Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال: طريقة عمل ريندر فيديو وليس صوره ثابته

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سؤال: طريقة عمل ريندر فيديو وليس صوره ثابته

    السلام عليكم

    أنا قمت بتصميم مشهد متحرك
    وأريد عمل ريندر له أقصد أريد إخراجه فى شكل فيديو ولي صوره ثابته

  • #2
    ولماذا تريد اخراجه فيديو وليس صور؟

    الافضل هو اخراج العمل علي هيئة صورة متسلسلة وتجميعها علي اي برنامج ، والسبب هو في حالة حدوث اي كراش فلا تضطر لعمل رندر من جديد...

    Autodesk
    MAYA

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة nVIDIA مشاهدة المشاركة
      ولماذا تريد اخراجه فيديو وليس صور؟

      الافضل هو اخراج العمل علي هيئة صورة متسلسلة وتجميعها علي اي برنامج ، والسبب هو في حالة حدوث اي كراش فلا تضطر لعمل رندر من جديد...
      كرا لك أخى nVIDIA

      أعرف ذلك جيدا ولكننى اسأل إزاى أطلع الطريقه التسلسليه

      بشكل عام يعنى إزاى أخرج ملف متحرك وليس صوره واحده فقط

      اتمنى انا يكون إتضح قصدى

      تعليق


      • #4
        من خلال اعدادات الرندر Render Settings تحت التاب Common

        تاني اختيار Fram/Animation ext اختار حاجة غير Single Frame مثلا name.#.ext

        ودي معتاها انه المايا هيحفظ الصور بالاسم . الرقم التسلسلي للصورة . الامتداد ....... وفيه اشكال تانية لكن ده الافضل

        وبكده هتتفعل خانات الفريمات ، ضع ارقام البداية والنهاية للفريمات المراد عمل رندر لها ، وال Frame Padding معناه عدد الارقام اللي هتتكون منها الارقام التسلسلية لكل صورة يعني لو 3 هبقي رقم الصورة imagename.001.ext وهكذا...

        حدد الكاميرا المراد عمل رندر من خلالها والمقاس المطلوب وصيغة الصور (مثلا tiff targa mayaiff)

        بعد كده من خلال القائمة Render هتختار Batch Render

        ومن خلال السكربت ايدتور هتعرف تفاصيل الرندر وطبعا الصور هتتحفظ في المجلد الافتراضي لحفظ الصور images

        Autodesk
        MAYA

        تعليق


        • #5
          المشاركة الأصلية بواسطة nVIDIA مشاهدة المشاركة
          من خلال اعدادات الرندر Render Settings تحت التاب Common

          تاني اختيار Fram/Animation ext اختار حاجة غير Single Frame مثلا name.#.ext

          ودي معتاها انه المايا هيحفظ الصور بالاسم . الرقم التسلسلي للصورة . الامتداد ....... وفيه اشكال تانية لكن ده الافضل

          وبكده هتتفعل خانات الفريمات ، ضع ارقام البداية والنهاية للفريمات المراد عمل رندر لها ، وال Frame Padding معناه عدد الارقام اللي هتتكون منها الارقام التسلسلية لكل صورة يعني لو 3 هبقي رقم الصورة imagename.001.ext وهكذا...

          حدد الكاميرا المراد عمل رندر من خلالها والمقاس المطلوب وصيغة الصور (مثلا tiff targa mayaiff)

          بعد كده من خلال القائمة Render هتختار Batch Render

          ومن خلال السكربت ايدتور هتعرف تفاصيل الرندر وطبعا الصور هتتحفظ في المجلد الافتراضي لحفظ الصور images

          شكرا ليك أخى nvidia على الشرح الجميل

          وتعبتك معايا

          تعليق

          يعمل...
          X