيتمكن من الحصول على مسمى وظيفى غير حقيقى مقابل بضعة مئات من الجنيهات (أنا لا أتحدث عن شخص بعينه فوجهة نظرى كما سبقت وأشرت أن الفن لا يرتبط بدراسة أو نقابة)، لتفهموا قصدى بشكل أكبر، هل يمكن لأحد إستخراج مسمى وظيفى كطبيب أو مهندس وهو غير مؤهل؟؟؟
                          لماذا الفن هو المجال الوحيد المباح فى هذه المسألة، كل من على الأرض بإمكانه أن يغير وظيفته لتصبح فنان وهذا خطأ، لأن هناك خطوات عديدة تسبق الإعتراف الرسمى من قبل الدولة بالشخص على أنه فنان معتمد.

موفقين وطالبكم انشاء الله يتنفذ ... بالتصويت وطلب من جهات المعنيه ... اللي مابعرف وينهاا يمكن يجاز ... وياريت لو في بلادي كذااا ...ربي يعاونكم
                            2D*3D
                            محمد الطويل
                            KOMBS

بسم الله

طبيب و مهندس ده مهمن لها شهادات معترف بيها

لكن مصمم جرافك ... أى حد ممكن يعمل ورق بيها

عندنا في مصر بما أنك هتدفع فلوس للحكومه يبقى مفيش اسئله و كل شئ ميسر , هتاخد فلوس من الحكومه يبقى تلف السبع لفات

و فيه طريق تانى لو هتدفع فيه فلوس ممكن تكتب وظيفة وزير سابق

علشان منخرجش برى الموضوع

بما ان مفيش كليه حكوميه او خاصه معترف بيها في مصر بتدرس جرافك و تعطى شهاده معترف بها , يبقى ممكن تعمل الوظيفه مصمم جرفك من عند البواب تحت بير السلم .. هياخد منك الفلوس و يقولك استنى شويه يطلع فوق للموظف الي من شويه كان معقدك طلبات و ينزل لك بالطلب ممضى و مهتوم و على الدمغه زى الفل

الحمد لله

.
                              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

أحب الصالحين ولست منهم لعلي أنـال بهـم شفاعـة

وأكره من تجارته المعاصى و لو كلنا سواء في البضاعة

.

بما ان مفيش كليه حكوميه او خاصه معترف بيها في مصر بتدرس جرافك و تعطى شهاده معترف بها , يبقى ممكن تعمل الوظيفه مصمم جرفك من عند البواب تحت بير السلم .. هياخد منك الفلوس و يقولك استنى شويه يطلع فوق للموظف الي من شويه كان معقدك طلبات و ينزل لك بالطلب ممضى و مهتوم و على الدمغه زى الفل

الحمد لله

كده انت فهمتنى عشان كده احنا عايزين نعمل لنفسنا وضع ومكانه في البلد زينا زي الدكاترة وزي المهندسين و زي اي مهنه تانى
                                يا جماعه في ناس كتير جدا في مصر مش عارفه يعني ايه مصمم جرافيك بالله عليكم دا يرضيكم
                                Facebook

يعمل...
                                X