موضوع: سؤال بخصوص التكرار والباص

ردود: 14 | زيارات: 1099
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534

    سؤال بخصوص التكرار والباص

    السلام عليكم

    كنت سالت منذ فتره عن تكرار أوبجكت معين على باص تمام

    فجاوب الأخوه فى منتدانا الكريم على السؤال ولكن الطريقه لم تكن فعاله معى أو ليس التى اقصده

    لأننى أريد تكرار الشكل بحيث يدور مع الباص بمعنى اننى لو اريد تكرار سياره مثلا مثلا فإنني اريد أن يلتف وجه السياره مع ملف الباث فى التكرار وليس تكرار وخلاص وسوف أرفق لكم صور الباصات التى أريد تكرار الاشكال عليها



    هل يوجد حل لهذا أما أبدأ رحلة العذاب والتكرار بشكل يدوى تدوير وترانسفورم

    أرجوا المساعده


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية nVIDIA
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Cairo
    العمر
    33
    ردود
    973
    فيه سكربتات بتقوم بالموضوع ده

    انا اعرف واحد بس غبي شوية وبدائي...ومنصحكش بيه

    شوف حد من الاخوة الاعضاء ينصحك بسكربت كويس او اعمل بحث

    Autodesk
    MAYA

  3. #3
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    اخي , اعرض لك في هذا الفيديو احدى الطرق و تعتمد على الموشن باث :
    كود:
    http://rapidshare.com/files/217984433/duplicate_044.avi.html
    و لجعل المسافات متساوية بين الاجسام المكررة على المسار , انتقل بقيم متساوية على التايم لاين بين كل position key للجسم المكرر ....و هكذا..
    ارجو الفائدة
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





  4. #4

    الحل من هنا

    السلام عليكم
    هنا السكريبت هو جيد كفاية و به اوبشن كثيرة بخصوص الدوران و الأتجاه .
    http://www.highend3d.com/maya/downlo...icateAlong.mel

    و هنا طريقة نوعا ما ذكية و سهله جدا :
    http://www.9jcg.com/tutorials/dong/d...long_curve.swf

    و الحل الأفضل لمشكلتك هو :
    1 - أرسم curve الباث الذي سيتكرر عبره الجسم .
    2 - إختر الجسم ثم ال curve و إعمل : animate/attach to motion path
    الخصائص حسب إختيارك و لكن حافض على التوقيت time range
    3- إختر الجسم و إعمل : animate / create animation snapshot

    4- إحرص على أن يكون التوقيت نفسه time range في الحالتين
    5 - Play
    لتحصل على أفضل النتائج يجب أن يكون الباث مرسوم جيدا أن نفس المسافة بين النقاط لتسير سيارتك بنفس السرعة.
    و يمطكنك التعديل على الباث أو اجسم ثم إعمل : animate/ update motion trail/ snapshot

    في النهاية إذا كنت راض عن النتيجة إعمل delete history.

    بالتوفيق.

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    ألف مليون شكر إخوانى على المساعدات الجميله وسأجرب الطرق وأقول لكم النتيجه إن شاء الله

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة samdo معاينة الرد
    السلام عليكم
    هنا السكريبت هو جيد كفاية و به اوبشن كثيرة بخصوص الدوران و الأتجاه .
    http://www.highend3d.com/maya/downlo...icateAlong.mel

    و هنا طريقة نوعا ما ذكية و سهله جدا :
    http://www.9jcg.com/tutorials/dong/d...long_curve.swf

    و الحل الأفضل لمشكلتك هو :
    1 - أرسم curve الباث الذي سيتكرر عبره الجسم .
    2 - إختر الجسم ثم ال curve و إعمل : animate/attach to motion path
    الخصائص حسب إختيارك و لكن حافض على التوقيت time range
    3- إختر الجسم و إعمل : animate / create animation snapshot

    4- إحرص على أن يكون التوقيت نفسه time range في الحالتين
    5 - Play
    لتحصل على أفضل النتائج يجب أن يكون الباث مرسوم جيدا أن نفس المسافة بين النقاط لتسير سيارتك بنفس السرعة.
    و يمطكنك التعديل على الباث أو اجسم ثم إعمل : animate/ update motion trail/ snapshot

    في النهاية إذا كنت راض عن النتيجة إعمل delete history.

    بالتوفيق.
    مشكله بعد أن جاءنى الامل

    بعد أن قمت بعمل snap shot أحتفت الماتيريال من المجسم فهل من حل

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية N@mic@P
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    ردود
    1,419
    delete history befor any move

  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة n@mic@p معاينة الرد
    delete history befor any move
    شكرا لك أخى باسيمان ...

    الطريقه لم تنفع بعد مسح الهيستورى زى ما حضرتك تفضلت

    إختفاء الماتيريل مع مع سناب شوت وبذل الطريقه الوحديده هى سحب التايم لاين بإنتظام لعمل التكرار

    مع أنها متعبه جدا بصراحه

  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    معلش يا شباب أعذرونى على كثرة أسالتى أصل انا طاحن نفسى شغل على البرنامج

    كنت عاوز أعرف أنا مثلا عندى 2 مجسم وعملت حركه لمجسم واحد فيهم تمام .....
    السؤال هنا: عاوز أدى نفس الحركه بالضبك للمجسم التانى بس الشرط إنه يبدأ الحركه بعد المجسم الأول مش فى نفس الوقت
    بمعنى
    عندى كره بتنط عاوز الكره التانيه تنط نفس النطه بس تبدا النط بعد الكره الاولى
    طبعا أنا مش هحرك كره ولكن على سبيل المثال

    يارب ما أكون اثقلت عليكم

  10. #10
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    شكلك ما جربت طريقتي .....
    خرجك!!
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة noxco معاينة الرد
    شكلك ما جربت طريقتي .....
    خرجك!!

    جربتها والله متزعلش بالعكس طريقك هى إلى نفعت معايا

    وعلى فكره انا خزنت الفيديو فى الدروس إلى عندى كمان

    بس أنل علقت على كلام أخى samdo

    لأنه ذكر سناب شوت على اساس أننى لا أقوم بالتكرار اليدوى بسحب الكى فريم ولكن

    عندما جربت سناب شوت الماتيريال راحت

    وألف شكر مره تانيه على تعبك وإهتمامك وإحنا كلنا إخوه

  12. #12
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    و بخصوص الاستفسار الاخر عن الحركة المتعاقبة :
    http://rapidshare.com/files/218442109/keys.avi.html
    و هي طريقة تعتمد على نسخ المفاتيح و ثم تعديل مواقعها من خلال ال graph editor , لاحظ انه اذا كان للجسمين نفس القيم , فان هذا سوف يجعل الجسم الثاني يتحرك من نفس موقع الجسم الاول ...و هذا يعتمد على ما تريده من الحركة ....
    اسف على اسلوبي في الشرح ...ان انتمي الى المدرسة القدييييمة !! و تعلمت من خلال التجربة و الصح و الخطأ .
    البعض يتخدم خايارات duplication , ولكن هذا لا يستفيم معه الوضع في حالة الاجسام غير المتشابعة ...
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





  13. #13
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة noxco معاينة الرد
    و بخصوص الاستفسار الاخر عن الحركة المتعاقبة :
    http://rapidshare.com/files/218442109/keys.avi.html
    و هي طريقة تعتمد على نسخ المفاتيح و ثم تعديل مواقعها من خلال ال graph editor , لاحظ انه اذا كان للجسمين نفس القيم , فان هذا سوف يجعل الجسم الثاني يتحرك من نفس موقع الجسم الاول ...و هذا يعتمد على ما تريده من الحركة ....
    اسف على اسلوبي في الشرح ...ان انتمي الى المدرسة القدييييمة !! و تعلمت من خلال التجربة و الصح و الخطأ .
    البعض يتخدم خايارات duplication , ولكن هذا لا يستفيم معه الوضع في حالة الاجسام غير المتشابعة ...
    شكرا ليك جدا تعبتك معايا فى الموضوع ده

    الشرح جميل جدا ما شاء الله ربنا يكرمك على فعل ذلك

    وربنا يوفقك إن شاء الله

    مقلتليش لسه زعلان منى

  14. #14
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    اذا الشرح افادك , انا مش زعلان منك
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل